Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

anmag0809
Posty: 14
Rejestracja: 2010-07-14, 13:58
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: opolskie

Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: anmag0809 » 2014-09-09, 20:15

Witam
Nie udzielam sie tutaj i w miare mozliwosci czytam Was i Wasze cenne wskazówki!
Praceję w małej wiejskiej szkole jestetem sama z I klasa . Mam poł na poł szecio i siodmiolatkli, rozstrzał poziomów bardzo duzy. Prawie 1/3 klasy nie głoskuje.
Do rzeczy szukam nowej podstawy programowej. Możecie podac llink? Bede wdzieczna.
Wiem, ze od tego powinnam zacząć, ale nie mam doswiadczenia zawodowego. Skupiam sie na prowadzeniu zajęć i wertowaniu scenariuszy. Na razie nie mam cwiczen, wybrałam OPERON.

poprawiłam tytuł
Ostatnio zmieniony 2014-09-09, 20:48 przez anmag0809, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: Basiek70 » 2014-09-09, 20:21

"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: linczerka » 2014-09-09, 21:04

anmag0809 pisze:Na razie nie mam cwiczen,

Już coś masz. Zerknij na pw. Wybieraj i drukuj :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

anmag0809
Posty: 14
Rejestracja: 2010-07-14, 13:58
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: opolskie

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: anmag0809 » 2014-09-09, 23:39

Jestescie nieocenione DZIEKUJE :*

anmag0809
Posty: 14
Rejestracja: 2010-07-14, 13:58
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: opolskie

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: anmag0809 » 2014-09-10, 17:20

Do Basiek!
Czy ,aby podałaś mi właściwy link? To co przeczytałam każe zaznajomić rodziców z wymaganiami edukacyjnymi. Teraz nie ma wymagań po klasie pierwszej, nie mogę ich podać rodzicom. Dziecko ma 3 lata. Gdzie znajdę aktualna podstawę. Znam tylko ze słyszenia te nowe wytyczne?

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: Basiek70 » 2014-09-10, 19:32

"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: Peonia » 2014-09-10, 21:34

Zawsze trzeba zaznajamiać rodziców z wymaganiami w danej klasie. :D To nasz obowiązek.

Wymagania (gdy ich nie ma w opracowaniach dla nauczyciela) na dany rok określasz sama ( w zespole nauczycieli :D ) analizując program nauczania i wypisując sobie standardy wymagań, kartka po kartce z podręcznika i ćwiczeń. Potem zaznaczasz elementy realizowane w podstawie i w ten sposób tworzy ci się ich cała lista.

Przypuszczalnie (dla ułatwienia) podam ci wymagania w mojej szkole:

