Program i rozkład materiału dla dziecka upośledzonego

prośby o namiary na plany wynikowe, konspekty i inne materiały

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

belfrownia-monika
Posty: 1
Rejestracja: 2006-09-02, 21:53

program nauczania dla dziecka z umiarkowanym uposledzeniem

Postautor: belfrownia-monika » 2006-09-02, 21:59

Witam. Usilnie, ale bezskutecznie poszukuję programu nauczania dla dziecka, ktore ma upośledzenie umiarkowane. bede z nim pracować indywidualnie (9godz. w tygodniu). jest to czwartokalsista. poratujcie!!!!

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Program i rozkład materiału dla dziecka upośledzonego

Postautor: dushka » 2006-09-03, 10:43

W nauczaniu umiarkowanie upośledzonych są ogólne ramy edukacji i wychowania takich osób, ale osoby z umiarkowanym upośledzeniem powinnym być objete programem klas edukacyjno-terapeutycznych. Sama musisz stworzyc mu "rozkłąd jazdy". Taka osoba na pewno jest zwolniona z obowiązku uczenia się języka obcego, a oglnie praca z umiarkowanie upośledzonymi to tak jakby nauczanie zintegrowane - nie ma podziału an rpzedmioty, zwraca się uwagę na czynności samoobsługowe, na umiejetnosć radzenia sobie jak najbardziej samodzielnie. Na pewno nie dostaniesz specjalnych książek dla dziecka, natomiast polecam karty pracy Polkowskiej, WSiP je wydaje. Warto popytać w kuratorium lub ministerstwie, czy książki te nie są darmowe. Dla uczniów z upośledzeniem lekkim są za darmo, wiec może w tym przypadku też :)

Wiecej wiadomości znajdziesz na tej stronie:
http://www.wrota.podkarpackie.pl/pl/edu ... c/podst_pr

sylvia
Posty: 1
Rejestracja: 2007-10-30, 14:44

Re: Program i rozkład materiału dla dziecka upośledzonego

Postautor: sylvia » 2007-10-30, 14:48

poszukuję programu nauczania przysposobienia do zawodu dla UU w stopniu umiarkowanym

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Program i rozkład materiału dla dziecka upośledzonego

Postautor: dushka » 2007-10-30, 14:56

Poszukaj na stronie ministerstwa, tam są programy do pobrania.

grzecho38
Posty: 20
Rejestracja: 2007-10-13, 20:19

program nauczania dla dziecka z uu w stopniu lekkim kl 6 ang

Postautor: grzecho38 » 2007-11-01, 14:18

witam
potrzebuję program nauczania dla dziecka z uu w stopniu lekkim kl 6 z jezyka angielskiego lub wskażówki jak zmodyfikować program bazowy. Bardzo prosze o pomoc

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Program i rozkład materiału dla dziecka upośledzonego

Postautor: dushka » 2007-11-01, 19:13

Nie znalazłam nigdzie do angielskiego, też potrzebuję, za to mam do niemieckiego i na tej bazie będę sama modyfikowała.

http://www.literka.pl/article12109.html

grzecho38
Posty: 20
Rejestracja: 2007-10-13, 20:19

Re: Program i rozkład materiału dla dziecka upośledzonego

Postautor: grzecho38 » 2007-11-14, 15:35

a ktos wie z jakich programów nauczania j. angielskiego korzystaja szkoły specjalne

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Program i rozkład materiału dla dziecka upośledzonego

Postautor: dushka » 2007-11-14, 16:13

A z takich, jakie sami sobie wybiorą.

prodvb
Posty: 9
Rejestracja: 2007-12-19, 22:22

Dziecko upośledzone

Postautor: prodvb » 2007-12-19, 22:24

Czy ktoś ma program i plan nauczania ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym 1,2,3 etapie nauczania :(

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Program i rozkład materiału dla dziecka upośledzonego

Postautor: dushka » 2007-12-19, 22:58

Księgarnie mają ;) Ewentualnie poszukaj na stronie kuratorium.miniesterstwa, bo np. dla lekkiego jest darmowy do ściągnięcia.

