Proszę o opinie.

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Foxer
Posty: 29
Rejestracja: 2007-05-23, 21:17

Proszę o opinie.

Postautor: Foxer » 2008-01-20, 17:34

Witam wszystkich bardzo serdecznie.
Od razu przejdę do rzeczy. Kiedy uważacie, że dane zadanie matematyczne jest zadaniem o niejednoznacznym rozwiązaniu.
Bardzo dziękuję za odp. Przyznam szczerze, że zależy ma na jak największej liczbie opinii, ale tylko i wyłącznie nauczycieli matematyki.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Proszę o opinie.

Postautor: malgala » 2008-01-20, 17:58

Nie wiem dokładnie co masz na myśli. Moje pierwsze skojarzenie to na przykład zadania konstrukcyjne mające więcej niż jedno rozwiązanie. Tylko nie wiem czy o to chodzi.

Awatar użytkownika
wrotkap
Posty: 131
Rejestracja: 2007-10-20, 00:34

Re: Proszę o opinie.

Postautor: wrotkap » 2008-01-21, 10:11

Napisz może przykład zadania, którego rozwiązanie uważasz za niejednoznaczne to zastanowimy się wspólnie, bo szczerze mówiąc nie przychodzi mi nic konkretnego na myśl. Może tylko zadanie zadanie źle sformułowane.
Żyj tak, abyś nie musiał się czerwienić, zwłaszcza przez samym sobą.

Foxer
Posty: 29
Rejestracja: 2007-05-23, 21:17

Re: Proszę o opinie.

Postautor: Foxer » 2008-01-21, 21:05

W tym tkwi szkopuł, że ja sam staram się stworzyć def. zad. o niejednoznacznym rozwiązaniu, bo to pojęcie nie jest obecne w fachowej literaturze, więc zbieram opinie na ten temat.

Awatar użytkownika
Piotr
Posty: 157
Rejestracja: 2006-08-14, 21:36

Nie jest tak jak piszesz.

Postautor: Piotr » 2008-01-22, 21:28

Są zadania , w których autor wpisuje :"Czy zadanie posiada jedno rozwiązanie"?" lub "Ile jest ...?"
Przykład 1.:
Długość jednego z boków trójkąta jest równa 6 , a różnica długości pozostałych wynosi 3.Podaj możliwe długości pozostałych boków w luczbach naturalnych.Ile jest takich trójkątów?Odpowiedż uzasadnij.
["Z Pitagorasem do liceum.Zadania.";zad.15.10;str.41;Wydawnictwo "ADAM" ; wydanie II ].Przykład 2.: [jak wyżej:str.37; zad.13.23.]
Stosunek dwóch liczb dodatnich jestrówny 3:4 . Suma ich kwadratów jest równa 100. Co to za liczby? Ile rozwiązań ma te zadanie? .

Przykłady o ciągach [ze szkoły średniej] - w treści jest mowa o ciągu , a rozwiązanie daje dwa ciągi.W treści nie ma pytania o liczbie rozwiązań.

Bywają zadania , w których warunek "liczb całkowitych " daje wielorakość rozwiązań.

Przykład trywialny: Podaj prostokąt o bokach wyrażonych liczbami naturalnymi , którego:
(a) obwód wynosi 20 ;
(b) pole wynosi 60 .


Mam przed sobą metodyczną pozycję -"ZADACZA ODNA-RESZENIA RAZNYJE"- to "druga strona medalu."

Nie wyczerpałem problemu ,ale [1] obaliłem tezę osoby "wprowadzającej",[2] zasygnalizowałem treści zadań - choć jest ich wiele w szkolnych zbiorach zadań.Są opracowania metodyczne (nie koniecznie książkowe).

Piotr.


Wróć do „Matematyka”

cron