pomysł na lekcje - j. angielski

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

kazmirz
Posty: 40
Rejestracja: 2009-09-02, 21:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: łódzkie

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: kazmirz » 2009-09-16, 16:35

tygrysica 25,

Jeśli mogę coś doradzić...

Nie realizujesz podręcznika tylko program, w którym podręcznik ma ci być pomocą a nie zawadą. Podręcznik, jeśli jest bardzo obszerny możesz kontynuować w klasie V. Na ewentualne zarzuty, że podręcznik niezrealizowany przedstawiasz powyższą odpowiedź: program nie podręcznik.
Nie przeżywaj tak, że tyle tego materiału, niepotrzebnie się stresujesz, a to może żle wpływać na twoje samopoczucie, atmosferę na lekcji a co za tym idzie samopoczucie uczniów. Poprostu dostosuj tempo realizacji programu do możliwości uczniów. Jeśli trzeba, rozbij jednostkę tematyczną na 2-3 lekcje.
W I-III uczyli się głównie przez zabawę i dlatego nauka języka miło im się kojarzyła. Postaraj się, by również na etapie IV-VI miały w większości pozytywne skojarzenia z nauką języka. Jak to można zrobić:
- na początku klasy IV wyjaśnij dzieciom, że są już starsze i przeszły na II etap edukacyjny(są bardziej zaawansowane), będą się teraz uczyć trochę inaczej, ale nie znaczy, że nudno.
- pilnuj by używać atrakcyjnych form i technik pracy, np: karty obrazkowe przy wprowadzaniu słownictwa, minidialogi w parach lub czwórkach (większość dzieci to uwielbia), skupiaj się na komunikacyjnej metodzie nauczania - nie ciągłe dłubanie w zeszycie ćwiczeń lub pisanie zdań w zeszycie przedmiotowym tylko: powtarzamy, mówimy, śpiewamy a to przeplatamy ćwiczeniami pisemnymi.
-zrezygnuj z odpytywania co lekcję, na rzecz starannie przemyślanych kartkówek i większych sprawdzianów. (o kartkówkach wypowiedziałam się na wątku PSO na lekcjach ang.) Staraj się usprawnić wszystkie czynności organizacyjne na początku lekcji - zaoszczędzisz cenny czas.
- jeśli jakieś zadanie z zeszytu ćwiczeń jest lepsze wg. od podręcznikowego, użyj go zamiast.
- zadawaj prace domowe z zeszytu ćwiczeń, ważne jest aby to co było na lekcji dzieci przećwiczyły w domu.
- nie wściekaj się, że dzieci się nie uczą , większość z nich nie wie jak, nie musiały się uczyć języka obcego, przynajmniej nie zagadnień gramatycznych, ty musisz im wytłumaczyć jak samodzielnie ćwiczyć w domu i starać się je do tego przekonać.- nie wymagaj od rodziców, aby uczyli się z dziećmi lub dopilnowywali ich nauki w domu. Możesz ich do tego tylko zachęcać, tłumacząxc na konsultacjach jak to robić.Byłoby to porządane, ale z doświadczenia wiem, że jest to nierealne oczekiwanie. Wielu rodziców nie ma na to czasu, nie ma podstawowej wiedzy jak pracować z dzieckiem w domu zwlaszcza
jeśli w grę wchodzi język obcy. Są rodzice, ktorzy tego dopilnują, ale to mniejszość.

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: Jolly Roger » 2009-09-16, 17:11

A co to za szkoła, ze w V i VI klasie ma po jednej godzinie j obcego? :roll:
tygrysica25 pisze:Ja pytam co zajecia jednego ucznia, sprawdzam zadanie domowe z uczniami, sprawdzam obecnosc, zglaszaja nieprzygotowania-musze wpisac do dziennika -to zajmuje srednio 15 minut.
nic nie musisz. Bierz trzech na środek i pytaj na przemian. Stracisz minutę więcej, a masz trzysta procent normy. Zadanie sprawdź jednemu, a raz na miesiąc zbierz zeszyt ćwiczeń i sprawdź na ile zrobili zadania domowe. Też zaoszczędzisz czas.


