Nowa praca

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

fela2
Posty: 5
Rejestracja: 2015-08-21, 15:47
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Nowa praca

Postautor: fela2 » 2015-08-21, 18:34

rozumiem że każdy jedzie na tym samym szablonie tylko zmienia się, czy tak?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Nowa praca

Postautor: linczerka » 2015-08-21, 19:26

fela, potraktuj te publikacje jako pomysły/wzór.
Opiekun powinien Ci pomóc.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
lieblingin
Posty: 229
Rejestracja: 2007-08-29, 15:49
Lokalizacja: lubuskie

Re: Nowa praca

Postautor: lieblingin » 2015-08-22, 16:00

fela na stronie wsip są materiały na wrzesień, oraz program http://www.wsip.pl/materialy-na-wrzesien/

linkaialu
Posty: 10
Rejestracja: 2015-08-17, 18:20
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: małopolskie

Re: Nowa praca

Postautor: linkaialu » 2015-08-23, 20:54

Może to głupie, ale chciałam zapytać o wyprawkę dla uczniów I klasy. Zakładam, że 1 września powinnam powiedzieć rodzicom w co mają wyposażyć swoje pociechy. Troszke już poszperałam na forum i najpewniej obok zeszytu w linie i kratkę, "zażycze" sobie także zeszyt na wiadomości dla rodziców/uwagi itp. oraz zeszyt A4 na dodatkowe karty pracy i inne "wklejki". Ponadto pióro i ołówek oraz gumke do mazania. Ale co dalej? Kredki, pisaki, farby i bloki też powinnam "kazać" im kupić?

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Nowa praca

Postautor: dushka » 2015-08-23, 20:59

Nie, to rodzice zapewne dostali na czerwcowym zebraniu dla rodziców kandydatów na pierwszaków. 1 września tylko im mówisz, że mają to 2 września przynieść i tyle.

Elwira19866
Posty: 46
Rejestracja: 2014-07-23, 01:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Nowa praca

Postautor: Elwira19866 » 2015-08-23, 21:05

Zależy. U nas w szkole nie ma takiego czerwcowego zebrania, więc wszystkie informacje przekazujemy pierwszego wrześniu. U nas jest tak, że każdy uczeń przynosi do swojej szafki potrzebne przybory plastyczne. U mnie rodzice się włamali, złożyli i zakupili wspólna wyprawkę. Tylko każde dziecko musiało mieć swój piórnik, a w nim kredki, ołówek, gumką, tempwrowka i nożyczki. Musisz zobaczyć, jak to u ciebie w szkole jest. Podpytaj na sierpniowej radzie.

iskra
Posty: 81
Rejestracja: 2009-05-24, 11:32
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Nowa praca

Postautor: iskra » 2015-08-24, 10:06

Mam pytanie odnośnie umiejętności w 1 klasie skąd wiadome czego kiedy wymagać. Nie orientuję się, kiedy jakie umiejętności powinien posiadać pierwszak. Np. kiedy powinni już czytać proste zdania, kiedy czytają ze zrozumieniem, kiedy sami czytają polecenia, kiedy sami piszą jakieś proste zdania, kiedy przepisują, kiedy układają zdanie z rozsypanki itp itp.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Nowa praca

Postautor: linczerka » 2015-08-24, 14:11

Pomoże Ci plan wynikowy.
Generalnie, jeśli materiał jest wprowadzony, utrwalony i sprawdzony - to dzieciak powinien umieć.
Niektóre z tych umiejętności, o których wspomniałaś, dzieci nabywają ciągle w ciągu 3 lat (czytanie ze zrozumieniem - to jest ciągle szlifowane). Ale w pierwszej klasie jest. Do tej pory występowało często w tzw. czytaniu krytycznym.
Jeśli mam dzieci dobrze czytające, to polecenia od razu czytają. Inni, jak tylko potrafią przeczytać.
Poczytaj o pracy wielopoziomowej, indywidualnej i samodzielnej.
Najprostszy przykład pracy wielopoziomowej:
-dzieci, które samodzielnie potrafią zapisać zdanie, to piszą
-dzieci, który niewiele trzeba pomóc piszą zdanie, ale ma ono luki - dzieci przepisują i samodzielnie uzupełniają luki
-dzieci, które mają problemy pracują wspólnie z Tobą i przepisują wszystko z tablicy/tekstu.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

iskra
Posty: 81
Rejestracja: 2009-05-24, 11:32
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Nowa praca

