nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-07-10, 09:39

ms.elephant pisze: Był też czas gdy bardzo dokładnie rozpisywałam cele realizowane każdego dnia - tygodnia i wpisywałam jak sobie dany uczeń z tym radził. (Może o czymś takim myślałaś pisząc o tygodniowych planach pracy)


Myślałam, że tak jak nauczyciel główny określa treści programowe i cele dla uczniów np. na dany tydzień (typu: wskazuje pełne godziny na zegarze, grupuje przedmioty wg podanych cech, improwizuje ruch i rytm do wysłuchiwanej muzyki itp.) tak samo nauczyciel musi je określić i dostosować i czy to wygląda wtedy np. tak: wskazuje pełne godziny na zegarze z pomocą nauczyciela itp. nie wiem po prostu jak coś takiego mogłoby wyglądać, chyba że w ten sposób się tego nie robi ;)

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 409
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: ms.elephant » 2015-07-10, 21:14

Nauczyciel prowadzący oddaje zwykle plan wynikowy lub rozkład materiału, w którym mniej lub bardziej szczegółowo jest określone co będzie robił w danym roku szkolnym / miesiącu/ czy też ośrodku tematycznym.
Jeśli w Twojej szkole będą wymagali, żebyś takie szczegółowe cele na tydzień pisała, to tak, właśnie tak to ma wyglądać. Możesz napisać, że uczeń wykonuje daną czynność z pomocą nauczyciela. Rozwiązuje zadanie po naprowadzeniu przez nauczyciela. Zapisuje litery w powiększonej liniaturze. Czyta dwuliterowe sylaby - zamiast całych wyrazów i zdań. itd.
Ja w ten sposób musiałam pisać kilka lat temu. Teraz na szczęście wycofano się z tej formy i tym samym nauczyciel wspomagający ma czas na przygotowanie dodatkowych pomocy a nie marnuje go na zapisywanie ogromu celów, które tak naprawdę w praktyce nikomu nie są do niczego potrzebne.
Ważne jest abyś miała dobre porozumienie z nauczycielem prowadzącym. Przecież tak naprawdę wystarczy, że ustnie ustalicie, iż w danym dniu uczniowie uczą się rozpoznawać pełne godziny, a Ty wtedy wiesz, co masz ze swoimi dziećmi integracyjnymi ćwiczyć.

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-07-10, 21:25

I w ten sposób moja ciekawość została zaspokojona ;) Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc :*

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-08-06, 13:20

Czy nauczyciel wspomagający prowadzi też zajęcia edukacji wczesnoszkolnej dla całej klasy (tzn. czy przyjmuje rolę nauczyciela głównego (prowadzącego)? Czy jego miejsce jest przy dzieciach z orzeczeniami?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: linczerka » 2015-08-06, 13:37

Zazwyczaj przy dzieciach z orzeczeniami.
Ale praktyka narzuca swoje prawa.
Może być i tak, że będziesz prowadziła zajęcia dla wszystkich.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-08-06, 14:49

A czy ma to miejsce w jakiś wyjątkowych sytuacjach np. w czasie zastępstwa albo jakiś ważniejszych dni? Czy może być tak, że nauczyciel prowadzący chce się wymieniać z nauczycielem wspomagającym np. co tydzień tzn. tydzień zajęcia dla całej klasy prowadzi nauczyciel główny, a później przez tydzień nauczyciel wspomagający (nawet wtedy gdy wspomagający wolałby faktycznie być wspomagającym ;)?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: linczerka » 2015-08-06, 15:14

Niestety, tak nie może być.
Przepisy regulują zadania nauczyciela wspomagającego.
Poza tym nauczyciel prowadzący musiałby mieć kwalifikacje, by pracować z dziećmi z orzeczeniami.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-08-06, 15:26

