KWALIFIKACJE DO NAUCZANIA SZTUKI (PLASTYKI) w klasach 4-6

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

nafie
Posty: 11
Rejestracja: 2009-02-23, 21:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski, Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

KWALIFIKACJE DO NAUCZANIA SZTUKI (PLASTYKI) w klasach 4-6

Postautor: nafie » 2010-05-20, 09:34

jak takowe zdobyc??
ukonczylam studia 3 letnie edukacja elementarna i jezyk angielski oraz uzupelniajace mgr wychowanie przedszkolne i nauczanie poczatkowe.
Wszedzie szukam odp. na to pytanie i nic :/

Awatar użytkownika
mateoo
Posty: 425
Rejestracja: 2009-03-12, 18:48
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Muzyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: KWALIFIKACJE DO NAUCZANIA SZTUKI (PLASTYKI) w klasach 4-6

Postautor: mateoo » 2010-05-20, 09:41

Chyba najłatwiej - ukańczając studia podyplomowe z plastyki w dowolnej szkole wyższej.
Sztuka jest pokarmem duszy.

Salah-wawa
Posty: 1
Rejestracja: 2018-06-18, 19:25
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język rosyjski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: KWALIFIKACJE DO NAUCZANIA SZTUKI (PLASTYKI) w klasach 4-6

Postautor: Salah-wawa » 2018-06-18, 19:36

Mam pytanie odnośnie kwalifikacji do nauczania WOK-u. Czy po kulturoznawstwie ( licencjat ) oraz magister z filologii z przygotowaniem pedagogicznym mogę uczyć WOK-u?

Michalll_95
Posty: 120
Rejestracja: 2018-03-18, 01:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Technika, Plastyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: KWALIFIKACJE DO NAUCZANIA SZTUKI (PLASTYKI) w klasach 4-6

Postautor: Michalll_95 » 2018-06-21, 18:36

nafie pisze:jak takowe zdobyc??
ukonczylam studia 3 letnie edukacja elementarna i jezyk angielski oraz uzupelniajace mgr wychowanie przedszkolne i nauczanie poczatkowe.
Wszedzie szukam odp. na to pytanie i nic :/



Najlepiej skończyć studia podyplomowe w zakresie kształcenia plastycznego. Zazwyczaj nie trzeba legitymować się dyplomem licencjata, czy magistra studiów artystycznych, ale trzeba sprawdzić to dokładnie przy rekrutacji.

Salah-wawa pisze:Mam pytanie odnośnie kwalifikacji do nauczania WOK-u. Czy po kulturoznawstwie ( licencjat ) oraz magister z filologii z przygotowaniem pedagogicznym mogę uczyć WOK-u?


Gdybyś miał kulturoznawstwo skończone na poziomie magistra to na 100% miałbyś uprawnienia. W praktyce przedmiotu tego uczą różni nauczyciele: plastycy, poloniści, historycy - rzadko zatrudnia się w szkole kogoś specjalnie do tego przedmiotu.

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 26
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Plastyka, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: KWALIFIKACJE DO NAUCZANIA SZTUKI (PLASTYKI) w klasach 4-6

Postautor: Multifachlehrer » 2018-08-01, 03:01

Salah-wawa pisze:Mam pytanie odnośnie kwalifikacji do nauczania WOK-u. Czy po kulturoznawstwie ( licencjat ) oraz magister z filologii z przygotowaniem pedagogicznym mogę uczyć WOK-u?



Aby móc nauczać przedmiotu wiedza o kulturze (WOK) należy mieć ukończone studia II stopnia dowolnego kierunku z przygotowaniem pedagogiczny + studia podyplomowe „Wiedza o kulturze” („Nauczyciel wiedzy o kulturze”, „Wiedza o kulturze - dydaktyka nauczania przedmiotu” - można spotkać różne nazwy).

Jeżeli chodzi o kulturoznawstwo, to dyrektor szkoły może przybliżyć kwalifikacje danemu nauczycielowi na podstawie studiów, jakie ukończył. Ale będzie tutaj problem z przygotowaniem dydaktycznym do nauczania WOK-u.

Do reformy z 2009 r. przedmiot ten faktycznie był nauczany przez różnych nauczycieli, bez specjalnych uprawnień. Jestem zdania, że takie uprawnienia można było od razu nadać nauczycielom muzyki, historii muzyki, plastyki, historii sztuki oraz kulturoznawstwa (treści bazują głównie na tych dziedzinach).

