O czytelnictwie wśród chłopców- projekt

poloniści, historycy, nauczyciele WOK, to miejsce dla Was

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

uniwersytet lodzki
Posty: 2
Rejestracja: 2016-08-30, 15:03
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: łódzkie

O czytelnictwie wśród chłopców- projekt

Postautor: uniwersytet lodzki » 2016-08-30, 15:06

Zniwelowanie różnic pomiędzy płciami w procesie edukacji to konieczność, którą od lat zauważają choćby kraje Skandynawii przodujące w badaniach czytelnictwa. Chłopcy, jak wynika z raportów na ten temat, mają większe kłopoty z koncentracją, a co za tym idzie – z nauką, częściej porzucają myśl o dalszej edukacji w szkole średniej, uważają też, że czytanie jest nudne i czyta się tylko w szkole. Nieukształtowana postawa czytelnicza wśród nastoletnich chłopców powoduje problemy w dorosłym życiu. Idąc w ślad krajów skandynawskich, gdzie od ponad 10 lat wprowadza się w życie projekty skupione na czytelnictwie chłopców, stworzono projekt "Boys Reading" - "Chłopaki czytają". W skład pomysłodawców i realizatorów projektu wchodzi Uniwersytet Łódzki, który zajmował się badaniami w Polsce (2014-2016).
Boys Reading ma na celu uczynienie czytania integralną częścią życia nastoletnich chłopców (w wieku 11-15 lat). Konsorcjum projektu uważa, że można to osiągnąć tylko wtedy, gdy chłopcy będą mieli wpływ na to, co czytają, a książki będą odpowiadały ich zainteresowaniom i rzeczywistym potrzebom. Skuteczne zaspokojenie tych potrzeb wymaga wspólnych wysiłków wszystkich partnerów uczestniczących w procesie edukacji: władz, nauczycieli, rodziców i członków społeczności.
Do celów projektu należały: zwiększenie motywacji chłopców do czytania i pisania, by zniwelować różnicę pomiędzy płciami; udostępnienie szkołom atrakcyjnych materiałów, w tym również cyfrowych, które pomogą dopasować czytanie i pisanie do indywidualnych potrzeb chłopców; ułatwienie kontaktu z męskimi wzorcami zaangażowanymi w kształcenie umiejętności czytania; wspieranie inicjatyw mających na celu uczynienie rozwijania zdolności w zakresie języka zabawą i czymś atrakcyjnym dla dorastających chłopców.
Działania oraz rezultaty Boys Reading są kierowane do nauczycieli, wychowawców, rodziców, którzy chcą dowiedzieć się, w jaki sposób najlepiej motywować niechętnie czytających chłopców, by zainteresowali się literaturą. Jest to także zaproszenie dla społeczeństwa, aby lepiej poznało rodzaje (kategorie) tych książek, preferowaną przez chłopców tematykę i gatunki (podkategorie) oraz tytuły tekstów przeznaczonych dla 11-15-latków.
Rezultaty projektu prezentowane są na stronie internetowej (http://boysreading.org/), na której można znaleźć "Toolkit", czyli podręcznik z poradami dla nauczycieli i innych osób zaangażowanych w proces edukacji nastoletnich chłopców, a także inne darmowe materiały edukacyjne oraz interaktywne forum służące wymianie doświadczeń. Największą wartością wyników Boys Reading jest to, że na wybór lektur i metod pracy mieli wpływ sami chłopcy i nauczyciele oraz bibliotekarze pracujący z nimi na co dzień. Inspirację można znaleźć nie tylko w przykładach z Polski, ale i pozostałych partnerów projektu: Chorwacji, Cypru, Grecji, Austrii, Portugalii i Rumunii. Materiały są przeznaczone do twórczego wykorzystywania przez nauczycieli (nie tylko języka polskiego!), wychowawców, bibliotekarzy szkolnych czy rodziców.

Więcej informacji można uzyskać u koordynatorki projektu Karoliny Tomczyk pod adresem karolina.tomczyk@uni.lodz.pl.

Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na naukę w latach 2015 – 2016 przyznanych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego.

Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.

Wróć do „Przedmioty humanistyczne”