Podział na sylaby

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Podział na sylaby

Postautor: linczerka » 2015-03-03, 22:25

dushka pisze:źima

To już wojna liter
A tak poważnie, to uczulam na wprowadzenie zmiękczeń. Ta nieszczęsna zima jest przykładem, że oprócz słuchowego przekazu i odbioru powinien być przynajmniej jeszcze wzrokowy.
Dzieci mają problem z rozróżnieniem głoski i litery.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Podział na sylaby

Postautor: dushka » 2015-03-03, 22:34

Linczerko, żeby tylko.
Dzisiaj robiłam Ś i Si wg twojej metody. Na tablicy przywieszone były duże, czytelne, czerwone samogłoski, i było szefem ;) krok po kroku doszło do zapisania kilku słów na tablicy - było siano, świnka, misie, śruba - te nieszczęsne samogłoski cały czas na tablicy, tłuczemy je ciągle. I co? pytam: po Ś w słowie świnka co widzicie? W. Ok. A W jest samogłoską, czy spółgłoską?
Samogłoską!

Kurtyna.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Podział na sylaby

Postautor: linczerka » 2015-03-04, 14:26

dushka pisze:A W jest samogłoską, czy spółgłoską?
Samogłoską!

Może trzeba do tego wrócić?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Podział na sylaby

Postautor: dushka » 2015-03-04, 20:25

Linczerko no proszę cię. Naprawdę, to, że pytam o różne rzeczy na forum nie znaczy, że jestem kretynką.

Nie ma dnia, byśmy o tym nie mówili, wcześniej każdy mi "Zaliczał" samogłoski, wczoraj te samogłoski były przypięte dodatkowo na tablicy - widoczne jak byk.
Niestety, wychodzi tu duuuża grupa dzieci i ogromna rozpraszalność uwagi.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Podział na sylaby

Postautor: linczerka » 2015-03-04, 21:05

dushka pisze:to, że pytam o różne rzeczy na forum nie znaczy, że jestem kretynką.

:shock: No wiesz! :( O co mnie podejrzewasz...
dushka pisze:Nie ma dnia, byśmy o tym nie mówili

A spróbuj troszkę logopedycznie. Popatrz na obrazki http://www.gandalf.com.pl/files/product ... 320251.pdf

Znasz "mowę oślą"?
a-o, e-u i-y, ę-ą

A może wierszyk?
"Samogłoski"
Tyle głosek wymawiamy,
Kilka z nich już dobrze znamy.
Czysto brzmią bez szmeru,
ustawmy je w szeregu:
a, o, e, i, u, y, ę, ą.
To jest samogłosek rząd.

Na ed. plastycznej można zrobić skarbiec/skrzynię skarbów i tam schować tylko samogłoski wykonane atrakcyjną techniką. Ustalasz reguły zabawy. Np. ktoś wyciąga jedną samogłoskę - wstają dzieci, które w imieniu mają tę samogłoskę.

Takie np. ćwiczenia miałam na myśli pisząc, że można wrócić. W innej formie. Przekierować uwagę dzieci na skarby, mowę oślą czy wierszyk. Spróbować warto.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

lewkonia
Posty: 42
Rejestracja: 2014-09-11, 16:19
Kto: rodzic
Lokalizacja: dolnośląskie

Problematyczne zmiękczenia

Postautor: lewkonia » 2015-03-06, 15:57

dushka pisze: No tak, ale teraz pytanie - czy to nie wprowadzi dzieci w błąd i nie zaczną pisać: zi-ima? lub źima :D


Jest więcej problematycznych wyrazów.

Przypadek z życia - mojego syna drugoklasisty - wzięty: ponieważ nie było go w szkole w dniu, kiedy były wprowadzane zasady zmiękczania przez "i" i kreseczkę (wrzesień - początek II klasy), nadrabialiśmy ten materiał w domu. W ćwiczeniach zintegrowanych (pakiet "Elementarz XXI w.") wszystko ładnie w ramki ujęte: kreseczka przed spółgłoskami, "i" przed samogłoskami. Wykonał wszystkie ćwiczenia przewidziane do tematu, ale nie było ich dużo, więc stwierdziłam, że poćwiczymy to jeszcze. Mówię: podaj jakieś słowo, w którym słychać "ś" i spróbuj je zapisać wg poznanych zasad. Syn mówi: "siku"... No i klops :) Sięgamy do słownika po inne słowo - znajdujemy: siwy. I w tym momencie zgłupiałam :)))

Oczywiście mój błąd, że zaczęłam zabawę, nie mając świadomości istnienia wyjątków, ale jak to wytłumaczyć dziecku? Wówczas powiedziałam, że jest kilka wyjątków od tych reguł, i że akurat na nie trafiliśmy. Ale może można te wyjątki jakoś prosto wytłumaczyć? Przecież akurat z wyrazem "zima" dzieci spotykają się bardzo często. Innym podobnym, często spotykanym wyrazem jest "cicho".

