mianowanie z w-fu

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

gigi1981
Posty: 18
Rejestracja: 2009-01-27, 16:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Wychowanie fizyczne
Lokalizacja: podlaskie

mianowanie z w-fu

Postautor: gigi1981 » 2009-07-05, 08:25

Witam.
Mam pytanie odnosnie awansu na stopień n-la mianowanego z w-fu. Czy ktoś pamieta z Was jakie pytania i ile dostał od komisji?
W następnym tygodniu mam egzama i trzeba by się przygotować-hehe
pozdrawiam

Awatar użytkownika
kasiaO
Posty: 12
Rejestracja: 2009-06-02, 22:32
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Wychowanie fizyczne, Informatyka
Lokalizacja: małopolskie

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: kasiaO » 2009-07-05, 11:24

Musisz być przygotowany na każde pytanie - to jest egzamin. Ja miałam pytanie dotyczące ściśle przedmiotu, a także parę pytań z przepisów i Karty Nauczyciela. Często pytają o nowości w przepisach. Przygotuj sobie dobrą autoprezentację, chwal się jak najwięcej.
Powodzenia!

gigi1981
Posty: 18
Rejestracja: 2009-01-27, 16:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Wychowanie fizyczne
Lokalizacja: podlaskie

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: gigi1981 » 2009-07-05, 14:50

Dzięki. Czekam na inne sugestie.

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: Jolly Roger » 2009-07-06, 10:39

Oto 100 pytań, które pojawiły się na egzaminach na mianowanego w różnych regionach Polski:

