Obwód i jednostki

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

konto usunięte

Obwód i jednostki

Postautor: konto usunięte » 2013-12-18, 16:00

Który zapis jest lepszy jeśli chodzi o obliczanie obwodu. Przykład
Oblicz obwód trójkąta równoramiennego, w którym podstawa ma 23 cm, a ramię jest 4 razy dłuższe.

1) 23cm * 4 = 92cm
Ob= 2*92cm+23cm=201cm

czy
2) 23*4=92[cm]
Ob= 2*92+23=207[cm]

I czy lepiej używać skrótu dla obwodu Ob, czy L

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Obwód i jednostki

Postautor: malgala » 2013-12-18, 16:39

Który zapis jest lepszy jeśli chodzi o obliczanie obwodu.

Zdecydowanie pierwszy, tylko nie 201 a 207.

I czy lepiej używać skrótu dla obwodu Ob, czy L

To zależy od tego jak jest w podręczniku.
Dobrze jest natomiast powiedzieć, że obwód można też oznaczać w inny sposób i z tym drugim oznaczeniem mogą się spotkać w różnych tekstach matematycznych.
W gimnazjum mówię jeszcze, że dla oznaczenia obwodu używa się również 2p.
Ostatnio zmieniony 2013-12-26, 15:54 przez malgala, łącznie zmieniany 1 raz.

konto usunięte

Re: Obwód i jednostki

Postautor: konto usunięte » 2013-12-18, 16:47

Przeglądając zapis rozwiązań zadań w CKE spotkałem się z 1 sposobem, podobnie w książce. Wydaje mi się że pierwszy zapis jest wskazany przy obliczani pola figur.

konto usunięte

Re: Obwód i jednostki

Postautor: konto usunięte » 2013-12-18, 17:47

Myślę,że na lekcji warto stosować 1) wariant można dodać, że gdy uczeń nie pisze jednostek w obliczeniach to musi je zapisać np. Ob=3+6+7=16[cm]

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Obwód i jednostki

Postautor: malgala » 2013-12-18, 19:22

W szkole podstawowej lepiej niech te jednostki piszą, bo jak będą na przykład metry i centymetry, to bez zapisania w działaniu jednostek mogą do 3 metrów dodać 20 centymetrów i wyjdzie im 23 metry lub 23 centymetry.
Zapis jednostek w działaniu można pominąć, jeżeli wypisują dane i w danych dokonają zamiany jednostek na jednakowe. W przeciwnym razie nie radzę tego robić.
Ostatnio zmieniony 2013-12-26, 15:54 przez malgala, łącznie zmieniany 1 raz.

konto usunięte

Re: Obwód i jednostki

Postautor: konto usunięte » 2013-12-18, 21:04

Mam jeszcze jedno pytanie. Czy podając informację o trójkącie równoramiennym tzn. Trójkąt równoramienny ma dwa boki równej dlugości. Czy mogę podać przy trójkącie równobocznym, że jest on także trójkątem równoramiennym? Czy definicja trójkąta równoramiennego przedstawiona przez mnie nie jest zbyt wąska,by podać informację, że trójkąt równoboczny jest także trójkątem równoramiennym.
?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Obwód i jednostki

Postautor: malgala » 2013-12-18, 21:23

Przede wszystkim staraj się jak najmniej podawać uczniom gotowych informacji.

Omawiając klasyfikację trójkątów ze względu na boki (na kąty podobnie) dobrze jest mieć przygotowane modele trójkątów i niech uczniowie sami spróbują podzielić je na trzy grupy. Niech znajdą wspólną cechę trójkątów zakwalifikowanych do poszczególnych grup. Jeżeli klasa jest słabsza, to można już te trójkąty dać im pogrupowane i niech tę wspólną cechę w każdej grupie odkryją.
Niech sami zaproponują nazwy dla tych trójkątów. Może padnie właściwa propozycja, a jeśli nie, to dopiero podajesz, jak takie trójkąty się nazywają.

Czy podając informację o trójkącie równoramiennym tzn. Trójkąt równoramienny ma dwa boki równej miary. Czy mogę podać przy trójkącie równobocznym, że jest on także trójkątem równoramiennym?

