J. polski - omawianie lektury

poloniści, historycy, nauczyciele WOK, to miejsce dla Was

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

abe
Posty: 53
Rejestracja: 2009-03-21, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: abe » 2009-11-07, 17:58

mam podobny problem- ja pozwalam uczniom czytać streszczenia i opracowania w necie, ponadto ściągam z netu książki, drukuję interesujące mnie fragmenty, które będę omawiała na lekcji, czytamy taki niedługi fragment na lekcji i nad nim pracujemy. Pomocą są też karty pracy w książkach, które są gotowym opracowaniem lektury. Czytamy fragment i proszę żeby odpowiedzieli na kilka pytań.

Suzanne11
Posty: 5
Rejestracja: 2009-05-13, 12:23
Kto: student
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: śląskie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: Suzanne11 » 2009-11-07, 23:30

Dziękuję za odpowiedź. Te fragmenty to na pewno dobry pomysł. Czy mogłabyś polecić książki, w których mogę znaleźć karty pracy? Będę wdzięczna!

abe
Posty: 53
Rejestracja: 2009-03-21, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: abe » 2009-11-08, 15:23

Musisz poszukać w księgarni książek dla nauczyciela, w których są podane propozycje omawiania lektur i w tych książkach są takie karty pracy dla uczniów. Ja kseruje uczniom i robią to na lekcji. na ogół tam jest podany jakiś fragment tekstu, muszą przeczytać i wykonać polecenia. albo poszukaj w necie.

og2804
Posty: 7
Rejestracja: 2009-08-31, 15:40
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: og2804 » 2010-02-18, 11:33

A Z JAKICH TY KORZYSTASZ KSIĄŻEK ?

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: iluka » 2012-11-25, 10:08

abe pisze:Niektórzy mówią, że można robić fragmenty, ale ja nie jestem pewna.
Można, tylko trzeba wiedzieć czemu i po co?
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

kristie
Posty: 2
Rejestracja: 2008-01-28, 04:27
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: kristie » 2012-12-09, 11:38

Uczę języka polskiego już 17 lat. Pracowałam też w klasach VIII, mam więc pewne doświadczenie. Żeby zachęcić do czytania, poświęcam czasem 1 lekcję (lub godz. wych.) na zademonstrowanie ok. półgodzinnego fragmentu ekranizacji lektury. To bardzo zachęca dzieci do poznania dalszych przygód. Przy okazji mam możliwość omówienia tematyki zw. z filmem, która również jest w programie nauczania.
Spory problem stanowią uczniowie o obniżonym poziomie wymagań. Zgodnie z zaleceniami PPP i zdrowym rozsądkiem, od nich mam prawo wymagać tylko zapoznania się z fragmentem książki, który konkretnie wskazuję i systematycznie kontroluję przebieg czytania, dyskutując z danym dzieckiem na ten temat podczas przerw.
Świetnie zdaje egzamin rywalizacja - grupowa i indywidualna. Za udział w omawianiu książki dzieci zdobywają plusy, a po pracy z lekturą - ocenę do dziennika. Tam gdzie to możliwe, warto pracować w grupach na punkty. Np. jedna grupa wypisuje zalety, druga wady bohatera, czy elementy realistyczne i fantastyczne w książce.
Mam nadzieję, że przydały się moje spostrzeżenia. Powodzenia!

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: iluka » 2012-12-09, 13:39

kristie pisze:Żeby zachęcić do czytania, poświęcam czasem 1 lekcję (lub godz. wych.) na zademonstrowanie ok. półgodzinnego fragmentu ekranizacji lektury. To bardzo zachęca dzieci do poznania dalszych przygód. Przy okazji mam możliwość omówienia tematyki zw. z filmem, która również jest w programie nauczania.
Adaptację filmową oglądamy zawsze PO ZAKOŃCZENIU OMAWIANIA LEKTURY - porównujemy, dyskutujemy... Oglądana wcześniej narzuca naszej wyobraźni np. wygląd bohaterów, scenografię...
A że od ucz. z obniżonym poziomem wymagań nie mam prawa wymagać przeczytania całej książki, to w zaleceniach naszej PPP nie ma.
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Erseta
Posty: 1
Rejestracja: 2013-04-10, 22:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: lubelskie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: Erseta » 2013-04-10, 22:19

Należy omówić dokładnie utwory z nowej Podstawy Programowej oznaczone gwiazdką

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: iluka » 2013-04-12, 18:31

W SP gwiazdek nie ma, można omówić te propozycje z PP lub inne :mrgreen:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

lenaskaw
Posty: 121
Rejestracja: 2007-12-25, 11:52
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: lenaskaw » 2013-05-05, 13:18

Kochani Poloniści, jestem w kropce :( w ramach dnia dziecka w naszej szkole ma się odbyć konkurs na najciekawiej zaprezentowany wiersz J. Tuwima. Uczę w gimnazjum i mam problem. Jaki wiersz wybrać, czy ktoś z Państwa nie ma przypadkiem jakiegoś ciekawego scenariusza lub pomysł na przedstawienie. Będę dozgonnie wdzięczna za pomoc. :P

Entropia
Posty: 30
Rejestracja: 2007-08-28, 18:54

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: Entropia » 2013-07-25, 19:47

Pracuję w szkole podstawowej i tu wyśmienicie sprawdza się sprawdzanie znajomości lektury w formie turnieju "1 z 10". Po kartkówce z treści 10 osób, które napisały ją najlepiej, przystępuje do konkursu. Po ok. 2, 4 seriach odpadają osoby z najmniejszą liczbą punktów. Trójka najlepszych walczy o dwie piątki i szóstkę. Dostają też symboliczne dyplomy. Pytania przygotowuję sama, w VI klasie czasem zdarzy się ktoś, kto sam chce to zrobić. Przed przystąpieniem do każdej kolejnej lektury dzieciaki same dopytują o turniej (aż do znudzenia!) Ale, co ważniejsze, widać że czytają coraz wnikliwiej :-)


Wróć do „Przedmioty humanistyczne”