Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

poloniści, historycy, nauczyciele WOK, to miejsce dla Was

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

MójDzieńŚwira
Posty: 24
Rejestracja: 2007-12-11, 17:37

Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: MójDzieńŚwira » 2012-11-19, 20:40

Czy nauczyciele w świetle obowiązującego prawa mogą stawiać oceny za próbny egzamin gimnazjalny? Wiem że szkolne WSO mogą znacząco różnić się od siebie, ale mam dylemat, czy dopuścić taką możliwość w szkole, skoro nie jest to ocena bieżąca, a ocena blokowa wymaga powtórzenia całości materiału (w przypadku próbnego egzaminu raczej jest to niemożliwe). Dodatkowym problemem jest fakt, że tegoroczny test IBE dotyczył całości podstawy programowej nauczania historii, więc trudno wymagać od uczniów znajomości choćby I wojny światowej. Liczę na merytoryczne opinie, a nie takie na zasadzie "u Nas to jest tak". Najbardziej zależy mi na wykładni prawnej, konkretnym przepisie regulującym te kwestie, na który jednoznacznie można się powołać. Z góry dziękuję za każdą odpowiedź.

MójDzieńŚwira
Posty: 24
Rejestracja: 2007-12-11, 17:37

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: MójDzieńŚwira » 2012-11-19, 21:32

Basso profondo pisze:A co tu ma WSO do rzeczy? WSO nie może regulować treści oceny!

Albo ja czegoś nie rozumiem, albo TY. Głównym dokumentem w szkole, regulującym zasady oceniania jest WSO. Z tym się chyba zgodzimy? Oceny przedmiotowe kształtowane są w oparciu o WSO. To chyba też jasne? Każda ocena cząstkowa ląduje w dzienniku zgodnie z jakąś przyjętą logiką, wobec czego zastanawia mnie fakt, na podstawie jakich przesłanek można oceniać z poszczególnych przedmiotów próbny egzamin gimnazjalny "wyrażony oceną z sześciostopniowej skali" (żadne staniny w analizie, czy centyle). Nauczyciel wstawia oceny do dziennika z części humanistycznej za historię, i tyle. Mnie interesuje przede wszystkim zgodność takiego rozwiązania z prawem oświatowym. :?:

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3020
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: iluka » 2012-11-19, 23:39

Basso profondo pisze:Wg prawa oświatowego to nauczyciel decyduje, co chce oceniać i w jakim celu.
MójDzieńŚwira pisze:czy dopuścić taką możliwość w szkole
:?: :!:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

jerzyk50
Posty: 1
Rejestracja: 2014-01-16, 15:46
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Biologia
Lokalizacja: wielkopolskie

OCENY Z EGZAMINU PRÓBNEGO GIMNAZJALNEGO

Postautor: jerzyk50 » 2014-01-16, 15:53

W odpowiedzi powołuję się na link:

http://www.kuratorium.opole.pl/index.ph ... imnazjalne

Konkretnie: wystawianie ocen z egzaminu próbnego nie jest prawidłowe

CYTUJĘ:

Informacja na temat ocen za próbne egzaminy gimnazjalne
Drukuj
Opublikowano: 27 listopada 2012
Wpisany przez: Mariusz Mueller
Szanowni Państwo Dyrektorzy szkół gimnazjalnych

W związku z przeprowadzonymi próbnymi egzaminami gimnazjalnymi i pojawiającymi się sygnałami ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz OKE na temat nieuprawnionych praktyk przekładania punktowego wyniku egzaminu na ocenę szkolną, uzyskanego z testu przez gimnazjalistów – informujemy, że takie działanie oceniające jest absolutnie błędne.

Zgodnie ze sztuką pomiaru dydaktycznego wynik punktowy lub procentowy testowania zewnętrznego (nawet jeśli jest to próba) nie może być wyrażany w skali oceny szkolnej, gdyż jest nieprzekładalny na tę skalę.
Z tego powodu każda próba sztucznego przyporządkowania oceny szkolnej wynikowi testu gimnazjalnego jest krzywdząca dla ucznia i nigdy nie będzie odzwierciedlała stanu rzeczywistego. Taka ocena nadana w sposób arbitralny przekreśla podstawową funkcję oceny szkolnej, jaką jest rzetelna informacja dla ucznia i jego rodziców.

Ponadto arkusze testowe obejmują pełny zakres materiału, zakres wiedzy i umiejętności ucznia osiągany w cyklu kształcenia. Jako że próbny egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest zazwyczaj w listopadzie, należy mieć uzasadnione przeświadczenie, że podstawa programowa nie jest zrealizowana w całości. Uczeń może być postawiony w sytuacji, iż jest zobligowany do odpowiedzi na pytania, do których ma prawo być nieprzygotowany. Oto drugi powód, który dyskwalifikuje praktyki uwzględniania w ocenianiu postępów ucznia (cząstkowym lub semestralnym) – wyniku próbnego egzaminu gimnazjalnego.

Próbny egzamin gimnazjalny jest ofertą szkoły skierowaną do ucznia, aby nabrał pewności i swoistego obycia w sytuacji egzaminacyjnej. Z tego też powodu wynik tej próby powinien zostać utrzymany w formie przynależnym całemu zdarzeniu, jako działanie ćwiczebne.

