Co myślicie ...

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

admirari
Posty: 12
Rejestracja: 2009-08-05, 17:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: opolskie

Co myślicie ...

Postautor: admirari » 2009-09-13, 17:58

Cześć!

Przerobiłem z moją klasą (1 - rozszerzona matma) liczby naturalne.
Mam dość dużo godzin do wykorzystania (około 190, przy planie napisanym na około 160), i jako, że temat liczb sam w sobie nie jest ciekawy w programie liceum, to postanowiłem jako takie urozmaicenie, wprowadzić moim dzieciakom elementy kryptografii. W ciągu 2h chciałbym im zarysować podstawę z podstawy kodowania RSA. Co sądzicie o takim pomyśle?
Mi się wydaje, że powinniśmy pokazywać uczniom częściej (różne ciekawe zastosowania matmy), że matematykę można stosować wszędzie, nie tylko w sklepie, i w sumie jest to ciekawy sposób na zainteresowanie uczniów światem liczb i całej, jako takiej matematyki.

adner
Posty: 455
Rejestracja: 2008-03-28, 19:16
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podlaskie

Re: Co myślicie ...

Postautor: adner » 2009-09-13, 21:19

Moim zdaniem wolne godziny dobrze jest poświęcić na realizację materiału z drugiej klasy, w drugiej klasie wolne miejsce zarezerwować na część klasy trzeciej a w trzeciej klasie zrobić powtórki+ewentualnie rozszerzanie wiadomości pod kątem studiów. Na pewno uczniowie klasy rozszerzonej zrozumieją, że przyda im się czas na powtórki przed maturą. Tak z resztą robi moja matematyczka i jest ok :) Korzystamy z podręczników Pazdro i w pierwszej klasie przerobiliśmy z drugiej części podręcznika funkcję kwadratową i opisywanie kół i okręgów w układzie współrzędnych.
As I kissed her goodbye I said, all beauty must die
And lent down and planted a rose between her teeth

admirari
Posty: 12
Rejestracja: 2009-08-05, 17:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: opolskie

Re: Co myślicie ...

Postautor: admirari » 2009-09-13, 21:55

Oczywiście zgodzę się z Tobą, że można przerabiać pewien materiał z kolejnych klas. Ja mam w programie funkcję kwadratową w pierwszej klasie, i mam zamiar przy tym omówić z nimi układy drugiego stopnia, choć są w programie dla klas drugich. Zatem można łączyć jakieś części materiału jeżeli tematyki się, że tak ujmę, spajają ze sobą. Co do kodowania, to uczeń przy takim temacie systematyzuje wiedzę z zakresu liczb naturalnych: powtarza cechy podzielności liczb czy potęgowanie - dlatego nie jest to oderwane od rzeczywistości, a tak jak wspominałem, pokazuje inne oblicz matematyki.

Oczywiście można czas poświęcać na nowy materiał etc, ale będąc stosunkowo niedawno uczniem wiem, że żeby zainteresować uczniów tą nauką, to nie wystarczy mówić o tym co przewiduje program, i kilka godzin myślę, że można poświęcić na ciekawostki i zastosowania matematyki w życiu, a nie suchą teorię. Bo jak inaczej uczeń się dowie, co ta matematyka może mieć w sobie ciekawego? Pójdzie na studia, które wymagają matematyki z przekonaniem, że kończy się ona na okręgu w układzie prostokątnym, czy na wyznaczniku?
Uczniowie nie wiedzą dlaczego matematyka jest taka piękna, bo jej nie znają, dlatego warto im pokazywać jej prawdziwą urodę :rotfl:

Porta
Posty: 1
Rejestracja: 2009-10-21, 16:32
Lokalizacja: pomorskie

Re: Co myślicie ...

Postautor: Porta » 2009-10-21, 17:01

admirari pisze:Uczniowie nie wiedzą dlaczego matematyka jest taka piękna, bo jej nie znają, dlatego warto im pokazywać jej prawdziwą urodę :rotfl:


Druga strona medalu też jest - znają, ale nienawidzą.
http://Remiza.com.pl - Polski Serwis Pożarniczy


Wróć do „Matematyka”