Diagnoza w kl I

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: hanamat » 2015-09-16, 18:52

Po przeszło dwóch tygodniach pracy w klasie 1 (same sześciolatki) piórka zaczęły mi opadać. Diagnozy z żadnego wydawnictwa nie robiłam, bo mam diagnozę z przedszkola (poziom gotowości szkolnej: dobry u 2, wystarczający u 13 i niewystarczający u 2, w tym sześcioro po badaniach w poradni). Ja zrobiłam tylko test poziomu analizy i syntezy słuchowej i ...klapa na całej linii. Większość dzieci nie zna drukowanych liter, nie potrafi wskazać głoski początkowej, a o końcowej lepiej nie mówić; nie potrafi tworzyć wyrazu z głosek i n ie wyodrębnia kolejnych głosek w wyrazach. Czeka więc mnie "orka na ugorze", ale mam cicha nadzieję, że przy współpracy z rodzicami małymi kroczkami.. do przodu...A jak u waszych pierwszaków?

hales
Posty: 96
Rejestracja: 2015-06-30, 07:46
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: hales » 2015-09-16, 19:16

Sześciolatki, druga polowa roku - większość tak na prawdę ma 5 lat (urodzeni październik-grudzień). A wśród nich dzieci, które czytają proste wyrazy, głoskują, są chętne do nauki i sprawne grafomotorycznie. A także takie, które nie słyszą nawet pierwszej głoski i grafomotoryka kuleje. We wtorek wprowadzę pierwszą literkę. Jednak jeszcze bardziej mnie martwi kwestia zachowania niż nauki. Mają ogromną potrzebę zabawy zabawkami. Zajęcia na dywanie prowadzę bez większego problemu, ale jak siadamy do ławek to czasem jest ciężko - rozmawiają, odwracają się do kolegów, wstają. I co 5min muszą do toalety :)

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4463
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: linczerka » 2015-09-16, 19:40

Ja mam siedmiolatki z wyjątkiem, 14 dzieci z opiniami plus jedno dziecko z orzeczeniem.
Trójka znacznie odstaje.
Ale czytając, co piszecie, nie mam co narzekać.
Wychodzi, że mam orły w klasie.
Wszystkie głoskują, trójka litery rozpoznaje, reszta czyta sylabami.
Matematycznie znacznie lepiej.
W przyszłym tygodniu polecę w cyferki.
Tylko nad tempem muszę popracować. Strasznie zróżnicowane.
Do wytępienia dyftongi. W mowie nie używają ą i ę. Wszystko typu: idom. liczem, rence itd.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: dushka » 2015-09-16, 20:35

Hanamat, hales - współczuję, miałam to samo. Po roku stwierdzam, że wszystkie te 6letnie dzieci TERAZ powinny iść do 1 klasy i teraz wyglądałoby to zupełnie inaczej.

mar.lena
Posty: 28
Rejestracja: 2015-09-04, 17:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: mar.lena » 2015-09-16, 21:21

O jak mi się miło czytało to co napisała Hanamat i hales :wink: Ja już myślałam, że ze mną coś nie tak. Moje "jeszczeniesześciolatki" też chcą się cały czas bawić, szaleć, iść na przerwę, jeść kanapki i sikać. Po dwóch linijkach szlaczków bolą ich rączki. Może jak chociaż te magiczne 6 lat skończą to "wydorośleją" :lol:

Linczerko - zazdroszczę :D
Marlena :D

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: dushka » 2015-09-16, 21:26

Chyba niestety to nie tak działa, nie ma magicznej granicy :D

mar.lena
Posty: 28
Rejestracja: 2015-09-04, 17:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: mar.lena » 2015-09-16, 21:53

Wiem, wiem ;)
Jeszcze z 2 tygodnie i będzie OK :)
Marlena :D

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4463
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: linczerka » 2015-09-16, 22:02

Przyglądnijcie się, jak dzieci kolorują obrazki. Zwykle malują z wielkim rozmachem.
Jak zaczną kreską od góry, to kończą na samym dole.
Ręka jest sztywna w nadgarstku, nie nauczona ruchu i problemy z pisaniem.
Wyćwiczyć można na kolorowankach dzieląc obrazek na kilka pól.
Malują wtedy dokładniej i ręka w nadgarstku lepiej pracuje.
Kawałek włoczki do układania kształtu litery też bardzo pomaga.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

aniabaran
Posty: 33
Rejestracja: 2010-01-16, 15:53
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: lubelskie

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: aniabaran » 2015-09-18, 21:06

U mnie większość z I połowy roku. Kilkoro zdecydowanie niedojrzałych emocjonalnie, kilkoro nadruchliwych, wadliwe nawyki podczas siedzenia w ławce - huśtanie się na krzesełkach, nogi na krzesłach, poza tym gaduły, obracają się, wychodzą z ławeczek. Nie wszyscy, ale kilkoro nagminnie. Niska sprawność manualna, sylabizowanie jeszcze ujdzie, głoski słabiutko, jest 3-4 czytających. Mocne strony to duża aktywność, szczere chęci :) gotowość do pracy i na tym będę bazować.

natasza__
Posty: 8
Rejestracja: 2015-07-17, 22:57
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: natasza__ » 2015-09-19, 20:04

Jakie szczęście, że nie jestem sama;) Moja klasa bardzo aktywna, grafomotorycznie super, tylko z jednym chłopcem mam bardzo duży problem.. W ogóle nie odwzorowuje szlaczków... W piątek wprowadziłam już literę "a" i nie potrafi jej odtworzyć, nie trzyma się w liniaturze.. :cry:
Nie wiem jak z nim pracować, ponieważ już widzę ze dziecko jest niedopilnowane w domu, nie przynosi mi prac domowych, nie nauczył się wiersza...

aniabaran
Posty: 33
Rejestracja: 2010-01-16, 15:53
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: lubelskie

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: aniabaran » 2015-09-20, 09:55

Ja mam 2 z kosmicznym chwytem ołówka, boję się, że nie wypracuje z nimi właściwego. Jaki wiersz zadawalas?

natasza__
Posty: 8
Rejestracja: 2015-07-17, 22:57
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: natasza__ » 2015-09-20, 17:01

Fragment wiersza W. Chotomskiej
Na chodniku przystań bokiem.
Popatrz w lewo bystrym okiem.
Skieruj w prawo wzrok sokoli,
Znów w lewo spójrz powoli.
Znów na lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna - więc swobodnie
Mogą przez nią przejść przechodnie.

hales
Posty: 96
Rejestracja: 2015-06-30, 07:46
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Diagnoza w kl I

Postautor: hales » 2015-10-16, 16:32

Z dnia na dzień widzę ogromną poprawę u moich sześciolatków. Pierwszy raz przepisywali zdanie z tablicy. Zdanie krótkie, z obrazkiem do narysowania. Byłam przygotowana na najgorsze a poszło im rewelacyjnie!


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”