dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4469
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: linczerka » 2015-11-07, 20:48

Art.3.9.UoSO, kij ma dwa końce. Terapeuci, logopedzi, psycholodzy, pedagodzy nie są przedmiotowcami, więc trudno, by uczyli np. matematyki.
Dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim realizuje podstawę programową taką samą, jak pozostali w klasie. Tak jest i nie ma co dyskutować z przepisami.

dushko, nauczyliśmy się pisać opinie wychowawców, by nie było powieleń w opiniach z poradni :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8182
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: malgala » 2015-11-07, 21:01

linczerka pisze:Art.3.9.UoSO, kij ma dwa końce. Terapeuci, logopedzi, psycholodzy, pedagodzy nie są przedmiotowcami, więc trudno, by uczyli np. matematyki.
Dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu lekkim realizuje podstawę programową taką samą, jak pozostali w klasie. Tak jest i nie ma co dyskutować z przepisami.

Nasza psycholożka próbowała i musiałam interweniować.
Dziewczynce potrzebne były raczej ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową, a nie mętlik matematyczny.
Ciężko jest bez wsparcia na lekcji, ale koledzy w klasie już przywykli, że realizuje ona materiał programowy w trochę odmienny sposób i sprawdziany też ma dostosowane. Często sami też jej pomagają.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3780
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: haLayla » 2015-11-07, 21:14

malgala pisze:Ciężko jest bez wsparcia na lekcji, ale koledzy w klasie już przywykli, że realizuje ona materiał programowy w trochę odmienny sposób i sprawdziany też ma dostosowane. Często sami też jej pomagają.


Koledzy też na tym korzystają. Wynoszą z tego cenną moim zdaniem lekcję i przełamują uprzedzenia.
<3

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2237
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: Basiek70 » 2015-11-07, 21:23

Jak czytam, że dziecko z luu odstaje, to zastanawiam się, jaka to klasa, gdzie takie orły matematyczne same są
bo w znanych mi klasach gimnazjalnych, gdzie dzieci z luu są, to nie one odstają - o ile nauczyciel chce i potrafi wykorzystać różnorodne metody i formy pracy
jak chce i potrafi, korzysta z tego cała klasa, bo to zróżnicowanie metod i form pozwala i innym lepiej zrozumieć
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: dushka » 2015-11-07, 21:35

Basiek, weź pod uwagę, że uu może być w górnej lub w dolnej granicy. Mnie nie dziwi, że takie dziecko może odstawać. Ale tak samo nie dziwi, że po niektórych tego uu nie widać.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2237
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: Basiek70 » 2015-11-07, 21:44

Dushka oczywiście że tak. O to dokładnie chodzi - nie generalizować, ze jak uu, to już nie da rady. Traktować jak każdego innego człowieka, przez pryzmat postępów i osiągnięć, a nie II. Przecież nie wszystkim się to II bada i jakoś żyjemy bez wiedzy, jakie i my, i inni, je mamy.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2237
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: Basiek70 » 2015-11-07, 21:45

Uczyłąm kiedyś dziecko z bardzo wysokim II - miało lat 10 i nie potrafiło czytać i pisać - miało tak duże zaburzenia w obrębie analizy i syntezy. Poziom II nie jest jedynym wyznacznikiem możliwości człowieka.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: dushka » 2015-11-07, 22:10

Też miałam takie dziecko. W tym roku szkolnym maturę robi, czytając na poziomie sylab i prostych wyrazów.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2237
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: Basiek70 » 2015-11-08, 00:58

dushka pisze:Też miałam takie dziecko. W tym roku szkolnym maturę robi, czytając na poziomie sylab i prostych wyrazów.


i jemu można dostosować?
bardziej zasługuje na szansę, niż świetnie czytający i piszący uczeń z luu?
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: dushka » 2015-11-08, 09:16

Basiek, ale ja nigdzie nie wypowiadałam się negatywnie na temat dostosowywania czegokolwiek dziecku z uu.
Natomiast powiem tyle, że największy orzech do zgryzienia ma OKE :D mieli już problem ze sprawdzianem 6klasisty. Potem - mimo, iż uczeń był w tym samym zespole szkół, "kartotekę" miał w OKE, bo załatwianie w 6 klasie było żmudne - znów mieli problem. Teraz obstawiam, że problem istnieje nadal. JAK i na jakiej podstawie np. zezwolić na asystenta, zapisującego wypowiedzi ucznia.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2237
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: Basiek70 » 2015-11-08, 12:58

dushka pisze:Basiek, ale ja nigdzie nie wypowiadałam się negatywnie na temat dostosowywania czegokolwiek dziecku z uu.


Oczywiście! To były pytania retoryczne, nie do Ciebie.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2237
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: Basiek70 » 2015-11-08, 12:59

dushka pisze:największy orzech do zgryzienia ma OKE :D mieli już problem ze sprawdzianem 6klasisty. Potem - mimo, iż uczeń był w tym samym zespole szkół, "kartotekę" miał w OKE, bo załatwianie w 6 klasie było żmudne - znów mieli problem. Teraz obstawiam, że problem istnieje nadal. JAK i na jakiej podstawie np. zezwolić na asystenta, zapisującego wypowiedzi ucznia.


Wyobrażam sobie. I ciekawa jestem, jak to rozwiążą. Możliwe, ze tworzą precedens.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”