Standardy wymagań - klasa I
1. Edukacja polonistyczna.
Uczeń kończący klasę I:
1) w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:
a) uważnie słucha wypowiedzi innych, w kulturalny sposób mówi na dany temat, uczestniczy w rozmowach na tematy związane z bliskim otoczeniem oraz inspirowane literaturą i sztuką;
2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:
a) czyta ze zrozumieniem w miarę możliwości wskazane przez nauczyciela lektury oraz proste, krótkie teksty i symbole, piktogramy, znaki informacyjne, proste tabelki i wykresy, schematyczne rysunki;
b) zna wszystkie litery alfabetu i pisze je poprawnie pod względem graficznym w formie wyrazów i krótkich zdań, przepisując i pisząc z pamięci;
c) rozumie pojęcia: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie;
3) w zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych:
a) bierze udział w zabawie teatralnej, odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, przygotowuje i stosuje proste rekwizyty.
2. Język obcy nowożytny.
Uczeń kończący klasę I:
1) rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje;
2) nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu;
3) recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego;
4) rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotami.
3. Edukacja muzyczna.
Uczeń kończący klasę I:
1)powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki;
2) odtwarza proste rytmy; reaguje na zmianę tempa i dynamiki;
3) wie, że muzykę można zapisać i odczytać;
4) świadomie i aktywnie słucha muzyki;
5) kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu narodowego.
4. Edukacja plastyczna.
Uczeń kończący klasę I:
1) posługuje się wybranymi technikami plastycznymi i środkami wyrazu plastycznego, ilustrując sceny. sytuacje realne i fantastyczne inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;
2) tworzy przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej naszego regionu;
4) rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę (także architekturę zieleni), malarstwo, rzeźbę, grafikę.
5. Edukacja społeczna.
Uczeń kończący klasę I:
1) potrafi odróżnić dobro od zła, kłamstwo od prawdy, wie, że należy mówić prawdę, pomagać słabszym, potrzebującym, niepełnosprawnym;
2) przestrzega reguł obowiązujących w szkole, w domu i w miejscach publicznych;
3) szanuje wszystkich członków swojej rodziny; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny;
5) zna zagrożenia ze strony ludzi i zwierząt; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc;
6) wie, czy jego miejscowość to wieś czy miasto; wie, czym zajmuje się np. policjant, lekarz, górnik;
7) wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej.
6. Edukacja przyrodnicza.
Uczeń kończący klasę I:
1) rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w parku, w lesie, na polu uprawnym, w sadzie i ogrodzie (działce);
2) zna główne sposoby przystosowania się zwierząt do pór roku;
3) wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt ;
4) wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku;
5) zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka; wie, jak chronić przyrodę;
6) zna zagrożenia ze strony zwierząt i roślin;
7) wie, jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt;
8) zna zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pór roku;
dostosowuje się do prognoz pogody;
9) wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia zjawiskami pogodowymi.
7. Edukacja matematyczna.
Uczeń kończący klasę I:
1) w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki:
a) ustala równoliczność w porównywanych zbiorach,
b) układa obiekty w serie rosnące i malejące, numeruje je;
c) klasyfikuje obiekty: tworząc kolekcje,
d) w sytuacjach trudnych wytrwale dąży do wykonania zadania,
e) określa położenie obiektów względem obranego obiektu;
f) dostrzega symetrię; zauważa, że jedna figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej; kontynuuje regularny wzór;
2) w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:
a) sprawnie liczy obiekty, wymienia kolejne liczebniki, także wspak w zakresie do 20; zapisuje liczby cyframi do 10,
b) sprawnie dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie do 10, poprawnie zapisuje te działania,
c) radzi sobie w sytuacjach życiowych wymagających dodawania lub odejmowania,
d) zapisuje rozwiązanie zadania z treścią stosując zapis cyfrowy i znaki działań;
3) w zakresie pomiaru:
a) długości: mierzy długości, porównuje długości obiektów,
b) ciężaru: waży przedmioty; porównuje wyniki pomiaru; wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi,
c) płynów: odmierza płyny kubkiem i miarką litrową,
d) czasu: posługuje się kalendarzem, nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; przy użyciu zegara orientuje się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków;
4) w zakresie obliczeń pieniężnych:
a) zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł i potrafi się nimi posługiwać;
b) zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go.
8. Zajęcia komputerowe.
Uczeń kończący klasę I:
1) posługuje się komputerem w podstawowym zakresie;
2) wie, jak bezpiecznie korzystać z komputera.
9. Zajęcia techniczne.
1) w zakresie wychowania technicznego:
a) wie, jak ludzie wykorzystywali dawniej i dziś siły przyrody; majsterkuje;
b) zna ogólne zasady działania urządzeń domowych;
c) buduje przedmioty z materiałów dostępnych w otoczeniu;
2) w zakresie dbałości o bezpieczeństwo własne i innych:
a) utrzymuje porządek wokół siebie, sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku,
b) zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania się w czasie zajęć;
c) wie, jak należy bezpiecznie używać narzędzi i urządzeń technicznych oraz bezpiecznie poruszać się na drogach i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku.
10. Wychowanie fizyczne.
1) uczestniczy w zajęciach zgodnie z regułami;
2) potrafi:
a) chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować,
b) pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne,
c) wykonywać ćwiczenia równoważne;
3) dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp.;
4) wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać;
5) wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych ;
6) wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im.

11. Etyka.
1) współpracuje w zabawach i w sytuacjach zadaniowych oraz grzecznie zwraca się do innych, ustępuje osobom starszym miejsca w autobusie, podaje upuszczony przedmiot itp.;
2) wie, że nie można dążyć do zaspokojenia swoich pragnień kosztem innych; nie niszczy otoczenia;
3) nie kłamie, nie obmawia;
4) nie kradnie, pamięta o oddawaniu lub znalezionych pożyczonych rzeczy i nie niszczy ich;
5) niesie pomoc potrzebującym;
6) wie, że nie należy oceniać ludzi wg ich stanu posiadania, majętności. :D

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: linczerka » 2014-09-11, 18:20

Rozporządzenie zniosło wymagania po klasie I. Po klasie drugiej nie było. Obowiązuje nas ocena opisowa, więc skąd te kryteria? Jak się mają do rozporządzenia?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Monika260
Posty: 23
Rejestracja: 2013-09-05, 12:27
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: Monika260 » 2014-09-11, 19:54

Moim zdaniem wymagania pomagają określić w jakim przypadku uczeń będzie klasyfikowany a kiedy nie. Musi być jakieś minimum.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: linczerka » 2014-09-11, 20:04

Monika260 pisze:w jakim przypadku uczeń będzie klasyfikowany a kiedy nie.

