Klasa 6latków - jak to zacząć?

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: Peonia » 2014-07-20, 23:11

Dyrektorzy każą rozpisywać e. wczesnoszkolną, bo ich natomiast obowiązuje rozporządzenie dotyczące monitorowania podstawy programowej. Są rozliczani, więc z musu rozliczają edukacje.

Kiedy będziesz śpiewać z dziećmi, to twoja sprawa. Czy zrobisz integrację treści, czy też nie, to też twoja sprawa. Ważne, żebyś zapisała ilość zrealizowanych godzin, a w dzienniku, przy przedmiocie np. - e. muzyczna - temat z tym związany. Początkowo jest trudno, ale później wchodzi to w krew.

U mnie dyrektor pozwolił na zmianę w zapisach przedmiotów. I tak, gdy miałam w poniedziałek e. muzyczna, a zrealizowałam muzykę w czwartek, to wpisywałam muzykę w czwartek, a w poniedziałek inną edukację, w zależności, co robiłam. Żeby nie kreślić w dzienniku, to w rubryce na przedmioty (plan lekcji :D ) wpisywaliśmy z góry literkę e. lub zaj. i to ścieralnym długopisem. Na koniec tygodnia wpisywaliśmy to, co faktycznie było.

Awatar użytkownika
NiebieskiKoralik
Posty: 56
Rejestracja: 2014-05-31, 19:14
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: łódzkie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: NiebieskiKoralik » 2014-07-21, 11:21

dushko - możesz do mnie pisać jak chcesz - Koraliku, Niebieska. Jak Ci wygodniej. Dziękuję Ci za rozpiskę. Teraz przynajmniej widzę jak do tego podejść. Głupio mi, ale myślałam, że to tak po kolei trzeba lecieć z Elementarza i trochę mi się to nie podobało, bo takie pomieszane i bez ładu i składu. Kompletnie nie wiem jak ugryźć dokumentację no ale jakoś muszę się za to zabrać, bo we wrześniu nie ogarnę wszystkiego.

Jak to zacząć, gdy nie ma się niczego? Co proponujecie?


Peoniu i linczerko
- dzięki za rady i konkrety. U nas jest tak, że panie z klas młodszych rozpisują w dzienniku w każdym dniu wszystko. Wyszczególniają wszystkie edukacje. Prócz muzycznej i plastycznej i oczywiście, ruchowej czy komputerowych także rozgraniczają edukację polonistyczną, matematyczną, społeczną, przyrodniczą, techniczną.. idt. Czy u Was też się tak stosuje, czy część wpisujecie jako wczesnoszkolną, a resztę nie? Według mnie jakiekolwiek rozgraniczanie tych edukacji (prócz komputerowych, ruchowych i prowadzonych przez innych nauczycieli) jest niepotrzebne i błędne. Ale jak trzeba to będę robić i już, a jak wszystko zorganizuję to inna sprawa. Zgadzam się z dushką w 100%.
dushka pisze: denerwuje mnie to rozpisanie muzyki i plastyki bardzo - bo może akurat będzie mi pasowało zrobić to łącznie? może chciałabym zrobić ilustrację plastyczną do utworu, cokolwiek? no i dla mnie sensowniejsze jest codzienne wplecenie elementu muzycznego, niż raz na tydzień 45 minut :(


dushka pisze:Na KNB robiłam zajęcia wyrównawcze (zawsze w klasie trafią się dzieci z potrzebami), w tym roku robiłam takie... zajęcia rozwijające to nazwałam

Podoba mi się to. Zajęcia rozwijające - spory wachlarz możliwości! Dzięki!

