UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

izaak22
Posty: 2
Rejestracja: 2010-11-11, 22:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Geografia
Lokalizacja: łódzkie

UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: izaak22 » 2014-06-04, 22:52

Witam,
jestem pierwszy raz na forum. Mam takie pytanie: czy do Liceum ogólnokształcącego z oddziałem integracyjnym może zostać przyjęty uczeń, który jest upośledzony umysłowo w stopniu lekkim? Nigdzie nic nie można znaleźć, a jest tylko RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO, W TYM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH,
NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM, I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI,
W KTÓRYM JEST PROWADZONE KSZTAŁCENIE W KLASIE WSTĘPNEJ. Czy tylko na podstawie tego dokumentu, można zrezygnować z przyjęcia ucznia z upośl. umys. lekkim do liceum?

Proszę o informacje i akty prawne (ewentualnie).

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: dushka » 2014-06-05, 11:05

Nie można zrezygnować, moja była uczennica z lekkim uczy się obecnie w LO integracyjnym, w klasie humanistycznej. Aczkolwiek nie jestem przekonana do tego, wg mnie dużo sensowniejsze (bo dziewczyna społecznie ogarnięta świetnie) byłoby posłanie jej do zawodówki by jakiś fach miała.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2014-06-05, 13:38

izaak22 pisze:RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO, W TYM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM, I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI, W KTÓRYM JEST PROWADZONE KSZTAŁCENIE W KLASIE WSTĘPNEJ
W powyższym nie zawarto niepełnosprawności intelektualnej. Czy to może wyrażać intencję ustawodawcy o sposobie kształcenia uczniów z upośledzeniem intelektualnym? Co ze sprawnością umiejętności szkolnych u takiego ucznia?

izaak22
Posty: 2
Rejestracja: 2010-11-11, 22:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Geografia
Lokalizacja: łódzkie

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: izaak22 » 2014-06-05, 17:02

Dziękuję za informacje...my właśnie (a ja w szczególności, bo pracuję też w gim specjalnym z upośledzeniem umysłowym lekkim) mamy dylemat...

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2014-06-05, 18:03

Liczę, że nadejdzie czas na opamiętanie i wszyscy zrozumieją, że ta integracja nie prowadzi tą ścieżką. Uczeń upośledzony umysłowo ma stworzony system szkolnictwa dostosowany do jego możliwości, potrzeb, dysfunkcji. Jeśli szkolnictwo specjalne dla uczniów upośledzonych umysłowo będzie traktowane jako szkoła dla zaniedbanych wychowawczo i pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych, zawsze uczniom takim będzie przypinana łatka. Czy szkoła specjalna to wyrok, że rodzice chcą posyłać swoich pociech do niej? Nie! To subwencja dla szkół ogólnodostępnych, które "nie naciskają" na rodziców i zapewniają, że (po tą kasę) dziecko da sobie radę i będzie (razem z budżetem szkoły) się rozwijać.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: Basiek70 » 2014-06-05, 22:50

jako osobiście zainteresowana powiem tak
- UU może być różne i może determinować różne funkcjonowanie dziecka; bez sensu jest uogólniać
- obecnie w wielu zawodówkach jest tak źle środowiskowo i wychowawczo, ze za nic nie należy tam wysyłać dzieci z UU, bardzo często mających kłopot z asertywnością; one potrzebują przede wszystkim spokojnego, stabilnego środowiska i wydolnego wychowawczo grona pedagogicznego
- jestem po rozmowie z dyrektorką LO (bez klas integracyjnych) - nie widzi żadnych przeciwwskazań, aby uczyły się w jej szkole dzieci z UU, mówi, że tak samo jak w szkole podstawowej czy gimnazjum obowiązuje ich stworzenie dostosowań zgodnie z orzeczeniem
- po LO można zdobywać wiele ciekawych zawodów, dostępnych dla osób z UU, w szkołach policealnych
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

sławka
Posty: 48
Rejestracja: 2009-09-11, 11:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: sławka » 2014-06-17, 19:42

