OBUT

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

OBUT

Postautor: linczerka » 2013-05-21, 06:36

Podzielcie się, proszę, wrażeniami z tegorocznego sprawdzianu.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: OBUT 2013

Postautor: hanamat » 2013-05-21, 15:32

U nas pisały dwie klasy trzecie (moi uczniowie są w I, a poprzedni OBUT pisaliśmy rok temu). Zapoznałam się z zadaniami i uważam, że uczniowie, którzy czytają biegle ze zrozumieniem (bo cały test z polskiego na tym polegał) mieli pole do popisu; takich uczniów w naszej szkole jest kilkoro. Pozostali nie podejmowali nawet próby rozwiązania testu, gdyż tekst dla trzecioklasistów (zwłaszcza o planetach) był nudny i trudny. Zadania z matematyki były ciekawe, stopien trudności średni i tutaj uczniowie nie mieli wiekszych problemów. Nadal całe to testowanie, podobnie jak w ubiegłym roku, uważam za bezsensowne, stresujące ucznia i nauczyciela i niczego nie wnoszące (dotyczy to również sprawdzainu w klasie VI i egzaminu gimnazjalnego).

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: OBUT 2013

Postautor: linczerka » 2013-05-21, 20:27

Już w internecie są dostępne te testy. W odpowiedziach z matematyki jest błąd. Ciekawe, czy w kartotece testu też jest z błędem.
Odpowiedź na pyt. 13 pod drugim tekstem wcale nie musi być jednoznaczna, bo nie ma tego w tekście (chodzi o wyśmiewanie).
Opis doświadczenia... hm... w klasie III pytania na podstawie opisu doświadczenia?
Test polonistyczny nastawiony na czytanie i to biegłe. Przeciętni i słabi mogli paść. Dla dzieci z dysfunkcjami chyba nie do napisania.
Matematyka niby prosta, ale kilka zadań wymagało dobrego główkowania. Ciekawi mnie rozwiązanie przez dzieci zadania 9 o stolarzu (szafy).
W jednej z pobliskich szkół był obserwator! :roll:
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

maia3
Posty: 163
Rejestracja: 2012-03-04, 12:34
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane

Re: OBUT 2013

Postautor: maia3 » 2013-05-21, 21:49

linczerka pisze:
W jednej z pobliskich szkół był obserwator! :roll:




! Jeśli to prawda to już zdrowo przesadzili :evil:

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: OBUT 2013

Postautor: linczerka » 2013-05-21, 22:05

Prawda, ale wcześniej był telefon do szkoły, czy się zgadza dyrekcja. Wytypowano jedną z piszących klas i ta była obserwowana. W jakim celu, to już nie wiem.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

maia3
Posty: 163
Rejestracja: 2012-03-04, 12:34
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane

Re: OBUT 2013

Postautor: maia3 » 2013-05-21, 22:35

... żeby dzieci zestresować :( Chyba. Innego wytłumaczenia nie widzę.

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: OBUT 2013

Postautor: hanamat » 2013-05-24, 20:47

OBUT, wg mnie nie jest testem kompetencji trzecioklasisty, ale testem na inteligencję uczniów i jego wyniki niczego nie wnoszą, poza stresem uczniów i bezradnością nauczycieli klas 1-3. Szkoda, że nie ma testów dla dzieci, w których zadania będą na miarę ich możliwości, eń znajdzie kilka zadan, z którymi sobie poradzi.....i szkoda,że nasi dyrektorzy zgłaszają nadal trzecioklasistów do OBUT........trakyując go jako świętą krowę i wyrocznię, tj. wysoki wynik - nauczyciel nauczył; gorszy, niz średnia krajowa wynik - nauczyciel niczego nie nauczył......Piszę tak, mimo iż moim uczniowie w ubiegłym roku z edukacji matematycznej i polonistycznej uzyskali wyniki wyższe o ok. 13% os średniej piszących w kraju.

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: OBUT 2013

Postautor: Peonia » 2013-05-25, 22:30

OBUT za trudny, OPERON za łatwy, może czas zrezygnować z badań z korzyścią dla ucznia, bo uniknie niepotrzebnego stresu. Obecnie stwierdza się, że te badania są na wzór amerykański, a styl edukacji amerykańskiej jest obecnie bardzo krytykowany, warto zaś zastanowić się nad fińskim stylem edukacji. Poszukałam i znalazłam opracowanie pochodzące z Gazety szkolnej nr 38/9

http://portalwiedzy.onet.pl/,12800,1362 ... pisma.html

Spodobało mi się w nim to:

Nie prowadzi się też żadnych rankingów najlepszych czy najgorszych szkół, klas albo uczniów, a rywalizacji nie uważa się za zdrową. Każdemu dziecku codziennie powtarza się, że jest wartością samą w sobie, i że, niezależnie od pewnych niedoskonałości, nad którymi można pracować, jest przecież naprawdę dobre w wielu innych zakresach. Ot, stymulacja zdrowego poczucia sukcesu, wysokiej samooceny, zamiast stałego wpychania dziecka w samoświadomość nieadekwatności lub nawet klęski! Uczniowie nie w pełni sprawni są regularnymi członkami komprehensywnych zespołów klasowych, a jedynie mniej niż 2 proc. o szczególnych potrzebach objętych jest kształceniem specjalnym.

