Szkoły i klasy integracyjne

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: dushka » 2007-11-29, 17:33

No mnie na pewno lepiej :)

Właśnie dzisiaj zrobiliśmy sobie ogromną zadymę pod tytułem "ubieramy choinkę" :D Część dzieciaków wycierała choinkę z kurzu na mokro i w ogóle rozkładała ją, część wycierała zakurzone bombki i prostowała łańcuchy, część lepiła długaśny łańcuch papierowy , a wszyscy robili tyle wrzasku i zamieszania, że śmiać mi się chciało ;) Ale to był hałas pozytywny, wynikający z radosnego podniecenia, bo nikt się nie pokłócił, nikt nie poobrażał i w ogóle strasznie dzieciaki dumne z siebie były. A uwinęliśmy się w jedną godzinę wychowawczą, tyle, że bałaganik potem sprzątaliśmy na przerwach.

A w ogóle powstawiałam dzieciakom jakieś masakryczne ilości punktów dodatnich, bo mnie zszokowali pozytywnie tą pracą, potem sprzątaniem :)

whiteeye
Posty: 74
Rejestracja: 2007-05-11, 22:01

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: whiteeye » 2007-12-02, 17:50

Z tego co szukałam (sama jestem wspomagającym) nie ma takiego rozporządzenia, a dodatek jeśli jest, jest zależny od władz gminy. W niektórych szkołach nauczyciele w klasach integracyjnych dostają dodatek za trudne (uciążliwe) warunki pracy, w innych nie.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: dushka » 2007-12-02, 17:52

Nie dostaję nic, ani złotówki, a wręcz odwrotnie - sama do pracy dopłacam :roll:

Jethro Tull
Posty: 885
Rejestracja: 2007-08-07, 23:08

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: Jethro Tull » 2007-12-02, 18:51

w klasach integracyjnych taki dodatek nie przysługuje

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: dushka » 2007-12-02, 18:52

Tak, aczkolwiek niektóre miasta przyznają ;)

Jethro Tull
Posty: 885
Rejestracja: 2007-08-07, 23:08

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: Jethro Tull » 2007-12-02, 18:57

jeśli OP tak z własnej inicjatywy doda

joanna777
Posty: 1
Rejestracja: 2008-03-10, 15:14

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: joanna777 » 2008-03-10, 15:19

uważam że tak naprawdę nie każde dziecko może być w klasie integracyjnej.
niektóre nie potrafią zawiązać butów a ZNAKOMICIE RADZą sobie z ulamkami . Jaka w tym logika

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: dushka » 2008-03-10, 16:20

A co ma jedno z drugim wspólnego?

Klasy integracyjne są nie tylko dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dziecko może być świetnym uczniem, średnia 5,3 dajmy na to, a poruszać się na wózku i nie potrafić butów zawiązać...

achaa
Posty: 13
Rejestracja: 2008-02-23, 15:52

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: achaa » 2008-03-10, 20:22

dushka pisze:Klasy integracyjne są nie tylko dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dziecko może być świetnym uczniem, średnia 5,3 dajmy na to, a poruszać się na wózku i nie potrafić butów zawiązać...


Jeszcze musi mieć szczęście spotkania na swojej drodze łaskawcę nauczyciela, który zechce w takim dziecku na wózku, co to butów nie potrafi zawiązać zauważyć inteligencję. Jeżeli jeszcze dziecko mówi, to ma jakieś szanse, jeżeli nie mówi, może mieć pecha.
Osobiście uważam, że klasy integracyjne są zwłaszcza dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową, wzroku czy słuchu a dopiero na końcu dla uczniów z nps. intelektualną. Nie, nie dlatego, że dziecko z nps. intelektualną się nie nadaje, ale dlatego, że większość nauczycieli się nie nadaje do tego by sensownie uczyć dziecko z npsp. intelektualną w klasie integracyjnej.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: dushka » 2008-03-10, 20:33

Ja mam w klasie uu w stopniu lekkim, wózek, niepełnosprawne nogi, niedowidzenie z oczopląsem i inteligencję powyzej przeciętnej z brakiem umiejętności czytania i pisania :D Wesoło. Ale na żadną inną klasę bym tych moich dzieciaków nie zamieniła. Fajni są ;)

Co do niepełnosprawności intelektualnej - jeśli oligowiec potrafi sensownie i jasno dogadać się co do pracy z nauczycielem przedmiotowcem - nie jest źle. A jak do tego współpraca z domem jest dobra, to rzekłabym - jest całkiem dobrze :D

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 402
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Nauczyciele pracujący w szkołach integracyjnych!

Postautor: ms.elephant » 2008-07-20, 18:07

Bardzo proszę o kontakt nauczycieli pracujących w szkołach integracyjnych.