Mam odmienne zdanie na temat kształcenia uczniów uuw stop. lekkim w LO. Jestem swieżo po studiach podyplomowych z oligpfrenopedagogiki i mam bliski kontakt z nauczycielami ze szkoły specjalnej (SP i Gimnazjum). Otóż na podstawie zdobytej wiedzy i rozmów z nauczycielami uważam, że uczeń z uu lekkim to nieporozumienie w LO. Piersza, rzecz to jakim cudem sprostał wymaganiom, żeby otrzymać wymagana liczbe punktów gwarantujaca przyjecie do liceum (no chyba, ze takie liceum jaki uczeń, bo wiadomo niz demograficzny). A poz tym pozwole sobie wkleić część charekterystyki ucznia uu

"Dziecko upośledzone umysłowo w stopniu lekkim cechuje zwolnione tempo pracy, brak samodzielności, pomysłowości i przemyślanego planu działania, wymagają nadzoru, gdyż z chwilą występowania trudności załamują się i mogą łatwo pozostawić pracę nieskończoną. Wymagają też specjalnych bodźców do pracy w formie pochwały, zachęty, nagrody ale także rozkazu.
Dorosłe osoby lekko upośledzone osiągają intelektualny poziom dziecka dwunastoletniego, zaś w zakresie dojrzałości społecznej 17- letniej osoby o normalnym rozwoju intelektualnym. Dzieci o tym samym ilorazie inteligencji, w podobnym wieku i ilorazie dojrzałości społecznej, cechują się dużą różnorodnością w zakresie funkcjonowania poszczególnych zdolności i umiejętności".

Do tej pory myslałam, że wykształcenie coś mówi o człowieku, i ma znaczenie przynajmniej w kwestii zatrudnienia. Czy tos z Państwa zdecydowałby sie na zatrudnienie takiego absolwenta np. w jako referenta w urzedzie, ksiegowosci itp. Ja osobiscie bym swoich finansów nie powierzyła osobie z uu. Majac swidectwo szkoły sredniej - droga stoi otworem na wiele odpowiedzialnych stanowisk ( a rozum 17-latka).

System szkolnictwa jest w kraju na tyle rozwiniety, że osoby z uu mogą zdobyć adekwatne wykształcenie i dobrze radzic sobie w życiu. Tak też stanowi literatura pedagogiczna.
Jako nauczyciel mam kontakt z uczniami z klasy specjalnej (w szkole ogólnodostepnej) i widzę co im sprawia trudność (kojarzenie faktów, myslenie abstarakcyjne, a raczej jego brak, brak logiki w rozumowaniu itp.), dlatego nie wierzę, ze poradzą sobie w szkole sredniej.
I jeszcze jedno - jako matka nie chciałabym, aby np. klasa w LO składała sie z połowy uczniów uu i w normie intelektualnej, bo jaki byłby poziom nauczania w tej klasie? Kto by na tym tracił? Podobnego zdania byli też wykładowcy na studiach. Mozecie sie Państwo ze mna nie zgodzic, ale takie jest moje zdanie.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2014-06-18, 14:22

Sławka, uwielbiam cię za to

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: dushka » 2014-06-18, 14:25

Ja tak naprawdę nie wiem - jak to potem wygląda? czy uczeń kończący LO, a mający lekkie upośledzenie normalnie może zdawać maturę? co, gdy ją zda - studia? nie ogarniam.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: Basiek70 » 2014-06-18, 17:32