Awatar użytkownika
Majeczka
Posty: 5
Rejestracja: 2007-10-08, 15:41

Potrzebuje programu do edukacji klasy I-III z uposledzeniem

Postautor: Majeczka » 2007-12-27, 11:09

Witajcie


Jeśli ktoś posiada opracowany program do edukacji dzieci klasy I-III z upośledzeniem lub w normie bardzo proszę o przesłanie mi go na adres jutrzenka-nadziei@wp.pl
Dziękuję

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Program i rozkład materiału dla dziecka upośledzonego

Postautor: dushka » 2007-12-27, 11:19

Poszukaj sobie na stronach kuratoriów lub ministerstwa.

Awatar użytkownika
Majeczka
Posty: 5
Rejestracja: 2007-10-08, 15:41

***

Postautor: Majeczka » 2007-12-27, 11:21

:D Wiesz bardzo bym chciała już opracowany bo mam mało czasu dlatego szukam kogoś kto ma już taki plan

prodvb
Posty: 9
Rejestracja: 2007-12-19, 22:22

Re: Program i rozkład materiału dla dziecka upośledzonego

Postautor: prodvb » 2007-12-27, 13:48

a ktoś by pomógł coś znależdż bo nic nie można znależdż

Awatar użytkownika
Majeczka
Posty: 5
Rejestracja: 2007-10-08, 15:41

Re: Program i rozkład materiału dla dziecka upośledzonego

Postautor: Majeczka » 2007-12-27, 14:10

Indywidualny program edukacyjny dla dziecka upośledzonego w stopniu umiarkowanym

Wrzesień i październik

Sfery rozwoju Cele edukacyjne Formy realizacji Oczekiwane efekty Uwagi
Samodzielność,
Zaradność,
Samoobsługa

Słowne i bezsłowne porozumiewanie się

Sprawność manualna

Orientacja przestrzenna i
pojęcia matematyczne

Uspołecznienie Ubieranie:
- doskonalenie umiejętności rozbierania i ubierania
- kształtowanie umiejętności sznurowania i ubierania butów
Jedzenie:
- dbanie o estetykę podczas jedzenia
Czynności higieniczne:
- zachowanie czystości w miejscu pracy, dbałość o zabawki i pomoce edukacyjne
- wyrabianie nawyku mycia rąk przed posiłkami i po korzystaniu z toalety
- rozwijanie percepcji słuchowej
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- rozwijanie sprawności manualnej
- utrwalanie schematu swojego ciała i osoby drugiej, strona lewa i prawa
- utrwalanie stosunków przestrzennych
- kształtowanie pojęcia liczby w różnych aspektach w zakresie 5
- pogłębianie rozumienia pojęć: równo, tyle samo, mniej więcej

- doskonalenie znajomości adresu, imion rodzeństwa itp.

- Przestrzeganie norm współuczestnictwa i współzawodnictwa w grupie
- uwrażliwianie na potrzeby innych osób, udzielanie im pomocy - współdecydowanie o doborze garderoby
- ćwiczenia w praktycznym ubieraniu i rozbieraniu, dobieraniu ubioru adekwatnie do pory roku, pogody, sytuacji
- dobieranie ubrań na ilustracjach do pory roku itp.

- odnoszenie po sobie naczyń
- udział w przygotowaniu posiłków
- robienie kanapek, nalewanie picia
- pełnienie dyżurów
- przestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy

- ćwiczenia prawidłowego odbioru dźwięku
- różnicowanie sygnałów dźwiękowych
- różnicowanie, słuchanie, pamięć dźwięków
- odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych
- dzielenie zdania na wyrazy
- dzielenie wyrazów na sylaby
- wysłuchiwanie głosek w nagłosie i wygłosie
- różnicowanie głosek podobnych fonematycznie
- syntezy sylab podobnych ze słuchu
- syntezy głosek podobnych ze słuchu


- kalkowanie, lepienie, wycinanie, obwodzenie konturów
- ćwiczenia wg. metody Frostig
- pisanie na zasadzie odwzorowywania
- samodzielne podpisywanie się imieniem i nazwiskiem