I znów chcesz podać gotową informację.
A nie lepiej zapytać, czy trójkąt równoboczny jest trójkątem równoramiennym? Jeśli odpowiedzą twierdząco, to pytasz dlaczego tak uważają.
Jeśli stwierdzą, że nie, to pytasz, czy w trójkącie równobocznym potrafią wskazać dwa boki równe. Potrafią. To w takim razie jest on równoramienny, czy nie?
Dalej drążysz zagadnienie wskazując inny trójkąt równoboczny i pytasz, czy jest on trójkątem równoramiennym. Potem jeszcze inny trójkąt i tak uczniowie dojdą do wniosku, że każdy trójkąt równoboczny jest równoramienny.
Dobrze jest następnie to odwrócić i zapytać, czy każdy trójkąt równoramienny jest trójkątem równobocznym.
W jakim celu?
A no po to, by w przyszłości wiedzieli, że zdanie jest fałszywe jeżeli potrafią wskazać konkretny przykład zaprzeczający jego prawdziwości.

Pamiętaj, ze nauczyciel powinien być przewodnikiem ucznia w zdobywaniu przez niego wiedzy. Ma on kierować procesem uczenia się.
Podawanie gotowych informacji temu nie sprzyja.
Ostatnio zmieniony 2013-12-27, 19:47 przez malgala, łącznie zmieniany 2 razy.

marek474
Posty: 155
Rejestracja: 2008-08-26, 15:38
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: śląskie

Re: Obwód i jednostki

Postautor: marek474 » 2013-12-18, 22:45

Ojj Zuza Zuza, widzę, że uczysz się razem z uczniami. Co by było jakbyś etacik w średniej szkole znalazła i miała uczniów do matury przygotować? :)

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Obwód i jednostki

Postautor: Peonia » 2013-12-19, 20:17

Tak samo pomyślałam, jak Marek. Masakra. :(

To jest przecież wiedza podstawowa, łatwe zagadnienia, a takie dylematy?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Obwód i jednostki

Postautor: malgala » 2013-12-19, 20:28

marek474 pisze:Ojj Zuza Zuza, widzę, że uczysz się razem z uczniami.
To jest przecież wiedza podstawowa, łatwe zagadnienia, a takie dylematy?

Chyba nigdy nie było Wam dane mieć pod opiekę praktykantów.
Żeby chociaż tak jak Zuza pytali, to jakąś przyszłość bym przed nimi widziała, ale oni ani nie umieli, ani nie zamierzali się nauczyć. I jeszcze się oburzali, że tak słabo ich oceniłam.
Tylko dwukrotnie trafili mis się tacy, o których mogę być spokojna, a miałam ich juz sporo.

konto usunięte

Re: Obwód i jednostki

Postautor: konto usunięte » 2013-12-20, 15:14

Pytanie:
W książce WSip znajduje się informacja: jeden z boków, dowolnie wyróżniony, nazywa się podstawą trójkąta, dwa pozostałe ramionami trójkąta.

W GWO: W trójkącie równoramiennym boki trójkąta mają swoje nazwy: boki równej długości nazywamy marinami pozostały podstawą.
Czyli ramiona to dwa boki trójkąta równoramiennego o równej długości.

Która informacja jest lepsza??? Wydaje mi się ze z WO, a wy co myślicie?

ZUch
Posty: 4
Rejestracja: 2013-12-21, 08:10
Kto: student
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Obwód i jednostki

Postautor: ZUch » 2013-12-21, 10:54

Zuzia trójkąt równoramienny to trójkąt mający co najmniej dwa boki tej samej długości.
Dla ucznia takie stwierdzenie może być trudne do zrozumienia taj jak np.że kwadrat jest prostokątem. Ja robię tak, uczniowie grupują różne trójkąty wg pewnych cech, po czym wspólnie zapisujemy notatkę do zeszytu - trójkąt równoramienny to trójkąt mający dwa boki równej długości, po czym omawiamy trójkąt równoboczny. Pytam czy trójkąt równoboczny jest trójkątem równoramiennym. Po dyskusji zapisujemy, że trójkąt równoboczny jest także trójkątem równoramiennym i kolejny wniosek jaki wyciągamy to to, że trójkąt równoramienny ma co najmniej dwa boki równej długości-uczniowie tę informacje (co najmniej) dopisują do wcześniej zapisanej definicji trójkąta równoramiennego.

ZUch
Posty: 4
Rejestracja: 2013-12-21, 08:10
Kto: student
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Obwód i jednostki

Postautor: ZUch » 2013-12-21, 10:56

I dla pozostałych kto pyta ten nie błądzi ;)

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Obwód i jednostki

Postautor: iluka » 2013-12-21, 11:46

No. proszę. Z niknęła Zuzia, pojawił się ZUch :wink:
Zmiana warty :?:

Witaj, nowy forumowiczu :!:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

ZUch
Posty: 4
Rejestracja: 2013-12-21, 08:10
Kto: student
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Obwód i jednostki

Postautor: ZUch » 2013-12-21, 12:48

Dziękuję za przywitanie ;) chociaż nie rozumiem o co chodzi ze zmianą warty ?


Wróć do „Matematyka”