Potem uda mi sie jedynie przeczytac dialog z kazdego unitu i zrobic jedno-dwa cwiczenia.. i dzownek jest-



To sobie daruj ten dialog. On przeważnie jest wprowadzeniem w tematykę, ale wartości dodanej niewiele. Masz mało godzin więc rób konkrety. Nie trzymaj sie sztywno książki. jak masz zrobić np czas przeszły to ważniejsze jest poćwiczenie odmiany czasowników regularnych niż czytanie dialogu.


nie zdąrzam nawet nic zrobic z zeszytu ćwiczen!

Zeszyt ćwiczeń do domu.

Teraz zapowiedzialam kartowke dzieciom z 4rtej klasy- kartkowka ze slowek z dwoch unitów- tych slowek to poltora kolumny A4.
Bez sensu. Wymagaj tylko słówek w określonych działach tematycznych, a nie wszystkich z danego rozdziału. Niech się wyuczą części ciała albo nazwy zwierząt, a te pozostałe są trzeciorzędne dla procesu nauczania.




Obawiam sie pol klasy dostanie z tej kartkowki paly a 2/3 klasy dwoje a reszta moze 5tki. Dzieci te w ogole sie nie ucza- malo kto sie uczy- z odpowiedzi na razie sa same 2 i 3= i jedna 4.. NIe wiem moze na razie trafiam na same slabe dzieci.. ( nie wybieram ochotnikow do odpowiedzi- bo boje sie ze potem nie beda sie uczyly..) NIedlugo wywiadowka- boje sie ze rodzice skocza na mnie ze stawiam zle oceny..

Ale ty nie jestes od stawiania dobrych ocen, ale od nauczania. Ocena to informacja na ile uczeń przyswoił materiał. Informacja także dla ciebie. Potem analizujesz i wyciągasz wnioski czy jedynki to wina tego, ze sie nie uczą czy tez zbytnich obciążeń wobec ucznia.
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

Malinkaa
Posty: 1
Rejestracja: 2009-10-06, 15:37
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubuskie

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: Malinkaa » 2009-10-06, 15:51

Ja bardzo często przygotowując lekcje korzystam z programu Task Magic. W szybki sposób mam do każdego tematu kilka wariantów ćwiczeń. Na stronie www.taskmagic.pl jest wersja probna na miesiąc jakby ktoś chciał spróbować ;-)
Korzystacie z innych podobnych programow?

sensation1
Posty: 25
Rejestracja: 2009-07-16, 19:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: wielkopolskie

pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: sensation1 » 2009-10-24, 08:56

witam

będę mieć łączoną lekcje wyjątkowo, pierwsza kl podst i druga. 2x45min [19osob]

myślałam nad arts and crafts czyli coś do kolorowania wycinania ale za bardzo nie wiem co, może jakieś maski?
tylko nie na halloween bo to sobie planuje zrobić w następnym tygodniu ze wszystkimi

simon says-w pierwszej klasie jeszcze tego nie mieli, nie wiem czy wprowadzać im jakieś czasowniki nowe do tej gry?

myślałam też o grze hot and cold, będziemy chować jakiś przedmiot w klasie i jedna osoba go szuka

jeśli ma ktoś inne pomysły to proszę o pomoc;]

pozdr

edit - poprawiłam rażące błędy ortograficzne - renati23
Ostatnio zmieniony 2010-04-11, 13:57 przez sensation1, łącznie zmieniany 1 raz.

upieczona.anglistk
Posty: 233
Rejestracja: 2008-10-12, 10:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Dzien babci

Postautor: upieczona.anglistk » 2010-01-07, 14:00

czy ma ktos dostep do fajnych scenariuszy z elementami jezyka angielskiego na dzien babci? albo chociaz jakis wierszykow/piosenke?

monica0
Posty: 25
Rejestracja: 2007-11-17, 17:00
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: monica0 » 2010-01-07, 15:56

przyłączam się do prośby, sama szukam w necie, jak znajdę to dam znać
pozdrawiam

Awatar użytkownika
Naauczycielkaa
Posty: 115
Rejestracja: 2008-10-23, 21:34
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: małopolskie

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: Naauczycielkaa » 2010-01-19, 14:17


barb01
Posty: 56
Rejestracja: 2010-04-12, 12:01
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język francuski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: barb01 » 2010-04-28, 11:03