- zastosowanie loteryjek, łamigłówek, zagadek matematycznych

- ćwiczenia praktyczne

- ćwiczenia praktyczne
- udział w zabawach i grach zespołowych – współpraca dla osiągnięci wspólnego celu, przestrzeganie kolejności udziału w zabawie
- znajomość i stosowanie form grzecznościowych
- gromadzenie doświadczeń przebywania w miejscach publicznych
- Udział w zajęciach plastycznych i muzycznych
- Pomoc kolegom z klasy Potrafi ubrać się , dobrać garderobę do stanu pogody

Potrafi przygotować prosty posiłek
Pełni samodzielnie dyżury
Przestrzega higienicznej i bezpiecznej pracy

Prawidłowo rozpoznaje i różnicuje dźwięki

Powtarza rytm na podstawie struktur przestrzennych

Dzieli zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby
Słyszy głoski w nagłosie i wygłosie

Sprawniej odwzorowuje
Samodzielnie podpisuje się

Potrafi określić stronę prawą i lewą
Zna schemat swojego ciała
Zna wybrane stosunki przestrzenne
Ma wytworzone pojęcie liczby
Rozumie pojęcia: równo, mniej, więcej, tyle samo

Współpracuje w zabawach i grach z kolegami
Przestrzega reguł gier i zabaw
Stosuje formy grzecznościowe

Miesiąc: listopad, grudzień


Sfery rozwoju Cele edukacyjne Formy realizacji Oczekiwane efekty Uwagi
Samodzielność, zaradność, samoobsługa

Słowne i bezsłowne porozumiewanie się z otoczeniem

Sprawność manualna i grafomotoryczna

Ucznienie Ubieranie:
- kształtowanie umiejętności sznurowania i wiązania butów
- doskonalenie umiejętności doboru odzieży do pogody, sytuacji
Jedzenie:
- dbanie o estetykę podczas jedzenia

Czynności higieniczne:
- zachowanie czystości na stołówce, miejscu pracy
- wyrabianie nawyku mycia rąk przed jedzeniem i po wyjściu z toalety
- przestrzeganie zasady nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do osób trzecich

- rozwijanie umiejętności nadawania informacji
- rozwijanie umiejętności mówienia
- doskonalenie umiejętności odbioru informacji
- rozwijanie percepcji słuchowej
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- zapoznawanie z umownymi symbolami graficznymi

- utrwalanie schematu własnego ciała i osoby drugiej
- utrwalanie stosunków przestrzennych
- tworzenie pojęcia zbioru i porównywanie liczebności zbioru
- kształtowanie pojęcia liczby w różnych aspektach w zakresie 5

- przestrzeganie norm współuczestnictwa i współzawodnictwa w grupie
- przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych - ćwiczenia wiązania i sznurowania butów na płytkach manipulacyjnych i w praktyce
- dobieranie ubrań do pory roku, pogody, sytuacji na ilustracjach i w sytuacjach rzeczywistych

- odnoszenie po sobie naczyń na stołówce
- przygotowywanie posiłków (kanapek) sobie i kolegom
- pełnienie dyżurów na stołówce

- wdrażanie do przestrzegania zasady nie korzystania z ręcznika, mydła kolegów , wieszanie na swoim miejscu , znajomość znaczka

- przypominanie o myciu rąk w określonych sytuacjach

- przekazywanie informacji o stanach emocjonalnych poprzez mimikę, gest, słowa – w zabawie np. „ Lubię cię, bo...”,”Jest mi źle, bo...”. „Teatr pacynek”, „Rodzinka” itp.
- nazywanie rzeczy i czynności
- nazywanie desygnatów rzeczy na obrazie
- określanie cech przedmiotów
- omawianie treści obrazka
- opowiadanie treści krótkich historyjek obrazkowych
- słuchanie krótkich wierszy i opowiadań nadawanych przez nauczyciela
- słuchanie i wykonywanie poleceń
- rozpoznawanie, różnicowanie i lokalizacja dźwięków z otoczenia lub instrumentów muzycznych
- odtwarzanie struktur rytmicznych
- podział zdań na wyrazy
- podział wyrazów na sylaby – wyklaskiwanie
- podawanie wyrazów rozpoczynających się od określonej sylaby
- utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy tzw. ciągów słownych; nauka wierszy, rymowanek, nazw dni tygodnia
- umowne oznaczenie pogody za pomocą symboli, obrazków
- rysowanie wzorów graficznych do piosenek i rymowanek – Metoda Dobrego Startu

