Czytanie ze zrozumieniem

poloniści, historycy, nauczyciele WOK, to miejsce dla Was

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

mamaka
Posty: 2
Rejestracja: 2019-10-30, 14:57
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Czytanie ze zrozumieniem

Postautor: mamaka » 2019-10-30, 15:07

Chcę zorganizować konferencję o czytaniu ze zrozumieniem w szkole podstawowej i średniej. Z moich polonistycznych doświadczeń wynika, że kształtowanie tej umiejętności nie jest łatwe ani dla nauczyciela, ani dla ucznia (moi uczniowie nie lubią samodzielnej pracy z dłuższym tekstem).
Czy macie pomysły, kogo można zaprosić w roli prelegenta? Jakie tematy byłyby ciekawe dla nauczycieli. Dla mnie interesujące wydają się metody pracy z czytanym tekstem, może jakieś ciekawe ćwiczenia z tekstem podczas lekcji. Co myślicie? :)

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4462
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Czytanie ze zrozumieniem

Postautor: linczerka » 2019-10-30, 16:59

Co masz na myśli pisząc o metodach?
Podaj proszę przykład.
To ma być ciche czy głośne czytanie?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

mamaka
Posty: 2
Rejestracja: 2019-10-30, 14:57
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Czytanie ze zrozumieniem

Postautor: mamaka » 2019-10-31, 08:24

Metody pracy z tekstem: wizualna (graficzne przedstawianie treści, problemów), dyskusja w klasie na temat przeczytanego tekstu itp.
Chodzi mi raczej o ciche czytanie ze zrozumieniem.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4462
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Czytanie ze zrozumieniem

Postautor: linczerka » 2019-10-31, 18:49

Te sposoby pracy z tekstem są ogólnie stosowane.
I jak piszesz, niezbyt skuteczne.
Może warto pokusić się o inne, rzadko (a szkoda) stosowane?
Pracowałaś kiedyś metodą IGSAW, stosowałaś WebQuesty?
Może czytanie wybiórcze, selektywne, krytyczne?
Jakakolwiek metoda, by wlać trochę życia w ciche czytanie jest dobra.
I może nie konferencja, a warsztaty?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia


Wróć do „Przedmioty humanistyczne”