Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Rozszerzona matura - w innej szole?

Postautor: Andulencja » 2011-09-22, 23:57

Córka mojej znajomej jest w 2 klasie liceum.
Określali przedmioty jakie będą zdawać na maturze. Jednym z przedmiotów był j.angielski na poziomie rozszerzonym.
I tu zdziwienie - dyrektor powiedział, że w tej szkole takiego egzaminu nie zda. Może go zdawać w innej szkole.
Czy możliwe jest takie rozwiązanie? Na jakiej podstawie?
Dzieciaki z tego liceum uczą się j.angielskiego od klasy 4 SP, a niektórzy wcześniej.
Z tego co czytałam od tego roku matura ustna będzie na jednym poziomie, natomiast część pisemna nie jest sprawdzana w szkole, więc czy zadaniem dyrektora nie jest jedynie zamówienie w CKE właściwych arkuszy?

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: vuem » 2011-09-24, 07:32

Jeśli uczeń tej szkoły zadeklaruje zdawanie jakiekolwiek przedmiotu na dowolnym poziomie, to dyrektor ma obowiązek zorganizować komisję, zamówić arkusze i przygotować salę. Choćby była jedyną uczennicą.
To egzamin pisemny.

Jeśli chodzi o egzamin ustny, czasem sa problemy z niektórymi językami, bo np. egzaminatorów włoskojęzycznych mało i na ustny trzeba gdzieś jechać.
Z angielskim nie ma problemu.

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: Andulencja » 2011-09-24, 07:51

vuem, dziękuję.
Tak też myślałam.
Znajoma ma pójść w poniedziałek do dyrekcji. Powiedziałam, żeby zażądała na piśmie odmowy ze wskazaniem przepisu na podstawie którego dyrektor odmówił dziewczynie możliwości zdawania egzaminu na wybranym poziomie.

Z tego co się orientuję, to z ustnym z j.ang, nie ma problemu, bo od tego roku jest na jednym poziomie.

Podejrzewam, że jeśli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze - no bo osobna komisja dla jednego dzieciaka?

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: vuem » 2011-09-24, 20:34

Andulencja pisze:Z tego co się orientuję, to z ustnym z j.ang, nie ma problemu, bo od tego roku jest na jednym poziomie.


Ale i wcześniej nie było. Poziom zdawania nigdy nie miał znaczenia. egzaminator to egzaminator, a tych w żadnym mieście, czy powiecie nie brakuje. W promieniu 20 km szkoły bez problemu wymieniały i wymieniają się nimi i członkami komisji.

Andulencja pisze:Podejrzewam, że jeśli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze - no bo osobna komisja dla jednego dzieciaka?


A płacą za zasiadanie w komisjach na pisemnych?

Ciekawią mnie argumenty dyrekcji, daj znać, jeśli się czegoś dowiesz :wink:

upieczona.anglistk
Posty: 233
Rejestracja: 2008-10-12, 10:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: upieczona.anglistk » 2012-04-14, 23:52

Jak w zasadzie oceniać treść na poziomie rozszerzonym, informacja w informatorze jest tak ogólnikowa, że naprawdę nie wiem, jak to robić.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: vuem » 2012-04-15, 19:24

Popatrz na tabelę, str. 13:
http://www.cke.edu.pl/images/stories/00 ... _12_40.pdf

1. formułuje wypowiedź zgodną z tematem

No cóż, jeśli recenzja jest recenzją i nie zawiera "wtrętów" nie na temat, to w tym podkryterium max.

2. podaje pełną informację o recenzowanej pozycji (twórca, okoliczności powstania
dzieła, okoliczności odbioru)

Jeśli recenzja zawiera takie elementy, tj. wspomina reżysera, odtwórców głównych ról, czas powstania i/lub inne okoliczności, czas/miejsce/inne okoliczności oglądania filmu przez piszącego, to w tym podkryterium dajemy max.

3. podaje krótką informację o zawartości treściowej recenzowanej pozycji (np. skrót
fabuły, prezentacja głównych postaci, problematyki)

Użycie "np." wskazuje na alternatywę, można streścić historię opowiedziana przez film, można ją opisać jako dramat wojenny o perypetiach itd., trzeba przedstawić główne postacie historii i temat/problematykę - można się spodziewać tematu zmuszającego do zrecenzowania filmu, który np. "porusza ważne problemy społeczne" albo "zmienił twój pogląd na jakieś sprawy", stąd i nie można tego elementu pominąć.
Jeśli te elementy sa obecne, to daje max w tym podkryterium.

