Zajęcia rewalidacyjne - Uczennica słabosłysząca

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Zajęcia rewalidacyjne - Uczennica słabosłysząca

Postautor: Peonia » 2014-09-15, 10:41

Od tego roku mam zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem słabosłyszącym, z obustronną wadą słuchu typu przewodzeniowego średniego. Nigdy takich zajęć nie prowadziłam i zastanawiam się jak je zaplanować. Jak one powinny wyglądać? Co szczególnie powinno znaleźć się w toku lekcji indywidualnej.
Nadmienię, że dziecko chodzi do normalnej klasy ogólnodostępnej. Nie ma upośledzeń w orzeczeniu, ma tylko zalecenia i opisane deficyty (jak u dziecka z upośledzeniem w stopniu lekkim). Orzeczenie jednak wskazuje, że rozwój umysłowy poniżej normy, słownictwo zaś w normie.
Proszę o wskazówki.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Zajęcia rewalidacyjne - Uczennica słabosłysząca

Postautor: linczerka » 2014-09-15, 15:15

Peonio, poczytaj poradniki dotyczące dzieci z problemami słuchu np. http://www.sp32.lublin.pl/pliki/referat ... sluchu.pdf
Ustal, w jakich warunkach dziecko lepiej słyszy - w hałasie (np. na przerwie) czy w ciszy. Bo z tym różnie w niedosłuchu typu przewodzeniowego.
Najistotniejsze jest to, że dziecko wspomaga słuch odczytywaniem z ust. Biżuterię zostaw w domu.
Problemy ze słuchem kompensuj nauką wzrokową, ale jednocześnie usprawniaj zaburzony słuch fizjologiczny. Nie wiem, czy są problemy z prozodią. Z pewnością ćwicz słuch fonematyczny i fonologiczny.
I najważniejsze, nie wiem, w której jest klasie. Jeśli w młodszej, to mogą być problemy z czytaniem.
Zapoznaj się z metodą autorów: Rocławski, Kaja.
Skorzystaj z tej publikacji: http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU1756
Masz prawie gotowy program :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Zajęcia rewalidacyjne - Uczennica słabosłysząca

Postautor: linczerka » 2014-09-15, 17:00

Przypomniałam sobie o mojej "biblii". Doskonała książka. Można kserować ćwiczenia obrazkowe. Są też ćwiczenia na materiale literowym.
Alicja Maurer (red.) Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia


Wróć do „Kształcenie specjalne i klasy integracyjne”