- wskazywanie i nazywanie strony prawej i lewej, prawych i lewych kończyn
- ćwiczenia w określaniu wzajemnego położenia obiektów
- ćwiczenia w określaniu położenia przedmiotów w stosunku do dziecka
- schemat liczenia – przyporządkowanie przedmiotom gestu wskazania i liczebnika
- ćwiczenia w wyodrębnianiu i tworzeniu zbiorów
- monograficzne opracowanie liczb w zakresie 5
- porównywanie liczebności zbiorów przez łączenie w pary

- udział w różnych formach pracy np.: gry, zabawy
- wytwarzanie konkretnych sytuacji w celu stosowania form grzecznościowych, systematyczne przypominanie
Tematyka zajęć:
- Święto Zmarłych: znicz
- Jesień w otoczeniu: jesień za oknem, jesień na drodze do szkoły
- Jesień w lesie i w parku: jesienne liście, kasztany, żołędzie, jarzębina
- Zimowa odzież: obuwie, palto, buty, czapka, szalik, rękawiczki
- Odzież dziecka: spodnie, spódniczka, sukienka, sweter, skarpety

Sznuruje i wiąże buty
Samodzielnie dobiera ubrania do pogody i sytuacji

Dba o porządek na stołówce
Samodzielnie przygotowuje kanapki
Poprawnie pełni dyżury na stołówce
Zna zasady higieny osobistej

Potrafi mówić o swoich uczuciach

Nazywa rzeczy i czynności

Próbuje określać cechy przedmiotów
Sprawnie opowiada obrazki i historyjki obrazkowe
Potrafi słuchać i rozumie

Rozpoznaje i odtwarza dźwięki z otoczenia

Dzieli zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby

Zna kilka piosenek i wierszyków, rymowanek
Zna umowne symbole pogody i potrafi je odczytać

Kojarzy wzory graficzne z odpowiednia piosenką

Wskazuje stronę prawą i lewą kończyny prawe i lewe
Zna poznane stosunki przestrzenne
Odlicza z równoczesnym gestem wskazania

Zna liczby w zakresie 5
Tworzy zbiory i porównuje ich liczebność

Zna i przestrzega normy współzawodnictwa i współuczestnictwa
Stosuje formy grzecznościowe

Zna i stosuje słownictwo związane z tematyką zajęć
Chętnie uczestniczy w zajęciach
Włącza się samodzielnie w czasie zajęć

Miesiąc : styczeń, luty, marzec

Sfery rozwoju Cele edukacyjne Formy realizacji Oczekiwane efekty Uwagi
Samodzielność, zaradność, samoobsługa

Słowne i bezsłowne porozumiewanie się z otoczeniem

Orientacja przestrzenna i pojęcia matematyczne

Sprawność manualna i grafomotoryczna

Uspołecznienie Ubieranie :
- kształtowanie umiejętności doboru odzieży do pogody, sytuacji
- kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych
- Jedzenie :
- dbanie o estetykę podczas jedzenia

Czynności higieniczne:
- zachowanie czystości na stołówce, miejscu pracy
- wyrabianie nawyku mycia rąk przed i po jedzeniu oraz po wyjściu z toalety
- przestrzeganie zasady nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do osób drugich

- rozwijanie umiejętności nadawania informacji
- uczenie porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
- rozwijanie umiejętności mówienia
- rozwijanie percepcji słuchowej
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- zapoznanie z umownymi symbolami graficznymi
- utrwalanie schematu własnego ciała i osoby drugiej
- utrwalanie pojęć stosunków przestrzennych
- tworzenie pojęcia zbioru i porównywanie liczebności zbioru
- kształtowanie pojęcia liczby w zakresie 8

- rozwijanie sprawności manualnej i grafomotoryki
- rozwijanie psychomotoryki
- przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych - ćwiczenia w dobieraniu odzieży do pogody i sytuacji na ilustracjach i w sytuacjach rzeczywistych
- zachęcanie do pomocy innym dzieciom w ubieraniu

