Ocena semestralna

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Ocena semestralna

Postautor: linczerka » 2012-12-12, 19:37

Odkąd obowiązują opisówki, zawsze piszę ocenę podobnie, jak na świadectwo, tylko bardziej szczegółowo - łącznie ze wskazaniem do dalszej pracy. I tak się zastanawiam, czy warto zmienić formę. W sumie rodzice mieli dość szczegółowo opisane osiągnięcia dzieci, ale... Nie każdy rodzic zna podstawę programową, a poza tym może warto, by rodzic odnalazł osiągnięcia swojego dziecka w jakiejś skali porównawczej? Prowadzę miesięczne karty obserwacji, rodzice są na bieżąco. Przypomina mi się zasłyszana kwestia rodzica trzecioklasisty: Co pani chce, przecież sama pani napisała, że radzi sobie w liczeniu na konkretach w zakresie 10. I między innymi z tego powodu zastanawiam się nad formą.
Jak oceniacie na semestr?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Ocena semestralna

Postautor: iluka » 2012-12-12, 19:41

linczerka pisze:może warto, by rodzic odnalazł osiągnięcia swojego dziecka w jakiejś skali porównawczej
Moim zdaniem nawet bardzo warto :wink:
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Ocena semestralna

Postautor: linczerka » 2012-12-12, 22:08

Wyżej wyraźnie napisałam, że zastanawiam się nad formą, nie nad treścią.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

maia3
Posty: 163
Rejestracja: 2012-03-04, 12:34
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane

Re: Ocena semestralna

Postautor: maia3 » 2012-12-12, 23:33

np. w tabeli, gdzie w pierwszej kolumnie można wpisać umiejętności z podziałem na poszczególne edukacje, a w pozostałych kolumnach poziom ich opanowania (doskonale, bardzo dobrze, dobrze itd)

albo
wypisać umiejętności i określenia dotyczące ich opanowania i podkreślić właściwe. Tak samo z zachowaniem.

Takie formy są dla rodziców przejrzyste, a przede wszystkim dają obraz, w którym miejscu znajduje się ich dziecko, a raczej jego umiejętności (czy w tabeli doskonale, czy .... )

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Ocena semestralna

Postautor: linczerka » 2012-12-12, 23:37

Właśnie o czymś takim myślałam.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Ocena semestralna

Postautor: hanamat » 2012-12-13, 14:37

Ja przygotowuję ocenę opisową, w której okreslam stopien opanowania danej umiejetności przewidzianej podstawą np. w dość dobrym stopniu dodaje i odejmuje w zakresie 20, posługując się konkretami, proste zadania tekstowe rozwiazuje wyłącznie przy pomocy nauczyciela, w pisaniu ze słuchu popełnia liczne błedy, wspaniale opanował technikę czytania; czyta głośno, płynnie i wyraziście itp.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Ocena semestralna

Postautor: linczerka » 2012-12-13, 20:59

Hanamat, tak właśnie opisywałam. Chcę to zmienić i chyba pokuszę się o sugestię mai.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

maia3
Posty: 163
Rejestracja: 2012-03-04, 12:34
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane

Re: Ocena semestralna

Postautor: maia3 » 2012-12-13, 21:36

Przeszukałam komputer i stwierdziłam :( że nie mam oceny do klasy I - gdzieś zaginęła. Będę szukać. Ale tak dla przykładu taki mały wycinek z klasy III.

np. Edukacja matematyczna.

kolumna pierwsza
Porównuje liczby z użyciem znaków <,>,=
Dodaje i odejmuje w zakresie 100 liczby dwucyfrowe (bez przekroczenia progu dziesiątkowego)
Dodaje i odejmuje w zakresie 100 liczbę dwucyfrową i jednocyfrową (z przekroczeniem progu dziesiątkowego)
Oblicza działania z niewiadomą w postaci okienka;
Mnoży w zakresie 50
Dzieli w zakresie 50
Odczytuje i zapisuje znaki rzymskie od I do XII
Wymienia kolejne dni tygodnia i miesiące
itd.

Każde zdanie oczywiście w osobnym wierszu. W pozostałych kolumnach: doskonale, bardzo dobrze, dobrze, wystarczająco, słabo. I zaznaczam krzyżykiem tam gdzie trzeba.


I tak po kolei wszystkie edukacje.

Zachowanie:
kolumna pierwsza
np.
Respektuje ustalone reguły, przestrzega zasad kulturalnego zachowania się w szkole
Współuczestniczy w działaniach na rzecz klasy
Podczas przerw dba o bezpieczeństwo swoje i innych
W czasie lekcji słucha uważnie poleceń nauczyciela i stosuje się do nich.
itd.
w pozostałych kolumnach: zawsze, zazwyczaj, czasami, rzadko, nigdy

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Ocena semestralna

Postautor: linczerka » 2012-12-13, 21:59

Poradzę sobie, dzięki. :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

maia3
Posty: 163
Rejestracja: 2012-03-04, 12:34
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane

Re: Ocena semestralna

Postautor: maia3 » 2012-12-13, 23:15

Wiem, wiem linczerko, że sobie poradzisz :) To przecież nic trudnego.
Tak tylko chciałam pokazać jak ja to robię :)

Miłej pracy.

Ja też niedługo muszę zacząć tworzyć ocenę dla moich pierwszaczków, bo ta sprzed 3 lat zginęła na dobre :( Niby jeszcze trochę czasu zostało, ale zleci ...

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Ocena semestralna

Postautor: linczerka » 2012-12-14, 18:37

Pomyślałam, że miło i zasadne będzie, jeśli (oprócz opisówki dla rodziców) każde dziecko dostanie list.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Ocena semestralna

Postautor: Peonia » 2012-12-14, 20:47

Już w zeszłym roku wprowadzilismy (u mnie w szkole) karty z osiągnieciami, umiejetnosciami, do podkreslania. Karta kończy się zaleceniami do dalszej pracy i te zalecenia piszemy własnie nie dla rodzica, tylko dla ucznia, typu: Małgosiu...itd. Sam list jest fajny o ile mamy czas na to, by go napisać, a wiadomo, że nawet podczas podkreslania schodzi bardzo dużo czasu.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: Ocena semestralna

Postautor: Basiek70 » 2012-12-19, 22:16

od trzech lat robimy właśnie w formie tabeli, sprawdza się bardzo dobrze
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Ocena semestralna

Postautor: dushka » 2015-01-11, 11:07

Odświeżam :)

Jakie punkty ujmujecie w ocenie opisowej - tabelarycznej - dla klasy 1? Głównie chodzi mi o umiejętności polonistyczne i przyrodnicze.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Ocena semestralna

Postautor: linczerka » 2015-01-11, 17:55

To jest problem zważywszy na fakt, że zniknęły umiejętności dziecka po klasie pierwszej.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”