Po zmianach w kształceniu nauczycieli wydanych 12 lipca 2007 r. przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW), a potem wprowadzanej na tej podstawie reformy w 2009 r. przez MEN, ustalono, iż nauczyciel WOK-u musi posiadać przygotowanie pedagogiczne do nauczania tego przedmiotu.

Jedynym wyjściem w tym przypadku są studia podyplomowe. Na podstawie studiów I stopnia z Kulturoznawstwa może się Pan starać na danej uczelni o przepisanie/uznanie części przedmiotów i realizowanie 2 semestrów studiów podyplomowych, zamiast trzech. Niektóre uczelnie oferują także uzupełniające 1/2-semestralne studia podyplomowe do różnych przedmiotów na podbudowie kursu kwalifikacyjnego lub innych studiów (w wielu przypadkach trzeba o to zapytać, ponieważ wiele uczelni ma taką ofertę, ale nie publikuje tego na stronie internetowej). A otrzymuje się świadectwo ukończenia 3-semestralnych studiów podyplomowych.

Z przykrością (i to olbrzymią, jako że jestem także nauczycielem WOK-u) muszę Pana poinformować, że w wyniku szalejącej reformy edukacji z 2017 r. dokonano obniżenia poziomu edukacji artystycznej i kulturalnej:
- usunięto 2 godz. zajęć artystycznych z gimnazjum, a miały być w kl. VIII (teraz w kl. VIII nie ma ani plastyki, ani muzyki, ani zajęć artystycznych);
- usunięto WOK (nie został ujęty w ramówce 4-letniego LO i 5-letniego technikum), zamiast niego w kl. I LO i I technikum dyrektor będzie ustalać jeden przedmiot (1 godz./tydz.): muzyka lub plastyka lub filozofia (mogli przynajmniej dać te wszystkie trzy przedmioty - oddać na ten cel ukradzione 2 godz. z zaj. art. i 1 godz. z WOK-u);
- usunięto z podstawy programowej przedmiot uzupełniający (do wyboru/ustalony przez dyrektora) „zajęcia artystyczne” w LO.

W wyniku reformy 2017 WOK będzie w kl. I jeszcze tylko przez 2 lata (2018/2019 i 2019/2020) w ramach 3-letniego LO i 4-letniego technikum. Wielka szkoda! :cry: :cry: :cry:
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, wiedzy o społeczeństwie, etyki, filozofii, techniki

Oligofrenopedagog

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli (określanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) oraz w kwalifikacjach nauczycieli (uznawanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej)

Michalll_95
Posty: 120
Rejestracja: 2018-03-18, 01:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Technika, Plastyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: KWALIFIKACJE DO NAUCZANIA SZTUKI (PLASTYKI) w klasach 4-6

Postautor: Michalll_95 » 2018-08-01, 12:46

Multifachlehrer pisze:Z przykrością (i to olbrzymią, jako że jestem także nauczycielem WOK-u) muszę Pana poinformować, że w wyniku szalejącej reformy edukacji z 2017 r. dokonano obniżenia poziomu edukacji artystycznej i kulturalnej:
- usunięto 2 godz. zajęć artystycznych z gimnazjum, a miały być w kl. VIII (teraz w kl. VIII nie ma ani plastyki, ani muzyki, ani zajęć artystycznych);
- usunięto WOK (nie został ujęty w ramówce 4-letniego LO i 5-letniego technikum), zamiast niego w kl. I LO i I technikum dyrektor będzie ustalać jeden przedmiot (1 godz./tydz.): muzyka lub plastyka lub filozofia (mogli przynajmniej dać te wszystkie trzy przedmioty - oddać na ten cel ukradzione 2 godz. z zaj. art. i 1 godz. z WOK-u);
- usunięto z podstawy programowej przedmiot uzupełniający (do wyboru/ustalony przez dyrektora) „zajęcia artystyczne” w LO.