Awatar użytkownika
kingadaw
Posty: 17
Rejestracja: 2008-10-26, 23:33
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski, Język niemiecki
Lokalizacja: małopolskie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: kingadaw » 2014-07-21, 12:56

Ja zrobiłąm sobie rozpiskę dokumentów potrzebnych na wrzesień/do konca września
-Szczegółowe warunki i sposoby oceniania (dawne pso - jestem świeżo po ewaluzacji zewn.)
- Rozkład materiału
-plan pracy wychowawcy
-tabela z danymi dzieci (pesel, miejsce urodzenia, nazwiska rodziców, telefony, wzrost) To zrobiłam sobie taką kartę do wypełniania razem z wyprawką
-ewenatualny kontrakt z dziećmi (?)

do awansu na mianowanego
-wniosek o rozpoczęcie stażu
- projekt planu rozwoju zawodowego

Sen z powiek spędza mi ostatnio przeprowadzenie diagnozy na wstępie, przeglądałam arkusze z różnych źródeł i wychodzi mi na to że nie wszystko da się zrobić przy całej klasie , część pytań to praca indywidualna dziecka, tzn. że jest tylko obecny nauczycieli dziecko. Jak to rozgryźć organizacyjnie? dziecko zostaje po lekcjach? rodzic jest obecny?

Pozdrawiam serdecznie!

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: dushka » 2014-07-21, 13:31

Niebieska - ściągnij ze stron wydawnictw (mac, nowa era, wsip, didasko) plany wynikowe i rozkłady materiałów, a także przewodniki dla nauczyciela - to dobra baza do sprawdzenia, jaka ogólnie tematyka jest w 1 klasie.

Ja - zrobiłam na początek rozpiskę tematów i od razu sobie w pliku zapisywałam co mi do głowy przyszło, co chcę wykorzystać, zrobić. Np. moje córki kochają piłki :D mamy kilka dmuchanych - no to niech i dzieciaki przyniosą do 13 tematu (Gdy swieci sońce) dmuchane piłki, można segregować, przeliczać, porównywać, można na wf wykorzystać. Od razu myśl zapisałam ;)

A dopiero po ustaleniu tematów sobie będę pisała plan wynikowy - czyli biorę dany ośrodek tematyczny (obojętnie, czy ma 3 tematy czy 6) i do tego spisać, co uczeń powinien robić - poradnik dla nauczyciela do Elementarza jest na stronie, tj. 1 część poradnika, i tam masz prawie gotowe, tylko formę zmienić i popatrzeć czy faktycznie z tematyką twoją ci się zgadza.

Awatar użytkownika
NiebieskiKoralik
Posty: 56
Rejestracja: 2014-05-31, 19:14
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: łódzkie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: NiebieskiKoralik » 2014-07-21, 14:49

Dzięki. Wpadło mi jeszcze takie pytanie. Jakie lektury polecacie do kl. I i jak ogarnąć to organizacyjnie? Tzn. czytacie dzieciom lekturę podczas zajęć, czy zadajecie do domu, aby rodzic przeczytał dziecku?

dushka pisze:ściągnij ze stron wydawnictw (mac, nowa era, wsip, didasko) plany wynikowe i rozkłady materiałów, a także przewodniki dla nauczyciela

Dzięki. Będę działać. A swoją drogą, ciekawe kiedy do Elementarza dadzą całość poradnika... Bo ta I część zawiera tylko kilka scenariuszy....

kingdaw pisze:-Szczegółowe warunki i sposoby oceniania (dawne pso - jestem świeżo po ewaluacji zewn.)

"Dawne PSO? O czymś chyba nie wiem. Podziel się wiadomościami.

kingadaw pisze:To zrobiłam sobie taką kartę do wypełniania razem z wyprawką

Czymże jest wyprawka? I o co chodzi?

kingadaw pisze:Sen z powiek spędza mi ostatnio przeprowadzenie diagnozy na wstępie,

Matulu... Staję się zielona i coraz bardziej przerażona :cry:

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4502
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: linczerka » 2014-07-21, 17:55

kingadaw pisze:wzrost

A do czego ta informacja?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: dushka » 2014-07-21, 20:37

Niebieska, lektury - nie do końca jeszcze wiem, ale na samym początku mam "Nasza mama czarodziejka" - i to dzieciom na zajęciach przeczytam, dlatego tę lekturę mam 2 dni pod rząd. Miła rzecz, moja 4latka lubi ogromnie ;)

"Plastusiowy pamiętnik" - fragmentami, też do czytania na lekcji.