Tym zajmują się odrębne przepisy dotyczące zasad klasyfikowania i promowania.
Oprócz podstawy MEN wydało uzasadnienie. Tam jest wszystko. A z przepisami się nie dyskutuje. Możemy sobie pogadać, czy nam się ten pomysł podoba czy nie.
Mocno zastanowiłabym się nad podaniem zmyślonych kryteriów rodzicom.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

anmag0809
Posty: 14
Rejestracja: 2010-07-14, 13:58
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: opolskie

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: anmag0809 » 2014-09-11, 21:51

U nas musiałyśmy opracować kryteria oceniania do klasy 1, 2, 3. Mamy skale punktową i dla każdej klasy I-III wyszczególnić co uczeń powinien umieć na sześć punktów na pięć itd. To podać rodzicom. Nieco przypomina to hm....wym..aga...Do kryteriów jest zresztą masa innych wytycznych, które muszą być zawarte w PZO.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: linczerka » 2014-09-11, 22:03

W I mamy wszystkie opisówki (bieżące też), w drugiej i trzeciej opisówki podparte cyfrową oceną cząstkową
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: Peonia » 2014-09-11, 22:18

W rozporządzeniu podano tylko wymagania na koniec klasy 3, dlatego, by dać nauczycielowi wolną rękę, by nauczyciel samodzielnie dobrał swoje wymagania do poziomu umiejętności dzieci i materiału jaki realizuje w danym roku, w danej klasie, bo przecież korzysta z równych programów i zeszytów ćwiczeń, pracuje z różną grupą dzieci. Może nawet napisać nawet swój program. Brak wyszczególnienia w rozporządzeniu wymagań dla klasy 1 i 2 nie oznacza, że ma ich nie być. Oznacza, że nauczyciel sam musi to zrobić, a potem wymagania przekazać rodzicom, bo oni muszą wiedzieć czego oczekuje nauczyciel i co dziecko powinno umieć na koniec roku szkolnego.

Jak tworzymy lub mamy gotowy plan wynikowy, to z tego planu łatwo wyłuskać standardy wymagań, bo mamy już określone, które treści są z podstawy programowej, a które są ponadpodstawowe. Wystarczy prześledzić zapisy i porównać z podstawą.

linczerka pisze:Mocno zastanowiłabym się nad podaniem zmyślonych kryteriów rodzicom.


To nie są zmyślone kryteria! To jest wynik ciężkiej i żmudnej pracy nauczyciela.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: linczerka » 2014-09-12, 05:54

Cytaty z uzasadnienia:
"W rozporządzeniu proponuje się rezygnację z wyodrębnienia wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I szkoły podstawowej."

"Edukacja wczesnoszkolna jest procesem trwającym 3 lata, w trakcie których dziecko powinno stopniowo, w miarę swoich możliwości, zdobywać poszczególne umiejętności i wiadomości. "

Zatem, na bazie czego opracowujecie kryteria w klasie I?
Peonia pisze: To jest wynik ciężkiej i żmudnej pracy nauczyciela.

Wiem, sama układałam. Chodzi mi o odniesienie się do treści, których przyswojenie przez dziecko zostało obecnie rozłożone na 3 lata. Więc skoro dzieciak po klasie pierwsze wcale nie musi znać np.alfabetu (może to opanować np. w klasie drugiej), to jakim prawem mamy to umieścić w kryteriach oceniania?
Prywatnie jestem tego samego zdania, niemniej jednak musimy się trzymać litery prawa.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

mmiwona
Posty: 12
Rejestracja: 2013-07-22, 21:58
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Gdzie znajdę nową podstawę programową ?

Postautor: mmiwona » 2014-09-16, 22:59

Witam serdecznie:)
Mam ogromna prośbę o pomoc:)
w tym roku objęłam klasę I i nie mam doświadczenia w kwestiach dokumentacji. Pracuję na książkach z wydawnictwa Nowa Era. Uczę swoje dzieci również informatyki, a w darmowym zestawie cwiczeń nie ma książki do informatyki. co mam zrobic z tym faktem? poprosic rodziców o zakup? chyba nie mogę tego zrobic? na te chwile drukuję dzieciom karty pracy i wklejamy je do zeszytu. Prosze o podpowiedz mmiwona


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”

cron