Trochę swoich pomysłów mających na celu zachęcenie uczniów do udziału w zajęciach koła i konkursach matematycznych opublikowałam tutaj
http://autorskie.publikacje.edu.pl/Malg ... Galanciak/
Może będą inspiracją do dalszych poszukiwań i udoskonalania własnych rozwiązań.
[ Dodano: 2007-08-03, 19:41 ]
Najlepszą zachętą są ciekawie prowadzone zajęcia. Trzeba pamiętać, że zajęcia koła matematycznego to nie dodatkowa lekcja matematyki. Nie mam łatwo, bo zajęcia prowadzę w dwóch grupach. Jedna grupa to klasy IV - VI szkoły podstawowej a druga I- III gimnazjum. Tematyka zajęć musi być tak dobrana, żeby zainteresować nią wszystkich uczestników.
Nieocenione są tu projekty edukacyjne dotyczące rzeczy uczniom znanych, a jednocześnie ukazujące otaczającą ich wszędzie matematykę. W szkole podstawowej w tym roku największym zainteresowaniem cieszył się temat "symetrie wokół nas". Pole do działania było dla wszystkich. Młodsi wyszukiwali przykładów symetrii w najbliższym otoczeniu. Opisywali je, szkicowali, fotografowali. Starsi zastanawiali się nad sposobem ich skonstruowania. Cykl zajęć zakończył się wspólnym projektowaniem ornamentów z wykorzystaniem symetrii osiowej i środkowej. I znów młodsi korzystali z szablonów przygotowanych przez starszych kolegów, a uczniowie klasy VI wykonując odpowiednie konstrukcje. Wszystkie przygotowane ornamenty były zaprezentowane na forum szkoły, specjalnie powołana komisja wytypowała zwycięzców. Były dyplomy i nagrody. Według najciekawszych projektów uczniowie klas IV - VI wykonali na zajęciach plastycznych witraże, które dodatkowo ozdobiły sale lekcyjne.
Ta grupa wiekowa uwielbia wszelkiego rodzaju zagadki. I tu jest doskonała okazja na przemycenie różnych zadań konkursowych, podanych właśnie w tej formie.
O grupie gimnazjalnej innym razem.
[ Dodano: 2007-08-05, 11:58 ]
Od wielu już lat w naszej szkole organizowane jest Szkolne Święto Matematyki. Stwarza ono doskonałą okazję do zaprezentowania osiągnięć członków koła matematycznego na forum szkoły.
Fotoreportaż ze Święta 2006 jest tu
http://picasaweb.google.pl/magorzata/WITOMATEMATYKI2006
zaś szczegółowa relacja znajduje się na mojej stronie domowej.
[ Dodano: 2007-08-05, 16:06 ]
A teraz kilka słów na temat koła matematycznego w gimnazjum. W tym roku największym zainteresowaniem cieszyła się realizacja projektu "Nasza szkoła w liczbach". Uczniowie przygotowali i przeprowadzili we wszystkich klasach ankiety dotyczące zainteresowań, ulubionych przedmiotów, preferowanych sposobów spędzania czasu wolnego, przynależności uczniów do kół zainteresowań i organizacji szkolnych itp. Kolejny etap to podsumowanie i opracowanie wyników ankiet. I najważniejszy efekt końcowy - pięknie wykonane plansze przedstawiające wyniki na diagramach i wykresach. A przy okazji miałam możliwość przemycić wiele zagadnień dotyczących statystyki matematycznej. W przyszłym roku szkolnym chcą w ten sam sposób opracować graficznie losy absolwentów naszego gimnazjum.
Dużym zainteresowaniem wśród tej grupy wiekowej cieszą się niedziesiątkowe systemy liczenia. Zapisywanie tych samych liczb w różnych systemach to doskonały trening sprawności rachunkowej. Traktowali to jak zabawę. Jedna osoba podawała liczbę na przykład w układzie piątkowym i zawody kto pierwszy zapisze ją poprawnie w układzie dwójkowym. I nie jest prawdą, że największe szanse mieli najstarsi. Często szybciej przeliczyli poprawnie uczniowie klasy I. Wielką frajdą było dla nich również wykonywanie działań w tych układach.
Gimnazjaliści są szczególnie zainteresowani tym, aby efekty ich pracy mogły przydać się innym. Z wielkim zapałem przygotowywali prezentacje matematyczne w programie PowerPoint i byli bardzo zadowoleni, gdy wykorzystywałam je na lekcjach matematyki.