CO jeszcze JA bym wybrała:
Kukuryku na ręczniku
Pięciopsiaczki
Wybrane wiersze Tuwima i Brzechwy
Czarna owieczka - do czytania w domu
kto ty jesteś? Polak mały - do nauki na pamięć
Wierszykarnia D. Wawiłow
Jacek, Wacek i Pankracek - do czytania w domu
Proszę słonia - do czytania w domu
Jakieś wiersze E. Szelburg - Zarembiny

Poszukam jakiś baśni z różnych stron świata, może wybiorę coś ze Śpiewającej Lipki? Do czytania na lekcji.

Menowski poradnik raczej nie będzie innych scenariuszy podawał, oni tak przykładowo tylko dali.

PSO -= przedmiotowy system oceniania

Wyprawka - lista tego, co rodzice mają kupić do 1 klasy - rzeczy na technikę, plastykę i takie tam, z reguły dostają to na zebraniu pod koniec roku szkolnego

Linczerko, ja też wzrost muszę znać, niestety krzesła i ławki stare, a sanepid wymaga korelacji ze wzrostem ławek ;)

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4502
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: linczerka » 2014-07-21, 21:04

Acha :)
Tym akurat u nas zajmuje się ktoś inny.
Sanepid nie ma zastrzeżeń :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: Peonia » 2014-07-22, 13:15

dushka pisze:Linczerko, ja też wzrost muszę znać, niestety krzesła i ławki stare, a sanepid wymaga korelacji ze wzrostem ławek


linczerka pisze:Tym akurat u nas zajmuje się ktoś inny.

Sanepid nie ma zastrzeżeń


Nie może zajmować się ktoś inny niż wychowawca, bo dzieci muszą siedzieć w ławkach zgodnie ze wzrostem. W praktyce jest tak, że pielęgniarka mierzy wzrost. Nauczyciel zapisuje wzrost w tabeli podzielonej na rubryki: nazwisko dziecka, wzrost dziecka, typ krzesła, typ ławki. Sadza dzieci zgodnie z zapisem w tabeli. Ławki powinny być z regulowanymi nogami, a krzesła maja oznaczenia kolorystyczne nóg, tak jak ujęto to w tym dokumencie:

http://www.pis.lodz.pl/pliki/tz_zasady_meble.pdf

Warto sobie jeszcze przygotować na pierwsze spotkanie z rodzicami:
1. Oświadczenie zgody na przetwarzanie danych osobowych
2. Oświadczenie zgody na udział dzieci w zajęciach religii/etyki
3. do tabeli dodać nazwiska osób upoważnionych do odbioru dziecka
4. Jeśli jakiś rodzic będzie chciał, żeby dziecko samo chodziło do szkoły i do domu, to potrzebne jest oświadczenie zgody
5. Oświadczenie rodziców, że zostali zapoznani z dokumentami szkolnymi typu: PSO, WSO, program wychowawczy, profilaktyczny, podstawa programowa, wymagania w klasie 1(lub 2 i 3), regulamin wycieczek szkolnych itp. W postaci listy zbiorczej. Jest to przydatny dokument, bo w razie konfliktów z rodzicami lub kontroli KO, mamy czarno na białym, że zapoznaliśmy we wrześniu.
6. U mnie jest jeszcze lista zbiorcza zgody na mleko, owoce i warzywa w szkole.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4502
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: linczerka » 2014-07-22, 13:30

