Sprawdzian - wydłużony czas dla ucznia z dysfunkcją

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

kasiael123
Posty: 24
Rejestracja: 2009-05-22, 22:45
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: lubelskie

Re: Sprawdzian - wydłużony czas dla ucznia z dysfunkcją

Postautor: kasiael123 » 2014-10-13, 11:47

ms.elephant pisze:Często widzę odpowiedzi - szukaj w necie. Mam wrażenie, że pytające osoby szukały w necie - dla większości to naturalny odruch wpisać w przeglądarkę - ale nie znalazły nic ciekawego. Nie czarujmy się nie wszystkie informacje zamieszczane w Internecie są ciekawe, inne, czy w końcu poprawne.


Dokładnie :) Zresztą właśnie dlatego ja zajrzałam na to forum: po pomysły i pewne informacje, które pomogą mi w pracy. Ja chętnie też pomogę innym, jak będę coś wiedziała "na pewno" ;)
A co do nauczycieli - faktycznie tak jest, że moralizujemy i pouczamy, widać nas z daleka ;) i słychać. Kiedyś byłam u lekarza i po wstępie jaki zafundowałam (nieświadomie) doktorkowi, od razu stwierdził, że chyba jestem nauczycielką ;)
Więcej dystansu do siebie i będzie ok :)

Wiesz - pomóż, nie chcesz pomóc - nie pomagaj, może zrobi to ktoś inny ;)

soma
Posty: 40
Rejestracja: 2012-06-15, 14:24
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Sprawdzian - wydłużony czas dla ucznia z dysfunkcją

Postautor: soma » 2014-10-13, 15:14

malgala pisze:Jakoś nie widzę, żeby autorka chciała się upewnić.
Raczej przeciwnie. Liczyła na gotową odpowiedź.
Owszem, można było wyjaśnić, że uczniowie z dysfunkcjami mają prawo skorzystać z wydłużonego czasu pracy i nie ma to nic wspólnego z dłuższymi bądź krótszymi przerwami w nagraniu.
Jeżeli z tego prawa korzystać będą, to muszą pisać w osobnej sali.


Malgala, jednak nie doczytałaś. Tu właśnie tkwi sęk. Uczniowie z dysfunkcjami, którzy korzystali z wydłużonego czasu, do tej pory mogli, ale nie musieli pisać w oddzielnej sali. Mieli wydłużony czas, co nie oznaczało oddzielnej sali. Tak było do tej pory.
Od tego roku wydłużony czas na sprawdzianie z języka dla dysfunkcyjnych wymusza oddzielną salę właśnie ze względu na te przerwy w nagraniu.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Sprawdzian - wydłużony czas dla ucznia z dysfunkcją

Postautor: malgala » 2014-10-13, 15:44

soma, do tej pory nie musieli, ale w tym roku muszą i nie tylko w części językowej.
Oczywiście nie wszyscy z dysfunkcjami, tylko ci, którzy z tego wydłużonego czasu korzystać będą. Bo uczeń taki ma prawo mieć wydłużony czas pracy z arkuszem, ale nie ma obowiązku z tego wydłużenia korzystać.

Procedury organizowania i przeprowadzenia sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej

2.3. Dodatkowe rozwiązania organizacyjne:
a) liczba sal zapewniająca pomieszczenie wszystkich zdających
b) osobna sala / osobne sale dla korzystających z pomocy nauczyciela wspomagającego lub ko-rzystających z urządzeń, które mogą zakłócać pracę innych zdających, albo z przedłużenia czasu pracy z arkuszem egzaminacyjnym (w razie potrzeby)
c) w każdej sali zegar oraz tablica (plansza) do zapisania czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy z arkuszem egzaminacyjnym, widoczne dla wszystkich zdających.

soma
Posty: 40
Rejestracja: 2012-06-15, 14:24
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Sprawdzian - wydłużony czas dla ucznia z dysfunkcją

Postautor: soma » 2014-10-13, 22:43

malgala pisze:b) osobna sala / osobne sale dla korzystających z pomocy nauczyciela wspomagającego lub ko-rzystających z urządzeń, które mogą zakłócać pracę innych zdających, albo z przedłużenia czasu pracy z arkuszem egzaminacyjnym (w razie potrzeby)


To "w razie potrzeby" na końcu zdania, w nawiasie, nie oznacza konieczności. Można, ale nie trzeba!

Do mnie bardziej przemawia:
"W przypadku części drugiej sprawdzianu i części trzeciej egzaminu gimnazjalnego przyznanie tego dostosowania oznacza automatyczne przyznanie płyty CD z dostosowanym nagraniem (wydłużone przerwy na zapoznanie się z zadaniami
sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie). Korzystanie z płyty z dostosowanym nagraniem wymaga przyznania dostosowania określonego w pkt X .2.
w maksymalnym wymiarze, tj. przedłużenia czasu przeprowadzania sprawdzianu o 25
minut oraz egzaminu gimnazjalnego o – odpowiednio – 20 minut (poziom podstawowy) i 30 minut (poziom rozszerzony)".

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Sprawdzian - wydłużony czas dla ucznia z dysfunkcją

Postautor: malgala » 2014-10-13, 23:18

soma pisze:To "w razie potrzeby" na końcu zdania, w nawiasie, nie oznacza konieczności. Można, ale nie trzeba!

Bo uczeń nie musi korzystać z wydłużonego czasu pracy.
Ma do tego prawo, ale jeżeli nie chce i rodzice zdecydują, że z dostosowania korzystał nie będzie, to nie pisze w osobnej sali.
Jeżeli korzysta, to pisze wszystkie części w osobnej sali i specjalna płyta przeznaczona jest właśnie do tej sali.
I to nie płyta z dłuższymi przerwami wymusza pisanie sprawdzianu w osobnej sali, ale właśnie konieczność dostosowania do dysfunkcji ucznia wymusza dłuższe przerwy.

soma
Posty: 40
Rejestracja: 2012-06-15, 14:24
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Sprawdzian - wydłużony czas dla ucznia z dysfunkcją

Postautor: soma » 2014-10-14, 11:58

Ja wiem, że uczeń nie musi korzystać z przysługującego mu prawa do wydłużonego czasu. Jest to decyzja rodzica.

Podział na oddzielne sale rozumiem jednak nieco inaczej.
Uczeń np. z dysleksją, piszący spr. z języka, nie musiałby pisać w oddzielnej sali, nawet jeżeli korzystałby z wydłużonego czasu. Miałby wydłużony czas. Uczniowie bez dysfunkcji po prostu by salę opuścili, z dysfunkcją zostają i piszą dalej. Tak byłoby przy założeniu, że wszyscy mają takie samo nagranie.
Z procedur wynika, że właśnie nagranie się różni, bo uwzględnia dłuższe przerwy na zapoznanie się z zadaniem i jego wykonanie.

motylek8
Posty: 365
Rejestracja: 2008-02-04, 14:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Sprawdzian - wydłużony czas dla ucznia z dysfunkcją

Postautor: motylek8 » 2014-10-14, 17:34

soma pisze:czniowie bez dysfunkcji po prostu by salę opuścili, z dysfunkcją zostają i piszą dalej.

Ja jakoś nie widzę takiego rozwiązania - przy wychodzeniu byłoby lekkie zamieszanie, jakieś szuranie krzeseł itd., a potem uczeń z dysfunkcją by uznał, że nie mógł się skupić. Przerabialiśmy to na próbnym.


Wróć do „Języki obce”