klasa integracyjna

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Wknpim
Posty: 5
Rejestracja: 2014-02-28, 20:14
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: mazowieckie

klasa integracyjna

Postautor: Wknpim » 2015-08-30, 18:35

Od września będę uczyć matematyki w klasie 4 integracyjnej. Proszę o jakieś rady: jak prowadzić lekcje itp W klasie 2 osoby mają orzeczenia o aspergerze, pozostali uczniowie bez orzeczeń, ale z opiniami, podobno słaba klasa pod względem nauki. Trochę się stresuję, ponieważ nigdy nie uczyłem w takiej klasie. Będzie nauczyciel wspomagający.

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 402
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: klasa integracyjna

Postautor: ms.elephant » 2015-08-30, 18:59

- Przede wszystkim przeczytaj orzeczenie i zalecenia Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
- Razem z nauczycielem wspierającym postarajcie się ustalić dostosowania dla tych uczniów.
- Zawsze przekazuj nauczycielowi wspierającemu co zamierzasz robić na lekcji, co jest wg Ciebie niezbędnym minimum, co ewentualnie można pominąć, tak by nauczyciel wspierający mógł ew. zamienić niektóre zadania, przygotować inne.
- Zawsze podawaj nauczycielowi wspierającemu odpowiednio wcześnie sprawdzian / kartkówkę, którą chcesz przeprowadzić, by mógł przygotować odpowiednie dostosowanie.
- Podczas lekcji staraj się nie pomijać tych uczniów, włączaj ich aktywnie w proces lekcji.
- Biorąc do tablicy staraj się wybierać dla nich przykłady na ich poziomie, by mogli osiągnąć sukces zarówno w swoich oczach, jak i oczach innych uczniów.
- Jeśli zauważysz, że wypowiedzi na forum klasy są dla nich zbyt stresujące, pogorszają ich stan - zaniechaj ich, a następnie staraj się wprowadzać je bardzo powoli bacznie obserwując uczniów.
- Zawsze pamiętaj, że dzieci z Zespołem Aspergera są często zdolni, jednak postrzegają świat zupełnie inaczej niż zdrowe osoby.
- Mówiąc do nich mów zawsze prosto, nie stosuj przenośni, żarcików - oni ich mogą nie zrozumieć, a zwykle zrozumieją je po prostu bardzo dosłownie.
- Nie przejmuj się i nie komentuj na forum klasy, jeśli usłyszysz od nich pytanie - "a dlaczego pan założył taką brzydką koszulkę?" ;)
- Zaobserwuj, czy u uczniów tych występują stereotypie - jeśli tak, pozwól na ich wykonywanie.
- Postaraj się by dzieci miały stały, uporządkowany tok lekcji. Jeśli zamierzasz coś zmienić - np. zmiana sali, zmiana miejsca siedzącego - poinformuj o tym aspergerowców, aby nie wpadli w "szał".

Oczywiście wszystko zależy jak silny jest u nich zespół aspergera, na ile są już wyprowadzeni - wszak to klasa 4. Może się okazać, że będą sobie radzić o dużo lepiej, niż inni uczniowie z opiniami.

Powodzenia


Wróć do „Kształcenie specjalne i klasy integracyjne”