program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

gorzkaczekolada
Posty: 60
Rejestracja: 2010-09-03, 18:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: gorzkaczekolada » 2010-09-04, 21:16

Heh, dwie godziny to pisałam!
No cóż, najlepiej uczy się na własnych błędach:)

Dzięki za pomoc! Gdyby nie Ty to bym oddała tamto...

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: vuem » 2010-09-04, 21:26

W kwestii tego, czym jest plan dydaktyczny to ja się nie wypowiadam. średnio co 2-3 lata wymyśla się nowe głupoty, więc dawno temu dałem sobie spokój i nie próbuję specjalizowac się w produkcji dokumentów w zgodzie z wizja Reformatorów. :mrgreen:

Skopiuj to co jest Ci potrzebne. Jeśli plan dydaktyczny jest rozkładem materiału, to kopiuj rozkład. Jeśli to jednak plan wynikowy, to kopiuj wynikowy. nie jesteś pewna? Kopiuj oba.

Podział na poziomy jest tam zachowany, bo używając tego samego programu można pracować z rożnymi grupami.
Ja bym tam zostawił jak jest.
Drukujesz program, który realizujesz.
...no i mniej roboty :mrgreen:

gorzkaczekolada
Posty: 60
Rejestracja: 2010-09-03, 18:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: gorzkaczekolada » 2010-09-04, 21:31

Vuem, czy moze byc po prostu to? Przykladowy rozdział (umieszcze takich 7) Czy to wystarczy? Czy o to chodzi?


http://www.macmillan.pl/index.php/mater ... imnazjalne

z tej strony to co jest w "planie wynikowym"? Czy to starczy? To miało być krótkie? Skoro plan wynikowy to plan dydaktyczny to chyba wystarczy?

Kupiuję po prostu na żywca tę tabelkę? Mogę tak? Nikt mnie nie opieprzy?

gorzkaczekolada
Posty: 60
Rejestracja: 2010-09-03, 18:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: gorzkaczekolada » 2010-09-05, 00:06

Jestem w kropce. Pogubiłam się już.
to co miałam przygotować miało być krótkie - plan dydaktyczny, na pewno wiem, że nie miało tam być wymagań na poszczególne oceny, to tylko mi powiedziano

Czy plan dydaktyczny to plan wynikowy, czyli faktycznie ta tabelka uczeń potrafi, zna itd. unit po unicie.
Czy jednak ten rozkład, gdzie są wypisane tematy każdej lekcji i zagadnienia.
Raczej na pewno nie mam oddawać tego i tego bo to miało być krótkie (a zajmuje 12 stron każde).

Angliści co wy odddajecie?!

gorzkaczekolada
Posty: 60
Rejestracja: 2010-09-03, 18:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: gorzkaczekolada » 2010-09-05, 09:19

Aha, i umieściłam w moim planie dydakycznym kolumne "ilosc godzin"....czy to powinno sie tam znalezc rowniez? maialm wrazenie ze plan dydaktyczny to plan wynikowy + rozklad godzin(ile na co) czy to ma byc?

gorzkaczekolada
Posty: 60
Rejestracja: 2010-09-03, 18:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: gorzkaczekolada » 2010-09-05, 09:46

Nie, no ja jestem chyba głupia. Nic już nie rozumiem (w dalszym ciągu).
Co ja mam napisać na początku tego planu dydaktycznego.
CO jest numerem programu? Do książki matura masters inter? Co ja mam wpisać?
to
Matura Masters Intermediate Numer dla Nowej Podstawy Programowej Nr 119/3/2010 ?
czy to
Program nauczania języka angielskiego. Kurs dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum.
Autorzy: Marcin Smolik, Joanna Galant Nr DKOS-4015-230/02


ja się na tym nie znam jeszcze, co ja mam wpisać:( cały weekend na to tracę:( a mam inne zajęcia

Pomocy, proszę!

gorzkaczekolada
Posty: 60
Rejestracja: 2010-09-03, 18:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: gorzkaczekolada » 2010-09-05, 09:47

co to są te cyfry?
czy to co ja mam wpisać ma to dkos? o co chodzi?