Peonia pisze:Nie może zajmować się ktoś inny niż wychowawca,

Jednak może.
A pielęgniarki nie mamy.
Mamy za to dyrektora technicznego.
Ławeczki mają odpowiednie numery i wzrostem przypisuje się dzieciaka do nr ławeczki.
Przy ewentualnym przesadzaniu dzieciaka pilnujemy, by dziecko miało właściwy numer ławeczki. Tyle naszej roboty.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: dushka » 2014-07-22, 13:33

Peonia pisze:Ławki powinny być z regulowanymi nogami


z naciskiem na powinny :rotfl: u nas nie są ;/

Awatar użytkownika
kingadaw
Posty: 17
Rejestracja: 2008-10-26, 23:33
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski, Język niemiecki
Lokalizacja: małopolskie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: kingadaw » 2014-07-22, 14:13

Moja kartę możecie sobie zobaczyć TUTAJ


Część danych mam jeszcze z postępowania rekrutacyjnego (zgody na wykorzystanie wizerunku, religię, świetlicę) zostawiłam sobie puste rubryki właśnie na wzrost (żebym sama wpisała) i te Pso, regulaminy statut itd to muszę skonsultować, z inną n-lką, albo zrobię sobie to na pierwszej wywiadówce

Lavender
Posty: 34
Rejestracja: 2014-07-12, 21:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: małopolskie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: Lavender » 2014-07-22, 22:32

Dziewczyny, jesteście skarbnica wiedzy! Dzięki :-) ja pracowałam w kl integracyjnej. Dzieci z trudnościami w uczeniu sie miały rewalidacje, zdw, korekcyjno-kompensacyjne, logopedie itp itd... Wiec kartowe robiłam dla uczniów zdolnych bo wydawało mi sie ze oni sa zawsze jakoś tak pomijani :-)
Będziemy diagnozować dzieci na starcie? :? Czy da sie to naprawdę porządnie zrobic w grupie?

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: Peonia » 2014-07-22, 22:32

Kingadaw
Jeśli mogę doradzić, to określ kolor koszulki gimnastycznej, aby dzieci wyglądały jednakowo. Przydaje się to w przypadku turniejów. Masz wtedy klasę jednakowo wyglądającą. Poproś od razu o podpisanie ubrań (wyszycie inicjałów). Podpisanie ubrań ułatwia nauczycielowi życie, bo maluchy nie kojarzą swoich ubrań. Możesz pytać, czyje to jest, a właściciela nie znajdziesz. Buty zmienne o jasnej podeszwie, bo ciemne brudzą podłogi (zostawiają ciemne kreski). Określenie "pantofle" kojarzy mi się z butami wyjściowymi, a nie szkolnymi, rodzicom pewnie też. Zwróć uwagę na buty do gimnastyki. Powinny być sportowe.

Wyrażenie zgody na coś powinno być na osobnej kartce.

Zapomniałaś o plastelinie. Poproś też o środki higieniczne: mydło w płynie (1), chusteczki do nosa(pudełko) i ręczniki papierowe (schodzi gdzieś 5 na rok/dziecko). Ja, oprócz akwareli, wypisuję w wyprawce farby plakatowe. Ustalam pędzelki: gruby i cienki oraz kubek na wodę.

Zamiast kopert lepsze są torebki foliowe zamykane, bo się nie psują w czasie używania, a koperty niszczą się szybko. Zależy też, do czego potrzebujesz. Ja proszę rodziców z trójki klasowej, żeby kupili mi torebki o różnych rozmiarach. Kupują w hurtowni, w opakowaniu 100 lub więcej sztuk. Trzymam je w biurku i wyjmuję, kiedy są potrzebne.

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Klasa 6latków - jak to zacząć?

Postautor: Peonia » 2014-07-22, 22:40

Da się zdiagnozować. Podtykasz dzieciom karty pracy. Nie mówisz, że to diagnoza, ale praca samodzielna. Zbierasz karty. Punktujesz. Zapisujesz punkty w tabeli z wymaganiami. Musisz tabelę sobie stworzyć, albo wykorzystać gotowe diagnozy WSiP lub innego wydawnictwa.


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”