Postautor: iskra » 2015-08-24, 15:09

Ale ten plan wynikowy muszę sama stworzyć, a np. nie wiem kiedy, jakie i w jakim czasie dziecko powinno posiadać wiadomości.
Zastanawia mnie jeszcze coś. Ostatnio coraz więcej dzieci posiada jakieś orzeczenia, opinie z poradni itp. Powiedzmy, że ktoś przyniesie jakąś opinie z poradni. Ona jest dla mnie, tylko dla moich informacji i mojej pracy? A jak wygląda lub czego dotyczą jakieś opinie czy orzeczenia, z którymi powinnam dalej coś zrobić? Miałam w zerówce chłopca wymagającego wczesnego wspomagania rozwoju, nie słyszał na jedno ucho, niedowidział. O ile się nie mylę, taka pomoc jest możliwa do czasu pójścia dziecka do szkoły, do 8 lat. Czyli w pierwszej klasie już nie ma tego wspomagania? W mojej szkole w klasie 2 był nauczyciel wspomagający. Kiedy jest potrzeba takiego nauczyciela? Podobno przynajmniej 3 uczniów powinno mieć jakieś orzeczenie? Ale jakie? I czy jeśli kiedykolwiek zauważę, że dziecko może np. mieć jakieś trudności z nauką, zachowaniem, jakieś podejrzenia itp, czy powinnam skierować do poradni, czy jakoś inaczej się takimi sprawami zajmuje.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Nowa praca

Postautor: linczerka » 2015-08-24, 15:36

Plan wynikowy powinien być na stronie wydawnictwa.Powinien.
Jeśli celem zajęć jest nauka pisania litery, to z automatu dziecko powinno się nauczyć tej litery.
Cel zajęć jest odpowiedzią na Twoje pytania dotyczące "kiedy".
Jest różnica między orzeczeniem a opinią. Z orzeczeniem idź prosto do dyrekcji.
Opinia: jest dla uczących w klasie, posiada zalecenia. I te zalecenia to praca dla Ciebie. Do tych zaleceń robisz dostosowania.
W wielu szkołach takie dostosowania już są. Najczęściej u pedagoga-poproś o pokazanie.
Wspomaganie nie dotyczy dzieci szkolnych.
Nauczyciel wspomagający jest w klasie terapeutycznej. Chyba nie masz takiej klasy- wiedziałabyś.
Ewentualnie doczytaj o asystencie nauczyciela. Jest też asystent ucznia, ale to w skrajnych przypadkach.
O zauważonych problemach u dziecka informujesz rodzica i ustnie prosisz o przebadanie w poradni - adnotację robisz do dziennika. Rodzic może iść do poradni lub nie musi.
Przebadane dziecko: są 3 możliwości.
1.badania były, opinia jest, rodzic chowa do"kieszeni". Nie wiesz nic, nie podejmujesz pomocy, bo nie masz zaleceń
2.rodzic pokazuje, ale nie zostawia w dokumentacji szkolnej- przyjmujesz do wiadomości i jak wyżej, nic nie robisz
3.opinia dostarczona do Ciebie - idziesz do pedagoga(kseruje) i wkłada do dokumentów swoich, Ty stosujesz zalecenia poradni
Rodzic/poradnia mogą poprosić o pisemną opinię wychowawcy klasy.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

iskra
Posty: 81
Rejestracja: 2009-05-24, 11:32
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Nowa praca

Postautor: iskra » 2015-08-24, 15:43

Pytam tak szczegółowo, ale dzięki temu wszystko mi się rozjaśnia:) Dziękuję:)

Co do sprawdzianów, czy każdą kartkówkę, sprawdzian, wklejam do zeszytu i rodzice podpisują? A np. odpowiedzi ustne, recytacja itp. zapisuję w jakimś arkuszu ocen dla rodziców? Czy np. za brak zadania lub nieuwagę na zajęciach też mogę wstawić ocenę?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Nowa praca

Postautor: linczerka » 2015-08-24, 16:16

Internet ma czkawkę:)
Sprawdziany daję do wglądu i do podpisu. Zbieram do teczki. Przez 3 lata.
Dla rodziców mam tabelkę, gdzie są zaznaczone formy odpowiedzi, tam wszystko.
Pozwalam dzieciom bez powodu na 2 nieprzygotowania w semestrze.
I wstawiam oceny. Za nieuwagę - nie. Dopiero kilkakrotne upominanie skutkuje uwagą do rodzica.
Ale w uwagach są też pochwały.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

iskra
Posty: 81
Rejestracja: 2009-05-24, 11:32
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Nowa praca

Postautor: iskra » 2015-08-26, 12:59

Proszę mi podpowiedzieć, doradzić co zamówić jeśli chodzi o pomoce dydaktyczne. Stworzona jest nowa sala i tam prawie nie ma niczego. Co będzie najbardziej przydatne?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Nowa praca

Postautor: linczerka » 2015-08-26, 14:45

Nie tylko do klasy pierwszej:
globus
mapa Polski
mapa Europy
plansze dydaktyczne
duże liczydło
mikroskop
kilka lup
rzutnik wskazany
coś do pór roku(zapewne plansze)
litery, cyfry demonstracyjne
zegar (taki do nauki)
zależy na jaką kwotę
zerknij na stronę edusklepu
resztę dopiszą dziewczyny:)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Nowa praca

Postautor: hanamat » 2015-08-26, 19:32

wagi;
duże magnesy w dwóch kolorach, najlepiej czerwone i niebieski (do budowania modeli wyrazów oraz do przekroczenia progu dziesiątkowego);
dla uczniów magnesy mniejsze;
miarki centymetrowe (krawieckie);
ilustrowane słowniczki ortograficzne;
miarki do odmierzania płynów 9litrowe, pól- i ćwierćlitrowe)


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”