Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

fuwamova
Posty: 2
Rejestracja: 2015-06-24, 00:10
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podlaskie

Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: fuwamova » 2015-06-24, 00:15

Mam takie pytanko
Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź
np. jeśli za całe zadanie jest 25 punktów, ale uczeń odpowiedział na 2 źle- to czy suma punktów to 23 odjąć te 2 punkty czyli wychodzi 21 punktów za całość, czy od tych 25 które są za całe zadanie odjąć te -2 punkty i za cały test uczeń otrzymuje 23 punkty


proszę o pomoc

Awatar użytkownika
ann
Posty: 933
Rejestracja: 2008-01-21, 21:18
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Geografia, Informatyka, ...
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: ann » 2015-06-24, 08:39

fuwamova pisze:Mam takie pytanko
Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź
np. jeśli za całe zadanie jest 25 punktów, ale uczeń odpowiedział na 2 źle- to czy suma punktów to 23 odjąć te 2 punkty czyli wychodzi 21 punktów za całość, czy od tych 25 które są za całe zadanie odjąć te -2 punkty i za cały test uczeń otrzymuje 23 punkty

Wg mnie 21. 23 punkty wychodziłyby przy "0" za błędną odpowiedź.
Prywatnie żyję tak, jak każdy:
Jem, piję, sypiam, patrzę w gwiazdy

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: vuem » 2015-06-24, 11:29

A po jakiego grzyba w ogóle stosować "minus jeden punkt"?

By ukarać ucznia za to, że w ogóle próbował odpowiedzieć, a promować tego, który pytanie zignorował ? ;)

fuwamova
Posty: 2
Rejestracja: 2015-06-24, 00:10
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podlaskie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: fuwamova » 2015-06-24, 11:39

jest to w pytaniach typu true and false w szkole językowej, wiec nie mam na to wpływu, są to pytania ze słuchu, nie wiem po to żeby nie strzelali jeśli nie rozumieją ....

Melizabeth
Posty: 402
Rejestracja: 2013-08-11, 15:45
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski, Język hiszpański
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: Melizabeth » 2015-06-24, 14:44

21. Odejmujemy od liczby punktów zdobytej przez ucznia, nie od maksymalnej.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: haLayla » 2015-06-24, 16:54

vuem pisze:A po jakiego grzyba w ogóle stosować "minus jeden punkt"?

By ukarać ucznia za to, że w ogóle próbował odpowiedzieć, a promować tego, który pytanie zignorował ? ;)


Żeby przygotować go do egzaminów na studiach, gdzie z jednego przedmiotu, którego nazwę przez litość przemilczę, za 0 pkt jest dostateczny a jak się zaznaczy wszystkie odpowiedzi niepoprawnie i ma się najniższy możliwy wynik - jest 4+.
<3

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: vuem » 2015-06-24, 17:33

fuwamova pisze:jest to w pytaniach typu true and false w szkole językowej, wiec nie mam na to wpływu, są to pytania ze słuchu, nie wiem po to żeby nie strzelali jeśli nie rozumieją ....


No to wychodzi na to, że 21 jak już ludzie sugerują ... ale to "karanie za zgadywanie" nie ma żadnego logicznego uzasadnienia. Spróbuj mieć na to wpływ i walcz z tym ;)
Przecież to wprowadza zupełnie niepotrzebny stres i niesprawiedliwie traktuje tych, co próbują zrozumieć właściwie, a promuje wyrachowanie, by machnąć ręką i nie próbować niczego zrozumieć, skoro coś wydaje się trudne.
Jest dość rodzajów ćwiczeń, by przetestować umiejętność rozumienia ze słuchu w sposób możliwie obiektywny i rzetelny.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: haLayla » 2015-06-24, 20:03

vuem pisze:promuje wyrachowanie, by machnąć ręką i nie próbować niczego zrozumieć, skoro coś wydaje się trudne.


Chyba, że za brak odpowiedzi też są ujemne punkty.
<3

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: vuem » 2015-06-25, 09:28

haLayla pisze:Chyba, że za brak odpowiedzi też są ujemne punkty.


Co by sprowadzało sprawę jedynie do kolejnego absurdu pt. kalkulator w służbie nauczyciela ;)
Przerost formy nad treścią, system z punktami ujemnymi chroni jedynie pewną pulę punktów, które mogłyby być ( wcale nie muszą) dać komuś bonus za trafienie jak w lotka. Prawdopodobieństwo w jednym pytaniu wynosi max 50% ewentualnie od 25% przy pytaniu typu multiple choice z 4 odpowiedziami.
Prawdopodobieństwo "zarobienia" odpowiedniej liczby punktów ( w co najmniej kilku pytaniach) tak, by podwyższyć ocenę, a więc przejść z widełek punktów oceny dost na dobrą jest jeszcze mniejsze, znacznie mniejsze.

Tak więc zysk prawie żaden, a straty znacznie większe. Bo niepotrzebnie stresują, bo zniechęcają do podjęcia próby odpowiedzi, bo wprowadzają karę podwójną, bo WCALE NIE DOWODZĄ, że ktoś zarobil punkt uczciwie i świadomie, a nie zgadywał.