Nie ma tam egzaminów i stopni, tylko skala od 4 do 10, która określa etap wiedzy dziecka z danego przedmiotu. Jedynym egzaminem jest matura, ale tylko wtedy, gdy uczeń chce podjąć studia.


http://nastyku.w.interia.pl/inna%20eduk ... landia.pdf

awaleczna
Posty: 9
Rejestracja: 2013-04-03, 17:20
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: lubelskie

Re: OBUT 2013

Postautor: awaleczna » 2013-05-26, 14:57

szkoła fińska fascynuje mnie od kilkunastu lat, a konkretnie od czasu, gdy po raz pierwszy zetknęłam się z wynikami raportu PISA. W tejże Gazecie Szkolnej wyczytałam jeszcze (ponad to, co dała Peonia): "Aby dobrze przygotować dzieci do szkoły, już w wieku 5 lat poddaje się je starannej diagnozie. Około 2/3 populacji traktuje się jako dzieci “o specjalnych potrzebach edukacyjnych”. Wyłapuje się wszystkie deficyty, jak np. wada wzroku, dysleksja, dysgrafia itp., a potem intensywnie pracuje nad ich usunięciem lub dostarczeniem niezbędnych urządzeń wspomagających."
A także:
"najczęściej stosuje się pracę w grupach. W każdej z grup jeden uczeń jest dobry, dwóch średnich i jeden słabszy, którego inne dzieci “podciągają”. Dzięki temu m.in. Finlandia ma najmniejszą różnicę w teście PISA między najlepszymi i najgorszymi, po prostu tam nie ma złych uczniów!"

Jednakże, kiedy usiłowałam zainteresować swoją ówczesną dyrektorkę (maniaczkę testowania dzieci od klasy pierwszej) nauczaniem fińskim, zostałam wyśmiana i poradzono mi, abym zajęła się swoimi obowiązkami wynikającymi z roli n-ela w szkole, w której pracuję a nie szukała dziury w całym.

Z pomysłów ministerstwa jasno wynika, że jest świadome niedoskonałości systemu szkolnictwa polskiego, pracownicy tego resortu zgłębiają tajniki szkolnictwa w Europie, ale efekt przynajmniej zbliżony do fińskiego może przynieść jedynie: a/ rozsądni ludzie na właściwych stanowiskach b/ solidne dofinansowanie naszego szkolnictwa.
Innymi słowy - świetlana przyszłość polskich dzieci może odejść w zapomnienie. Niestety...

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: OBUT 2013

Postautor: hanamat » 2013-05-26, 19:29

Niestety awaleczna, masz rację...do tego w polskiej szkole uczniowie ze specyficznymi trudnościami w nauce są zbędnym balastem, obniżającym wyniki na testach....a całą pomoc psychologiczno-pedagogiczną można włożyć między bajki.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: OBUT 2013

Postautor: haLayla » 2013-05-26, 21:13

Peonia pisze:rywalizacji nie uważa się za zdrową.


Tak, tak. A całe życie to jedna wielka praca grupowa, zaś rywalizacja jest w nim czymś patologicznym. Ba! Wynalazczość to w ogóle jest wynik współpracy, a wcale, ale to wcale nie efekt dążenia by zrobić coś lepiej, taniej i szybciej, niż konkurencja.
<3

chimera
Posty: 47
Rejestracja: 2013-03-26, 21:16
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: śląskie

Re: OBUT 2013

Postautor: chimera » 2013-06-04, 18:21

Moim zdaniem tegoroczny test był testem łamigłówkowym. Dla dzieci, które lubią ciekawostki i skomplikowane zadania. Dla takich, które najaktywniej na lekcjach rozwiązują te wszystkie zadania "z gwiazdką".

Polski i tekst o doświadczeniu był przesadzony. Trzeba mieć ogólną wiedzę na ten temat, żeby dobrze wczytać się w taką treść.

Matematyka była trudna. Uczniowie rzadko (bazując jedynie na podręcznikach) mają możliwość pracować nad zadaniami, które wymagają kilku rozwiązań, żeby dojść do ostatecznego wyniku. Takim przykładem było to zadanie, w którym najpierw miały obliczyć obwód prostokąta (a obwód był wprowadzony może miesiąc temu), a potem podzielić przez liczbę boków trójkąta, żeby obliczyć długość jego jednego boku. Na lekcjach, jeśli już dziecko miało możliwość obliczyć obwód prostokąta (znając jego dwa boki) to i tak było sporo.

Podobnie zadanie, w którym trzeba było z jednej figury "odciąć" kawałek i obliczyć obwód tej, która została po odcięciu... Nie będę wdawała się w szczegóły - kto widział, ten wie.

Największe jednak zastrzeżenie mam do początkowych zadań. Uważam, że dziecko, które może mieć problemy z czytaniem, może jednocześnie był świetne z matematyki. I tak zdarzyło się też w mojej klasie. Uczniowie z ryzykiem dysleksji są z kolei świetni w obliczeniach. Nie rozumiem zatem, po co kładzie się takiej grupie kłody pod nogi i SŁOWNIE pisze się działanie. Jaka liczba jest trzy razy większa od siedemnastu... (I to drugie w tym samym stylu). Czy to miało być przeczytanie ze zrozumieniem, czy sprawdzenie sprawności rachunkowej. Niestety, ale były dzieci dyslektyczne, które zjadając/myląc końcówki, przeczytały np. "siedemdziesięciu", a nie "siedemnastu".

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: OBUT 2013

Postautor: iluka » 2013-11-09, 21:05

Przeczytałąm wszystko od początku.
OBUT za trudny - OPERON za łatwy.
Co wybrano w waszych szkołach w tym roku?
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: OBUT 2013

Postautor: Basiek70 » 2013-11-18, 23:49

u nas jednak OBUT
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: OBUT 2013

Postautor: Peonia » 2013-11-19, 14:44

U nas jest to i to. :D


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”

cron