Ocenianie

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4469
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Ocenianie

Postautor: linczerka » 2015-09-28, 21:46

Przykład:
w klasie I nie wpisujemy ocen do dziennika (bo taki zapis w Statucie). Z zachowania podobnie.
Jest koniec grudnia. (Tfu, tfu... odpukać) łamiecie nogę. Ktoś za Was pisze okresową opisówkę.
Gdzie znajdzie dokumentację ocen bieżących dzieci?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 409
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: Ocenianie

Postautor: ms.elephant » 2015-09-28, 22:02

Ja bym chyba tak wolała, założyłabym sobie zeszyt i tam notowała jak dziecko czyta, czy dodaje na konkretach, czy w pamięci, ile pkt zdobyło z jakiejś kartkówki i na podstawie tego wystawiła ocenę semestralną - opisową. Z takich notatek nawet osoba na zastępstwie dałaby radę zrobić opisówkę.
Tymczasem u mnie zgodnie z WSO obowiązują oceny cząstkowe 1 - 6. Dziecko pisze kartkówkę z dodawania, wszystkie przykłady poprawne - dostaje celujący (a że np. nadal liczy na palcach, już nie mam gdzie zaznaczyć i muszę osobny kajet mieć). Tekstu obowiązującego całą klasę nie jest w stanie przeczytać - wypadałoby postawić 1. No ale mamy indywidualizację, dostosowanie - daję prostszy tekst na możliwości dziecka, przeczyta - dostaje 4 lub 3. Rodzic happy - "no przecież moje dziecko ma dobre oceny z czytania" ;) a tak naprawdę dziecko czyta niezadowalająco. Znów potrzebny dodatkowy komentarz - z tym, że w dzienniku na takie komentarze miejsca brak.
Żeby było milej, te oceny muszę wpisywać w dzienniku papierowym, dzienniku elektronicznym, dzienniczku ucznia. Na samo wpisanie ocen musiałabym z "pół" lekcji poświęcić. brrr

hales
Posty: 96
Rejestracja: 2015-06-30, 07:46
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Ocenianie

Postautor: hales » 2015-10-17, 10:47

Nadal czuję się niepewnie podczas oceniania. Za każdym razem przyjmuje jakieś kryteria, ale zawsze mam wątpliwości czy dobrze oceniłam. Jak wygląda ocenianie pierwszaków w waszych szkołach? My mamy skalę ocen 1-6. Na sprawdzianie musi być zadanie dodatkowe na 6. Jednak podczas sprawdzania zadania domowego, znajomości piosenki, czy też pracy plastycznej, pracy na zajęciach komputerowych mam obawy czy nie oceniam zbyt łagodnie. Nie chce też ich zniechęcić do nauki. Na studiach niestety nie było nic o ocenianiu.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Ocenianie

Postautor: dushka » 2015-10-17, 11:14

Oceniam indywidualnie - jeśli pracę plastyczną dziecko zrobi na odwal się (bo już np. wiem, że potrafi cudnie zrobić), to oceniam surowo. NIE oceniam indywidualnych zdolności, a zaangażowanie, staranność. Jeśli dziecko śpiewa fałszując - ale zna dobrze tekst, stara się jakoś tej melodii trzymać - dostanie 5, 5+, natomiast jeśli dziecko zwyczajnie nie umie tekstu (śpiewamy prawie codziennie, do tego tekst mają w zeszycie do muzyki, wiedzą, że mają go w domu czytać - 2 klasa) no to też - ocena słaba.
Wg obecnych przepisów 6 nie należy się ponad programowo ;) dlatego jeśli dziecko zrobi wszystko bezbłędnie na sprawdzianie, daję 6. Jeśli jest kartkówka, krótka i prosta, najwyższą oceną jest 5+. Jeśli do takiej kartkówki dam zadanie dodatkowe (nie ponad podstawę, ale daję czasem zadanie z trudniejszej/nowo wprowadzanej rzeczy) - też dam 6, jeśli wszystko + to zadanie jest zrobione dobrze. Jeśli coś tam pomylone, ale zadanie trudne dobrze - to też ocenę podwyższa, np. zamiast 4+ daję 5-.

Na co dzień zaczęłam stawiać kreski za brak zadania z każdej edukacji, 3 kreski to 1. Niestety zaczęło być regułą, że niemal codziennie ktoś (lub kilka osób) nie ma zadania (przy czym zadaniem jest też np. przyniesienie czegoś - ostatnio mieli przynieść warzywo, jedna osoba nawet marchewki nie przyniosła - i to tylko olanie, bo nie jest to jakaś biedota straszna, która nie ma co do garnka włożyć - informacja była w zeszycie inf.).

Na zajęciach komputerowych - ostatnio np. rysowali w Paincie, którego dobrze w 1 klasie poznali, mieli podany temat (i znów - nie oceniam zdolności, natomiast zgodność z tematem owszem) i prikaz, że mają użyć rożnych kształtów. Jeśli ktoś obiektywnie zrobił ciekawy rysunek, ale bez użycia kształtów - nie dostawał bardzo dobrej czy celującej oceny, bo podstawowy warunek nie został spełniony.

hales
Posty: 96
Rejestracja: 2015-06-30, 07:46
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Ocenianie

Postautor: hales » 2015-10-17, 11:38

No to Śpiewanie i prace plastyczne oceniam podobnie, wysiłek i zgodność z tematem.
Zadanie domowe: ułóż 3 wyrazy z podanych liter i zapisz w zeszycie. Kto zapisał 3 wyrazy dostał 5. Ale kilkoro dzieci zapisało 5, 6, a nawet 10 wyrazów więc im dałam 6. Nie oceniłam strony graficznej pisma - wpisalam uwagi typu: łącz litery w wyrazach.
Teraz pytanie co z matematyką. Wg naszych ćwiczeń po weekendzie wprowadzę 1. Pozniej zacznie się dodawanie i odejmowanie. Jak dobrze policzy to nie wiem czy moją maksymalną oceną ma być 6 czy 5. Tak samo z aktywnością podczas lekcji. No i wf - jak ocenić wysiłek dziecka? A systematyczność i aktywność? Dla mnie to jest to samo, ale może ja to źle rozumiem :)

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Ocenianie

Postautor: dushka » 2015-10-17, 12:06

Wf - dokładność ćwiczeń, zasady fair play. Strój - 3 kreski to 1.

Systematyczność to nie to samo, co aktywność. Systematycznie ktoś utrwala materiał, ćwiczy czytanie, odrabia zadanie domowe. Jednocześnie ta sama osoba może w czasie lekcji nie być kompletnie aktywna, prawda?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4469
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Ocenianie

Postautor: linczerka » 2015-10-17, 12:15

Ja mam taką roczna kartę obserwacji dziecka i co miesiąc zaznaczam umiejętności dziecka i ich poziom.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

hales
Posty: 96
Rejestracja: 2015-06-30, 07:46
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Ocenianie

Postautor: hales » 2015-10-17, 12:19

Dushko kolejny raz dziękuję za pomoc :)


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”