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: Andulencja » 2010-09-05, 17:00

gorzkaczekolada, ja piszę w taki sposób:
Plan dydaktyczny z języka angielskiego dla klasy..... do podręcznika.......(numer dopuszczenia .../.../2010)
Pod spodem piszę jeszcze numer programu DK....-....../....
Numer programu piszę, bo często o niego pytają, a ja nie mam głowy do zapamiętania.
Uczę w gimnazjum i w podstawówce, więc moje numery są inne, ale to bez znaczenia.
gorzkaczekolada pisze:119/3/2010
to jest numer dopuszczenia podręcznika (MENiS dopuszcza (zatwierdza) od niedawna podręczniki do użytku.
Kiedyś dopuszczał programy i to jest ten numer
gorzkaczekolada pisze:DKOS-4015-230/02

Teraz jest trochę zamieszania, bo od zeszłego roku weszła nowa podstawa programowa, i niektórych obowiązuje nowa, a niektórych stara.
W tym roku szkolnym klasy 2 Szkoły Podstawowej i 2 klasa Gimnazjum idzie nową podstawą, a pozostałe starą (szkoły średnie chyba też). Wydawnictwa jednak starając się o numery dopuszczenia podręczników wysłały do ministerstwa całe serie podręczników - stąd ten wysyp numerów.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: vuem » 2010-09-05, 17:02

Ponownie zaznaczyć muszę, że oddajesz to, o co dyrekcja prosi.
Nie wiem co ona rozumie pod pojęciem plan dydaktyczny.
Dlatego sugerowałem, byś przygotowała wszystko, co jest dostępne.

Zaryzykuję ostateczną sugestię:

Ze strony, którą zlinkowałaś ściągnij:

1. Program nauczania szkoły ponadgimnazjalne. (ten pierwszy, nie dla nowej podstawy)
2. Dla poziomu podręcznika, z którego uczysz (bodajże wspominałaś Intermediate) rozkład materiału oraz plan wynikowy.

Twoja koleżanka-szefowa prosiła, by skrócić (wywalić kryteria oceny, jeśli dobrze pamiętam), więc pewnie chodziło o plan wynikowy. (on zastąpił swego czasu rozkłady materiału, więc chyba nie ma sensu oddawać obydwu, aczkolwiek mieć je w razie W można)

Program nauczania jest najogólniejszym dokumentem - jest planem pracy z dana grupą na cały cykl, czyli 3 lata (stąd nazwa) - patrz punkt 1.
Program ten ma numer, to jest DKOS itd. To wpisujesz w rubrykę "numer programu nauczania".

Rozkład materiału oraz plan wynikowy natomiast są dokumentami, które dotyczą konkretnej części podręcznika, co najczęściej odpowiada pracy w danej klasie. One sa napisane pod podręcznik i w OPARCIU O PROGRAM NAUCZANIA NR DKOS itd.

Jeśli w nagłówku PLANU WYNIKOWEGO (zwanego wg forumowiczki planem dydaktycznym) umieścisz zdanie:

Plan wynikowy skonstruowany na podstawie programu nauczania dla szkół ponadgimnazjalnych autorstwa bla bla...numer DKOS...bla bla bla

...to będzie OK.

Jeśli zostaniesz poproszona o uzupełnienie, zmianę, czy cokolwiek, co by sugerowało, że nie wywiązałaś się z zadania, to oznacza, że w Twojej szkole panują specyficzne zwyczaje dotyczące dokumentacji lub ktoś tam jest popieprzony. :mrgreen:

Spokoju ducha życząc pozdrawiam :D

gorzkaczekolada
Posty: 60
Rejestracja: 2010-09-03, 18:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: gorzkaczekolada » 2010-09-05, 17:19