Podręczniki i dołączone programy wydawnictw są przewidziane na 2-3 zajęcia tygodniowo. Przy jednaj godzinie nie można ich zrealizować. Z drugiej strony "przelatywanie" przez podręcznik i realizowanie go "po łebkach" nie ma sensu. Naszym zadaniem jest nauczenie języka, zrealizowanie programu a nie podręcznika. Dialogi tam dołączone są po to, żeby pokazać jak się wykorzystuje dane zagadnienie gramatyczno - leksykalne w praktyce i służą uczenia rozumienia ze słuchu, ja radzę je realizować, ale zacząć od pytań do obrazka, żeby nauczyć uczniów mówić, jak najwięcej w j. obcym, tak jak potrafią, poprawiać błędy, ale pokazać im, że już umieją coś sami powiedzieć. W mojej pracy sprawdzały się segregatory zamiast zeszytów. uczniowie robili zadania domowe na kartkach, które mi oddawali, a po sprawdzeniu wpinali do segregatora. Korzyści z tego były takie, że nie musiałam targać całych zeszytów, a oni na następny rok, zostawiali sobie w segregatorach kartki, które im były potrzebne, z leksyką czy materiałem gramatycznym. Kartkówki czy sprawdziany tez tam wpinali, więc rodzice nie mogli udawać potem, że nic nie wiedzą :) Jestem fanką kreatywnych metod, fiszek autokorekty uczniowskiej, bo uważam, że uczeń sam potrafi i może wiele zrobić, nie powinniśmy go wyręczać i blokować, ale dać mu możliwość wykazania się. Nie pracowałam z super zdolnymi i aktywnymi uczniami, a mimo to udało mi się wychować kilku nauczycieli j. francuskiego realizując tylko dwie godziny tygodniowo - no fakt, były to "mróweczki" wytężonej pracy :) ale można... Trzeba tylko zmienić nastawienie i metody pracy, a język traktować jako narzędzie, a nie cel sam w sobie, bo to przecież chodzi, na każdym poziomie nauczania ... Na eduZanmi.pl możecie skorzystać z kursów przedmiotowo-metodycznych z dołączonymi scenariuszami zajęć dla wszystkich języków i poziomów nauczania.
Barbara Lewińska
eduZnami.pl - kursy przedmiotowo-metodyczne dla nauczycieli j. obcych i studentów filologii
Barbara Lewińska

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: Andulencja » 2010-05-19, 20:25

Mama pytanie prośbę o pomysł :)
Mam korki u dzieciaka (3 gimnazjum). Dziewczyna piątkowo-szóstkowa.
Słuchanie idzie jej na 5, czytanie na 6, gramatyka na 6, ale nie chce mówić. Zasób słów ma duży, ale jak zaczynamy rozmawiać, to klops, czarna dziura jak mówi. Próbowałam z ćwiczeniami do tekstów (uwielbia czytać), z obrazkami, jakieś pojedyncze zdania jej wychodzą (choć mizernie). Może macie pomysł, jak odblokować dziewczynę? Jakieś pomysły na ćwiczenia z mówienia?

barb01
Posty: 56
Rejestracja: 2010-04-12, 12:01
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język francuski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: barb01 » 2010-05-19, 21:12

To się często zdarza właśnie uczniom bardzo dobrym, którzy sami się blokują w obawie przed popełnianiem błędów – no bo są przecież bardzo dobrzy i nie powinno im się to zdarzać… Jedyny sposób przełamania tej bariery to uczenie mówienia „obok” innych sprawności ( słuchaniem i/lub czytaniem, gdy porównują swoje poglądy, zachowania, pasje z tymi o których się właśnie dowiedzieli) lub w czasie zabawy (na przykład odgadywanie zakrytego obrazka, widokówki – tu: jaki widok, od kogo przyszła, kim jest ta osoba,….) Podobnie opisywanie ilustracji/zdjęcia z książki (ja tak uczę od 1 roku nauki z bdb. efektami). Na przykład jest zdjęcie dziewczynki piszącej przy swoim biurku coś. Uczniowie odpowiadają na pytania najpierw b. ogólne: co przedstawia zdjęcie, czyj pokój, jakie są tu meble,.. aż do bardzo szczegółowych: co ona pisze, dlaczego, na jaki temat,… Poprawiam tylko rażące błędy, konstrukcję zdania,… ale nie poprawiam drobnych błędów wymowy i akcentu, poza tym mogą wtrącać polskie słowa. Dobrze się też sprawdza mówienie wg planu/schematu: jeżeli ma to być opis kogoś/ czegoś ustalamy schemat zapisany pojedynczymi słowami w danym języku: 1.wygląd: kolor oczu, włosów+ długość, wzrost, waga, ubrania,… 2.charakter: zalety, wady, reakcje,… 3. hobby: … 4. nie lubi:…. Jest to jakby mapa mentalna tylko trochę inaczej. Uczniowie bardzo dobrzy są najczęściej „uporządkowani” wewnętrznie, więc pozwólmy im przełamać blokadę w zgodzie z ich osobowością.
Barbara Lewińska
eduZnami.pl – internetowe kursy przedmiotowo-metodyczne ze scenariuszami zajęć dla nauczycieli j. obcych i studentów filologii
Barbara Lewińska