4. dokonuje pełnej, wieloaspektowej oceny (np. fabuły, akcji, pracy reŜysera, gry aktorów, scenografii, opracowania muzycznego, sposobu ekspozycji obiektów na wystawie)

Oceniając film piszący musi przedstawić ocenę poszczególnych elementów filmu, bez określenia tego, czy fabuła jest ciekawa, czy przewidywalna, aktorzy naturalni, czy "mroczkowi" itp itd nie sposób uznać tego za ocenę dzieła.
Jeśli taka ocena się znajduje i dotyczy nie mniej niż powiedzmy tych 3-4 elementów, to można dać max w tym podkryterium.

5. poleca bądź odradza, wskazując na walory/wady recenzowanej pozycji

Uznaje się, że recenzja musi kończyć się wyraźną rekomendacją lub odradzeniem obejrzenia filmu uzasadniając określonymi argumentami, które przedstawiliśmy wyżej w swej analizie, tym razem jednak może nieco innymi słowami, w skrócie.

6. poprawnie posługuje się wiedzą dotyczącą realiów danego obszaru językowego

To kryterium raczej jest "uśpione", ponoć przyda się raczej kiedyś, gdy być może wprowadzone zostaną lektury.
Jeśli piszący "miesza fakty", uznając aktora o nazwisku Sean Connery za artystę o niemieckich korzeniach, to można podkreślić to jako błąd merytoryczny, który pewnie i tak nie wpłynie na ocenę, jeśli pozostaje takim "rodzynkiem".

Podsumowując poszczególne oceny w podkryteriach:

5+5+5+5+5 = 25
25 dzielone na 5 daje 5.

Jeśli np w 2 podkryterium ograniczono się jedynie do tytułu i roku powstania i uznamy, że podano "częściową informację", to w tym podkryterium dajemy 2, 3 lub 4 punkty.
Z zasady można przyjąć przyznanie 3, jako że to "złoty środek" ;)

Wtedy 5+3+5+5+5 = 23
23 dzielone na 5 daje 4,6, więc przyznajemy 5 pkt w kryterium treści.

Jeśli natomiast jedynie wspomniano, że film nakręcono dawno temu, na dalekiej północy ;), to pewnie uznamy, że informacja jest ogólnikowa.
Wtedy w tym podkryterium przyznamy 0,5 pkt ... no bo na ZERO, to trzeba zasłużyć ;)

Suma ocen wyniesie 20,5, co da średnią 4,1, a więc przyznajemy 4 pkt.

upieczona.anglistk
Posty: 233
Rejestracja: 2008-10-12, 10:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Re: Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: upieczona.anglistk » 2012-04-18, 09:23

ok, wszystko jest jasne, kiedy praca jest dobra, wtedy zstawiamy wszędzie maksy, albo prawie maksy. Ale co jest pojawiają się uchybienia? kiedy za takie uchybienia postawić prawie maks czyli 4, a kiedy tylko 2? czy sa jakieś wytyczne co do tego?

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: vuem » 2012-04-18, 14:56

jeśli popatrzymy na kryterium treści w opowiadaniu, pkt. 2 - określa czas, miejsce wydarzenia i bohaterów.

Jeśli piszący dość wyraźnie te elementy określi, tzn nie ograniczy sie do jednego zdania typu "pewnego dnia Mietek zapindalał ulicą", to oczywiście w tym podkryterium dajesz max.

Jeśli określi tylko 2 elementy lub uznasz, że jest lakoniczny/mało wyraźny/itp, to bierzesz pod uwagę ocenę B.
Czy dać 2, 3, czy 4 pkt zależy do Ciebie, tzn. od tego jak oceniasz stopień realizacji tego punktu, trudno teoretyzować.
Natomiast fakt faktem, że w przypadku "standardowych uchybień" z zasady daje się 3 - "złoty środek".
Stąd też w przypadku poważnych bardzo uchybień w przypadku oceny C - 1-0 pkt przyznaje się też i 0,5 - "złoty środek", choć i w przypadku "dobrego" określenia 1 elementu można dać 1 pkt, a w przypadku zupełnego braku któregokolwiek z tych elementów 0 pkt, choć trudno sobie wyobrazić opowiadanie, w którym nie określono ani miejsca, ani czasu, ani bohaterów.
Generalnie na zero to trzeba sobie zasłużyć? ;)
Oczywiście też nie trzeba każdego z tych 3 elementów rozbudowywać do rozmiarów opisu. ;)

