nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-07-03, 12:58

Witam wszystkich serdecznie :)
Temat pewnie był już wiele razy wałkowany, ale dalej mam wątpliwości i chciałabym poprosić o radę doświadczonych nauczycieli :) Obecnie pracuję w przedszkolu (zwykłym, nie integracyjnym ani specjalnym). Możliwe, że od września zacznę pracę w szkole podstawowej w klasie I jako nauczyciel wspomagający-oligofrenopedagog. Chciałabym zapytać jak wygląda taka praca... łatwiej mi jakoś wyobrazić sobie nauczyciela wspomagającego w przedszkolu niż w szkole. Co dokładnie robi taki nauczyciel w SP (rozumiem, że nauczyciel główny prowadzi zajęcia, a wspomagający? Siedzi w ławce z dziećmi o specjalnych potrzebach i im pomaga (podpowiada, pomaga zrozumieć polecenia itp.)? Czy prowadzi zajęcia dla całej grupy? I czy nie jest traktowany raczej jako pomoc dla głównego nauczyciela? Bardzo prosiłabym o wskazówki ;) Nigdy nie miałam okazji obejrzeć nauczyciela wspomagającego w szkole podstawowej 'w akcji' :)

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: linczerka » 2015-07-03, 19:38

Oj, to nie jest tak, jak myślisz.
Cała klasa pracuje w oparciu o program szkoły masowej. Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych przygotowujesz program zmodyfikowany - dostosowany do dynamiki rozwoju, możliwości dzieci i ich indywidualnego tempa pracy. Jednym słowem to Ty dostosowujesz w oparciu o orzeczenia. Dla każdego dziecka osobno. Podczas zajęć występuje indywidualizacja w procesie uczenia się. Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są inne, o różnym stopniu trudności, doskonalące słabiej opanowane umiejętności i wiadomości, przeznacza się na ich wykonanie więcej czasu. Podczas pracy na lekcji nauczyciel wspomagający pracuje z dziećmi, które potrzebują pomocy. Dla nich przygotowujesz zadania, ćwiczenia i pomoce dydaktyczne, aby łatwiej zrozumiały przerabianą partię materiału. To Twoja rola.
Z nauczycielem prowadzącym musisz często się konsultować, znać do przodu materiał, by opracować dla swoich podopiecznych zadania, materiały. Nauczyciel wspierający musi znać treści zadań edukacyjnych, by móc je zmodyfikować dostosowując do możliwości uczniów niepełnosprawnych. Działanie Twoje i prowadzącego musi się uzupełniać. Praca w klasie integracyjnej wymaga od nauczyciela wspomagającego ścisłej współpracy z całym zespołem specjalistów (np. z psychologiem, pedagogiem szkolnym, logopedą, reedukatorem, rehabilitantem, terapeutą).
To ciężki kawałek chleba. Nie wspomnę o dokumentacji.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: dushka » 2015-07-03, 21:02

Tworzy IPETy - indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne.
Ustala plan zajęć dla dzieci z orzeczeniami, z uwzględnieniem wszelkich zaleceń z orzeczenia - czyli np. logopeda, rehabilitacja itd., łapie to wszystkop do kupy.
Pracuje z dziećmi w czasie zajęć - tłumaczy z polskiego na nasze ;) dopasowuje ćwiczenia (czasem tylko ich ilość) do możliwości poznawczych dziecka, układa sprawdziany tak samo, jak ćwiczenia, czasem pomaga zapisać coś... no różnie, zależnie od potrzeb bieżących. Gdy rodzice są niekumaci mocno, bo i tak bywa, ogarnia i ich - nakierowuje gdzie i jak robić badania, o co się postarać dla dziecka...

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-07-03, 22:18

Bardzo dziękuję za informacje :* :)

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-07-04, 17:46

Jeszcze jedno pytanie ;) Czy to oznacza, że nauczyciel wspomagający na każde zajęcia drukuje dla dzieci z orzeczeniami osobne ćwiczenia i pomoce? Czy dzieci te korzystają ze zwykłego podręcznika w czasie zajęć jak reszta klasy?

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3940
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: dushka » 2015-07-04, 18:28

Różnie, jeśli np. dziecko ma duże niedowidzenie - to jednak ta większa czcionka jest konieczna. Jeśli dziecko nie radzi sobie grafomotorycznie, to też większa liniatura czy kratka. Przy uu - może być np. konieczna krzyżówka obrazkowa, a nie hasłowa. I tak dalej :)

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-07-04, 19:27

Dziękuję :) A jakie dokumenty przygotowuje nauczyciel wspomagający we wrześniu wraz z początkiem roku? IPETy i dostosowanie wymagań? Jak wygląda dostosowanie wymagań dla uczniów klasy I z orzeczeniem? Wszędzie znajduję tylko ogólne informacje typu wydłużenie czasu pracy, podział materiały na mniejsze części itp. ale chyba nie do końca o to chodzi ... Czy takie dostosowanie wymagań tworzy się w oparciu o podstawę programową? Czy gdzieś w internecie można spotkać taki przykładowy dokument do wglądu?