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: Andulencja » 2010-05-19, 23:26

Myślałam o obrazkach, a ten pomysł z uszczegóławianiem może wypalić. barb01, dziękuję.
Ale czekam i na inne pomysły. Dziękuję.

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: Jolly Roger » 2010-05-22, 10:37

miałem podobny problem. Uczennica może nie wybitna, ale nie potrafiła mówić. Problemem było, że w ogóle nie miała za wiele do powiedzenia, a przynajmniej przy mnie. Dlatego jak nie było konkretnego zadania tylko luźny chit-chat to kończyła się pogadanka w 10 sekund.

Może spróbuj trenowac pisanie. Opowiadanie, relacja z wycieczki, recenzja filmu. Na podstawie tego tekstu pytania dodatkowe. Tu chyba nic rewolucyjnego niż to co zaproponowała barb01 się nie wymyśli

To otwieranie może trwać bardzo powoli. Moja gwiazda zaczynała od yes, no i dk do niemal każdego pytania dodatkowego.

Można też zachęcać do przygotowania krótkiej wypowiedzi o sobie samym. Na pierwszym spotkaniu 7 zdań, potem 10, potem 15, a potem już wypowiedzi już ukierunkowane tematycznie i znowu 7-10-15 zdań o hobby, przyjaciołach, okolicy, wymarzonej wycieczce.

Może spróbuj wyjść w tych zajęciach poza ramy pokoju. Ja np. z jedna dziewczynka spotykałem się w parku. czasem spacerowaliśmy, czasem szliśmy do kawiarni (stolik przy oknie), a czasem nawet gramoliłem się na rower. Tylko na rolki nie dałem się namówić, a do kajaku ona nie chciała wsiąść.
We gonna ride the sea,

we pray to the wind and the glory

That's why we are raging wild and free

AnetaMmm
Posty: 1
Rejestracja: 2013-04-17, 16:07
Kto: student
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: małopolskie

Test z czasownikow nieregularnych

Postautor: AnetaMmm » 2013-04-17, 16:09

Witam,
Czy ktos z Was zna moze ciekawy sposob na sprawdzenie znajomosci czasownikow nieregularnych w podstawowce?scislej mowiac chodzi mi o przyklad zadania, ktore mogloby pojawic sie ma kartkowce

Pozdrawiam A

zakrz
Posty: 7
Rejestracja: 2011-01-17, 21:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: zakrz » 2013-04-22, 20:18

Ja swoich - niby starszych - testuję z nieregularnych już tylko za pomocą quizlet.com. Jeśli dysponujesz tablicą interaktywną to niezastąpione narzędzie: mogą odpowiadać jak przy korzystaniu z fiszek, mogą pisać typową kartkówkę, mogą wpisywać na wyścigi, a Twoi młodsi mogą przeciągać i dopasowywać. A poza tym jest generator testów, w którym samemu można wybrać typy zadań. Oblukaj sobie mój zestaw: http://quizlet.com/19709101/irregular-verbs-a2-pre-intermediate-infinitive-simple-past-past-participle-flash-cards/

tomasz gor
Posty: 5
Rejestracja: 2013-05-27, 19:33
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: pomysł na lekcje - j. angielski

Postautor: tomasz gor » 2013-06-05, 15:07

ja też uważam, że nowe technologie mogą pomóc w nauce języków. Ja polecam, coś co sam sprawdziłem - może mniej do testów, bardziej do nauki dla uczniów. Chodzi o aplikację na androida - poniżej link.
xxxx

Powodzenia!

Jeszcze jedna reklama tej strony i będziesz zbanowany. Bez przesady!
Ostatnio zmieniony 2013-06-10, 19:43 przez tomasz gor, łącznie zmieniany 1 raz.


Wróć do „Języki obce”