Ołówek.

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

hales
Posty: 96
Rejestracja: 2015-06-30, 07:46
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Ołówek.

Postautor: hales » 2015-08-23, 19:21

Jaki według Was jest najlepszy ołówek dla pierwszoklasisty sześciolatka? Słyszałam opinie, że miękki - też tak uważacie? Ja mam wizje, że miękki ołówek zabrudzi cały zeszyt. Ma grubszą linie pisania - automatycznie litery też będą większe i grubsze, ale może źle myślę więc z powodu braku doświadczenia proszę o poradę :) I kolejne pytanie kiedy decydujecie o przejściu z ołówka na pióro?

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Ołówek.

Postautor: dushka » 2015-08-23, 19:50

Na pewno nie te grube trilinio, bo one faktycznie gruby rysik mają. Ja kazałam kupić b2 - miękki, ale nie brudzi. Z kolej twardym, niebrudzącym ołówkiem źle się dzieciom pisze.

Kiedy na pióro - nie ma reguły - gdy dziecko pisze ładnie, w dobrym tempie. Niektórzy moi na koniec 1 klasy jeszcze nie dostali pozwolenia na pióro.

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 402
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: Ołówek.

Postautor: ms.elephant » 2015-08-23, 19:57

Ołówek HB - nie za twardy, nie za miękki.
Na pióro przechodziłam zwykle w II semestrze I klasy. Niektóre dzieci pisały dłużej. Wbrew pozorom, niekiedy dzieci bardzo brzydko piszące ołówkiem, poprawiały pismo po przejściu na pióro. Ale miałam też dzieci, które w III klasie część notatek pisały ołówkiem, bo po prostu wolały nim pisać.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Ołówek.

Postautor: linczerka » 2015-08-23, 20:03

Preferuję trójkątne ołówki, pod względem miękkości są dobre.
Pióra tylko i wyłącznie ze stalówką na naboje.
Pozwalam piórem pisać od pierwszych zajęć. Zazwyczaj dzieci sobie radzą. Ewentualnie przechodzą na ołówek.
Daję wybór, ale pytam czym lepiej im się pisze. Pozwalam dzieciom zdecydować. Bo dziecko uczy się pisać, nie ja.I dziecku ma być jak najlepiej.
Generalnie po wprowadzeniu wszystkich liter piszemy piórem.
Też zauważyłam, że wiele dzieci przechodząc na pióro pisze o wiele ładniej.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Ołówek.

Postautor: dushka » 2015-08-23, 20:38

U mnie pismo to pół biedy, gorzej, że tempo fatalne.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Ołówek.

Postautor: linczerka » 2015-08-23, 20:47

Taśmą klejącą sklejam dwa ołówki (różnica mniej więcej o część zastruganą, czyli jeden ołówek trochę wyżej). Na kartkach papieru dzieci z rozmachem, bez odrywania ręki rysują esy floresy (linie krzywe). Między linią ołówków powstaje około 1 cm- 1,5 cm pole. To pole wypełniamy drobnymi elementami jako szlaczek, choć nie zawsze. To przed samym pisaniem.
Najważniejsze są te esy floresy. Dziecko łapie rozmach.
Spróbuj sama.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

hamajka
Posty: 6
Rejestracja: 2015-08-20, 15:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Ołówek.

Postautor: hamajka » 2015-08-23, 21:09

Ja też piórem piszę ładniej :) i myślę, że będziemy ćwiczyć na początku ołówkiem, ale poproszę rodziców żeby pióro było przygotowane i co jakiś czas będę proponowała zmianę z ołówka na pióro tym, którzy sobie poradzą lub będą chcieli spróbować. Myślicie, ze takie próbowanie ma sens?

hales
Posty: 96
Rejestracja: 2015-06-30, 07:46
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Ołówek.

Postautor: hales » 2015-08-29, 13:28

Dziękuję za cenne rady i wskazówki. Zdecydowałam się na średni ołówek Hb. Jednak mam mieszane uczucia jeśli chodzi o pióro. Co nauczyciel to inne zdanie i już sama nie wiem co zrobić, żeby nie zaszkodzić. Jedni radzą standardowe pióro ze stalówką i absolutnie nie pozwalają na pióra kulkowe a inni wręcz przeciwnie - uważają, że najlepsze są miękkie pióra kulkowe.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Ołówek.

Postautor: haLayla » 2015-08-29, 14:37

Mnie to zawsze zastanawiało, dlaczego zmuszali nas w szkole do pióra, chociaż ja wolałem długopis :D Do dzisiaj nie nauczyłem się pisać piórem (stalówki zawsze łamałem) :D
<3

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Ołówek.

Postautor: hanamat » 2015-08-29, 15:50

haLayla, niestety lub stety, mam takie samo doświadczenie i do dziś NIE CIERPIĘ pisać piórem.... Moi uczniowie tylko na początku piszą ołówkiem (wszystkim kupuję takie same) przez dowolny okres (ale tylko w klasie 1), a o zamianie na pióro/długopis decydujemy wspólnie z rodzicem i indywidualnie wybieramy dla każdego dziecka stosowne narzędzie do pisania (ale wtedy długopisy lub pióra zakupuję ja/polecam rodzicom zakupić wg mnie właściwe)...do dziś się sprawdza. W klasie do pisania 2 nie używamy ołówków.

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Ołówek.

Postautor: hanamat » 2015-08-29, 15:52

Maiło być "w klasie 2 do pisania nie używamy ołówków"....bo nie mamy takiej potrzeby.

majowa
Posty: 89
Rejestracja: 2014-04-26, 14:43
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Ołówek.

Postautor: majowa » 2015-10-28, 20:30

Jakość pisma będzie dobra , jeśli dziecko jest sprawne grafomotorycznie i prawidłowo trzyma narzędzie pisarskie. Pisanie w liniaturze to trudna, precyzyjna sztuka, wymaga dobrej motoryki dużej i małej. Bez odpowiedniego przygotowania (już od najmłodszych lat) nawet najlepszy ołówek nie pomoże:)

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: Ołówek.

Postautor: Basiek70 » 2015-11-02, 00:11

Ja również z obozu nielubiących piór wiecznych :)
U mnie dzieci piszą ołówkami HB lub B, grubymi trójkątnymi - dobrze zaostrzone piszą cienko.
Potem powoli pozwalam przechodzić na długopisy ścieralne. Piszą miękko, ładnie, sama uwielbiam nimi pisać. I dzieci piszą nimi bardzo ładnie.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”