Sformułowania w tekstach zadań

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2011-03-29, 16:24

Witam

Jak zawsze prowokacyjnie, w formie konkursu bez nagród, przytaczam treść zadania:

Ania uczestniczyła w biegu na 800 m. Przebiegła czwartą część dystansu. Ile metrów pozostało jej do mety?

Dlaczego odpowiedź (udzielona przez ucznia, w kluczu zapisano wartość 600 m) brzmi: Ani pozostało do mety 400 m.

Zapraszam do dyskusji, kto ma rację - uczeń czy CKE?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: malgala » 2011-03-29, 17:26

matmanamaksa pisze:Dlaczego odpowiedź (udzielona przez ucznia, w kluczu zapisano wartość 600 m) brzmi: Ani pozostało do mety 400 m.

Nie rozumiem czy odpowiedź udzielona przez ucznia jest 600 m, czy 400 m.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: vuem » 2011-03-29, 22:10

Co oznacza pytanie "dlaczego?" Mamy zgadywać czemu uczeń odpowiedział "400 metrów"?

Mamy dyskutować, czy czwarta część dystansu 800 m wynosi 200, czy 400 metrów?

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: haLayla » 2011-03-29, 22:51

Czwarta część dystansu, to 1/4. Zatem pozostał jej dystans do przebiegnięcia opisany działaniem: 1 - 1/4 = 3/4. 3/4 x 800 m, to 600 m. Ja tutaj niespecjalnie widzę drugie dno.
<3

Awatar użytkownika
JHN
Posty: 177
Rejestracja: 2010-06-05, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: JHN » 2011-03-30, 01:07

matmanamaksa pisze:Dlaczego odpowiedź (udzielona przez ucznia, w kluczu zapisano wartość 600 m) brzmi: Ani pozostało do mety 400 m.

Bo się pomylił? Nie zna pojęcia ćwiartka?
matmanamaksa pisze:Zapraszam do dyskusji,...

A jakie jest Twoje zdanie?
Pozdrawiam
Szacunek? Dam Ci go tyle, ile dostałem od Ciebie!
Broń inteligentnego człowieka walczącego z otaczającą go głupotą: sarkazm.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2011-04-01, 15:01

Chyba niektórzy zapędzili się w interpretacji. Wyjaśniam trudne zdanie:

Dlaczego odpowiedź (udzielona przez ucznia, w kluczu zapisano wartość 600 m) brzmi: Ani pozostało do mety 400 m.

To typowa konstrukcja zdania pytającego z dopowiedzeniem w nawiasie. Pewnie zmylił wszystkich brak pytajnika.
Pytam, dlaczego uczeń udzielił odpowiedzi jak przytoczono wyjaśniając, że klucz odpowiedzi przewiduje inną.

Uczeń udzielił odpowiedzi w przytoczonym powyżej brzmieniu, ponieważ nie wpadł na pomysł używania liczebnika porządkowego czwarta do oznaczania pierwszej pokonanej ćwierci długości odcinka, a wie z zajęć lekkoatletycznych, że dystans biegu dzieli się na części bieżni po 100 m. Zatem bieg na 800 m ma 8 części, a czwarta część w takim dystansie to druga prosta. Pozostaje jeszcze łuk, prosta, łuk i prosta finiszowa, każde po 100 m, co daje 400 m.

Taka korelacja slangu branżowego z terminologią szkolną.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: vuem » 2011-04-01, 20:36

Tak się zastanawiam, co było celem tej ... zagadki.

Zadnie sformułowane przez CKE, czyli załóżmy, że typowe dla egzaminu.

Czy to oznacza, że sugerujesz, iż jeśli uczeń "wykorzysta w nim swoją znajomość slangu branżowego", to złoży zażalenie i OKE rozpatrzy je pozytywnie jeśli wskaże odpowiedź niezgodną z kluczem, a zgodna z logiką stosowaną przez trenerów lekkoatletyki?


Jeżeli oddam trzecią i czwartą część pieniędzy, to zostanie mi 50. ile mam?

Czy powinien zastanawiać się nad tym, czy czasem pieniądze to łup dzielony na 8 rzezimieszków, więc pozostanie ich 6 części równych kwocie 50 złotych? A oddanie części łupu 3-ciego i 4-tego kompana oznacza wendettę, więc tak w sumie to mam problem, a nie pieniądze? :wink:

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2011-04-01, 22:48

Pan Maluśkiewicz

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: haLayla » 2011-04-02, 01:18

vuem pisze:Czy powinien zastanawiać się nad tym, czy czasem pieniądze to łup dzielony na 8 rzezimieszków, więc pozostanie ich 6 części równych kwocie 50 złotych? A oddanie części łupu 3-ciego i 4-tego kompana oznacza wendettę, więc tak w sumie to mam problem, a nie pieniądze? :wink:


Możliwe, że kryminalistyka tak dzieli łupy. Więc pewnie byłoby to uzasadnione w tej sytuacji :wink:
<3

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: vuem » 2011-04-02, 08:30

matmanamaksa pisze:Pan Maluśkiewicz


Zagadką odpowiadasz?

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2011-04-02, 19:08

Przeczytaj i będziesz oświecony.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Sformułowania w tekstach zadań

Postautor: vuem » 2011-04-02, 19:14

Maluśkiewicza? Nie chce mi się.


Wróć do „Matematyka”