- odnoszenie po sobie naczyń na stołówce
- samodzielne pełnienie dyżurów na stołówce
- przypominanie o myciu rąk w określonych sytuacjach

- ćwiczenia w rozpoznawaniu własnych i cudzych uczuć
- ćwiczenia w dostrzeganiu swoich mocnych stron
- ćwiczenia w widzeniu różnic i podobieństw między ludźmi
W/w ćwiczenia realizowane będą w ramach programu edukacyjnego dla kl. I – III A. Kołodziejczyka

- przekazywanie informacji o stanach emocjonalnych poprzez mimikę, gest, słowa
- nazywanie rzeczy i czynności , określanie cech przedmiotów
- opowiadanie treści obrazka i historyjek obrazkowych

Odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych:
- odtwarzanie rytmu ilustrowanego układem przestrzennym
- rozpoznawanie układu przestrzennego odpowiadającego wystukanemu rytmowi
- rozpoznawanie rytmu zgodnego z układem przestrzennym
- słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtworzenie przez: wyklaskiwanie, wystukiwanie ołówkiem, pałeczką na bębenku, na dzwonkach
- różnicowanie dźwięków oparte na muzyce i rytmice
- porównywanie melodii pod względem tempa, wysokości głosu
- różnicowanie tonów wysokich i niskich oraz tempa szybkiego i powolnego
- analiza i synteza wyrazowa zdań
- dzielenie zdań na wyrazy
- układanie zdań do obrazków
- analiza i synteza sylabowa wyrazów
- dzielenie wyrazów na sylaby, synteza tych sylab, pojecie sylaby , liczenie sylab
- tworzenie wyrazów z sylab
- podawanie wyrazów rozpoczynających się od danej sylaby
- utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy tzw. ciągów słownych
- rysowanie wzorów graficznych do piosenek i rymowanek – Metoda Dobrego Startu

- ćwiczenia całego tułowia w dużej przestrzeni
- ćwiczenia w wytwarzaniu kontrolowanych ruchów w stosunku do przedmiotów w otoczeniu
- ćwiczenia kształtujące rozumienie określeń słownych oznaczających kierunek, położenie, wzajemny układ stosunków przestrzennych
- ćwiczenia kontroli wzrokowej
- schemat liczenia
- ćwiczenia w wyodrębnianiu i tworzeniu zbiorów
- monograficzne opracowanie liczb w zakresie 8
- porównywanie liczebności zbioru przez łączenie w pary

- układanie z koralików, klocków, z patyczków płotków, drabinek itp. ,
- układanki rozsypanki
- układanki oparte na zasadzie tożsamości i oparte na zasadzie przynależności
- zabawy konstrukcyjne
- lepienie – ugniatanie plasteliny i wypełnianie nią powierzchni, wałkowanie cienkich wałków, toczenie kulek itp.
- wycinanie – typu płaskiego- po linii prostej, bez narysowanej linii, po linii falującej, wycinanie małych i dużych kół, wycinanie postaci ludzkich itp.
- malowanie – jednocześnie dwoma rękoma, malowanie palcem wacikiem, pędzlem, malowanie różnych linii
- rysowanie
- wydzieranie
- stemplowanie
- wyszywanie
- ćwiczenia graficzne

Tematyka zajęć:
- ZABAWKI DZIECI: lalka, miś, wieża z klocków, auta
- ZABAWY ZIMOWE: sanki, śnieżki, bałwan, ślizgawka – łyżwy, zima
- PTAKI W ZIMIE: wrony, wróble, gołębie, sikorki, karmimy ptaki
- ZWIERZĘTA DOMOWE W ZIMIE: pies, kot, krowa, koń, kura
- NASZ DOM: dom, w którym mieszkam, moje mieszkanie, kuchnia – wyposażenie i funkcja, pokój – wyposażenie i funkcja, pokój – wyposażenie i funkcja, przedpokój – wyposażenie i funkcja, łazienka – wyposażenie i funkcja
- PRACA KOBIET: praca mojej mamy, praca nauczycielki, praca woźnej i szatniarki, praca kucharki, święto kobiet
- NASZE POŻYWIENIE:: sklep spożywczy, pieczywo, mleko, śmietana, masło,
- NASZE POŻYWIENIE: jajka, sery, wędlina, mięso, drób
- NASZE POŻYWIENIE: mąka, kasza, makaron, ziemniaki (powtórzenie i utrwalenie), warzywa z piwnicy
Samodzielnie dobiera odzież do pogody i sytuacji
Chętnie pomaga innym