Szkoła integracyjna, to takie miejsce, gdzie niestety pracuje się bardzo intuicyjnie, w wielu kwestiach brakuje odgórnych przepisów, a te które są, każdy inaczej interpretuje.

Bardzo zależy mi na kontakcie oraz wymianie doświadczeń odnośnie wyglądu Indywidualnych Programów Edukacyjno - Terapeutycznych, tygodniowych - miesięcznych planów pracy oraz innych wewnętrznych dokumentów klasowych.

W mojej szkole co roku wprowadzamy jakieś zmiany, nowości i udoskonalenia. Nie zawsze są one trafne, nie zawsze się sprawdzają. Zdarza się, iż wizytator ma jeszcze inną wizję. W rezultacie mamy mnóstwo dokumentów (dość dużych objętościowo) ;)

Chciałabym dowiedzieć się jak to jest w innych szkołach integracyjnych, które dokumenty są obowiązkowe, a które nie. Jak one wygladają i co zawierają.

Coraz częściej obawiam się bowiem, iż praca papierkowa pochłonie nas całkowicie .... i gdzie będą wtedy dzieci? ... :(

anmar
Posty: 178
Rejestracja: 2007-08-20, 23:54

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: anmar » 2008-07-21, 20:39

Nie pracu7ję co prawda w szkole integracyjnej, ale specjalnej i masowej. Materiały na temat tworzenia indywidualnych programów opracowało_CMPP-P . Skopiowałam Ci. Jak potrzebujesz więcej to pisz na priva.