definicje, teorie, uogólnienia...
a życie sobie
znam osobę mającą II powyżej 140, która nie potrafi czytać, pisać i sznurowadeł wiązać - ma tak zaburzone funkcje analizy, syntezy i koordynacji
znam osobę mającą II 64, będącą właścicielem dobrze prosperującej małej firmy
znam też taką sytuację, że taka osoba zrobiła licencjat na studiach, co ciekawe, pedagogicznych
nie II determinuje nasze życie, jest wiele czynników, decydujących o naszych możliwościach; nie do przecenienia jest również to, jak taka osoba była prowadzona od początku
znaczące jest też to, ze w przypadku UU w stopniu lekkim nie otrzymuje się orzeczenia o niepełnosprawności powyżej 16 roku życia
zapewne dlatego, ze osoby takie są zazwyczaj samodzielne i zaradne społecznie. Owszem, nie powinny wykonywać zawodów wymagających podejmowania decyzji, ponieważ nie osiągnęły etapu myślenia abstrakcyjnego, ale jest wiele możliwości spełnienia zawodowego dla nich. Życie rodzinne przebiega też zazwyczaj bez trudności.
Owszem, są osoby z UU, wymagające szkoły specjalnej
ale są i takie, które sobie doskonale radzą w zwykłej szkole
każdy przypadek jest indywidualny
to, ze po LO uczeń może zdawać maturę, jest jego niezbywalnym prawem; to, czy do niej przystąpi, jest jego decyzją, bo przymusu nie ma
to, czy po zdaniu matury będzie chciał pójść na studia, również jest kwestią jego decyzji; jest sporo osób, mających maturę, które nigdy na studia nie startowały
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: Basiek70 » 2014-06-18, 17:40

sławka pisze:System szkolnictwa jest w kraju na tyle rozwiniety, że osoby z uu mogą zdobyć adekwatne wykształcenie i dobrze radzic sobie w życiu. Tak też stanowi literatura pedagogiczna.


żartujesz? czy naprawdę w to wierzysz? sprawdzałaś? szukałaś? byłaś, widziałaś? literatura pedagogiczna tak stanowi - no wszystko mi opadło od takiego stwierdzenia

sławka pisze:Jako nauczyciel mam kontakt z uczniami z klasy specjalnej (w szkole ogólnodostepnej) i widzę co im sprawia trudność (kojarzenie faktów, myslenie abstarakcyjne, a raczej jego brak, brak logiki w rozumowaniu itp.), dlatego nie wierzę, ze poradzą sobie w szkole sredniej.


Ja mam z takimi dziećmi kontakt i jako nauczyciel, i jako osoba prywatna, w tym matka. A Ty, jako nauczyciel, powinnaś mieć świadomośc, że istnieje coś takiego, jak dostosowanie. Z| dostosowań korzystają ludzie z różnymi problemami,. Jeden nosi okulary, drugi aparat słuchowy, trzeci ma protezę ręki, czwarty jeździ na wózku, a piąty potrzebuje przeredagowania pewnych treści, aby mógł je przyswoić. Czy którys z nich jest gorszy od reszty?

sławka pisze:I jeszcze jedno - jako matka nie chciałabym, aby np. klasa w LO składała sie z połowy uczniów uu i w normie intelektualnej, bo jaki byłby poziom nauczania w tej klasie? Kto by na tym tracił? Podobnego zdania byli też wykładowcy na studiach. Mozecie sie Państwo ze mna nie zgodzic, ale takie jest moje zdanie.


Jako matka to ja nie chcę, aby moje dziecko chodziło do klasy, gdzie będą jednostki patologiczne, a nie niepełnosprawne. Tego się boję.
Mój syn właśnie kończy 2 klasę gimnazjum. Jest dzieckiem z lekkim UU. Tak bardzo "zaniża poziom nauki", że drugi rok ma świadectwo z czerwonym paskiem.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: dushka » 2014-06-18, 17:55

Basiek70 pisze:Tak bardzo "zaniża poziom nauki", że drugi rok ma świadectwo z czerwonym paskiem.


ale ma dostosowany program, prawda? no bo jeśli nie ma, to jakoś nie bardzo wiem, na czym uu miałoby u niego polegać

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: Basiek70 » 2014-06-18, 18:12

oczywiście, ze ma
przy czym podstawę programową w całości realizuje, tak jak powinien
przykłady dostosowania
z matematyki: zadanie wieloetapowe ma podzielone na części, bo z tym by się pogubił
ale jest to to samo zadanie, co ma reszta
przy ułamkach miał obniżony zakres liczbowy, ale takie same operacje wykonywał
z polskiego: przy gramatyce nic nie ma obniżone, pisze sprawdziany jak reszta i dostaje maksa - twierdzi, ze rozbiór zdania to najłatwiejsza rzecz
ale jak ma plan napisać, ma dzielony tekst na części
z geografii: długość i szerokość geograficzna to pestka
ale do klasówki z hydrosfery przygotowywał się z prezentacji, jakie mieli na lekcjach, pani Mu przysłała, a potem miał obniżone wymagania punktowe (typu: piątka jest od 28 punktów, a u Niego od 26)
jak piszę - przykłady to są
nie jest zwolniony z drugiego języka, chciał się uczyć niemieckiego i się uczy