Nauczyciel prowadzący powiedział mi niedawno, że będziemy się często zmieniać jeśli chodzi o prowadzenie zajęć dla całej klasy, co mówiąc szczerze średnio mi odpowiada bo wolę być wspomagającym i skupić się na pracy z dziećmi z orzeczeniami ;) Dlatego pytam czy taka sytuacja może mieć miejsce ;)
Ostatnio zmieniony 2015-08-06, 17:15 przez xsunrise, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: linczerka » 2015-08-06, 16:25

Raczej nie. Prawnie nie jest to możliwe.
Poszukaj o zadaniach nauczyciela wspomagającego i pokaż koleżance prowadzącej.
IPETy i dostosowania też ma chęci pisać z Tobą?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-08-06, 17:14

Dziękuję za odpowiedź :)

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 409
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: ms.elephant » 2015-08-07, 13:29

Praktycznie jest to możliwe. Zwłaszcza jeśli i jeden i drugi nauczyciel mają takie same kwalifikacje i jeśli wyrażają na to ochotę. Uważam, że takie zamiany mają też swoje plusy. Wszystko zależy od tego jak się obie osoby ze sobą dogadają.

xsunrise
Posty: 63
Rejestracja: 2014-07-16, 10:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: xsunrise » 2015-08-08, 09:38

To może zapytam trochę inaczej ; ) Czy nauczyciel prowadzący może zmusić nauczyciela wspomagającego do takiej zamiany ról (do prowadzenia zajęć dla całej klasy, nie sporadycznie ale np. co tydzień przez tydzień)? Wydawało mi się, że jeżeli ktoś jest zatrudniony jako wspomagający to powinien nim być :P

Dziewczyny zaczynam we wrześniu jako wspomagający w szkole podstawowej, to będzie moja pierwsza praca w zawodzie i próbuję się jakoś przygotować, bo czasu coraz mniej. Szczerze mówiąc to nie wiem już w co ręce włożyć ;D Jak się przygotować? Co będzie mi niezbędne? Wiem, że to zależy jakie dzieci będę miała, ale może macie jakieś ogólne rady? Wciąż sen z powiek spędza mi dostosowanie wymagań, nie do końca wiem jak to powinno wyglądać jeśli chodzi o treści kształcenia - jak wyodrębnić wymagania podstawowe i ponadpodstawowe? Czy macie może takie przykłady dostosowania? Bardzo proszę o rady doświadczone nauczycielki, bo zaczynam już wariować xD

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 409
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: ms.elephant » 2015-08-08, 23:13

Zmusić Cię nie może. Nie ma takiego prawa. W grę wchodzi zamiana tylko "nieoficjalnie" za obopólną zgodą.

Natomiast zastanów się, czy naprawdę nie chcesz się wymieniać. Pamiętam, gdy zaczynałam pracę jako nauczyciel wspomagający, wymianę zaproponowała mi koleżanka prowadząca i byłam z tego faktu bardzo zadowolona.

Po pierwsze byłam na bieżąco z tematyką związaną z prowadzeniem zajęć, po drugie - praca nauczyciela wspomagającego potrafi być czasami nudna lub dołująca - wszystko zależy od dzieci jakie masz w klasie, po trzecie - dobrze, aby nauczyciel prowadzący czasami także "popraktykował" pracę z integracyjnymi dzieciakami.

Takie wspólne działania pozwalają też bardziej całościowo spojrzeć na klasę, dają Tobie, dzieciom i rodzicom takie poczucie "równej ważności", nie ma obaw, iż zostaną stworzone sztuczne podziały - typu: moje dzieci, twoje dzieci (niestety z takim podejściem także się spotkałam).

Jeśli to Twoja pierwsza praca, na początku spróbowałabym pozamieniać się. Jeśli po kilku zamianach uznasz, że nie dajesz rady lub dzieci integracyjne są Twoim zdaniem pokrzywdzone, to powiesz swojej współpracownicy, że wolałabyś tylko wspomagać.