Pracownicy Pracowni, mając na uwadze przepisy prawa oświatowego dotyczące dostosowywania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów opracowali "Zasady konstruowania indywidualnego programu edukacji ucznia niepełnosprawnego w szkole integracyjnej i ogólnodostępnej", zamieszczony poniżej. Materiał ten stanowi cenną pomoc dla wszystkich pedagogów, a szczególnie dla tych, którzy w klasach integracyjnych pełnią rolę nauczycieli wspierających i którzy "na co dzień" konstruują indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne dla uczniów niepełnosprawnych.
Zasady konstruowania indywidualnego programu edukacji
ucznia niepełnosprawnego
w klasie integracyjnej i ogólnodostępnej
Indywidualny program edukacji w odniesieniu do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię o dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, tworzony jest wtedy, gdy dziecku nie wystarcza wsparcie ze strony rówieśników i nauczyciela, ale wówczas, gdy uczeń wymaga dodatkowej pomocy nauczyciela i specjalistów, oraz modyfikacji treści programowych.
Konstruując indywidualny program edukacji należy pamiętać o jego dostosowaniu do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz predyspozycji ucznia, a także, że powinien on mieć charakter edukacyjno-terapeutyczny, z uwagi na fakt, że w przypadku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obu tych funkcji nie można od siebie oddzielać.
W zakresie funkcji edukacyjnej indywidualny program może być:
1. adaptacją podstawy programowej do możliwości uczniów niepełnosprawnych
a. w minimalnym zakresie, ograniczoną do uwag związanych z dysfunkcją ucznia, która nie wiąże się z obniżeniem wymagań (szczególnie na I etapie edukacyjnym),
b. w znacznym zakresie, kiedy stopień dysfunkcji ucznia uniemożliwia realizowanie treści programowych i wymaga większych modyfikacji, zarówno w zakresie treści, jak i sposobu realizacji, a także konieczności dodatkowych działań wspomagających.
2. całkowicie autorskim programem zawierającym treści nauczania, metody i formy pracy na poszczególnych, bądź wszystkich przedmiotach lub obszarach edukacyjnych, dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.
W zakresie funkcji terapeutycznej indywidualny program edukacji powinien zawierać działania mające na celu nawiązanie z uczniem pozytywnego kontaktu emocjonalnego (np. poprzez pozytywne wzmacnianie nawet niewielkich jego postępów), usprawnianie zaburzonych funkcji, kompensowanie braków, wspieranie rozwoju umysłowego i społecznego ucznia poprzez rewalidację w formie m.in. gimnastyki korekcyjnej, rehabilitacji ruchowej, logopedii, nauki alternatywnych metod komunikacji, stymulacji polisensorycznej, rozwijanie procesów poznawczych, eliminowanie zachowań niepożądanych, a także powinien zawierać inne formy terapii, takie jak np. hydroterapię, hipoterapię, muzykoterapię itp.
Indywidualny program edukacji należy budować w oparciu o:
1. Informacje o dziecku i jego specjalnych potrzebach, które pochodzą:
1. z wywiadów i rozmów z rodzicami,
2. z orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne zawierających diagnozę pedagogiczną i psychologiczną,
3. od lekarzy i specjalistów i dotyczą niepełnosprawności dziecka,
4. z obserwacji nauczyciela dot. funkcjonowania ucznia w klasie, np.:
a. jak się porusza - czy samodzielnie przejdzie do tablicy, czy wymaga pomocy w czasie szkolnych wycieczek, na lekcjach wychowania fizycznego ...,
b. jak się komunikuje - słownie, wypowiedzi rozbudowane, czy wymaga alternatywnych metod (piktogramy, symbole Blissa), bądź specjalistycznych metod komunikacji (alfabet Braille'a, język migowy),
c. jak pisze - czy mieści się w liniaturze, czy przepisuje, czy pisze z pamięci itp.,
jak czyta - czy głoskuje, czyta globalnie, czyta ze zrozumieniem, jakie ma tempo czytania, czy uczy się Braille'a),
d. jak wyraża swoje emocje i funkcjonuje w relacjach z innymi.
Można również skorzystać z gotowych narzędzi diagnostycznych (szczególnie w odniesieniu do dzieci z upośledzeniem umysłowym i autystycznych), np.:
• Inwentarz H.C. Gunzburga do Oceny Postępu Rozwoju Społecznego,
• Program TEACCH,
• skala I. Uzgiris, C. Hunt do badania rozwoju inteligencji dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i głębokim.
Ponadto, w indywidualnym programie edukacji powinny znaleźć się następujące informacje:
1. dane personalne ucznia,
2. krótka charakterystyka ucznia (dominujące nastroje, ulubione formy aktywności, zachowania nietypowe oraz specyficzne zalecenia),
3. opis grupy szkolnej, do której uczeń należy,
4. tygodniowy rozkład zajęć ucznia,
a także:
5. zgoda rodziców na realizację indywidualnego programu,
6. podpis osoby odpowiedzialnej za przygotowanie programu,
7. informacja o zatwierdzeniu programu przez radę pedagogiczną oraz numer w szkolnym zestawie programów.
Indywidualny program edukacji powinien zawierać:
• cele edukacyjne (główne i szczegółowe) - konkretne umiejętności, w które zamierzamy wyposażyć ucznia;
Cele te, to przede wszystkim wspieranie rozwoju każdego dziecka w różnych sferach. Będą się one różniły w zależności od możliwości i potrzeb ucznia (wpływ na to zróżnicowanie może także mieć specyfika ograniczeń związanych z niepełnosprawnością). Nie zawsze cele poznawcze będą w programie indywidualnym pierwszoplanowe. Ustalenie hierarchii celów ma zasadnicze znaczenie dla pomyślności programu. Należy zacząć o d tego, co jest najistotniejsze dla dziecka, aby mogło w ogóle się uczyć ( jeżeli dziecko ma np. fobię szkolną, to zasadniczym elementem programu będzie obniżenie poziomu lęku i konieczne działania podjęte w tym zakresie, np. u dzieci z cechami autyzmu - budowanie tożsamości, itp).
Cele powinny być krótkoterminowe (1 - 3 miesiące);
• treści nauczania - zagadnienia (wiedza), dzięki którym uczeń osiągnie założone przez nauczyciela cele edukacyjne;
Kryterium doboru treści nauczania powinna być korzyść dla rozwoju ucznia. Program nauczania należy modyfikować w takim zakresie, jak to jest konieczne, biorąc pod uwagę trudności związane z funkcjonowaniem dziecka oraz uwzględniając te treści, które są i mogą być przez ucznia przyswajane (ilość, jakość treści, zróżnicowanie prac domowych).
W odniesieniu do dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, należy w każdym temacie wychodzić od treści podstawowych, konkretno-obrazowych;
To, czego dziecko może nauczyć się na zajęciach edukacyjnych będzie również zależało od jakości pracy nauczyciela i będzie wymagało zmian w jego stylu pracy, w dotychczasowym sposobie prowadzenia lekcji, w organizacji klasy (np. w ustawieniu ławek), w ocenianiu i stosowaniu różnorodnych pomocy dydaktycznych ... Wymagana jest zatem rozumiejąca, refleksyjna i twórcza postawa nauczyciela, która sprzyja powodzeniom ucznia.
• procedury osiągania celów - metody, formy (bardzo konkretne), środki dydaktyczne, którymi posłuży się nauczyciel, aby uczeń osiągał nawet minimalny sukces;
• rodzaje pomocy i wsparcia
a. Pomoc pedagoga wspierającego na wybranych godzinach lub na wszystkich lekcjach w zależności od potrzeb uczniów.
b. Pomoc specjalistyczna tylko taka, jaka jest absolutnie konieczna i wycofywanie jej najszybciej jak to wykonalne, żeby pozwolić na maksymalną samodzielność dziecka.
c. Jeżeli są inne potrzeby wynikające z niepełnosprawności, to w indywidualnym programie zapisujemy rodzaj pomocy i osobę odpowiedzialną za realizację (kto wyprowadza do toalety, cewnikuje, itp.).
d. Pomoc płynąca ze strony rówieśników (współpraca w grupach, w parach, kontakty indywidualne...).
• przewidywane osiągnięcia - a właściwie kierunki, w jakich prawdopodobnie uczeń będzie się rozwijał;
Nie możemy przewidzieć, ile czasu zajmie uczniowi opanowanie danej umiejętności (a więc zrealizowanie celu);
• ocenę osiągnięć ucznia - ocena opisowa będąca diagnozą pedagogiczną;
Ważną rolę stanowią arkusze lub zeszyty obserwacji, w których na bieżąco odnotowujemy zachowania i postępy ucznia;
Ocena postępów dziecka zawsze dokonywana jest w płaszczyźnie indywidualnej - co dziecko osiągnęło w stosunku do siebie, a nie w odniesieniu do innych. Obserwacji dokonują również rodzice, uwzględnianie od nich informacji zwrotnych jest bardzo istotne, bo warunkuje powodzenie w edukacji dziecka;
• ewaluację programu - sposób, w jaki dowiemy się, czy program jest prawidłowo skonstruowany i czy przynosi zamierzone efekty.
Tak więc ewaluacja powinna zawierać:
• rejestrację zmian i postępów (dokumentacja tego, co dziecko osiągnęło),
• ocenę skuteczności podjętych priorytetowych działań (wygaszanie pewnych zachowań, budowanie pozytywnych wzorców),
• wnioski i propozycje zmian w proponowanych działaniach na okres następny.
Ewaluacji dokonują wszystkie strony zaangażowane w tworzenie i realizację programu.
Kto powinien opracować indywidualny program edukacji każdego ucznia?
Indywidualny program edukacji opracowuje dla każdego ucznia, we współpracy z rodzicami, zespół nauczycieli i specjalistów pracujących w szkole.
Zespół stanowią osoby:
• nauczyciel-wychowawca oraz pozostali (wszyscy) nauczyciele
• specjaliści: psycholog, logopeda, terapeuci (np. mowy), rehabilitant, inni.
Nauczyciel - wychowawca jest odpowiedzialny za program i jego realizację.
Rola rodziców przy konstruowaniu i realizacji indywidualnego programu edukacji:
• współtwórcy indywidualnych programów (udział w posiedzeniu zespołu ustalającego program),
• realizatorzy elementów programu edukacji w warunkach domowych,
• pełnoprawni uczestnicy procesu kształcenia i rewalidacji.
Materiał został opracowany przez
Pracownię Wspomagania Rozwoju i Integracji CMPP-P
Leges ab omnibus intellegi debant

