jak oceniac prace uczniów klas 1-3

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Smiejka
Posty: 36
Rejestracja: 2007-11-12, 13:34

jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: Smiejka » 2009-03-31, 20:09

Witam!
Proszę doradźcie mi w jaki sposób oceniacie dzieci. Jeżeli np: dzieci mają do rozwiązania dowolnym sposobem 15 działań na dodawanie i odejmowanie, to czy jest właściwe postawienie oceny bardzo dobrej za 3 błędy?

lub

jeżeli w karcie pracy sa zadania z kolejnością wykonywania działań oraz zadanie tekstowe z drzewkiem, i teraz tak:
dziecko obliczyło bezbłędnie zadania z kolejnością wykonywania działań, jeżeli chodzi o zadanie z treścią i drzewko to pytanie do zadania zadało poprawnie, ale źle zapisało rozwiązanie i źle uzupełniło drzewko (zamiast cyfry 5 zobaczył 3). Ja za to zadanie postawiłam 4, a rodzic przyszedł i uważa że jego dziecko zasłużyło na 5, gdyż sens całego zadania został zachowany tylko w miejscu 5 syn ujrzał 3. Oczywiście matka nie zapom,niała dziecku powiedzieć ze nie zgadza sie z moją oceną.

Napiszcie jak wy oceniacie swoich uczniów!
Dziękuję

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: dushka » 2009-03-31, 20:16

Procentowo. do 30% ndst. 30-40 dop. 41-60 dst, 61-80 db i reszta bdb.

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: Jolly Roger » 2009-04-02, 09:37

Jak dushka
od klasy I SP do III Gim.
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

Awatar użytkownika
mateoo
Posty: 425
Rejestracja: 2009-03-12, 18:48
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Muzyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: mateoo » 2009-04-03, 09:19

Zależą od szkoły te przeliczenia procentowe.
Sztuka jest pokarmem duszy.

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: Jolly Roger » 2009-04-03, 09:41

Zależą od nauczyciela, a nie od szkoły.
Kryteria oceniania wyznacza nauczyciel. Szkoła w statucie może wyznaczyć skalę ocen, ale kryteria to moim zdaniem nadużycie.
We gonna ride the sea,

we pray to the wind and the glory

That's why we are raging wild and free

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: edzia » 2009-04-03, 10:56

Jolly Roger pisze:Szkoła w statucie może wyznaczyć skalę ocen, ale kryteria to moim zdaniem nadużycie.
Mało tego, również dany nauczyciel może stosować do różnych sprawdzianów różne kryteria.

Awatar użytkownika
mateoo
Posty: 425
Rejestracja: 2009-03-12, 18:48
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Muzyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: mateoo » 2009-04-03, 15:37

Co do różnych kryteriów się zgodzę, ale generalnie w szkole wszyscy muszą stosować te same przeliczenia %, bynajmniej u mnie tak jest. Z praktyki jednak wiem, że nie wszyscy je stosują ;D U jednego Pana od fizyki za połowę punktów jest 4 , a u Pani 2 :lol: Przykład z życia wzięty.
Sztuka jest pokarmem duszy.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: edzia » 2009-04-03, 15:52

mateoo pisze:Z praktyki jednak wiem, że nie wszyscy je stosują U jednego Pana od fizyki za połowę punktów jest 4 , a u Pani 2 Przykład z życia wzięty.
I bardzo dobrze! Widocznie pan od fizyki dał na sprawdzianie takie wymagania, że za połowę punktów może wystawić 4. Mówiąc kryteria, miałam na myśli właśnie te przeliczenia procentowe.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: dushka » 2009-04-03, 17:08

mateoo pisze:bynajmniej u mnie tak jest


mateoo pisze:U jednego Pana od fizyki za połowę punktów jest 4 , a u Pani 2 :lol: Przykład z życia wzięty.
Przynajmniej
. Bynajmniej kompletnie tu nie pasuje.