Melizabeth
Posty: 402
Rejestracja: 2013-08-11, 15:45
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski, Język hiszpański
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: Melizabeth » 2015-06-25, 15:29

Po ostatnich diagnozach u mnie w szkole, gdzie uczniowie kompletnie się nie wysilili (50 odp. A, oddane po niecałych 10 minutach) zaczynam się zastanawiać, czy nie jest to taki głupi pomysł. W przypadku normalnych uczniów, którzy będą strzelać tylko to, czego rzeczywiście nie sa pewni, może i odejmowanie punktów nie ma większego sensu, ale przy tego typu cwaniakach, to jak najbardziej.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: haLayla » 2015-06-25, 16:35

vuem pisze:
haLayla pisze:Chyba, że za brak odpowiedzi też są ujemne punkty.


Co by sprowadzało sprawę jedynie do kolejnego absurdu pt. kalkulator w służbie nauczyciela ;)


Mnie to mówisz? Zamiast zrobić uczciwie test wielokrotnego wyboru, to się bawią w takie głupoty.
<3

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: vuem » 2015-06-26, 06:58

Melizabeth pisze:Po ostatnich diagnozach u mnie w szkole, gdzie uczniowie kompletnie się nie wysilili (50 odp. A, oddane po niecałych 10 minutach) zaczynam się zastanawiać, czy nie jest to taki głupi pomysł. W przypadku normalnych uczniów, którzy będą strzelać tylko to, czego rzeczywiście nie sa pewni, może i odejmowanie punktów nie ma większego sensu, ale przy tego typu cwaniakach, to jak najbardziej.


Ile procent zdających cwaniaków "ustrzeliło" dzięki losowemu wyborowi ocenę pozytywną? Zbyt wielu? To znaczy, że cały sprawdzian oparł się o wybór A lub B, prawda-fałsz.
"Cwaniactwo" da się wyeliminować poprzez odpowiednie formułowanie pytań i zadań.
Ci "cwani" przepuszczani przez maszynkę testową kończą egzaminem, w którym odpuszczają zupełnie zadanie/a otwarte.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: haLayla » 2015-06-27, 13:19

A ja się zastanawiam jaki jest sens zadań otwartych. Nie da się w zasadzie tego uczciwie ocenić, bo zawsze jest ten element kontaktu z czyjąś twórczością. Test wielokrotnego wyboru jest tu o tyle lepszy, że nie można kierować się sympatią lub niechęcią do osoby zdającej, czy do jej stylu pisania. Po prostu w razie udzielenia poprawnej odpowiedzi przyznaje się punkt, a w razie jej braku nie przyznaje się punktów w ogóle. W przypadku pytania otwartego zawsze te istnieje pokusa, że zdający wzbudzi w nas sympatię, bądź niechęć i przełoży się to na bardziej pobłażliwe lub surowsze ocenianie. Zwłaszcza, że nie da się stworzyć sensownego klucza odpowiedzi do pytania otwartego.
<3

koma
Posty: 2551
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: koma » 2015-06-27, 19:45

W ocenianiu NIE MOŻE BYĆ punktów ujemnych!!
Nie odejmujemy za błędną odpowiedź, bo oceniamy stan wiedzy (a nie "niewiedzy")

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Jak oceniać testy z -1 punkt za odpowiedź

Postautor: vuem » 2015-06-30, 08:13

haLayla pisze:A ja się zastanawiam jaki jest sens zadań otwartych. Nie da się w zasadzie tego uczciwie ocenić, bo zawsze jest ten element kontaktu z czyjąś twórczością. Test wielokrotnego wyboru jest tu o tyle lepszy, że nie można kierować się sympatią lub niechęcią do osoby zdającej, czy do jej stylu pisania. Po prostu w razie udzielenia poprawnej odpowiedzi przyznaje się punkt, a w razie jej braku nie przyznaje się punktów w ogóle. W przypadku pytania otwartego zawsze te istnieje pokusa, że zdający wzbudzi w nas sympatię, bądź niechęć i przełoży się to na bardziej pobłażliwe lub surowsze ocenianie. Zwłaszcza, że nie da się stworzyć sensownego klucza odpowiedzi do pytania otwartego.


Tego typu "otwartość testu" oczywiście, że wprowadzi element subiektywnej oceny i nie ma nic w tym złego, nienaturalnego itp. Człowiek na każdym etapie nauki, jak i w trakcie pracy zawodowej jest oceniany, często w takich "zadaniach otwartych" (w pracy chyba głównie w ten sposób).

Subiektywizm dotyczy jednak tylko części odpowiedzi, bo przecież pytanie w sprawdzianie nie brzmi: stwórz radosną twórczość, a dotyczy konkretnej wiedzy. Ten obiektywizm w testach traktuje ludzi jak maszyny, nie pozwala właśnie rozwinąć własnych myśli, żąda zero-jedynkowego wyniku.

Te pokusy w pracy nauczycieli są marginesem, a ewidentne złe ocenianie z powodu antypatii to już chyba wybryk. Z punktu widzenia ucznia oczywiście może to wyglądać inaczej ;)

Sensowny klucz do pytania otwartego? Myślę, że nie jest tak źle. ;) Jak sensowny autor zadania, to i sensowny klucz...


Wróć do „Języki obce”