Dostosowania dla lekko niepełnospr. intel.

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Dostosowania dla lekko niepełnospr. intel.

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2015-11-07, 18:22

W związku z moimi problemami w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie, proszę forumowiczów o podzielenie się swoim doświadczeniem i opowiedzenie o tym, jak radzicie sobie z tym w swoim warsztacie. Może na konkretnych przykładach ktoś pokazać mi, jak pracuje w klasie integracyjnej, jakie dostosowania wprowadza? Pracuję w gimnazjum.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Dostosowania dla lekko niepełnospr. intel.

Postautor: dushka » 2015-11-07, 19:57

Wydłużony czas pisania sprawdzianów - dziecko może kończyć np. na zajęciach rewalidacyjnych.
Polecenia pisane prostym językiem, w oparciu o przykłady.
Unikam zadań złożonych - jeśli jest taka konieczność, zadanie przerobione jest na kilka krótszych.
Mniejsza ilość przykładów na sprawdzianie.
Praca w oparciu o rysunki pomocnicze.
Jeśli zadanie związane jest z odczytywaniem danych np. z tabeli - jest mniej danych.
Zobacz, jak wyglądają arkusze egzaminacyjne do upośledzenia.

Czasem też większa czcionka pomaga.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Dostosowania dla lekko niepełnospr. intel.

Postautor: malgala » 2015-11-07, 20:04

Klasa II gimnazjum.
Tak sformułowałam ogólnie gdy robiony był IPETP:

Uczennica realizuje tę samą podstawę programową dla III etapu kształcenia, co pozostali uczniowie. Zarówno metody nauczania, jak i sprawdzania osiągnięć dostosowane są do jej możliwości.
Uczennica nadal ma trudności z dodawaniem i odejmowaniem liczb naturalnych z przekroczeniem progu dziesiątkowego (liczy na konkretach). Dobrze opanowała tabliczkę mnożenia, ale ma problemy z dzieleniem sposobem pisemnym przez liczby dwucyfrowe. Zna i stosuje zasady wykonywania działań na liczbach wymiernych.
Ze względu na trudności grafomotoryczne zupełnie nie radzi sobie z geometrią. Jest leworęczna i dodatkowo utrudnia jej to wykonanie nawet najprostszej konstrukcji geometrycznej oraz prawidłowe posługiwanie się przyrządami. Zagadnienia związane z rysowaniem prostych, odcinków, kątów, okręgów, prostych prostopadłych i prostych równoległych oraz mierzeniem odcinków i kątów powinny być systematycznie ćwiczone w domu i podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Sposoby dostosowania:
1. Wprowadzenie nowych zagadnień w oparciu o różnorodne pomoce dydaktyczne (rysunki, układanki, modele) oraz odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego.
2. Podczas wykonywania ćwiczeń rachunkowych umożliwienie korzystania z liczmanów.
3. Rozbicie zadań tekstowych na pytania pomocnicze, zilustrowanie treści zadania za pomocą rysunku, schematu, tabeli.
4. Rysowanie figur geometrycznych przy pomocy gotowych szablonów.

Nie mamy klasy integracyjnej, nie mam na lekcji nikogo do pomocy.
Dziewczynka robi jednak systematyczne postępy.
Rysowania nie przeskoczy, ale z pozostałymi zagadnieniami daje sobie coraz lepiej radę, a czasami nawet jest w stanie zagiąć klasowych obiboków.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Dostosowania dla lekko niepełnospr. intel.

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2015-11-08, 11:46

Nie odbiega to od moich dostosowań, wręcz powielam, co napisała dushka. Klasa jest integracyjna, ale pomocy też nie mamy. Ze sprawdzianami mam problem, bo ogólne warunki pracy dziecka opracowane przez zespół wykluczają sprawdzanie wiedzy na zadaniach wykonywanych samodzielnie. Wskazaniem jest ocenianie "teraz za konkretną pracę". I mam zgryz: dzieciak w klasie I gimnazjum nie liczy pisemnie z przekraczaniem progu, całą sp używał kalkulatora i niech tak zostanie, liczby niewymierne wylicza na kalkulatorze i zapisuje odczyt wyświetlacza, potęgi nie rozumie za nic i liczy "podstawa razy wykładnik", geometrycznie ogranicza się do kwadratu i prostokąta o bokach całkowitej długości kratek (umie tylko rysować po kratkach w zeszycie i przyjmuje jednostkę długości "kratka", takie ma nawyki z sp), inne można przytaczać. Nie umiem z nim pracować, stąd pytałem kiedyś o metodę GK, bo myślałem, że tędy jakaś droga.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Dostosowania dla lekko niepełnospr. intel.

Postautor: linczerka » 2015-11-08, 18:19

Stryczniewicz Barbara - poszukaj publikacji. Znajdziesz dla nauczyciela gimnazjum (coś o uczniach z problemami w matematyce). Tytułu nie pamiętam. Rzuciło mi się w oczy w bibliotece.
A multimedialne programy matematyczne do pracy w domu?
Na forum matematycznym polecają.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia


Wróć do „Matematyka”