matura na poziomie podstawowym a rachunek prawdopodobieństwa

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

rzymosia
Posty: 2
Rejestracja: 2009-11-06, 20:45
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

matura na poziomie podstawowym a rachunek prawdopodobieństwa

Postautor: rzymosia » 2010-01-24, 17:36

Witam,
mam taki dylemat, pracuje pierwszy rok jako nauczyciel matematyki i mam klase maturalna, która zdaje maturę z matematyki na poziomie podstawowym. W związku z tym mam dylemat odnośnie zadań z rachunku prawdopodobieństwa dotyczących genetyki, czy one są konieczne? szczególnie, że moi maturzyści są w klasie humanistycznej i naprawde ciężko idzie im opanowanie materiału.
Nie wiem też jakie powinny być zadania, w których wykorzystujemy obliczanie prawdopodobieństwa przy pomocy drzewa.
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: matura na poziomie podstawowym a rachunek prawdopodobieństwa

Postautor: malgala » 2010-01-24, 17:58

Uczę w gimnazjum, więc konkretnej odpowiedzi nie mogę udzielić.
Moim zdaniem powinnaś przede wszystkim sprawdzić standardy wymagań egzaminacyjnych oraz sprawdzić w arkuszach egzaminacyjnych z kilku poprzednich lat jakie były zadania wcześniej. Podstawa programowa w liceum od kilku lat jest taka sama, tak więc stare arkusze są aktualne.

rzymosia
Posty: 2
Rejestracja: 2009-11-06, 20:45
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: matura na poziomie podstawowym a rachunek prawdopodobieństwa

Postautor: rzymosia » 2010-01-24, 18:14

w standardach wymagan egzaminacyjnych jest zapisane cos takiego :
*zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych, niewymagających użycia wzorów kombinatorycznych; stosuje zasadę mnożenia
* wykorzystuje sumę, różnicę i iloczyn zdarzeń do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń
* wykorzystuje własności prawdopodobieństwa i stosuje twierdzenie znane jako klasyczna definicja prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: matura na poziomie podstawowym a rachunek prawdopodobieństwa

Postautor: malgala » 2010-01-24, 18:40

To w takim razie poszukaj w arkuszach z kilku poprzednich lat zadań.
Myślę, że tego typu zadania będą raczej zadaniami zamkniętymi i nikt nie będzie sprawdzał jaką metodą uczeń dokonał wyboru prawidłowej odpowiedzi.
bazowałabym jednak na arkuszach z kilku poprzednich lat i z egzaminów próbnych.

miki2305
Posty: 62
Rejestracja: 2009-03-08, 21:17
Kto: student
Przedmiot: Matematyka, Chemia, Fizyka
Lokalizacja: śląskie

Re: matura na poziomie podstawowym a rachunek prawdopodobieństwa

Postautor: miki2305 » 2010-01-24, 21:47

Wybacz malgala, ale na maturze są też zadania otwarte. A matura ma nową formułę od tego roku, więc przeszukanie starych zadań raczej nie poskutkuje. Zadań z genetyki nie powinno być, natomiast co do drzewka nie mam pewności, ponieważ takie zadania są dość skomplikowane, ale wykorzystuje się w nich klasyczną definicję prawdopodobieństwa. Według mnie są one za trudne, ale zbiory zadań przygotowujące do matury podstawowej mają kilka takich przykładów.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: matura na poziomie podstawowym a rachunek prawdopodobieństwa

Postautor: malgala » 2010-01-24, 22:53

miki2305 pisze:Wybacz malgala, ale na maturze są też zadania otwarte.

A gdzie ja napisałam, że na maturze nie ma zadań otwartych?
Wyraziłam tylko przypuszczenie, że tego typu zadania o jakich piszesz, będą raczej zadaniami zamkniętymi.
miki2305 pisze:co do drzewka nie mam pewności, ponieważ takie zadania są dość skomplikowane

Z gimnazjalistami tę metodę stosowałam i sobie radzili.
miki2305 pisze:A matura ma nową formułę od tego roku, więc przeszukanie starych zadań raczej nie poskutkuje.

Nie jestem zorientowana na czym ta nowa formuła polega, więc się nie wypowiem. Nie zgodzę się jednak, że "przeszukania starych zadań nic nie da".
Czemu, czyżby zmieniły się ich metody rozwiązania? Osobiście nie zauważyłam żadnej rewolucji w matematyce.
A wracając do wspominanej genetyki, to ukazuje ona tylko jedno z zastosowań rachunku prawdopodobieństwa. Chyba ich rozwiązanie nie wymaga znajomości inżynierii genetycznej?

miki2305
Posty: 62
Rejestracja: 2009-03-08, 21:17
Kto: student
Przedmiot: Matematyka, Chemia, Fizyka
Lokalizacja: śląskie

Re: matura na poziomie podstawowym a rachunek prawdopodobieństwa

Postautor: miki2305 » 2010-01-24, 23:50

Wyraziłam tylko przypuszczenie, że tego typu zadania o jakich piszesz, będą raczej zadaniami zamkniętymi.


Ja to tak zrozumiałem. Natomiast nie wiem, skąd ten wniosek.

malgala pisze:Z gimnazjalistami tę metodę stosowałam i sobie radzili.

Nie wiem, czy o tych samych drzewkach mówimy :D (stopień skomplikowania), ale faktycznie nie jest to trudnym zagadnieniem.

malgala pisze:Czemu, czyżby zmieniły się ich metody rozwiązania? Osobiście nie zauważyłam żadnej rewolucji w matematyce.

Metody rozwiązywania nie, ale typy zadań maturalnych, ich sposób formułowania, oraz wymagania bardzo się zmieniły. Poza tym kiedyś uczeń sam decydował czy chce zdawać maturę z matematyki, a teraz nie ma wyjścia. Zadania muszą być dostosowane do wszystkich.

malgala pisze:Chyba ich rozwiązanie nie wymaga znajomości inżynierii genetycznej?

Oj, jeżeli zaczniemy rozważać różne allele, to zadanie nawet na rozszerzoną biologię się nie będzie nadawać. :D

Nie chciałem cię urazić poprzednią wiadomością. Ten weekend to dla mnie nawał pracy, mało godzin snu i mnóstwo stresu. Ale nie chcę się usprawiedliwiać.

belea
Posty: 3
Rejestracja: 2009-05-08, 22:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: małopolskie

Re: matura na poziomie podstawowym a rachunek prawdopodobieństwa

Postautor: belea » 2020-02-05, 10:57

Witam. Też uczę w maturalnej ale większość zadań rozwiązujemy rysunkiem, schematem z dobrym skutkiem. Moim zdaniem mniej wzorów a więcej wyobraźni i umiejętności rysowania.


Wróć do „Matematyka”