Dba o porządek na stołówce i w miejscu pracy
Poprawnie pełni dyżur na stołówce
Przestrzega zasad higieny osobistej

Potrafi wyrazić swoje uczucia
Potrafi dostrzegać różnice i podobieństwa między ludźmi

Zna swoje mocne strony

Nazywa rzeczy i czynności , określa cechy przedmiotów
Poprawnie opowiada obrazki i historyjki obrazkowe

Odtwarza struktury dźwiękowe na podstawie układów przestrzennych

Różnicuje melodie pod względem tempa i wysokości głosu Różnicuje tony wysoki i niskie

Dzieli wyrazy na sylaby, zdania na wyrazy

Zna kilka piosenek i rymowanek
Kojarzy wzór graficzny z odpowiednią piosenką

Zna stosunki przestrzenne i nazywa je
Odlicza z równoczesnym gestem wskazania
Zna liczby w zakresie 8
Samodzielnie tworzy zbiory i porównuje ich liczebność
Wskazuje kierunki

Jest sprawniejszy manualnie i psychomotoryczne

Zna słownictwo i pojęcia związane z tematyka zajęć
Chętnie uczestniczy w zajęciach

Miesiąc: kwiecień, maj, czerwiec
Sfery rozwoju Cele edukacyjne Formy realizacji Oczekiwane efekty Uwagi
Samodzielność, zaradność, samoobsługa

Słowne i bezsłowne porozumiewanie się z otoczeniem

Orientacja przestrzenna i pojęcia matematyczne

Sprawność manualna i grafomotoryczna

Uspołecznienie

Ubieranie:
- kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych

Jedzenie:
- dbanie o estetykę jedzenia

Czynności higieniczne:
- dalsze wyrabianie nawyku mycia rąk w określonych sytuacjach

- rozwijanie umiejętności nadawania informacji
- uczenie porozumiewania się i rozwiązywania problemów, konfliktów
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
- rozwijanie umiejętności mówienia
- rozwijanie percepcji słuchowej

- kształtowanie schematu własnego ciała
- utrwalanie pojęć czasowych, wielkościowych, przestrzennych, ilościowych
- porównywanie liczebności zbioru
- kształtownie pojęcia liczby w zakresie 10

- rozwijanie sprawności grafomotorycznej i manualnej
- rozwijanie psychomotoryki

- przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych
- zachęcanie do pomocy innym dzieciom w ubieraniu, zakładaniu obuwia i wiązania ich

- ćwiczenia w estetycznym przygotowaniu posiłków
- odnoszenie naczyń po sobie na stołówce
- utrzymanie czystości wokół siebie podczas przygotowywania posiłków i podczas spożywania ich

- przypominanie o myciu rąk
- omawianie obrazków dotyczących higieny osobistej i higienicznego planu dnia codziennego

- realizacja programu edukacyjnego A. Kołodziejczyka dla kl I- III
- gry interakcyjne w których dzieci mogą wyrazić swoją agresję i przyjazne uczucia wcielając się wcielając się w sytuacje osoby uciekającej i broniącej się jak i atakujacej np. Wilk i owca, wykorzystanie zabaw według K.W.Vogel
- udzielanie prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania
- formułowanie pytań
- wypowiadanie na podstawie konkretnej sytuacji, obrazka i historyjki obrazkowej
- analiza i synteza wyrazów
- słuchanie krótkich bajek i opowiadań
- wygłaszanie wierszyków i rymowanek
- rytmiczne marsze z wyklaskiwaniem
- słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtwarzanie poprzez wyklaskiwanie, wystukiwanie itp.
- Rysowanie wzorów graficznych do piosenek i rymowanek wg metody Dobrego Startu