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 402
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: ms.elephant » 2008-07-21, 22:26

anmar, bardzo dziękuję!
Z tego co napisałaś, widzę że Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne piszemy tak samo, zawierają mniej więcej te same elementy.
Pozwolę sobie jeszcze, odezwać się do Ciebie na Priv.
Dzięki!!! :D

Mag
Posty: 69
Rejestracja: 2008-08-15, 12:43
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Fizyka
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: Mag » 2008-08-21, 20:40

No dobrze kochani, a powidzcie mi jak wygląda taka praca w klasie integracyjnej w szkole ponadgimnazjalnej? Bo domyślam się, że w większości piszecie o sp, tak?
Dostałam propozycje pracy na stanowisku pedagoga wspierającego, jestem po ped op-wych i od października rozpoczynam studia podyplomowe na kierunku pedagogika lecznicza. Tak do końca nie wiem co mnie w mojej pracy czeka :) Propozycje przyjęłam i juz niedługo rozpoczynam. Jak mogę się do niej jeszcze przygotować, zaczęłam od czytania forum :)

I mam jeszcze jedno pytanie (nie wiem czy to dobre miejsce, ale nie chce zakładać osobnego wątku), jest to moja pierwsza praca i nie posiadam stopnia awansu zawodowego, natomiast mam wykształcenie mgr i uprawnienia pedagogiczne (praktyki pedag na licencjacie powyżej 300h + studiowałam dwie specjalizacje pedagogiczne na SUM, więc kolejne godziny praktyk + wolontariaty). Do której kategorii osób zaliczam sie w ramach wynagrodzenia: czy "tytuł mgr z przygotowaniem pedagogicznym" czy "tytuł mgr bez przygotowania pedagogicznego"? Przygotowanie pedagogiczne mam, ale nie specjalistyczne w dziedzinie ped specjalnej, w której będe pracować.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Szkoły i klasy integracyjne

Postautor: dushka » 2008-08-21, 20:41

Mgr z przygotowaniem pedagogicznym jesteś :)


Wróć do „Kształcenie specjalne i klasy integracyjne”