Co absolutnie nie świadczy, iż jest to słuszne, wręcz przeciwnie.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: malgala » 2009-04-03, 17:16

Przy sprawdzianach stosuję również procentową skalę ocen.
Jeśli jest to praca klasowa, to oceniam następująco:
do 30% - niedostateczny
31 - 50% - dopuszczający
51-75% - dostateczny
76-90% - dobry
powyżej 90% - bardzo dobry
rozwiązanie zadania dodatkowego - celujący

Zwykłe kartkówki i krótsze sprawdziany - skalę różnicuję w zależności od tego, co dany sprawdzian obejmuje. I tak czasami niedostateczny jest do 50%, a innym razem tylko do 20%.
Zawsze jednak przy każdym zadaniu podaję, ile można za nie uzyskać punktów oraz informuję uczniów, jaką zastosuję skalę ocen.

Awatar użytkownika
mateoo
Posty: 425
Rejestracja: 2009-03-12, 18:48
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Muzyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: mateoo » 2009-04-03, 21:40

0-30% ndst
31-44% ndst+
45-55% dop
56-65% dst
66-75% dst+
76-83% db
84-90% db+
91-95% bdb
96-100% bdb+

Tak już jest, nie wiem czy zgodnie z prawem czy nie. Wyjątkiem są języki obce.
Sztuka jest pokarmem duszy.

marakuja
Posty: 199
Rejestracja: 2009-01-18, 02:48
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Przyroda
Lokalizacja: mazowieckie

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: marakuja » 2009-04-04, 10:01

Smiejka pisze:źle uzupełniło drzewko (zamiast cyfry 5 zobaczył 3)

A ma orzeczenie z poradni stwierdzające dysleksję? Jeżeli ma, to można postawić mu 5; jeżeli nie ma, to może skierować go do poradni?

Smiejka
Posty: 36
Rejestracja: 2007-11-12, 13:34

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: Smiejka » 2009-04-08, 06:06

"A ma orzeczenie z poradni stwierdzające dysleksję? Jeżeli ma, to można postawić mu 5; jeżeli nie ma, to może skierować go do poradni?"

Ten chłopak był poprostu roztargniony, a jego matka uważa że powinnam mu była dac 5 bo sens zadania zrozumiał. No i w dodatku pwiedziała mu, "żeby się nie martwił, bo ona się z moją oceną nie zgadza i uważa że zasłużył na piątkę". Aż mną wstrząsneło...

Napiszcie mi jeszcze czy przy takiej treści zadania: Ułóż i rozwiąż zadanie do formuły: 43+20=
- jeżeli treść była źle napisana, ale działanie i odpowiedź dobrze; ile punktów byście postawili i czy wogóle jakieś punkty się należą skoro główna część zadania (treść) była źle ułożona.
Dziękuję i pozdrawiam!

Smiejka
Posty: 36
Rejestracja: 2007-11-12, 13:34

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: Smiejka » 2009-04-08, 06:21

Szukałam w statucie i żadnych procentów nie znalazłam. Na sprawdzianach które zakupiłam z MACA sa takie obliczenia procentowe dla poszczególnych edukacji.
Jednak uważam, że ocenianie "kart pracy" powinno byc trochę inne i to w zależności od tego czy dany materiał był już przerobiony i utrwalony czy też dopiero jest przerabiany a ja chcę np. sprawdzić czy dzieciaki słuchały i uważały na zajęciach. Nie wiem czy się mylę!

marakuja
Posty: 199
Rejestracja: 2009-01-18, 02:48
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Przyroda
Lokalizacja: mazowieckie

Re: jak oceniac prace uczniów klas 1-3

Postautor: marakuja » 2009-04-09, 20:22

Smiejka pisze:Napiszcie mi jeszcze czy przy takiej treści zadania: Ułóż i rozwiąż zadanie do formuły: 43+20=
- jeżeli treść była źle napisana, ale działanie i odpowiedź dobrze; ile punktów byście postawili i czy wogóle jakieś punkty się należą skoro główna część zadania (treść) była źle ułożona.

Na nauczaniu zintegrowanym się nie znam, ale zadania ocenia się w ten sposób, że za każdą czynność w zadaniu stawia się punkt.
Nie wiem, co w tym przypadku znaczy "Ułóż zadanie", ale jeżeli jest dobrze rozwiązane zadanie, to należy się punkt. Za poprawną odpowiedź też bym postawiła punkt, jeżeli takie polecenie trzeba było wykonać.
A poza tym dlaczego twierdzisz, że ułożenie treści jest główną częścią zadania? Obliczenia matematyczne są też bardzo ważne.


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”