1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4462
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: linczerka » 2015-10-17, 09:29

Codziennie zdobywamy sprawności, zależy to od tematyki dnia. Akurat leciała zdrowa żywność, to zrobiłam sprawność kucharza. Krótka pogadanka na temat zdrowych produktów.
Litery miałam ułożone (kilka takich samych) na ostatniej ławce (dałam ławkę w najdalszy kąt klasy). Nie wolno się odwracać, poza tym nie było takiej możliwości.
Każde dziecko na ławce w koszyczku (to ten bankomat) miało 5 klocków.
Na pierwszej ławce stał garnek plastikowy (może być cokolwiek).
Ja ugotowałam pierwszą zupę na pokaz. Wybrałam literki do wyrazu samolot.
I na oczach dzieci wrzuciłam kolejno literki do garnka. Kto odczytał wyraz - sygnalizował zielona karteczką.
Dzieci te podchodziły i na ucho szeptały nazwę utworzonej zupy. Za samo ułożenie przyznałam sobie 7 pkt, bo wyraz siedmioliterowy. Kto odczytał prawidłowo, dostał 1 punkt do bankomatu. Kto źle - zabierałam punkt (później to oddałam, bo to był przykład). Zapisałam samolot na tablicy (wcześniej narysowałam kolorowe linie na całej tablicy). Za zapisanie przyznałam sobie 10 pkt.
Kolejno wybrałam osobę, która prawidłowo odczytała.
I tak się zaczęło.
Po "dzieciach chętnych" za pomocą patyczków "losowałam" dzieci, które jeszcze nie były.
Za każdym razem literki wracały na swoje miejsce- na ostatnią ławkę.
Po 3 ugotowanych zupach każdy obowiązkowo kupował 1 zupę. W zależności od posiadanych możliwości w bankomacie.
Trzeba było mieć dużo kupionych zup i jak najwięcej kasy mieć w bankomacie. Zakupione zupy rysowaliśmy w zeszytach w formie figur geometrycznych.
Literki mam gotowe z pozyskanych pomocy w ramach realizowanego autorskiego projektu. Wielkie litery też były - dzieci gotowały imiona.
Zabawa stolikowa - ławki w podkowie.
Temat zrealizowałam.:Rozmowa na temat zdrowych produktów. Tworzenie wyrazów z podanych liter, czytanie i przepisywanie z tekstu drukowanego. Przeliczanie przedmiotów, dodawanie i odejmowanie na konkretach. :)
Na koniec w dużych zeszytach narysowaliśmy zupę zwyciężcy.
3 bite godziny mi zeszło.
W domu mają z podanych liter ugotować tyle zup, ile potrafią.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

mar.lena
Posty: 28
Rejestracja: 2015-09-04, 17:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: podkarpackie

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: mar.lena » 2015-10-17, 17:01

Super pomysł linczerko, tylko my jeszcze chyba za mało liter znamy :)
Ale poczekam i skorzystam :)
Marlena :D

ninjago
Posty: 4
Rejestracja: 2015-10-05, 19:03
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: ninjago » 2015-10-17, 18:23

Dziękuję za wyczerpujące wskazówki. Zgadzam się trochę z poprzedniczką; ja wciąż tylko lala, mama, Tom, tama, mata , Lola, itp.:)
Robiła rozsypanki sylabowe do złożenia.. nawet, nawet, ale z przepisaniem wyrazów do zeszytu i przejście na litery pisane już gorzej. Choć wiem, że to trudniejszy etap.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4462
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: linczerka » 2015-10-17, 18:57

Jestem w przodzie, dlatego pozwoliłam sobie na różnorodne ćwiczenia.
Przepisujemy z druku. Bawimy się literami i sylabami.
I ćwiczymy czytanie na różne sposoby. Oprócz techniki czytania koncentrujemy się na czytaniu z różną intonacją.
Ćwiczę czytanie ze zrozumieniem.
Piszemy z pamięci.
I powtarzamy poznane cyferki i literki.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

mar.lena
Posty: 28
Rejestracja: 2015-09-04, 17:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: podkarpackie

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: mar.lena » 2015-10-17, 19:46

Pozazdrościć linczerko, pozazdrościć .... :)
Marlena :D

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2237
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: Basiek70 » 2015-10-17, 20:04

uuuuu to bardzo z przodu jesteś, skoro już s znacie. U mnie dopiero do e doszliśmy.
Pomysł świetny, wg mnie jak już jest osiągnięty pewien poziom umiejętności u przynajmniej większości uczniów. Wykorzystam chętnie, jednak jeszcze nie teraz.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

Sylwia2392
Posty: 1
Rejestracja: 2015-10-19, 14:42
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: Sylwia2392 » 2015-10-19, 14:53

Cześć dziewczyny!
Forum 45 minut to skarbnica pomysłów! Czy możecie mi wytlumaczyć jaką stosujecie kolejność podczas ćwiczeń doskonalących umiejętność pisania? Czy najpierw dzieci piszą z pamięci, a dopiero później przepisują? I czy jeżeli przepisują to najpierw z tablicy czy zapisujecie im zdania w zeszytach? Czy mogę dawać im do przypisania tekst drukowany czy lepiej zapisany pismem elementarzowym?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4462
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: linczerka » 2015-10-19, 15:14

