J. polski - omawianie lektury

poloniści, historycy, nauczyciele WOK, to miejsce dla Was

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

abe
Posty: 53
Rejestracja: 2009-03-21, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

J. polski - omawianie lektury

Postautor: abe » 2009-03-28, 01:00

Jak to jest z tymi lekturami ? Czy istnieje jakiś zapis, który mówi, że można robić tylko fragmenty lektury, czy nie ma takiego. Niektórzy mówią, że można robić fragmenty, ale ja nie jestem pewna.
Ostatnio zmieniony 2010-08-04, 01:28 przez abe, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: Jolly Roger » 2009-03-28, 08:56

podstawa programowa
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

abe
Posty: 53
Rejestracja: 2009-03-21, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: abe » 2009-03-29, 11:26

Dziękuję za odpowiedzi, już zabieram się za tę podstawę programową.

abe
Posty: 53
Rejestracja: 2009-03-21, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: abe » 2009-03-29, 11:50

i nic nie widzę w tej podstawie. czyli czytać całe lektury. wyjaśnię, że ja dopiero zaczęłam pracę jako nauczycielka, jestem jedyną polonistką, pracuję z dziećmi niedostosowanymi, które nie chcą czytać i uczyć się. A ja nie mam od kogo zaczerpnąć rady.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: malgala » 2009-03-29, 14:09

Ja nie polonistka, ale przeczytaj uważnie. W podstawie programowej powinny być podane lektury oraz określone, ile z nich należy przeczytać w całości i ile nauczyciel wybiera o mniejszej objętości.
Wydaje mi się, że fragmenty lektur to są w podręcznikach do kształcenia literackiego.

Awatar użytkownika
ejwa
Posty: 425
Rejestracja: 2007-08-27, 15:27

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: ejwa » 2009-03-29, 14:12

W jakiej szkole uczysz- podstawowej, gimnazjum, liceum?

Ja uczę w podstawówce- podstawa programowa mówi:

Lektura

1. Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela (w całości po dwa duże teksty literackie w klasie IV, po trzy w klasach V i VI).

2. Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie (w tym pochodzące z regionu).

3. Fragmenty polskiej i światowej klasyki dziecięcej i młodzieżowej przy systematycznym motywowaniu uczniów do samodzielnego poznawania całych tekstów.

4. Teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej.

5. Utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję i współczesność literacką - stosownie do możliwości i potrzeb uczniów.

6. Teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej (m.in. powieści podróżniczo - przygodowej, obyczajowej, fantastycznej).

7. Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne.


gimnazjum

Lektura

1. Wybrane utwory z klasyki światowej:
Biblia (fragmenty); mitologia (wybór); Homer: Iliada lub Odyseja (fragmenty); Sofokles: Antygona; Pieśń o Rolandzie (fragmenty); W. Szekspir: Romeo i Julia; M. Cervantes: Don Kichote (fragmenty); K. Dickens: Opowieść wigilijna lub Dawid Copperfield (fragmenty); A. Czechow: wybrana nowela; A. Saint-Exupéry: Mały Książę lub Nocny lot; E. Hemingway: wybrane opowiadanie.

2. Wybrane utwory z klasyki polskiej:
Bogurodzica; J. Kochanowski: wybrane fraszki, pieśni, psalmy, treny; wybór poezji barokowej; I. Krasicki: wybrane bajki i jedna z satyr; A. Mickiewicz: wybrane bajki i ballady, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (fragmenty); J. Słowacki: Balladyna (fragmenty); A. Fredro (Zemsta); H. Sienkiewicz: wybrana nowela; B. Prus: wybrana nowela; S. Żeromski: Syzyfowe prace, wybrana nowela.

3. Wybór liryki XIX wieku, wybór poezji XX wieku.

4. Wybór nowelistyki XIX i XX wieku (w tym co najmniej jeden utwór pozytywistyczny).

5. Wybrane utwory współczesnej prozy polskiej i dramatu.

6. Wybrane utwory o dorastaniu, w tym powieści dla młodzieży.

7. Przykłady pamiętnika, dziennika, korespondencji literackich, reportażu, w tym A. Kamiński: Kamienie na szaniec; M. Białoszewski: Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty).

8. Przykłady literatury regionalnej, wkład literatury regionalnej do ogólnopolskiej skarbnicy literackiej.

9. Wybrane z czasopism i prasy codziennej teksty publicystyczne, informacyjne, reklamowe.

10. Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, w tym literatura popularna (co najmniej jeden w każdej klasie).

11. Inne składniki kultury (np. przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne, przekazy ikoniczne, poezja śpiewana).

abe
Posty: 53
Rejestracja: 2009-03-21, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: abe » 2009-03-29, 15:28

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. A uczę w szkole podstawowej.

olla
Posty: 64
Rejestracja: 2009-07-13, 21:34
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: śląskie

Czytanie obszernych lektur - jak pomóc uczniowi?