Dziękuje wam wszystkim za rady!
Oddam, co mam....najwyżej będę poprawiać. Nikt nie powiedział jak to ma wyglądać, nikt mi nie pokazał, a ja parę dni temu zaczęłam w ogóle pracę. Pierwszą. Więc najwyżej poprawie.
Czyli to moje matura masters jest raczej do starej podstawy ok
Napisałam tak:
najpierw stronę tytułową. Że to jest plan dydaktyczny z j. angielskiego w roku takim i takim. obowiązuje w kalsach 1a, b,c,d,e .....zostawiłam wolne na wpisanie grupy(bo nie wiem czy to 1 czy 2 grupa?) Czy można do planu dopisać coś długopisem?\

Potem napisałam że plan opiera się na
a)podstawie programowej
b)programie dkos ...ileśtam (rozumiem, że wydawnictwo macmillan ma ten sam numer programu do wszystkich podręczników)
c)podręćzniku matura masters, autorzy wydawnictwo, numer dopuszczenia men


I potem jest 15 stron dotyczących tego co jest w planie wynikowym
zastanawiałam się tylko czy muszę wpisywać ilości lekcji tu jest problem bo anglistki zaplanowały 7 unitów a w macmillanie twierdzą ze w rok zrobi się 12 unitów.

czy sądzicie że jeśli nie wspomnę nic o tych ścieżkach nc sie nie stanie?!
widziałam po prostu w jakichś planachz historii i polskiego w internecie że to było, ale nikt mi osobiście o tym nie wpsominał

gorzkaczekolada
Posty: 60
Rejestracja: 2010-09-03, 18:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: gorzkaczekolada » 2010-09-05, 17:20

aha, no a na końcu dopisałam jeszcze miejsce na uwagi

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: vuem » 2010-09-05, 17:30

Piękny będzie :wink:

Jeśli zobowiązano nauczycieli do wpisania ścieżek, to je możesz uwzględnić.

Poszczególne nazwy ścieżek międzyprzedmiotowych (edukacyjnych), np. czytelnicza i medialna, dopasuj do tematyki unitów.

• e. prozdrowotna
• e. ekologiczna
• e. czytelnicza i medialna
• e. filozoficzna
• e. europejska
• e. regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie
• wychowanie do życia w rodzinie

gorzkaczekolada
Posty: 60
Rejestracja: 2010-09-03, 18:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: gorzkaczekolada » 2010-09-05, 17:32

Ale czy ja muszę te ścieżki napisać czy nie muszę?
Czy miałabym tylko te ścieżki czytelniczą i medialną wpisywać?
nie.....
nie bardzo wiem, jakbym miała to zrobić

aha, i czy można oddać atki zbiorczy plan dla 5 klas? Czy tam powinny być nazwiska wszystkich nauczycielek (w tym mojego) czy bez nazwisk?

gorzkaczekolada
Posty: 60
Rejestracja: 2010-09-03, 18:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: gorzkaczekolada » 2010-09-05, 17:39

czyli te sieżki dotyczą tematyki
jeśli unit jest o ochronie środowiska to ma byc ścieżka ekologiczna? tylko tą jedną się wpisuję?
a może być unit który nie ma żadnej ścieżki? a jak źle to ocenie?

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: program nauczania, plan wynikowy - jak sobie z nim radzić?

Postautor: vuem » 2010-09-05, 17:41

gorzkaczekolada pisze:Ale czy ja muszę te ścieżki napisać czy nie muszę?


Pytaj dyrektora...albo wiarygodną koleżankę ze szkoły.

gorzkaczekolada pisze:Czy miałabym tylko te ścieżki czytelniczą i medialną wpisywać?


Napisałem wyraźnie, chyba w tych nerwach percepcja szwankuje :wink:
:mrgreen:

Poszczególne nazwy ścieżek międzyprzedmiotowych (edukacyjnych), np. czytelnicza i medialna, dopasuj do tematyki unitów.


Jeśli unit mówi o ochronie przyrody - ekologiczna.
Jeśli unit mówi o zdrowym odżywianiu - zdrowotna.

itd.

Nazwisko swoje można wpisać w rubryce: nauczyciel (nie autor :wink:) , nie widzę przeszkód, by wpisać tam kilka, ale jeśli w Twojej szkole każdy oddaje jedną sztukę planu, to pewnie każda z Was wpisze swoje nazwisko na swojej kopii planu.


Wróć do „Języki obce”