- wykonywanie prostych operacji matematycznych

- klasyfikowanie wg cech jakościowych i ilościowych
- rozumienie pojęć czasu: teraz – potem, dzisiaj, wczoraj, jutro, dni tygodnia
- rozumienie pojęć wielkościowych’ duży- mały, długi-krótki, gruby-cienki
- rozumienie pojęć przestrzennych: nad-pod, wysoko-nisko, daleko-blisko, przed sobą- za sobą, prawo-lewo
- rozumienie pojęć ilościowych” mało-dużo, mniej- więcej, tyle samo
- łączenie przedmiotów w pary
- zliczanie do 10
- ćwiczenia całego tułowia w dużej przestrzeni

- wykorzystanie programu M. Frostig
- posługiwanie się przyborami plastycznymi – pędzel, pastele, kredki, ołówek
- zamalowywanie dużych przestrzeni
- wypełnianie płaszczyzn okonturowanych
- swobodne rysowanie
- modelowanie prostych elementów z mas plastycznych
- wydzieranki, wycinanki
- wycinanie prostych elementów w papierze
- łączenie materiałów klejem

- Tematyka zajęć:
WIOSNA: zwiastuny wiosny, bazie, kwiaty wiosenne, tulipany lub inne kwiaty, pączki na drzewach
ŚWIĘTA WIELKANOCNE: przygotowanie do świąt, pisanki, zakupy świąteczne
RUCH ULICZNY: ulica, samochód, autobus, tramwaj, pojazdy, droga dziecka do szkoły, droga ze szkoły, wiosna w najbliższym otoczeniu szkoły, drzewa i krzewy wiosną, trawniki,
KSIĄŻKI: dni książki, kącik książki w klasie, moje książki w domu, moja książeczka
OGRÓD WIOSNĄ: nasza grządka, wiosna w polu, wiosna w parku i lesie
DZIEŃ MATKI: moja mama, upominek dla mamy, laurka dla mamy, kwiaty dla mamy, poczęstunek dla mamy
LETNIE ZABAWY: dzień dziecka, zabawy lalkami, piłkami, samochodami i innymi pojazdami, zabawy w piaskownicy
WIOSENNE WARZYWA: warzywa na straganie lub w sklepie, rzodkiewka, szczypiorek, nasza grządka
WCZESNA OWOCE: truskawki, czereśnie, porzeczki, jagody
PRZYGOTOWANIE DO WAKACJI: wakacje na wsi, wakacje na koloni, nad wodą, bezpieczeństwo podczas wakacji, podróż na wakacje
Chętnie pomaga innym

Dba o porządek na stołówce
Estetycznie przygotowuje i spożywa posiłek

Przestrzega zasad higieny osobistej

Potrafi wyrazić swoje uczucia
Zna swoje mocne i słabe strony
Chętnie uczestniczy w grach i zabawach

Prawidłowo formułuje pytania i odpowiedzi
Potrafi wypowiadać się na podstawie obrazka, historyjki obrazkowej
Odtwarza struktury dźwiękowe na podstawie struktur przestrzennych
Zna kilka rymowanek i wierszyków

Kojarzy wzór graficzny z odpowiednią piosenką

Rozumie pojęcia czasu, wielkościowe, przestrzenne, ilościowe

Odlicza z jednoczesnym gestem wskazania
Zna liczby w zakresie 10
Porównuje liczebność zbiorów

Jest sprawniejszy manualnie i psychomotorycznie

Zna słownictwo związane z tematyką zajęć
Chętnie uczestniczy w zajęciach
Koncentruje się na wykonywanym zadaniem
Pracuje zgodnie ze wskazówkami nauczyciela
Opracowała: p. Mariola Krupa

[ Dodano: 27 Grudzień 2007, 13:11 ]
ja mam to w kształcie tabeli ale tu nie moge wstawic podaj adres emalia to przesle załącznikiem

Majeczko, pozwoliłam sobie trochę to zmniejszyć likwidując ta puste obszary.
Ostatnio zmieniony 2007-12-27, 17:54 przez Majeczka, łącznie zmieniany 1 raz.


Wróć do „Poszukuję ...”