Dostosowanie wymagań

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

laurka78
Posty: 59
Rejestracja: 2012-05-08, 15:43
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Dostosowanie wymagań

Postautor: laurka78 » 2016-04-27, 23:05

Dziewczyny czy możecie podzielić się ze mną wzorem dostosowania wymagań dla ucznia nadpobudliwego psychoruchowo klasa 1, chłopiec zdolny brak trudności w nauce. Nigdy nie miałam ucznia z opinią a nie chcę pisać bzdur. Dziękuję za każdą pomoc.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Dostosowanie wymagań

Postautor: dushka » 2016-04-28, 18:49

• Posadzenie w 1 ławce, siedzi sam
• Wydawanie krótkich, pojedynczych poleceń i kontrolowanie wykonania zadania
• Wydawania jednego polecenia jednocześnie
• Wydłużenie czasu pracy, również na sprawdzianach, w miarę możliwości dzielenie pracy na etapy
• Stałe przypominanie o zasadach, ew. powieszenie graficznych znaków zasad w widocznym dla ucznia miejscu
• Używanie pomocy wizualnych
• Włączenie ucznia do aktywnego udziału w zajęciach
• Sprawdzanie stopnia wykonania zadania
• Docenianie nawet drobnych zwycięstw ucznia
• W razie wzmożonej pobudliwości umożliwienie kontrolowanego ruchu
• Udzielanie dodatkowych wyjaśnień

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Dostosowanie wymagań

Postautor: linczerka » 2016-04-28, 19:44

Pozwolę sobie zauważyć, że są to ogólne zasady postępowania z dzieckiem nadpobudliwym.
Nie bardzo rozumiem: "Wydawania jednego polecenia jednocześnie".
laurko, co jest w opinii konkretnie o dziecku?
Aktualne trendy terapeutyczne wskazują na dostosowanie w zakresie zasad prezentacji materiału oraz form sprawdzania wiedzy i umiejętności.
Skopiowane, ale o coś takiego chodzi:
Dostosowania w zakresie:
"1. Zasad prezentacji materiału:
•wyznaczanie uczniom konkretnego celu i dzielenie zadań na mniejsze możliwe do zrealizowania etapy,
•wydawanie jasno sprecyzowanych poleceń,
•przekazywanie treści w jasnej, prostej i krótkiej formie,
•wzmacnianie wszystkich przejawów pożądanego zachowania,
•pomaganie uczniowi w skupieniu się na wykonywaniu jednej czynności,
•zmniejszanie materiału przepisywanego z tablicy do zeszytu,
•wzmacnianie motywacji do nauki,
•poświęcanie dziecku więcej czasu niż innym uczniom,
•zachęcanie do zadawania pytań,
•pobudzanie zainteresowań ucznia, angażowanie ucznia w bardzo konkretne działania,
•przypominanie o istniejących regułach, wyciąganie konsekwencji po kilku przypomnieniach,
•skupianie uwagi dziecka na tym, co najważniejsze (wyróżnianie kolorem);
2. Form sprawdzania wiedzy i umiejętności:
•zadawanie prac domowych sformułowanych w sposób jasny i przejrzysty,
•zadawanie zadań krótkich i urozmaiconych,
•zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie,
•dzielenie zadań i prac domowych na mniejsze zadania cząstkowe,
•dzielenie dłuższych sprawdzianów na części,
•sprawdzanie stopnia zrozumienia wprowadzonego materiału,
•przypominanie o sprawdzianach, testach i pracy domowej

Oczywiście dostosowania wynikają z opinii, toteż mogą zawierać inne formy i sposoby.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

laurka78
Posty: 59
Rejestracja: 2012-05-08, 15:43
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Dostosowanie wymagań

