uczeń z ADHD na j. polskim

poloniści, historycy, nauczyciele WOK, to miejsce dla Was

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

fajnyprofesor
Posty: 69
Rejestracja: 2008-10-28, 17:44
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: mazowieckie

uczeń z ADHD na j. polskim

Postautor: fajnyprofesor » 2009-10-29, 14:20

Mam w klasie ucznia z ADHD. Nie sprawia on kłopotów wychowawczych na lekcji, jest na lekach, które powodują jego wyciszenie, wręcz apatię. Ale niestety nie korzysta z lekcji, nic nie zapisuje, nie czyta, nie robi ćwiczeń mimo moich kilku upomnień. Zwracam się do niego imiennie, którkimi zwrotami np. :czytaj, pisz,otwórz ksiązkę itd. Podobnie jest z pracami domowymi-rzadko kiedy są odrobione. Jak mam działać, co robić, może macie jakieś sprawdzone metody w praktyce-bo książek dużo przeczytałam i nie znalazłam odpowiedzi. Problem jest jeszcze jeden-mama samptnie go wychowująca uważa, że spełniła swó obowiązek podając mu rano leki, reszta nalezy do szkoły. Co robić?

Awatar użytkownika
anetakam0
Posty: 66
Rejestracja: 2009-03-08, 08:42
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: uczeń z ADHD na j. polskim

Postautor: anetakam0 » 2009-10-29, 17:36

Uświadomić mamie (nawet dość brutalnie) ze szkoła ma syna kilka godzin przez kilka lat. A ona będzie jego matką przez ... kilkadziesiąt lat = na mamę mojego ucznia taki "kubeł wody" poskutkował bardzo mocno.
Zostawiaj zawsze po drodze to, co najbardziej cenne: okruchy szczęścia w sercach ludzi.

konrad86
Posty: 205
Rejestracja: 2009-01-06, 18:18
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: uczeń z ADHD na j. polskim

Postautor: konrad86 » 2009-10-29, 20:18

fajnyprofesor pisze:Ale niestety nie korzysta z lekcji, nic nie zapisuje, nie czyta, nie robi ćwiczeń mimo moich kilku upomnień. Zwracam się do niego imiennie, którkimi zwrotami np. :czytaj, pisz,otwórz ksiązkę itd.

Stań przy nim i chociaż trochę poświęć czasu, aby zaczął przy Tobie wykonywać te czynności: czytanie, pisanie, uzupełnianie ćwiczeń. Uczniowie z ADHD to często dzieci, które nie są przyzwyczajone do samodzielności, systematyczności, nawet minimalnej, trzeba ich tego nauczyć, ale potrzeba do tego czasu.
fajnyprofesor pisze:Podobnie jest z pracami domowymi-rzadko kiedy są odrobione.

Tutaj dociśnij matkę, aby poświęciła codziennie dziecku co najmniej godzinę czasu na zadania domowe, naukę itp. Umów się z nią, że ma pomagać dziecku w zadaniach, sprawdzaj rzetelnie czy zadania są wykonywane, jeśli zauważysz braki stawiaj ndst.
fajnyprofesor pisze:Jak mam działać, co robić, może macie jakieś sprawdzone metody w praktyce-bo książek dużo przeczytałam i nie znalazłam odpowiedzi.

Książki psychologiczne traktuj jako wskazówki, zresztą niektóre mogą więcej siać spustoszenia, niż przynosić pożytku. Sprawdzone metody zdobędziesz w praktyce :wink:
fajnyprofesor pisze:Problem jest jeszcze jeden-mama samptnie go wychowująca

Kobieta pewnie przemęczona rzeczywistością, gdyż jak piszesz sama wychowuje dziecko. Zapewne wyręcza dzieciaka w domu ze wszystkiego, stąd też może być apatia na lekcji.
fajnyprofesor pisze:uważa, że spełniła swó obowiązek podając mu rano leki, reszta nalezy do szkoły.

Czyby mama powtarzała słowa jakiegoś "mądrego" psychologa?

Tak jak napisała anetakam0 uświadamiaj matkę, a ponadto traktuj ucznia normalnie; bądź życzliwa, rozsądnie wymagająca, konsekwentna.

Odnośnie syndromu ADHD odnoszę wrażenie, że zbiera on "duże żniwa" tam, gdzie brakuje ojca lub gdzie ojciec nieudolnie spełnia swoją rolę wychowawczą.

abe
Posty: 53
Rejestracja: 2009-03-21, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: uczeń z ADHD na j. polskim

Postautor: abe » 2009-11-08, 15:31

albo kiedy wykonujesz coś z klasą - zwracaj się do tego ucznia - żeby on pierwszy zrobił ćwiczenie, żeby on przeczytał całej klasie, żeby zapisał na tablicy, może jak się go będzie "wyrywać" do pracy to coś mu utkwi albo coś go zainteresuje i zacznie coś robić, ale nie liczyłabym na wiele. ja pracuje tylko z takimi i wiem, że ja męcze ich , a oni mnie.... rezulatów nie ma.


Wróć do „Przedmioty humanistyczne”