W wyniku reformy 2017 WOK będzie w kl. I jeszcze tylko przez 2 lata (2018/2019 i 2019/2020) w ramach 3-letniego LO i 4-letniego technikum. Wielka szkoda! :cry: :cry: :cry:


To niestety prawda. Studiów podyplomowych z WOK-u już nie warto zaczynać. W kwestii zajęć artystycznych / kulturalnych wszystko zmieniło się na gorsze. WOK w Liceum zajmował zaledwie jedną godzinę w pierwszej klasie, ale był świetnym połączeniem różnych obszarów kultury, ze szczególnym naciskiem na sztukę współczesną, czyli nie tylko sztuki plastyczne, ale też interdyscyplinarne zagadnienia, które krążyły wokół muzyki, teatru, filmu, fotografii, a to wszystko łączyły zagadnienia ogólno kulturowe jak np. kwestie globalności i lokalności, czy środki przekazu dawne i współczesne. Był to bardzo ciekawy przedmiot, gdzie nauczyciel miał też sporą swobodę w opracowywaniu zajęć.

Wybór, który w czteroletnim liceum będzie w pierwszej klasie jest nielogiczny. Dlaczego ktoś ma się uczyć tylko jednego przedmiotu? Nauka plastyki, czy muzyki przez rok nic nie daje. Jeżeli na jednej przedmiot przeznaczyć dwie godz. tygodniowo to co innego. Nauka Wok-u dawała wiele - poszerzała horyzonty bardzo pobieżnie, ale jednak.

Najbardziej zastanawia mnie też sens wprowadzania plastyki / muzyki w pierwszej klasie liceum, kiedy w VIII klasie SP już te przedmioty znikają. Nowa reforma kompletnie zniszczyła kształcenie artystyczne, które i tak już było bardzo ubogie ;/

Awatar użytkownika
Multifachlehrer
Posty: 26
Rejestracja: 2018-07-30, 02:41
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język niemiecki, Plastyka, ...
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: KWALIFIKACJE DO NAUCZANIA SZTUKI (PLASTYKI) w klasach 4-6

Postautor: Multifachlehrer » 2018-08-10, 04:33

Michalll_95 pisze:
To niestety prawda. Studiów podyplomowych z WOK-u już nie warto zaczynać. W kwestii zajęć artystycznych / kulturalnych wszystko zmieniło się na gorsze. WOK w Liceum zajmował zaledwie jedną godzinę w pierwszej klasie, ale był świetnym połączeniem różnych obszarów kultury, ze szczególnym naciskiem na sztukę współczesną, czyli nie tylko sztuki plastyczne, ale też interdyscyplinarne zagadnienia, które krążyły wokół muzyki, teatru, filmu, fotografii, a to wszystko łączyły zagadnienia ogólno kulturowe jak np. kwestie globalności i lokalności, czy środki przekazu dawne i współczesne. Był to bardzo ciekawy przedmiot, gdzie nauczyciel miał też sporą swobodę w opracowywaniu zajęć.

Wybór, który w czteroletnim liceum będzie w pierwszej klasie jest nielogiczny. Dlaczego ktoś ma się uczyć tylko jednego przedmiotu? Nauka plastyki, czy muzyki przez rok nic nie daje. Jeżeli na jednej przedmiot przeznaczyć dwie godz. tygodniowo to co innego. Nauka Wok-u dawała wiele - poszerzała horyzonty bardzo pobieżnie, ale jednak.

Najbardziej zastanawia mnie też sens wprowadzania plastyki / muzyki w pierwszej klasie liceum, kiedy w VIII klasie SP już te przedmioty znikają. Nowa reforma kompletnie zniszczyła kształcenie artystyczne, które i tak już było bardzo ubogie ;/



Też jestem zdania, że wybór jednego z trzech przedmiotów jest nielogiczny. Uczeń liceum powinien mieć dostęp do całościowego kształcenia ze wzmocnioną rolą kultury. Ponoć ta reforma ma takie założenie, ale jakoś tego nie widać. Przykładem na to jest właśnie likwidacja WOK-u oraz nielogiczny wybór jednego z trzech przedmiotów w kl. I (spośród muzyki, plastyki, filozofii). Uczeń LO powinien mieć wszystkie 3 przedmioty, aby można było śmiało powiedzieć, że gdy ukończy szkołę, będzie miał solidne podstawy wiedzy z każdej dziedziny.

Obcowanie ze światem kultury w szkole, pozwala na uczenie widzenia świata piękniej, inaczej, pokazywanie, że istnieją inne zwyczaje (niż tylko te, które otaczają ucznia na co dzień). Jeżeli ktoś nie ma dostatecznej styczności z kulturą wyższą w domu, to choć trochę dowiedział się o niej w szkole.

