Program dla dzieci integracyjnych pisze w danej klasie wychowawca - pedagog wspomagający. Musi zawrzeć w nim metody pracy z danym dzieckiem, dostosowanie wymagań - jak to ma wyglądać itd.
Natomiast to dostosowanie/obnizenie - to 2 różne pojęcia. Zdrowe intelektualnie dziecko,. które nie ma orzeczenia o upośledzeniu umysłowym, nie może iść programem szkoły specjalnej.
[ Dodano: 14 Listopad 2007, 17:42 ]Kaja pisze:Dla uczniów z orzeczeniem trzeba realizować oddzielny program, albo napisać albo skorzystać z gotowych programów szkoły specjalnej
Nie zgadzam sie. Programem szkoły specjalnej idą wyłącznie uczniowie z upośledzeniem umysłowym (inny program jest dla UU lekkiego, inny dla umiarkowanego/znacznego/głębokiego). Poza tym nawet uczeń z UU lekkim nie musi iść programem szkoły specjalnej, często wystarczy sama modyfikacja programu używanego dla danej klasy!
Kaja pisze:Uczniowie z opinią zdają taki sam test na koniec nauki, a z orzeczeniem inny.
Kolejna bzdura. Wszyscy uczniowie zdają taki sam test, natomiast wyjątki podam poniżej: Tekst pochodzi ze strony
www.oke.krakow.pl)
Dostosowanie warunków
1. Zróżnicowane w formie zestawy egzaminacyjne dla zdających stosownie do ich potrzeb (np. arkusze oznaczone symbolem: A4, A5, A6, A7, A8).
Uczniowie z upośledzeniem w stopniu lekkim (praca z arkuszem dostosowanym o symbolu - A8)
1. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodznie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).
2. Możliwość pomocy nauczyciela wspomagającego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).
Uczniowie niewidomi (praca z arkuszem dostosowanym w piśmie Braille'a, o symbolu - A6)
1. Uczeń ma prawo do dodatkowego wyposażenia, zgodnie z zaleceniami poradni i potrzebami zdających np.: maszyny do pisania Braille’a lub specjalnie dostosowanego komputera lub/i kubarytmy oraz folie z przyborami do rysowania.
2. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).
3. Możliwość zapewnienia pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i pisaniu np. dla uczenia, który nie opanował jeszcze pisma Braille’a. Przebieg sprawdzianu z udziałem nauczyciela wspomagającego w pisaniu powinien być zarejestrowany w formie nagrania audio.
Uczniowie słabo widzący (praca z arkuszem dostosowanym o symbolach: A4 z czcionką 16 pkt. lub A5 z czcionką 24 pkt.)
1. Uczeń ma prawo do dodatkowego wyposażenia, zgodnie z zaleceniami poradni i potrzebami zdających np.: przybory optyczne, z których uczeń korzysta na co dzień oraz dodatkowe oświetlenie.
2. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).
3. Możliwość pomocy nauczyciela wspomagającego w pisaniu (osobna sala+nagranie audio) lub/i czytaniu (osobna sala).
Uczniowie słabo słyszący i niesłyszący (praca z arkuszem dostosowanym o symbolu - A7)
1. Uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego, który jeden raz przekazuje treść informacji z pierwszej strony zestawu egzaminacyjnego najlepszymi dla ucznia metodami (fonogesty, język migowy)
2. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).
Uczniowie niepełnosprawni ruchowo - w tym z dziecięcym porażeniem mózgowym (praca z arkuszem standardowym o symbolu - A1)
1. Dostosowanie warunków organizacyjnych, w tym przystosowanie stanowiska pracy oraz zapisywanie odpowiedzi za pomocą komputera odłączonego od wewnętrznej i zewnętrznej sieci, z którego usunięto programy korekty językowej
2. Uczeń może skorzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i zapisywaniu odpowiedzi (warunki dostosowania nie powinny odbiegać od tych, do których uczeń został wdrożony w toku edukacji szkolnej) (osobna sala + nagranie audio)
3. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).
Uczniowie z przewlekłymi chorobami somatycznymi (A1)
1. Dostosowanie warunków organizacyjnych zgodnie z zaleceniami lekarza
2. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi na zaświadczeniu lekarskim (osobna sala).
Uczniowie z autyzmem (praca z arkuszem standardowym, o symbolu A1)
1. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodznie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu PPP (osobna sala).
2. Uczeń może otrzymać wsparcie nauczyciela, który ukierunkowuje jego uwagę na wykonaniu zadań (osobna sala)
Uczniowie ze zdiagnozowanymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się tj.: dysleksja, dysortografia, dysgrafia (dysleksja rozwojowa). (praca z arkuszem standardowym, o symbolu A1)
( Instrukcja uzupełniająca do Procedury organizowania i przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2006/2007 dotycząca uczniów z dysleksją korzystających z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu.)
1. Problemy z czytaniem i rozumieniem czytanego tekstu (dysleksja właściwa): Pisanie sprawdzianu w oddzielnej sali, w której członek komisji egzaminacyjnej na początku jeden raz głośno odczyta instrukcję oraz treść zadań, a uczniowie będą mogli równocześnie śledzić wzrokiem tekst zapisany w arkuszu. Możliwość wydłużenia czasu pracy, lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego. Czasu przeznaczonego na odczytanie treści arkusza nie wlicza się do czasu trwania sprawdzianu.
2. Niski poziom graficzny pisma (dysgrafia): pisanie samodzielnie formułowanych odpowiedzi do zadań drukowanymi literami, co zwiększa czytelność pisma. Jeżeli pismo jest nieczytelne, możliwe jest zapisywanie odpowiedzi za pomocą komputera z usuniętymi programami korekty językowej odłączonego od sieci wewnętrznej i zewnętrznej. Możliwość wydłużenia czasu pracy o 50% lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii PPP.
3. Problemy ze stosowaniem zasad ortografii i interpunkcji, z uwzględnianiem struktury różnych form wypowiedzi, z prawidłowością graficzną zapisu obliczeń i z zachowaniem orientacji przestrzennej (dysortografia): samodzielnie formułowane przez uczniów wypowiedzi za zdania otwarte są punktowane z zastosowaniem kryteriów dostosowanych do dysfunkcji uczniów. Możliwość wydłużenia czasu pracy lecz nie więcej niż o 50% czasu regulaminowego, zgodnie z zaleceniami zawartymi w opini PPP.
*** W każdym przypadku wydłużenia czasu trwania sprawdzianu/egzaminu, należy zapewnić uczniom odrębną salę egzaminacyjną. ***
Kaja pisze:Więc dla tych z opinią taki sam program jak dla wszystkich, a dla tych z orzeczeniem inny- zgodnie ze stopniem upośledzenia.
Orzeczenia wydawane są nie tylko dla uczniów z upośledzeniem umysłowym.