Pracuję w takiej kolejności:
1. Wyrazy, zdania piszę w zeszycie (w poziomie) i dzieci przepisują.
2. Później przepisywanie z tablicy (z pionu).
3. Pisanie z pamięci - najpierw robiłam jedno zdanie.
Wcześniej ćwiczyłam "pisanie" z pamięci na kolorowych figurach
(dzieci miały zapamiętać kolejność figur różnych kształtów, kolorów i wielkości). Dzieci rysowały zapamiętane figury.
4. Przepisujemy z druku, ale pierwsze przepisywanie było w klasie, z moim komentowaniem. Dziecko pisało na tablicy.
5. Już przepisujemy z druku samodzielnie.
PS. Nie wiem, jak inni.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

pracowita
Posty: 6
Rejestracja: 2014-06-02, 23:00
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: pracowita » 2015-10-19, 22:05

Jak Was czytam, to wpadam w kompleksy,że zbyt mało pomysłowa jestem :(, mimo, że wróciłam dziś całkiem zadowolona z pracy i dzieciaków moich... . Mam wrażenie, że zbyt wolno literki wprowadzam, a i tak jestem w przodzie, jeśli chodzi o rozkłady. Ja mam chłopca, który wspaniale liczy, robi wszystko co zadam, literki bez entuzjazmu, ale starannie, czyta praktycznie wszystko, prawie płynnie, choć też bez entuzjazmu, ale jak liczy! dzisiaj grafy z dwucyfrowymi wynikami do 99 bez żadnych wspomagaczy w postaci patyczków rozwiązywał. Chciałabym go na jakiś konkurs przygotować, może kangurek... macie jakieś doświadczenia może...?

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2237
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: Basiek70 » 2015-10-20, 16:22

linczerka pisze:Pracuję w takiej kolejności:
1. Wyrazy, zdania piszę w zeszycie (w poziomie) i dzieci przepisują.
2. Później przepisywanie z tablicy (z pionu).
3. Pisanie z pamięci - najpierw robiłam jedno zdanie.
Wcześniej ćwiczyłam "pisanie" z pamięci na kolorowych figurach
(dzieci miały zapamiętać kolejność figur różnych kształtów, kolorów i wielkości). Dzieci rysowały zapamiętane figury.
4. Przepisujemy z druku, ale pierwsze przepisywanie było w klasie, z moim komentowaniem. Dziecko pisało na tablicy.
5. Już przepisujemy z druku samodzielnie.
PS. Nie wiem, jak inni.


Ja pracuję w tej samej kolejności, przy czym:
a) jeszcze nie doszłam do punktu 5, gdyż punkt 4 zbyt słabo wypadł i trzeba powtórzyć, poćwiczyć
b) 6. Pisanie ze słuchu (na razie znanych zdań, czyli to, co się wcześniej pojawiło w zeszytach)
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4462
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: linczerka » 2015-10-20, 17:42

W I klasie w ogóle nie robię pisania ze słuchu. Tylko z pamięci.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2237
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: Basiek70 » 2015-10-21, 17:44

To tu się różnimy :)
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: hanamat » 2015-10-21, 20:26

Dobrze,że różnicie się pięknie...Do tej pory robiłam pisanie ze słuchu w klasie 1, ale pracowałam z siedmiolatkami i jedną w pełni dojrzałą sześciolatką. W tym roku szkolnym nawet mi na myśl nie przeszło, by w chwili obecnej zrobić pisanie z pamięci, a co dopiero ze słuchu. Na okrągło utrwalamy poznane litery, próbujemy czytać sylaby, pseudowyrazy i proste, krótkie wyrazy, ale "idzie" nam niezwykle mozolnie. Cieszę się, bo udało mi się dla trójki dzieciaków "załatwić" dodatkowe zajęcia w poradni psychologiczno-pedagogicznej, a dla 8 - korekcyjno-kompensacyjne.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4462
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: linczerka » 2015-10-21, 20:33

Generalnie nie robię ze względu na niezakończony proces ukształtowania się słuchu fonemowego u większości dzieci. Inna sprawa, szwankuje przetwarzanie fonologiczne. Najpierw usprawniam nieharmonijny przebieg rozwoju owych funkcji.
Pod koniec pierwszej klasy leci tylko dyktando z komentowaniem.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

graga71
Posty: 81
Rejestracja: 2014-04-17, 19:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: 1 klasa po nowemu - pomysły do pracy

Postautor: graga71 » 2015-10-21, 20:41

Ja też w pierwszej klasie robiłam tylko z pamięci właśnie dlatego jak napisała linczerka. Teraz jesteśmy w drugiej klasie, coraz lepiej czytają i świetnie radzą sobie z pisaniem z pamięci. Zamierzam wprowadzić pisanie ze słuchu ale zacznę od bardzo prostych zdań i zobaczymy jak sobie będą radzić. Teoretycznie wszyscy wysłuchują co trzeba , słabiej radzą sobie ci z wadami wymowy ale dopóki nie ruszą do logopedy to niewiele mogę na to poradzić:(
pogodna71


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”