Ważne jest także rugowanie stereotypów, „mądrości” przekazywanych z pokolenia na pokolenie (np. „na kolorach nie znają się mężczyźni”, „teatr jest nudny”, „nie można się nauczyć śpiewać, jak nie ma się talentu” - totalna bzdura, po prostu nikt tych ludzi nie uczył takich treści i/lub nie było przestrzeni do takich działań), zaściankowości. Wielu ludzi nie zna nazw kolorów, i do tej grupy zaliczają się także kobiety - płeć nie ma nic wspólnego z nazywanie kolorów. Aby mieć zdanie o tym, jaki jest teatr, i jakie są w nim wystawiane sztuki, trzeba najpierw się do niego wybrać oraz nauczyć się odbioru takiej dziedziny kultury. Pracą można wiele więcej zdziałać, niż samym talentem - śpiewania można się nauczyć (tylko trzeba chcieć i trzeba przezwyciężyć blokady spowodowane przez obiegowe „mądrości”).

To także działanie prewencyjne - unikanie nieporozumień i konfliktów, które są wynikiem niewiedzy. Można pokazać wiele prawidłowych przykładów zachowań, aby uczeń potrafił uniknąć w życiu dorosłym wielu fau paux.

WOK jest fantastycznym przedmiotem, który powinien być nauczany obowiązkowo w liceum przez wszystkie lata nauki (po 1 godz.). Takie podejście spowodowałoby większe zainteresowanie kulturą wśród uczniów, którzy są chętni ją poznawać (pomijam przypadki niechętnych, bo oportuniści zawsze istnieli). Widziałbym wprowadzenie do podstawy programowej WOK-u (obligatoryjnie): zasad dobrych manier/etykiety (i praktycznych wskazówek, jak je stosować na co dzień), wiedzy z zakresu mody z terminologią odzieżową, poświęcenia więcej czasu na uświadamianie i uwrażliwianie młodego człowieka poprzez kontakt ze sztukami plastycznymi i sztukami muzycznymi, a także rozbudowane treści z zakresu kulturoterapii (rozbite m.in. na plastykoterapię oraz muzykoterapię)

WOK także świetnie pomaga i nadal mógłby pomagać przy zdawaniu matury ustnej z jęz. polskiego (opis dzieła sztuki). Spotkałem się z wieloma przypadkami pseudoanaliz w wykonaniu polonistów (zaznaczam, że nie mam zamiaru nikogo obrażać). Wielu z poznanych mi polonistów nie ma zielonego pojęcia o historii sztuki i zapytani przeze mnie odpowiadali, że na studiach nie mieli nawet takiego przedmiotu. Powierzanie takich zadań osobom, które nie mają do tego zaplecza metodycznego przynosi ogrom szkód. Po prostu krew mnie zalewa, jak słyszę, że uczniowie analizują dzieła sztuki malarskiej na jęz. polskim jako obrazek o jakiejś tematyce (zdarza się przypisywanie motywu literackiego, tam gdzie on nie występuje) i skupieniu się na tym, „co autor obrazu miał na myśli?” (+ totalna nadinterpretacja), zamiast mówić o kolorystyce, fakturze, perspektywie, konwencji. Nauczyciel WOK-u (w połączeniu z plastyką i/lub historią sztuki) po prostu lepiej dokonuje analizy dzieł sztuki (bardziej profesjonalnie).

Cały czas ubolewam nad faktem, że w kl. VIII nie ma plastyki i muzyki, ani zajęć artystycznych oraz w kl. I LO czteroletniego nie będzie WOK-u.

Istniej jakaś możliwość przetrwania WOK-u w nowym ustroju szkolnym (w niektórych liceach i technikach) - należałoby wtedy wprowadzić WOK jako:
- innowację pedagogiczną lub
- przedmiot dodatkowy lub
- przedmiot uzupełniający (na końcu ramowego planu nauczania dla 4-letniego LO jest informacja, że dyrektor może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa).

Trzeba próbować walczyć z przeciwnościami podpisanych i wprowadzanych (od 09.2019 r.) zmian w ramowych planach nauczania LO i T, na przykład w taki sposób, jak podałem powyżej.
Multifachlehrer
_______________________________
Nauczyciel
języka niemieckiego, wiedzy o kulturze, historii muzyki, historii sztuki, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych, historii, wiedzy o społeczeństwie, etyki, filozofii, techniki

Oligofrenopedagog

Specjalizowanie się w standardach kształcenia nauczycieli (określanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego) oraz w kwalifikacjach nauczycieli (uznawanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej)


Wróć do „Przedmioty artystyczne”