Potem kupiłam synowi małą książeczkę z ćwiczeniami ortograficznymi dla kl. II-III wyd. Literat (autorka Beata Guzowska) - część poświęconą zmiękczeniom i "ą"-"om" - i znów pojawił się problem. Na pierwszej stronie ćwiczenie: "Podpisz obrazki" (a wcześniej tabelka: Przed samogłoskami pisz "si", "ci", "ni", "zi", "dzi"). Rysunek małego dziecka. Jaki to obrazek? Syn mówi "dzidzia" - i znów zapis niezgodny z regułą...

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Podział na sylaby

Postautor: linczerka » 2015-03-06, 16:06

Bo i nie tylko zmiękcza, ale też jest sylabotwórcze.
Dzielcie wyrazy na sylaby. Powinno pomóc.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

lenaskaw
Posty: 121
Rejestracja: 2007-12-25, 11:52
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: Podział na sylaby

Postautor: lenaskaw » 2015-03-06, 16:38

W 4kl. podział wyrazów na głoski z kłopotliwą samogłoską "i" tłumaczę dzieciom tak - jeżeli "i" stoi przed samogłoską to ta samogłoska "zjada" to "i", no ale tu jeszcze dziecko musi odróżniać samogłoskę od spółgłoski.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Podział na sylaby

Postautor: haLayla » 2015-03-06, 17:01

A co ze słowem klient? Ile tam jest głosek? Bo jak dla mnie 7 :o
<3

lewkonia
Posty: 42
Rejestracja: 2014-09-11, 16:19
Kto: rodzic
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Podział na sylaby

Postautor: lewkonia » 2015-03-06, 17:12

linczerka pisze:Bo i nie tylko zmiękcza, ale też jest sylabotwórcze.
Dzielcie wyrazy na sylaby. Powinno pomóc.


Tak, tak - poczytałam posty i już wiem, że "i" jest sylabotwórcze. Ale przecież nie powiem tak dziecku :)

No to spróbujmy ogarnąć sytuację z pomocą sylab. Na sylaby dzieli dobrze.

Mam przed oczyma taką oto scenkę: syn pisze dyktando, słyszy w wyrazie głoskę miękką. Jak szybko podjąć decyzję, jak ją zapisać? Może tak: podziel wyraz na sylaby. Jeżeli głoska miękka jest w sylabie typu cia, cią, cie, cię, cio, ciu piszesz z "i". Jeżeli jest w sylabie ci (jak ci-sza), ni (ni-wa), zi (zi-ma), si (si-wy), dzi (dzi-wy) - też piszesz z "i". Jak jest w innej sylabie, piszesz z kreseczką.

Będzie dobrze? Czy są jeszcze jakieś inne przypadki, których nie wzięłam pod uwagę?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Podział na sylaby

Postautor: linczerka » 2015-03-06, 18:31

O widzisz!
Uczul jeszcze, że nie ma w j. polskim tego typu zapisu śi. Albo z kreską (znak diakrytyczny) albo i.
Jedno moje dziecko tak sobie tłumaczyło:
ci-sza (długo wymawia głoskę ć i dlatego jest i) , ćsza (krótko wymawia i nie da się podzielić na sylaby). Co dziwne, nie robi błędów w zmiękczeniach :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

lewkonia
Posty: 42
Rejestracja: 2014-09-11, 16:19
Kto: rodzic
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Podział na sylaby

Postautor: lewkonia » 2015-03-06, 19:52

OK, przegadałam to z młodym i chyba złapał. Też zaczął sobie tłumaczyć (jak to Twoje dziecko :), że w ziiiii-mie jest dłuuuuugie "i", więc trzeba je tam zapisać. Co do ewentualnych błędów typu "ći", to jeszcze kiedyś mu się to zdarzały, ale potem ustaliliśmy, że kreseczka z "i" się nie lubią, więc "i" nigdy za kreseczką nie staje. Kreseczka nie lubi też innych samogłosek, więc za nią mogą być tylko spółgłoski

W tym wywodzie wyżej zapomniałam ująć wyrazów jednosylabowych typu cios, cis, się (kiedyś syn zapisał jako śę), ale zauważyliśmy to z synem i ustaliliśmy, że w pierwszym i trzecim przypadku kreseczka nie lubi samogłosek, więc jeśli głoska chce być miękka, to zaprasza "i", żeby stanęło za nią a przed samogłoską. A w drugim przypadku jest długie "i" - gdyby go nie było, to wyraz nie miałby samogłoski. Podobnie w wyrazie kwa-sić, którego też mój wywód nie uwzględnia - gdyby przy "s" nie było "i", to nie byłoby tam sylaby - jak np. w wyrazie kraść... Ufff.... :D

Mam nadzieję, że jakoś się oczyta i osłucha, i przestanie wsadzać kreseczki tam, gdzie nie trzeba (ostatnio pisał dyktando i najpierw poprawnie napisał "życiu", a potem poprawił na "żyću"...).

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Podział na sylaby

Postautor: linczerka » 2015-03-06, 20:30

Zmiękczenia pps - poszukaj
Są takie prezentacje ćwiczeniowe.
Sama je wykorzystuję.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: Podział na sylaby

Postautor: Basiek70 » 2015-03-06, 21:22

o właśnie! o tym dokładnie myślałam, pisząc o słuchaniu.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”