WPROWADZENIE LITER

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Emila8989
Posty: 1
Rejestracja: 2019-08-17, 22:56
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: podkarpackie

WPROWADZENIE LITER

Postautor: Emila8989 » 2019-08-17, 23:01

Witam, od września zaczynam pracę w szkole, w klasie 1. Czy możecie polecić poradniki dla nauczyciela, w którym znajdę zasady kaligrafii, kreslenia liter oraz zasady łączenia liter z objaśnieniami. Może ktoś poleca jakąś stronę www?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4462
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: WPROWADZENIE LITER

Postautor: linczerka » 2019-08-18, 16:47

Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

kUBAR13
Posty: 16
Rejestracja: 2011-10-22, 21:14
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: WPROWADZENIE LITER

Postautor: kUBAR13 » 2019-09-01, 10:41

Strony i poradniki nic nie dadzą (choć zajrzeć nie zaszkodzi). W szkole otrzymasz poradniki dostosowane do cyklu podręczników, z których będziesz korzystać. Mogą być pewne różnice szczególnie w łączeniu liter oraz kształcie niektórych liter pomiędzy poszczególnymi wydawnictwami. Musisz uczyć dzieci tak, jak uczy podręcznik. Jeśli będziesz wprowadzać inne niż w ćwiczeniach do kaligrafii kształty, łączenia lub sposoby kreślenia, dzieci będą zdezorientowane i jeszcze narazisz się niezadowolonym rodzicom. Zajrzyj do ćwiczenia do nauki pisania, z którego będziesz korzystać. Tam są wzory liter, zaznaczony strzałkami kierunek pisania itp. Masz trochę czasu, bo litery wprowadza się po dwóch, trzech tygodniach (to zależy od podręcznika). Oczywiście, jeśli coś wydaje Ci się głupie i bezsensowne i czujesz, że zrobiłabyś to inaczej to zrób to. U mnie było tak na przykład z literą c, która wg ćwiczenia wyglądała prawie jak odwrócone c. Ja uczyłam nieco innego kształtu, oczywiście wytłumaczyłam dzieciom dlaczego mają pisać tak, a nie inaczej. Nie wszystkie dzieci pisały "po mojemu", ale większość tak.

kUBAR13
Posty: 16
Rejestracja: 2011-10-22, 21:14
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: WPROWADZENIE LITER

Postautor: kUBAR13 » 2019-09-01, 10:44

Oczywiście chodziło mi o pisownię litery s. Przepraszam za pomyłkę.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4462
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: WPROWADZENIE LITER

Postautor: linczerka » 2019-09-01, 14:46

A ja mam pytania:
1.Czemu nie pokazać dzieciom pisowni liter, które są w aktualnych podręcznikach, by dziecko samo wybrało sposób pisania?
2.Jeśli do klasy w ciągu roku przyjdzie dziecko, które uczyło się na innych podręcznikach, znaczy, że można? Czy zaczynamy je uczyć od nowa?
3.Dlaczego mamy zmuszać dziecko, by pisało, jak MY chcemy, a nie jak ono? Uwzględnijmy różne czynniki, w tym lateralizację dziecka.

Zawsze proponuję zobaczyć zeszyty trzecioklasistów, a najlepiej czwartoklasistów... ku własnej refleksji.

Z mojej obserwacji: w zeszytach pojawia się: pisz starannie, pismo niestaranne. A staranności nie można nic zarzucić. W sporadycznych przypadkach widziałam właściwe uwagi dotyczące błędów graficznych: błędów konstrukcyjnych, błędów łączenia liter, proporcjonalności czy błędów niejednolitego pochylenia.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”