Policzmy to razem – Ogólnopolska Akcja Diagnozy Matematycznej
Już w październiku gimnazjaliści zasiądą do pierwszego e-egzaminu z matematyki. Co roku ich postępy będą testowane, a wyniki badane. I tak przez trzy lata. Rusza nowy projekt wydawnictwa Nowa Era i dr Jacka Stańdo z Politechniki Łódzkiej, pomysłodawcy ubiegłorocznej e-matury.
Dr Jacek Stańdo jest pionierem w badaniach edukacyjnych z wykorzystaniem rozwiązań internetowych. Pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej przeprowadził pierwsze w Polsce e-egzaminy. W 2008 r. przetestował ponad 4 tysiące gimnazjalistów próbnym e-egzaminem z części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego, a w ubiegłym roku przeprowadził próbną e-maturę z matematyki. Obecnie wraz z wydawnictwem Nowa Era rozpoczął projekt Policzmy to razem - Ogólnopolską Akcję Diagnozy Matematycznej. Jest to najbardziej zaawansowane badanie z dotychczasowych i pierwsze na taką skalę w Europie.
Celem projektu jest monitorowanie wiedzy i umiejętności matematycznych gimnazjalistów w perspektywie trzech kolejnych lat. E-egzaminy co roku będą rozwiązywać ci sami uczniowie, a dzięki ich pracy nauczyciele i dyrektorzy otrzymają szczegółową informację zwrotną na temat efektywności nauczania matematyki w swoich gimnazjach.
Dla potrzeb projektu Nowa Era uruchomiła specjalną platformę internetową www.policzmytorazem.pl, na której nauczyciele mogą rejestrować swoich uczniów. Nabór trwa do 17 września, a udział w akcji jest bezpłatny. Każdego roku wyniki diagnozy będą udostępniane zarejestrowanym nauczycielom tuż po e-egzaminie, którego pierwsza odsłona na początku października.
Diagnoza jest wielopłaszczyznowa a zastosowanie technologii informatycznych pozwala na obiektywną i porównywalną ocenę. Nauczyciele matematyki dostaną możliwość potwierdzenia skuteczności swoich metod nauczania, a szkoła diagnozę poziomu wiedzy i umiejętności gimnazjalistów z przedmiotu, który od bieżącego roku stał się obowiązkowy na egzaminie maturalnym. „Zebrane dane dostarczą wielu cennych informacji Ministerstwu Edukacji Narodowej, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, a także samym nauczycielom” – wylicza dr Jacek Stańdo.
Ogólnopolska Akcja Diagnozy Matematycznej jest koncepcyjnie inną propozycją niż egzaminy prowadzone przez Centralną Komisję Egzaminacyjną mierzące tzw. edukacyjną wartość dodaną. W odróżnieniu od nich diagnoza w całości opiera się tylko na badaniach wiedzy i umiejętności z jednego przedmiotu. Jest to dedykowane rozwiązanie dla nauczycieli, którzy szukają precyzyjnych informacji poświęconych nauczaniu matematyki oraz dla dyrektorów, których nie zadowalają ogólne wyniki jakości nauczania otrzymywane na podstawie badań ponad-przedmiotowych.
Poza wielopłaszczyznowym zdiagnozowaniem kondycji nauczania matematyki w polskich gimnazjach projekt Nowej Ery realizuje również dodatkowe cele. Twórcy akcji wierzą, że zastosowanie multimedialnych egzaminów wpłynie na podwyższenie poziomu umiejętności informatycznych uczniów, a także na ich zainteresowanie wiedzą i umiejętnościami z zakresu matematyki. Ponadto zachęci nauczycieli i dyrektorów do praktycznego stosowania nowoczesnych rozwiązań w procesie nauczania oraz wypracowania dobrych praktyk egzaminowania z użyciem technologii informacyjno-komunikacyjnych.