Oceny graniczne, jako ekstremalne, są niechętnie stosowane, a i by uniknąć pewnie zbędnych dyskusji w przypadku "reklamacji" lepiej "pojechać środkiem" i pozamiatane.

upieczona.anglistk
Posty: 233
Rejestracja: 2008-10-12, 10:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Re: Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: upieczona.anglistk » 2012-11-25, 12:17

podbijam temat. ile słówek czyli konstrukcji jęz. ms=usiałby się pojawic żeby uznać że uczeń używa leksyki na poziomie zaawansowanym (kryterium A)?

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: vuem » 2012-11-26, 20:23

Nie ma ustalonej liczby, proporcjonalnie do ilości wyprodukowane tekstu.


Tak "na oko" możesz spróbować ustalić sobie, że szukasz powiedzmy kilka-kilkanaście przykładów bardziej skomplikowanych konstrukcji, np. typu passive/cauisative, mowa zależna, czasy garmatyczne, infinitive/gerund, zdania złożone, inwersja, modalne itd.
Potem to samo w słownictwie, tzw. sformułowania precyzyjne - terminologia ekologiczna w tekście nt. ochrony środowiska (źródła odnawialne energii , a nie po prostu "czysta energia" dla przykładu.), czy powiedzmy słownictwo po prostu mniej pospolite, jak zamiast "duży" "enormous", czy nie "many", a "countless" albo "sophisticated" zamiast "elegant" czy innych synonimów.
Muszą się rzucać w oczy.
Bogactwo na maksa nie wyklucza użycia też i bardziej pospolitych zwrotów, czy słów, ale nie mogą dominować.

Wiele zależy od rodzaju tekstu. Opowiadania, recenzje, czy rozprawki różnią się między sobą w kwestii szansy na użycie pewnych konstrukcji, dominacji innych, czy rodzaju słownictwa.

Oczywiście zwroty zaliczone do bogactwa językowego muszą być użyte prawidłowo.

Spróbuje poszperać za jakimiś ocenionymi modelami, jeśli znajdę, to zeskanuję i Ci podeślę, ale nie mogę obiecać. Wszelkie szpargały ze szkoleń, wraz z toną innych przeżyły już kilka remontów, akcji pod hasłem "posprzątaj swój chlew, sweetie" itp. ;)

upieczona.anglistk
Posty: 233
Rejestracja: 2008-10-12, 10:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Re: Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: upieczona.anglistk » 2013-01-21, 17:23

Podbijam temat. Są trzy typy zadań:

- opis (miejsca, wydarzenia, osoby)
- recenzja (książka, film)
- rozprawka (za/przeciw, opiniująca)

Czy to wygląda tak że na maturze pojawia się każdy typ? czy może być tak, że pojawią się dwa opisy i recenzja, a rozprawka wcale?

Hangover
Posty: 9
Rejestracja: 2012-09-17, 15:19
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: Hangover » 2013-01-22, 08:30

upieczona.anglistk pisze:Podbijam temat. Są trzy typy zadań:

- opis (miejsca, wydarzenia, osoby)
- recenzja (książka, film)
- rozprawka (za/przeciw, opiniująca)

Czy to wygląda tak że na maturze pojawia się każdy typ? czy może być tak, że pojawią się dwa opisy i recenzja, a rozprawka wcale?

Jest jeszcze opowiadanie.

Na maturze zdający wybiera jedną z trzech zaproponowanych form. Nie dublują się.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Matura z języka obcego na poziomie rozszerzonym

Postautor: vuem » 2013-01-24, 14:27

upieczona.anglistk pisze:Czy to wygląda tak że na maturze pojawia się każdy typ? czy może być tak, że pojawią się dwa opisy i recenzja, a rozprawka wcale?


Nie ma przepisu, który by obligatoryjnie wprowadzał do zestawu form w arkuszu rozprawkę, więc teoretycznie jest to możliwe.

W praktyce bym się tego nie spodziewał, bo to jedyna forma analityczna, a nie literacka, która może dotyczyć praktycznie każdego zakresu tematycznego przewidzianego przez syllabus.


Wróć do „Języki obce”