dostosowania mają pomóc zniwelować niedoskonałości organizmu
tak jak okulary czy proteza
nie znaczą, że nie opanował danych wiadomości (pamięć ma fenomenalną) czy umiejętności; wykazuje to na prostszych przykładach, ale działania na ułamkach są działaniami na ułamkach niezależnie od tego, czy w mianowniku jest 876, czy 45678; On policzy dobrze działania na bardzo dużych liczbach, poprawnie wykona działania na mniejszych ułamkach, z połączeniem tych dwóch rzeczy będzie miał problem - to jest przykład, podkreślam)
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2014-06-18, 20:07

Basiek70 pisze:powinnaś mieć świadomośc, że istnieje coś takiego, jak dostosowanie. Z| dostosowań korzystają ludzie z różnymi problemami,. Jeden nosi okulary, drugi aparat słuchowy, trzeci ma protezę ręki, czwarty jeździ na wózku, a piąty potrzebuje przeredagowania pewnych treści, aby mógł je przyswoić. Czy którys z nich jest gorszy od reszty?
Nikt nie jest gorszy i Twoje dziecko i ci z problemami. A mają te osoby dostosowanie np. w strzelectwie sportowym, pływaniu wyczynowym, itd. Nie, mają swoje klasyfikacje, odrębne i nieporównywalne z osobami bez takich dysfunkcji.
Jeśli jest osoba UU i tak dobrze sobie radzi, to po co jej dostosowanie. Ja ma dysortografię i dysgrafię, będę miał dostosowanie na filologii polskiej?
Jakieś żarty.
Mam jeszcze pytanie: czy uczeń lekki obejmie chemię, matematykę inne ścisłe w LO? Czy może będzie miał dostosowanie z organicznej, albo z kombinatoryki i w jakim zakresie?

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: UCZEŃ Z UPOŚL UMYS W STOPNIU LEKKIM W LICEUM KL INTEGRACYJNE

Postautor: Basiek70 » 2014-06-18, 21:03

Art.3.9.UoSO pisze:Nikt nie jest gorszy i Twoje dziecko i ci z problemami. A mają te osoby dostosowanie np. w strzelectwie sportowym, pływaniu wyczynowym, itd. Nie, mają swoje klasyfikacje, odrębne i nieporównywalne z osobami bez takich dysfunkcji.
Jeśli jest osoba UU i tak dobrze sobie radzi, to po co jej dostosowanie. Ja ma dysortografię i dysgrafię, będę miał dostosowanie na filologii polskiej?
Jakieś żarty.


A kto Ci każe iść na filologię polską???????
w Polsce istnieje obowiązek edukacyjny do 18 roku życia. Można go realizować w różnej formie. Również w LO.
Rozmawiałam z kilkoma dyrektorami liceów. Nie mają obaw. Mają doświadczenie. Przy dobrze funkcjonującym dziecku z UU nie widzą problemu. Bo oczywiście nie rozmawiamy o każdym, od początku piszę, ze to kwestia indywidualna.
A po LO jest wiele szkół policealnych...
Znana mi osoba skończyła LO< do matury nie podchodziła, skończyła dwuletnią policealną szkołę dla opiekunów osób starszych, pracuje w domu opieki, świetnie się czuje w tej pracy, jest doskonałym pracownikiem

Art.3.9.UoSO pisze:Mam jeszcze pytanie: czy uczeń lekki obejmie chemię, matematykę inne ścisłe w LO? Czy może będzie miał dostosowanie z organicznej, albo z kombinatoryki i w jakim zakresie?


Jak się okazuje, obejmują. Tak twierdzą dyrektorzy. Znana mi osoba też dała radę. Przynajmniej w zakresie, który pozwala ukończyć szkołę i iśc do dalszej, dostosowanej do zainteresowań i możliwości.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."


Wróć do „Kształcenie specjalne i klasy integracyjne”