Halina Bilik
Opolski Kurator Oświaty

koma
Posty: 2505
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: OCENY Z EGZAMINU PRÓBNEGO GIMNAZJALNEGO

Postautor: koma » 2014-01-16, 17:36

Zupełnie nie zgadzam się z przedstawionym stanowiskiem!
jerzyk50 pisze:wynik punktowy lub procentowy testowania zewnętrznego (nawet jeśli jest to próba) nie może być wyrażany w skali oceny szkolnej, gdyż jest nieprzekładalny na tę skalę.-

A dlaczego nie??
Test bada pewien zakres wiedzy i umiejętności programowych i nauczyciel może sobie to ocenić. Uczeń odpowiedział - nauczyciel ocenia. Wszystko gra.
Taka ocena nadana w sposób arbitralny przekreśla podstawową funkcję oceny szkolnej, jaką jest rzetelna informacja dla ucznia i jego rodziców.

W takim razie co test bada??Wynik jest rzetelny czy nie??

Jako że próbny egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest zazwyczaj w listopadzie, należy mieć uzasadnione przeświadczenie, że podstawa programowa nie jest zrealizowana w całości. Uczeń może być postawiony w sytuacji, iż jest zobligowany do odpowiedzi na pytania, do których ma prawo być nieprzygotowany.

A w kwietniu - na 3 miesiące przed końcem roku uczeń już ma obowiązek znać cały materiał??? Te 3 miesiące nie mają znaczenia?? ;D

Mogę się zgodzić, że zwykłe "przekładanie" punktów na oceny szkolne nie będzie własciwym pociagnięciem, ale jeżeli nauczycil wybierze sobie zadania, które chce ocenić - to czemu nie??

Uczeń pisze na egzaminie/tescie opowiadanie, prosta forma, realizowana wielokrotnie. Dlaczego nie można ocenić??
Oczywiście, że można!!

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3020
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: iluka » 2014-01-16, 18:23

jerzyk50 pisze:Z tego też powodu wynik tej próby powinien zostać utrzymany w formie przynależnym całemu zdarzeniu, jako działanie ćwiczebne.

Halina Bilik
Opolski Kurator Oświaty


Powinien czyli nie musi. Pani zaleca bez przekonującego merytorycznie uzasadnienia, ale nie nakazuje, bo nie ma podstawy prawnej do tego.
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

edzia
Posty: 4784
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: edzia » 2014-01-16, 21:36

iluka pisze:Powinien czyli nie musi.
Akurat w prawie oświatowym powinien oznacza, że musi.

jerzyk50 pisze:takie działanie oceniające jest absolutnie błędne.
;) Konia z rzędem temu (dyrektorowi), który nie przejmie się takim "zaleceniem".

A więc w postaci takich różnych zaleceń, czasem jakichś durnowatych szkoleń, czasem podczas kontroli, przemycane są do oświaty takie właśnie kwiatki, z których robią się potem... święte podstawy prawne.

Oczywiście ja również nie zgadzam się z zaleceniem opolskiego kuratora oświaty. Warto byłoby uświadomić kuratora, jakie głupoty podaje.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: linczerka » 2014-01-16, 21:58

edzia pisze:Akurat w prawie oświatowym powinien oznacza, że musi.

edzia, możesz wskazać źródło takiej interpretacji?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

edzia
Posty: 4784
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: edzia » 2014-01-16, 22:03

linczerka pisze:edzia, możesz wskazać źródło takiej interpretacji?
Oj, dlatego właśnie napisałam, że to w prawie oświatowym.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: linczerka » 2014-01-16, 22:10

edzia pisze:dlatego właśnie napisałam, że to w prawie oświatowym.

O to właśnie pytam.
Pilnie potrzebuję źródła/dowodu na poparcie tego.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

edzia
Posty: 4784
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: edzia » 2014-01-16, 22:13

Sęk w tym, że ta teza... nie ma poparcia. Ja to napisałam ironicznie.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: linczerka » 2014-01-16, 22:15

Dość sporo w różnościach oświatowych tego słowa "powinien" :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

edzia
Posty: 4784
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: edzia » 2014-01-16, 22:18

Racja.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4148
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: vuem » 2014-01-22, 18:15

jerzyk50 pisze:Zgodnie ze sztuką pomiaru dydaktycznego wynik punktowy lub procentowy testowania zewnętrznego (nawet jeśli jest to próba) nie może być wyrażany w skali oceny szkolnej, gdyż jest nieprzekładalny na tę skalę.
Z tego powodu każda próba sztucznego przyporządkowania oceny szkolnej wynikowi testu gimnazjalnego jest krzywdząca dla ucznia i nigdy nie będzie odzwierciedlała stanu rzeczywistego.


A co w kwestii wyższości Świąt Wielkiejnocy nad Świętami Bożego Narodzenia?

Dla mnie to bełkot, który nie ma ŻADNEGO PRAKTYCZNEGO ZNACZENIA.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3020
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Oceny za próbny egzamin gimnazjalny

Postautor: iluka » 2014-01-22, 18:48

ŁaŁ :!: Sztuka pomiaru dydaktycznego :idea: Ale sztuka :lol:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho


Wróć do „Przedmioty humanistyczne”