Ostatnie lata pracowałam jako nauczyciel prowadzący, zamieniałyśmy się niewiele, ale tylko dlatego, że koleżanka nigdy o to nie prosiła, a ja nie chciałam narzucać jej czegoś. No tak jakoś wyszło ;) Ale myślę, że gdybyśmy miały okazję jeszcze kiedyś razem pracować, to taka wymiana na pewno by występowała.

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 409
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: ms.elephant » 2015-08-08, 23:21

Przykładowe dostosowanie:

DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH, FORM I METOD PRACY
DO INDYWIDUALNYCH MOŻLIWOŚCI UCZNIA ..... ZGODNIE Z ORZECZENIEM NR .... z uwagi na niepełnosprawność ruchową

• Usadzenie ucznia w przedniej ławce
• Usadzenie ucznia w miarę możliwości z zewnętrznej strony szeregu ławek, by miał swobodny dostęp do miejsca oraz ze względu na leworęczność
• Umożliwienie odpowiadania bez konieczności zbędnego przemieszczania się
• Pomoc w ogarnięciu prywatnych przedmiotów ucznia, by nieład nie rozpraszał go w trakcie zajęć
• Na lekcjach wf szczególne czuwanie nad poprawnością wykonywanych ćwiczeń
• Nie ocenianie zeszytów od strony graficznej
• Ocenianie wkładu pracy ucznia czy pomysłowości, a nie strony estetycznej danej pracy
• Pomoc w wykonywaniu ćwiczeń manualnych, wykonywaniu rysunków matematycznych
• Pomoc przy sporządzaniu wykresów, rysunków geometrycznych
• W przypadku konieczności zapisania większej ilości tekstu – pomoc w zapisie
• Wydłużanie czasu na odpowiedź, wykonanie zadania
• Zezwolenie na dokończenie w domu niektórych prac wykonywanych na lekcjach
• Naprowadzanie na prawidłowy tok rozumowania
• Wprowadzenie dodatkowych środków dydaktycznych
• Odwoływanie się do znanych sytuacji z życia codziennego
• Formułowanie pytań w formie zdań o prostej konstrukcji, powoływanie się na przykłady
• Częste odwoływanie się do konkretu, graficzne przedstawianie treści zadań
• Podczas pisania na tablicy używanie różnych kolorów
• Podpowiadanie tematu pracy plastycznej czy technicznej, częste podchodzenie do ucznia, ukierunkowywanie w działaniu
• Pozwalanie na korzystanie ze śpiewników, wzorów, zapisów nutowych
• Częste podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielenia dodatkowej pomocy, wyjaśnień
• Sprawdzanie, czy uczeń dokończył notatkę, zanotował wszystkie wiadomości
• Przeprowadzanie dyktand indywidualnie, w wolniejszym tempie
• Odpytywanie, po uprzedzeniu kiedy i z czego uczeń będzie pytany
• W trakcie sprawdzianu istnieje możliwość indywidualnego przeczytania uczniowi polecenia lub wytłumaczenia go innymi słowami
• Zwracanie uwagi na wysiłek włożony w wykonanie zadania
• Częste stosowanie zachęty i pochwały w celu pozytywnej motywacji do wykonania zadania
• Tworzenie klimatu zaufania i poczucia bezpieczeństwa
• Obniżanie poczucia lęku i niepokoju

Czy na pewno musisz rozdrabniać się na wymagania podstawowe i ponadpodstawowe? Jest w tej szkole taki wymóg? Poproś jakiegoś nauczyciela wspomagającego by pokazał Ci dokumentację. Zwykle szkoły mają jakieś swoje, zatwierdzone sposoby tworzenia dokumentacji.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4456
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Postautor: linczerka » 2015-08-09, 09:21

W dostosowaniach nie ma treści podstawowych i ponadpodstawowych.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia


Wróć do „Kształcenie specjalne i klasy integracyjne”