sprawdzian po klasie szóstej

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

BlondeSwan
Posty: 28
Rejestracja: 2010-08-24, 09:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: małopolskie

sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: BlondeSwan » 2011-03-30, 20:39

Witam, mam pytanie dotyczące sprawdzianu kompetencji z języka angielskiego po klasie szóstej. Czy macie może informacje dotyczące egzaminu. Może jakieś fajne stronki, na których można poczytać odnośnie wymagań lub po prostu odnależć przykładowe egzemplarze sprawdzianu...? Właściwie wiadomo jedynie tyle, że egzamin będzie a co do jego planowanej formy to jedna wielka niewiadoma.....

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: Andulencja » 2011-03-31, 12:37

Będą go chyba pisać dopiero dzieciaki, które są obecnie w klasie 2. Więc jest jeszcze 4 lata. CKE ma czas...

jolapuma
Posty: 18
Rejestracja: 2011-01-06, 15:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: jolapuma » 2011-03-31, 16:05

ja również chętnie czegoś się do wiem na temat tego examu :)

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: vuem » 2011-03-31, 20:36

Egzaminu Jolu, dowiedz się czegoś na temat tego egzaminu :wink:

jolapuma
Posty: 18
Rejestracja: 2011-01-06, 15:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: jolapuma » 2011-03-31, 21:24

a więc piszcie co wiecie

koma
Posty: 2551
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: koma » 2011-03-31, 22:00

Nic nie wiemy, bo nic nie mówią...

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: vuem » 2011-04-01, 06:56

Będzie zapewne prosty i sprawdzi umiejętności rozumienia tekstu czytanego, ze słuchu, reagowania językowego. Sprawdzi wiedzę w zakresie słownictwa i pewnie tylko naprawdę podstawowych struktur gramatycznych. Formą będzie dostosowany do wieku zdających.
Uproszczona wersja gimnazjalnego na niższym poziomie.

No bo czego niby wyjątkowego mielibyśmy się spodziewać?

jolapuma
Posty: 18
Rejestracja: 2011-01-06, 15:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: jolapuma » 2011-04-01, 09:01

a czy jest ktoś na forum, kto posiada przykładowy test i chciałby się nim podzielić?

BlondeSwan
Posty: 28
Rejestracja: 2010-08-24, 09:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: małopolskie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: BlondeSwan » 2011-04-01, 09:49

Andulencja pisze:Będą go chyba pisać dopiero dzieciaki, które są obecnie w klasie 2.
No nie jestem pewna czy to dopiero obecna klasa druga.... ja słyszałam, że obecna klasa czwarta ma pisać ten sprawdzan..... a to już zmieniałoby postać rzeczy....
vuem pisze:prosty i sprawdzi umiejętności rozumienia tekstu czytanego, ze słuchu, reagowania językowego
hmmm co do redagowania językowego mam spore wątpliwości... marnie to widzę u dzieciaków z podstawówki... :( Wyracowanka(nawet wg określonych wzorów) piszą marnie. Dlatego powinniśmy wiedzieć dużo wcześniej jak ma wyglądać egzamin ( exam :P) aby ustalić priorytety... Po za tym rodzice są z reguły nadgorliwi i już dzisiaj zadają pytania dotyczące sprawdzianu... choćby takie najprostrze .. np. Kiedy będzie egzamin? a ja nie umiem odpowiedzieć, co przyznam szczerze trochę mnie śmieszy a trochę irytuje (bardziej śmieszy :mrgreen: )

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: Andulencja » 2011-04-01, 10:54

Nowa podstawa programowa w klasach 4-6 mówi:
[...]
2. Uczeń rozumie wypowiedzi ze słuchu:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie znaczenie zwrotów dnia codziennego adresowanych do ucznia;
3) rozumie ogólny sens prostego tekstu;
4) wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście słuchanym;
5) rozumie intencje rozmówców (np. podawanie informacji, wyraŜanie prośby, zgody
lub braku zgody, żartowanie);
6) rozpoznaje rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w sklepie, na
dworcu, w szkole).
3. Uczeń rozumie krótkie, proste, kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne:
1) rozumie ogólny sens tekstu;
2) wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście;
3) rozpoznaje różne rodzaje tekstów, np. list prywatny, e-mail, SMS, opowiadanie,
zaproszenie, kartka pocztowa.
4. Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i miejsca;
2) opowiada o czynnościach życia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i uczucia.
5. Uczeń tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi pisemne według wzoru:
1) opisuje ludzi, przedmioty i miejsca;
2) opisuje czynności dnia codziennego;
3) przedstawia swoje upodobania i uczucia.
6. Uczeń reaguje ustnie w prostych sytuacjach dnia codziennego:
1) przedstawia siebie i członków swojej rodziny;
2) podaje swój wiek i miejsce zamieszkania;
3) podaje swoje upodobania;
4) mówi, co posiada i co potrafi robić;
5) prosi o informacje;
6) wyraża swoje emocje;
7) wyraża prośby i podziękowania.
7. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego w prostych sytuacjach Ŝycia
codziennego:
1) udziela podstawowych informacji na swój temat;
2) wyraża podziękowania.
8. Uczeń przetwarza tekst:
1) przekazuje ustnie informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego;
2) zapisuje informacje uzyskane z tekstu słuchanego lub czytanego.