Postautor: olla » 2009-09-04, 20:39

Zadałam moim piątoklasistom przeczytanie "W pustyni i w puszczy" na początek października. Czasu sporo, lektura przyjemna, ale uczniowie zgłaszają mi, że gruba, że jak widzą tyle stron, to mają dość.
Rozumiem ich i wierzę w to, że ich narzekanie nie wynika z lenistwa (przynajmniej u niektórych). Obiecałam im (może to był błąd), że w poniedziałek na lekcji porozmawiam z nimi o tym, jak zabierać się do czytania dużych tekstów i jak nie zniechęcać się już na początku. Obiecując, sądziłam, że pogadanka na ten temat będzie tylko formalnością, ale, myśląc o tym w domu na spokojnie, sama mam problem z tym, jakich rad udzielić moim dzieciakom.
Niektórym wystarczy powiedzieć, by czytali rozdziałami albo po 25 stron i jakoś przebrną przez tekst, ale zdaję sobie sprawę, że wielu z nich potrzebuje albo większej motywacji albo dokładniejszego "przepisu" na przeczytanie lektury.

olla
Posty: 64
Rejestracja: 2009-07-13, 21:34
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: śląskie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: olla » 2009-09-05, 12:36

Postanowiłam zrobić dla moich uczniów kalendarz na najbliższe półtora miesiąca, w którym będą mogli rozpisać - zaplanować, jak czytać lekturę. Liczę, że w ten sposób nauczą się planowania i jakiejś samokontroli. Może w ten sposób choć trochę zachęcę ich do lektury. Niestety opowiadanie o przygodach Stasia i Nel (tzw. zwiastun lekturowy, czego nauczono mnie na studiach) niewiele dał. Dla dzieciaków to jest gruba książka i choćby nie wiem, jak była ciekawa, ciężko im zabrać się do czytania.

fajnyprofesor
Posty: 69
Rejestracja: 2008-10-28, 17:44
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: mazowieckie

Ile lekcji na omówienie lektury ?

Postautor: fajnyprofesor » 2009-09-29, 10:20

Jestem początkujacym nauczycielem. Ile godzin lekcyjnych przewidujecie na omówienie lektury w klasie IV, konkretnie chodzi mi o Pinokia i Akademię Pana Kleksa? I jeszcze pytanie o dobór tematów, czy są jakieś wytyczne odnośnie tego, co na 100% powinnam zrobić, a co można ominąć w omawianiu, czy tez zależy to ode mnie?

koma
Posty: 2551
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: koma » 2009-09-29, 15:34

Nauczyciel języka polskiego w szkole podstawowej ma podstawowy cel - szlifować umiejętności kluczowe, aby uczeń po klasie VI umiał wypowiadać się poprawnie w mowie i piśmie. Tak uważam i tego będę się trzymać!

Lektur nie "przerabiamy", a zwłaszcza nie ma żadnych wytycznych, co na 100% trzeba z daną lekturą zrobić. Jedyne "wytyczne" to podstawa programowa kształcenia ogólnego, a tam nie ma, ile czasu na jaką lekturę. Ba, nie ma nawet obowiązkowych lektur, tylko propozycje.

Wg mnie w szkole podstawowej lektura powinna być pretekstem, materiałem, na którym uczysz podstaw operowania językiem. Oczywiście idea czytelnictwa też jest ważna, nawet bardzo, ale nie ma to nic wspólnego z tak zwanym omawianiem lektury. Na to przyjdzie czas w następnych etapach kształcenia.

pela24
Posty: 17
Rejestracja: 2009-08-06, 13:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: pela24 » 2009-10-07, 23:24

Cześć. Ja na "Akademię..." zaplanowałam 4. Najpierw kartkóweczka z treści :twisted: . Patronem naszej szkoły jest Jan Brzechwa, więc pierwszą lekcję poświęcę osobie autora. Potem skupię się na głównym bohaterze (w tym rysowanie portretu). Następnie charakterystyka akademii, porównanie z naszą szkołą, przedmiotami. To moja piersza praca, pierwsze omówienie lektury, więc to tylko plan:) pozdrawiam

Awatar użytkownika
eoine
Posty: 49
Rejestracja: 2007-09-10, 20:42
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: eoine » 2009-10-15, 20:51

Ja przy "Akademii pana Kleksa" wprowadzam również przepis - dzieci tworzą własny przepis (wraz z ilustracją) z wymyślnych składników, a potem w klasie mamy niezły ubaw, jak prezentują swoje "cuda" - wyobraźnia dzieci w tym temacie nie ma granic ;)

A pozostałe zagadnienia jak u koleżanki powyżej - porównanie szkół, plan dnia, codzienność w akademii itp. Charakterystyka pana Kleksa połączona z pracą plastyczną. Jak wystarcza czasu to dodatkowo lekcja kleksografii (ale to zależy od klasy, nie każda lubi bawić się farbkami).

Z reguły na omówienie każdej lektury przeznaczam 4-5 lekcji, ale to zależy od książki i od klasy, więc zdarza się tych godzin mniej lub więcej.

pela24
Posty: 17
Rejestracja: 2009-08-06, 13:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: J. polski - omawianie lektury

Postautor: pela24 » 2009-10-16, 11:02

Ja też zrobiłam lekcję z przepisami, było super. Najlepsza była "sałatka pogodowa" - słońce, deszcz, posypać śniegiem itd:) Dziś kleksografia. Pozdrawiam

Suzanne11
Posty: 5
Rejestracja: 2009-05-13, 12:23
Kto: student
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: śląskie

Słabi uczniowie - jak omawiać lektury

Postautor: Suzanne11 » 2009-11-05, 23:00

Witam serdecznie,
Stawiam pierwsze kroczki w pracy nauczyciela i chciałabym Was prosić o radę. Pracuję w technikum, gdzie uczniowie są słabi i nie wykazują zbytniego zainteresowania językiem polskim. Oczywiście jeśli omawiamy wiersze, to staram się nawiązać do życia codziennego, do czegoś współczesnego i lekcja jakoś się toczy.
"Schody" zaczynają się, gdy omawiamy dłuższy lub trudny tekst. Teraz zajmuję się Leśmianem i Schulzem i naprawę nie wiem, jak omawiać taką twórczość z młodzieżą. Uczniowie nie rozumieją tekstów, a nawet jak wytłumaczę, o co chodzi, to patrzą na mnie z powątpiewaniem. Może znacie sposoby na odczarowanie trudnej literatury?
Z góry dziękuję za radę.


Wróć do „Przedmioty humanistyczne”