Postautor: laurka78 » 2016-04-29, 19:51

linczerka pisze:Pozwolę sobie zauważyć, że są to ogólne zasady postępowania z dzieckiem nadpobudliwym.
Nie bardzo rozumiem: "Wydawania jednego polecenia jednocześnie".
laurko, co jest w opinii konkretnie o dziecku?
Aktualne trendy terapeutyczne wskazują na dostosowanie w zakresie zasad prezentacji materiału oraz form sprawdzania wiedzy i umiejętności.
Skopiowane, ale o coś takiego chodzi:
Dostosowania w zakresie:
"1. Zasad prezentacji materiału:
•wyznaczanie uczniom konkretnego celu i dzielenie zadań na mniejsze możliwe do zrealizowania etapy,
•wydawanie jasno sprecyzowanych poleceń,
•przekazywanie treści w jasnej, prostej i krótkiej formie,
•wzmacnianie wszystkich przejawów pożądanego zachowania,
•pomaganie uczniowi w skupieniu się na wykonywaniu jednej czynności,
•zmniejszanie materiału przepisywanego z tablicy do zeszytu,
•wzmacnianie motywacji do nauki,
•poświęcanie dziecku więcej czasu niż innym uczniom,
•zachęcanie do zadawania pytań,
•pobudzanie zainteresowań ucznia, angażowanie ucznia w bardzo konkretne działania,
•przypominanie o istniejących regułach, wyciąganie konsekwencji po kilku przypomnieniach,
•skupianie uwagi dziecka na tym, co najważniejsze (wyróżnianie kolorem);
2. Form sprawdzania wiedzy i umiejętności:
•zadawanie prac domowych sformułowanych w sposób jasny i przejrzysty,
•zadawanie zadań krótkich i urozmaiconych,
•zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie,
•dzielenie zadań i prac domowych na mniejsze zadania cząstkowe,
•dzielenie dłuższych sprawdzianów na części,
•sprawdzanie stopnia zrozumienia wprowadzonego materiału,
•przypominanie o sprawdzianach, testach i pracy domowej

Oczywiście dostosowania wynikają z opinii, toteż mogą zawierać inne formy i sposoby.

Chłopiec inteligentny nie ma żadnych problemów w nauce. U chłopca występują trudności w koncentracji uwagi niepokój w obrębie miejsca siedzenia. Ciągle zmienia aktywność zabawową podczas przerwy w pracy. Ucznia mamy objąć zajęciami socjoterapeutycznymi a takich nie mamy w szkole.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Dostosowanie wymagań

Postautor: linczerka » 2016-04-29, 21:36

Wobec tego, co napisałaś proponuję wdrożyć zasady tzw. 3 x R, tzn.
1.zasadę regularności, czyli działania w ustalonym rytmie, z unikaniem gwałtownych i radykalnych zmian
2. rutyny, czyli wykonywania określonych czynności o ściśle określonych porach dnia wg tej samej kolejności i stałego schematu
3.repetycji, czyli nieustających powtórek, wielokrotnego powtarzania prostych poleceń.

Wśród dostosowań powinny znaleźć się te zasady (nie znając chłopca, li tylko na bazie kilku informacji symptomatycznych dla nadpobudliwości i nadruchliwości):
-wdrożenie działań w ustalonym rytmie (w których unika się gwałtownych i radykalnych zmian) gwarantującym dziecku przewidywalność sytuacji oraz zapewnia poczucia bezpieczeństwa i stałości.
-stosowanie krótkich przerw podczas zajęć na ruch w określonym celu.
-wielokrotne powtarzanie jasnych, prostych poleceń i upewnianie się, czy dziecko dobrzeje zrozumiało.
-stosowanie wobec ucznia jasno sprecyzowanych reguł i norm
-spokojne i konsekwentne egzekwowanie ustalonych reguł
- wdrażanie dziecka do finalizowania każdego podjętego zadania.
-dostosowania warunków kształcenia do tempa pracy ucznia.
-dzielenie zadań na mniejsze części.
-stosowanie wzmocnień pozytywnych
-stworzenie odpowiedniej struktury zewnętrznej (tu: odpowiednio przygotowane miejsce pracy dziecka (miejsce jasne i pozbawione wielu bodźców, ograniczanie w klasie bodźców rozpraszających uwagę
-stosowanie komunikacji „tu i teraz” ,formułowanie wypowiedzi do ucznia z wykorzystaniem. komunikatów „ja"
-stwarzanie sytuacji zapewniających sukces
-organizowanie dodatkowych aktywności pozwalających na rozładowanie emocji.
-stosowanie naprzemienności wysiłku i relaksu.
- dostosowanie struktury zajęć - wskazane jest naprzemienne planowanie zajęć spokojnych oraz wymagających aktywności ruchowej
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

laurka78
Posty: 59
Rejestracja: 2012-05-08, 15:43
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Dostosowanie wymagań

Postautor: laurka78 » 2016-04-29, 21:59

Linczerka dziękuję za poświęcony czas.


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”