A obecna podstawa:
[...]
1. Sprawność rozumienia ze słuchu:
- rozumienie ogólnego sensu prostych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy,
- rozumienie instrukcji nauczyciela,
- rozumienie ogólnego sensu oraz wyszukiwanie informacji szczegółowych w nieskomplikowanych wypowiedziach i dialogach.

2. Sprawność mówienia:
- zadawanie prostych pytań oraz udzielanie odpowiedzi,
- zdobywanie i udzielanie informacji w typowych sytuacjach dnia codziennego,
- formułowanie krótkiej wypowiedzi o sobie, rodzinie, najbliższym otoczeniu, swoich przekonaniach i wartościach wraz z ich prostym uzasadnieniem,
- inicjowanie i podtrzymywanie prostej rozmowy dotyczącej typowych sytuacji dnia codziennego,
- opanowanie poprawnej wymowy w zakresie poznanego materiału językowego.

3. Sprawność czytania:
- rozumienie powszechnie spotykanych dokumentów, takich jak: menu, rozkład jazdy, ogłoszenia, reklamy, listy i instrukcje,
- wyszukiwanie konkretnych informacji w prostych tekstach, rozumienie ogólnego sensu prostych, adaptowanych tekstów.

4. Sprawność pisania:
- dostrzeganie różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz umiejętność poprawnego zapisu większości słów znanych ze słuchu,
- napisanie krótkiego listu o sobie i swoich zainteresowaniach, przekazanie prostej informacji.


Nowa podstawa do klasy 4 wchodzi w życie w roku szkolnym 2013/2014 i planuje się pierwszy egzamin z języka obcego w roku szkolnym 2015/2016

A egzamin podobnie jak w gimnazjum obejmować będą prawdopodobnie zagadnienia z podstawy programowej.

Jeśli chcesz spróbować, czy sobie poradzą daj klasie 6 do rozwiązania egzamin gimnazjalny, który przeznaczony jest dla uczniów z upośledzeniem podejrzewam że będzie wyglądał podobnie.
Wszystkie testy (z nagraniami) dostępne są na stronach OKE, czy CKE i w wielu innych miejscach w necie.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: vuem » 2011-04-01, 12:42

BlondeSwan pisze:hmmm co do redagowania językowego mam spore wątpliwości... marnie to widzę u dzieciaków z podstawówki...


Czemu?

Nie uczysz ich prostych praktycznych zwrotów? Nie potrafią na na pytanie "W jaki sposób poprosisz o pomoc?" wybrać między:
a) Thank you for help
b) Help me, please
c) Can I help you?

Czy np. na pytanie "What time is it?" nie wskażą właściwej odpowiedzi spośród:
a) It's 5 o'clock
b) 5 times
c) I have 5 clocks?

Fragment podstawy programowej Andulencja Ci zacytowała. Powinnaś ten dokument przeczytać, porównać z programem, który stosujesz i swoim planem działania, materiałem, z którego korzystasz.
Wtedy zauważysz, że są spójne.


BlondeSwan pisze:Wyracowanka(nawet wg określonych wzorów) piszą marnie.


A kto powiedział, że egzamin takie zadanie będzie obejmował?

Nawet w egzaminie gimnazjalnym zrezygnowano z krótkich, jednozdaniowych odpowiedzi. Nie ma kasy/sensu takiej umiejętności sprawdzać po gimnazjum, to będzie to możliwe w sprawdzianie po klasie 6?

BlondeSwan pisze:Dlatego powinniśmy wiedzieć dużo wcześniej jak ma wyglądać egzamin


Będziesz wiedzieć wystarczająco wcześniej.

Masz obowiązek realizować podstawę programową bez względu na to, czy będzie taki egzamin i jak będzie wyglądał.

BlondeSwan pisze:aby ustalić priorytety
.

Twoim priorytetem jest podstawa programowa, która jest na tyle logicznie określona, by zgodnie z wytycznymi nie tylko przygotować ich do ewentualnego egzaminu, ale przede wszystkim pomóc im przyswoić umiejętności językowe przydatne w życiu.
I one są/będą sprawdzane.

BlondeSwan pisze:Po za tym rodzice są z reguły nadgorliwi i już dzisiaj zadają pytania dotyczące sprawdzianu...


Wtedy przedstawiasz im to, co wiesz lub czego się domyślasz, czy spodziewasz. Biorąc pod uwagę logikę, podstawę programową i analogie do innych egzaminów dla tego przedziału wiekowego.
PO drugie na pewne pytania nie możesz im precyzyjnie odpowiedzieć z powodu braku konkretów ze strony CKE, czy jak to się będzie nazywać. To rodzic powinien zrozumieć.

BlondeSwan pisze:choćby takie najprostrze .. np. Kiedy będzie egzamin?


Jak to kiedy? Przed końcem właściwego roku szkolnego.

