Funkcja liniowa - czytanie jej wzoru , to ważna umiejętność!

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
Piotr
Posty: 157
Rejestracja: 2006-08-14, 21:36

Funkcja liniowa - czytanie jej wzoru , to ważna umiejętność!

Postautor: Piotr » 2006-10-01, 19:33

Proponuję czytanie wzoru ,np.: y = f(x) = 3 x - 5 następująco : "dany argument mnożę przez TRZY i do iloczynu dodaję PIĘĆ .Obie liczby tworzą parę uporządkowaną (x;y=f(x))".
Jakże prostą jest droga do rozumienia i stosowania symboli : f(2x-4) ; f(2n+1) ; itp .
Miłym jest rozwiązywanie równań f(3x+7) + f(5x-8) - 10 = 0 .Mając dwie funkcje :
f(x)= 4x-5 oraz g(x)= 6x+8 ; rozwiązać równanie : fx-4) + g(x-2) = 18 .
Funkcjonują kółka matematyczne , które poszukują zadań . Uzdolnieni uczniowie mogliby
stać się autorami nowych przykładów .(Ukryłem składanie funkcji liniowych - kiedy i jak ujawnić ten problem ?!) . Tym sposobem będzie "różowiała " sytuacja matematyki w szkole .Podjęcie prezentacji zadań, z podaniem autora , poprawi samopoczucie grupy aktywnych uczniów . Nauczyciel zyska miano uznanego przewodnika i
znawcy swego przedmiotu.Leniwi i zdolni -samoczynnie znajdą się na matematycznej bocznicy. Inni mogą chcieć iść w ślady tych , którym się powiodło. Piotr.
:cool: Czytelniku zapisz się w dyskusji nad prezentowanym zagadnieniem dydaktyki matematyki.Skrytykujesz - dobrze;dołożysz swoją myśl - dobrze !
:razz: Czyż działalność wydawnicza szkół jest objawem ich ociążałości organizatorskiej?
Dobrym jest plan kształcenia menadżerów oświaty - to byłoby ich poletko pracy!!

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Funkcja liniowa - czytanie jej wzoru , to ważna umiejętność!

Postautor: dushka » 2006-10-01, 19:53

Mnie się z prezentowanym czytaniem funkcji skojarzyła taka matematyczna zabawa-zgadywanka, którą stosujemy wraz z kolezanką od peirwszej klasy: przykład 3 + 8 prezentujemy dzieciom tak:

Byłam cyfrą 3, zwiększono mnie o 5, jaką liczbą jestem teraz?

Analogicznie postępujemy z mnożeniem, dzieleniem, odejmowaniem. Zwiększono mnie 5 razy, zmniejszono o 5, zmniejszono 5 razy. Dzieciaki łapią.
Chyba najistotniejszym momentem przy wprowadzaniu jakiejkolwiek nowości matematycznej jest umiejętne przekazanie tego dzieciom, tej zasady działąnia czegoś.

Awatar użytkownika
Piotr
Posty: 157
Rejestracja: 2006-08-14, 21:36

Dushko! (błąd w I części =niezgodność) Masz dobre podejście

Postautor: Piotr » 2006-10-01, 22:34

Tak! Tak! To właśnie w nauczniu początkowym uczeń musi mieć prezentowaną matematykę z użyciem obrazów , opowiadań , zabaw i gier dydaktycznych . Wprowadzenie "x" wymaga wcześniejszego przygotowania przez pracę z "okienkami". Dobrą rolę pełnią ćwiczenia w wydaniu książkowym , które odciążają ucznia od pisania i pozwalają więcej czasu przeznaczyć na rachunki pamięciowe. Znana jest mi pomysłowość nauczycieli w opracowywaniu i przygotowywaniu pomocy dydaktycznych , ich pracowitość zwieloktotniania sprawdzianów , samodzielne opracowywanie zadań (razy 25 -30 ). Bo zespół dzieci aktywnych i pracujących musi nauczyciel chronić przed nudą, monotonią :roll: Piotr.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Funkcja liniowa - czytanie jej wzoru , to ważna umiejętność!

Postautor: dushka » 2006-10-02, 06:22

Heh, okienka przerabiałam w pierwszej klasie już, w drugiej zastępowałysmy je kwiatuszkami, serduszkami, iksami, kółkami - żeby dziecko zobaczyło, iż w miejsce tych okienek moze znajdować się cokolwiek, a my musmimy rozwiazać tę detektywistyczną zagadke i dojść do tego, jaka liczba kryje się pod znakiem :) Bo iks to nic innego, jak znak umowny - równie dobrze moze pod nim kryc się kon, słoń, ciastko :mrgreen:

Awatar użytkownika
Piotr
Posty: 157
Rejestracja: 2006-08-14, 21:36

Odrobina matematyki finansowej - miłej , bo o pieniądzach .

Postautor: Piotr » 2006-10-04, 18:25

Chcemy zapisać fakt , że bogaty wujek wpłacił na ADAMA konto 1000 euro , gdy ów zaczął naukę w szkole (mając 7 lat) i co miesiąc będzie wpłacał 100 euro ,aż do jego pełnoletności - urodziny ma 1.VII . Otrzymany wzór pozwoli "śledzić " napływ gotówki na konto . Powiedzmy , że ADAM po tym okresie zostawia pieniądze na 4 % rocznie . Interesuje nas :[...] . Piotr .
P.S. Czytelniku dopisz pytania do tej powiastki - możesz pozwolić swemu dziecku na zadawanie pytań . :!:


Wróć do „Matematyka”