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-07-08, 13:08

Jak wykonać dostosowanie dla uczniów z orzeczeniem w klasie I jeśli chodzi np. o tygodniowy lub miesięczny plan pracy ? Czytałam, że nauczyciel główny mówi nauczycielowi wspomagającemu co planuje na dany tydzień, a nauczyciel wspomagający dokonuje dostosowanie dla uczniów z orzeczeniem. Powiedzmy, że mam tygodniowy plan pracy z podręcznika dla nauczycieli Nasz Elementarz - jak dostosować te treści? Na czym to polega? Przepraszam za te pytania ale nie mogę się w tym odnaleźć :(

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: linczerka » 2015-07-08, 19:24

Pytanie zasadnicze: Czytałaś/masz te orzeczenia?
Bo dostosowania robisz dla każdego dziecka oddzielnie.
Załóżmy:
x- uczeń z mutyzmem wybiórczym
y - uczeń z uu w stopniu lekkim
q - uczeń z ADHD
Uczeń x nie będzie brać udziału w dyskusji, wypowiedzi itd.
W momencie, gdy trwa część zajęć oparta na mowie musisz w inny sposób dążyć, by dziecko brało udział (np. wykona ilustrację)
Uczeń y może potrzebować więcej czasu na napisanie literki, więc inne ćwiczenia zostaną przesunięte w czasie lub ich nie wykona.
Uczeń q długo Ci się nie skupi, więc musisz mu zaproponować ruchowe zajęcia, robić częste przerwy w pracy dziecka, bo się na długo nie skoncentruje.
Oczywiście przykłady wyssane z palca, ale mniej więcej na tym to polega.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 409
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: ms.elephant » 2015-07-08, 22:06

Inne przykłady:
U z upośledzeniem, zaburzeniami grafomotoryki - dzieci piszą daną literę już w małej liniaturze w zeszycie, dla niego przygotowujesz liniaturę powiększoną lub przygotowujesz dodatkowe karty do pisania po śladzie.
Dzieci przepisują całe zdania - wybierasz wyrazy, które ma przepisać.
Uczniowie piszą dyktando ze słuchu - dla ucznia z niedosłuchem przygotowujesz dyktando - do uzupełnienia literki.
Dzieci rozwiązują zadania tekstowe - dla ucznia z uu możesz przepisać treść zadań większą czcionką, pytanie zaznaczyć innym kolorem, dokładnie zaznaczyć miejsce w którym uczeń ma wpisać obliczenia i odpowiedź.
Jeśli jest to zadanie złożone - dla ucznia z uu rozdzielasz je na dwa zadania proste.
Oczywiście zawsze patrzysz, by dziecko z Twoją pomocą było w stanie zaproponowane mu ćwiczenia wykonać, ale ... bardzo musisz uważać, by nie za mocno ułatwiać.
Jeśli uważasz, że może - potrafi wykonywać zadania z całą klasą, niech tak robi. Nie musisz na siłę zawsze przygotowywać czegoś innego. Tylko wtedy, gdy jest to konieczne.

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-07-09, 16:31

Bardzo dziękuję :* A jak wygląda to jeśli chodzi o dokumentację i przygotowanie tygodniowych planów pracy dla uczniów z orzeczeniem?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: linczerka » 2015-07-09, 20:54

Wpisz w wyszukiwarkę "dokumentacja nauczyciela wspomagającego"
Znajdziesz informacje dotyczące nie tylko dzienników.
Z tym tygodniowym rozkładem to nie wiem. U nas dziewczyny nie piszą, widać nie obowiązuje.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-07-09, 21:32

Ok :) Jeszcze raz bardzo dziękuję za pomoc :) Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 409
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: ms.elephant » 2015-07-09, 23:14

Tygodniowe plany to się raczej w przedszkolu pisze, albo na świetlicy. W szkole nie ma czegoś takiego - a przynajmniej ja nigdy nie słyszałam, a jakiś czas już pracuję w szkole integracyjnej.

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 409
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: ms.elephant » 2015-07-09, 23:24

Co do dokumentacji to przygotowuje się IPET - Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny, a następnie monitoring umiejętności każdego dziecka. Takie monitoringi wyglądają bardzo różnie, ja przeszłam już wiele rodzajów - były to zarówno tygodniowe, jak i miesięczne, w formie tabelki - gdzie wpisywało się +, -przy danej umiejętności lub określenia typu świetnie, słabo, nie radzi sobie, wykonuje z pomocą nauczyciela itd. Czasami były to ogólne umiejętności - np znajomość liter, czytanie, itd. Był też czas gdy bardzo dokładnie rozpisywałam cele realizowane każdego dnia - tygodnia i wpisywałam jak sobie dany uczeń z tym radził. (Może o czymś takim myślałaś pisząc o tygodniowych planach pracy)
Na koniec semestru - lub roku - dokonuje się ewaluacji IPET.
Czasami dyrekcja wymaga, by każdy uczeń z orzeczeniem miał swoją teczkę, w której oprócz IPETU ma wszelkiego rodzaju informacje o uczniu, dostosowywanie wymagań, informacje zdrowotne - np wypisy ze szpitala, sprawdziany i kartkówki, prace plastyczne, arkusze obserwacyjne danego ucznia, ankiety, no i wszystko co tego ucznia dotyczy.


Wróć do „Kształcenie specjalne i klasy integracyjne”