BlondeSwan pisze:a ja nie umiem odpowiedzieć, co przyznam szczerze trochę mnie śmieszy a trochę irytuje (bardziej śmieszy :mrgreen: )


Śmieszy Cię to, że nie potrafisz odpowiedzieć na pytanie? :wink:

BlondeSwan
Posty: 28
Rejestracja: 2010-08-24, 09:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: małopolskie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: BlondeSwan » 2011-04-01, 13:20

Andulencja pisze:Nowa podstawa do klasy 4 wchodzi w życie w roku szkolnym 2013/2014 i planuje się pierwszy egzamin z języka obcego w roku szkolnym 2015/2016
Dzięki za klarowne przedstawienie sytuacji. Zatem to odległa przyszłość. Może jednak porównywanie tego sprawdzianu do egzaminu po trzeciej klasie, jaki by on nie był... to lekka przesada.
miwues pisze:Uczenie pod egzamin to coś, na co mnie szlag trafia w obecnej szkole.
Spokojnie może zbyt wiele emocji towarzyszy Twojej pracy. Jesteś pewien, że dobrze to wpływa na Ciebie i Twoje otoczenie? Jeśli mogę coś zasugerować ...radzę odrobinkę dystansu... Szkoła musi uczyć po egzamin. Pomyśl o rankingach, wynikach krajowych, wojewódzkich ... rodzice na to patrzą i kalkulują.... czy oby na pewno warto posłać dziecko do tej szkoły......
Co do moich błędów.... :oops: :cry: gapa ze mnie i tyle. Dziękuję Ci za zwrócenie uwagi.. Jedyną myślą jaka mnie pociesza w tej sytuacji jest wspomnienie polonistki z piętnastoletnim stażem, która pewnego dnia w pokoju nauczycielskim rozpytywała bez krępacji jak zapisać słowo "błahy".

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: haLayla » 2011-04-01, 13:34

BlondeSwan pisze:Szkoła musi uczyć po egzamin.


BlondeSwan pisze:[..] wspomnienie polonistki z piętnastoletnim stażem, która [..] rozpytywała [..] jak zapisać słowo "błahy".


Boże, widzisz i nie grzmisz.
<3

BlondeSwan
Posty: 28
Rejestracja: 2010-08-24, 09:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: małopolskie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: BlondeSwan » 2011-04-01, 13:36

vuem pisze:Nie uczysz ich prostych praktycznych zwrotów? Nie potrafią na na pytanie "W jaki sposób poprosisz o pomoc?" wybrać między:
a) Thank you for help
b) Help me, please
c) Can I help you?
Redagowanie bardziej kojarzy mi się z pisaniem listu, e-maila...
vuem pisze:Wtedy przedstawiasz im to, co wiesz lub czego się domyślasz, czy spodziewasz. Biorąc pod uwagę logikę, podstawę programową i analogie do innych egzaminów dla tego przedziału wiekowego.
PO drugie na pewne pytania nie możesz im precyzyjnie odpowiedzieć z powodu braku konkretów ze strony CKE, czy jak to się będzie nazywać. To rodzic powinien zrozumieć.
No coż rozmowa z rodzicami to zazwyczaj sztuka dyplomacji i uników.
vuem pisze:Śmieszy Cię to, że nie potrafisz odpowiedzieć na pytanie?
Tak, bo śmiech to zdrowie. Smieję się "w duchu" a nie rodzicowi w twarz. :)

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: sprawdzian po klasie szóstej

Postautor: vuem » 2011-04-01, 14:56

BlondeSwan pisze:Redagowanie bardziej kojarzy mi się z pisaniem listu, e-maila...


Czy oby na pewno pisałem o jakimkolwiek redagowaniu tekstów? :wink:

BlondeSwan pisze:Szkoła musi uczyć po egzamin.


Mylisz kolejność. szkoła ma uczyć tego, co potem ewentualnie jest podczas egzaminu sprawdzane. Celem działania nie jest egzamin. On jest naturalna konsekwencją zakończenia edukacji na określonym poziomie.
Oczywiście nie oznacza to ignorowania wymagań egzaminacyjnych, ale one są spójne z podstawa programową, którą realizujemy i w naturalny oraz właściwy sposób dobrane do sprawności językowych przydatnych w życiu.

BlondeSwan pisze:o rankingach, wynikach krajowych, wojewódzkich ... rodzice na to patrzą i kalkulują.... czy oby na pewno warto posłać dziecko do tej szkoły......


Myślę, że większość rodziców bierze i to pod uwagę, ale nie tylko i niekoniecznie na pierwszym miejscu.
Poza tym, jeśli szkoła z sensem swoją misję realizuje, nie tylko na egzamin spoglądając, to i jej pozycja w rankingach jest odpowiednio wysoka.

BlondeSwan pisze:Jedyną myślą jaka mnie pociesza w tej sytuacji jest wspomnienie polonistki z piętnastoletnim stażem, która pewnego dnia w pokoju nauczycielskim rozpytywała bez krępacji jak zapisać słowo "błahy".


To nie powinno Cię pocieszać, tylko raczej stymulować do wysiłku, by nie pójść w jej ślady :wink:


Wróć do „Języki obce”