1. Jakie metody aktywizujące stosujesz na swoich zajęciach?
2. W jaki sposób indywidualizujesz pracę swoich uczniów?
3. Wymień co najmniej dwa kryteria wymagań na oceny szkolne.
4. Jakie cechy dobrego nauczyciela są Ci najbliższe?
5. Jakie dokumenty regulują pracę szkoły?
6. Co bierzesz pod uwagę oceniając uczniów?
7. Jakie osiągnięcie zawodowe sprawiło Ci największą satysfakcję?
8. W jakiej formie pracy pozalekcyjnej spełniasz się najlepiej?
9. Jakie metody prowadzenia zajęć wydają Ci się najlepsze?
10. Jak dążysz do ukształtowania wychowanka zgodnie z wizją absolwenta?
11. Jak planujesz i wdrażasz współpracę z rodzicami?
12. Jakie korzyści wyniosłeś z obserwowanych zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i jak wykorzystasz je w prowadzeniu swoich zajęć?
13. Scharakteryzuj wybraną trudną sytuację wychowawczą i sposób jej rozwiązania.
14. W jaki sposób dokonuje się korekt w dokumentacji szkolnej np: w dzienniku lekcyjnym, arkuszach ocen?
15. Jaki program nauczania wybrałeś i dlaczego ten, a nie inny?
16. Wymień dokumenty wewnątrzszkolne i omów jeden z nich.
17. Wyjaśnj kwestię czasu pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze.
18. W jaki sposób można wykorzystać komputer na lekcjach matematyki?
19. Jak rozwiązujesz konflikty powstające w zespole klasowym?
20. Kto powołuje dyrektora placówki?
21. Jak długo trwa rok szkolny? (odpowiedź: do 31 sierpnia)
22. Na jakiej podstawie nawiązuje się stosunek pracy z nauczycielem np. kontraktowym?
23. W jaki sposób diagnozujesz problemy środowiskowe w swojej szkole?
24. Jak motywujesz uczniów do pracy?
25. Kto powołuje komisję na egzamin dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego?
26. Czym są i jaki jest sens stosowania celów operacyjnych?
27. Jakie znaczenie ma doskonalenie nauczyciela, jakie znasz formy doskonalenia zawodowego?
28. Dyskusja na temat jednej z przeczytanych lektur.
29. Ile wynosi tygodniowy czas pracy nauczyciela?
30. Czym charakteryzują się aktywizujące metody nauczania? Omów jedną z nich.
31. Jaki sukces dydaktyczny lub wychowawczy odniosłeś w okresie stażu?
32. Czy nauczyciel kontraktowy może uczyć według własnego programu?
33. Podaj przykłady realizacji ścieżek edukacyjnych na swoich zajęciach?
34. Jakie korzyści płyną z uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego?
35. Czy lepiej czujesz się jako wychowawca, czy jako nauczyciel przedmiotu?
36. Jak rozwiązujesz problemy wychowawcze w klasie? Kogo prosisz o pomoc?
37. Na jakiej podstawie prawnej wystawiasz oceny końcoworoczne?
38. Co sądzisz o reformie edukacji?
39. Jakie przepisy określają obowiązki nauczyciela?
40. Kryteria diagnozowania potrzeb RP w ramach WDN.
41. Jakie znasz sposoby dokonywania analizy wyników testów pomiaru osiągnięć?
42. Wymień prawa i obowiązki nauczyciela.
43. Jakie są funkcje rady pedagogicznej?
44. Jaki są cele ewaluacji?
45. Wymień akty prawne regulujące pracę w oświacie.
46. Co może zrobić uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na koniec roku?
47. W jaki sposób oceniasz uczniów? (pytanie dotyczy wewnątrzszkolnego i przedmiotowego systemu oceniania).
48. Jakie są różnice w wymaganiach na nauczyciela mianowanego i dyplomowanego?
49. W jaki sposób angażujesz uczniów do pracy na rzecz szkoły?
50. Jaki dokument reguluje procedury awansu zawodowego nauczycieli?
51. Twoje zadania w zakresie realizacji programu profilaktycznego.
52. Jakie wymagania stawiasz uczniom, żeby nie zniechęcić ich do lekcji wychowania fizycznego?
53. Jakie czynności podejmiesz w stosunku do ucznia w wypadku, gdy ze wszystkich przedmiotów ma oceny bardzo dobre i celujące, a z wychowania fizycznego ocenę dostateczną?
54. Omów procedurę, jaka może wystąpić w przypadku braku akceptacji komisji egzaminacyjnej.
55. Jak podjęte przez Ciebie doskonalenie zawodowe wpłynęło podnoszenie jakości pracy szkoły?
56. Twoje działania na rzecz szkoły wynikające z planu pracy szkoły.
57. Twoja praca z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce.
58. Jak pomóc uczniowi zaniedbanemu wychowawczo?
59. W jaki sposób zachęcasz i wdrażasz uczniów do bezpiecznego korzystania z komputera?
60. Wymień organy szkoły i powiedz, które z nich są organami społecznymi?
61. Kto dokonuje oceny pracy nauczyciela?
62. Jak nazywa się organ prowadzący Twoją szkołę?
63. W jaki sposób, oprócz opracowywania testów, sprawdzianów, gromadzenia informacji (np. Internet, encyklopedia multimedialna) wykorzystujesz technologię komputerową w swojej pracy?
64. Jakie sukcesy wychowawcze odniosłeś w ramach współpracy z organami społecznymi szkoły?
65. Jak należy rozumieć pojęcie "uczeń potrafi czytać ze zrozumieniem"?
66. W jaki sposób wykorzystujesz wiedzę zdobytą podczas analizowania dokumentów dotyczących systemu oświaty?
67. W jaki sposób kształtujesz u uczniów takie umiejętności, jak asertywność i empatia?
68. Wyjaśnij, na czym polega różnica pomiędzy konspektem a scenariuszem?
69. W jaki sposób monitorujesz osiągnięcia edukacyjne uczniów?
70. Jakie działania z zakresu doskonalenia własnego warsztatu pracy uważasz za najbardziej istotne i dlaczego?
71. Jakie metody i formy pracy stosujesz w trakcie prowadzenia zajęć. Podaj rezultaty.
72. W jaki sposób aktywizujesz uczniów w procesie dydaktycznym?
73. Od kogo i w jaki sposób otrzymujesz informacje zwrotne dotyczące własnych działań?
74. W jaki sposób wpłynąłeś na własny na rozwój zawodowy?
75. Jakie korzyści odnosi uczeń z Twojej aktywności w zakresie realizacji zadań ogólnoszkolnych?
76. Jaki jest Twój wkład w realizację programu wychowawczego szkoły i ścieżki edukacyjnej?
77. Jakie widzisz sposoby motywowania uczniów do aktywności społecznej?
78. Jakie znasz metody stymulowania wyobraźni i myślenia twórczego? Odnieś się do wybranej literatury.
79. Wskaż instytucje, z którymi współpracujesz w zakresie realizacji zadań opiekuńczych i podaj przykłady współpracy.
80. Jakie narzędzia badawcze można wykorzystać do zdiagnozowania problemu wychowawczego?
81. Czym charakteryzują się aktywizujące metody nauczania? Omów jedną z nich.
82. Ile postawiłeś szóstek na koniec roku, a ile jedynek? Co o tym myślisz?
83. W jaki sposób koordynujesz współpracę rodziców z pedagogiem szkolnym?
84. Jakie są prawa i obowiązki dyrektora?
85. Jak radzisz sobie z uczniami notorycznie utrudniającymi prowadzenie zajęć?
86. Z jakiego podręcznika korzystasz i dlaczego?
87. Jak motywujesz uczniów do udziału w konkursach?
88. Jakimi kryteriami się kierujesz wybierając podręczniki?
89. Realizacja którego zadania ujętego w planie rozwoju zawodowego sprawiło Ci kłopoty i jak sobie poradziłaś?
90. Na czym polegała Twoja współpraca z opiekunem stażu?
91. Które komputerowe programy edukacyjne poleciłbyś innym i dlaczego?
92. W jaki sposób przygotowujesz się do spotkań z rodzicami?
93. Czemu służy mierzenie jakości pracy szkoły?
94. W jaki sposób możesz zdiagnozować strukturę zespołu klasowego?
95. Jakie znasz sposoby integracji grupy uczniów?
96. Jaką, Twoim zdaniem, rolę odgrywają zajęcia pozalekcyjne?
97. Co wpływa na jakość współpracy z rodzicami?
98. Wymień walory wychowawcze wycieczek, biwaków i innych imprez turystycznych.
99. Jeśli przygotowując scenariusz zajęć zaplanowałeś pracę w zespołach, w jaki sposób utworzysz zespoły?
100. W jaki sposób kształtujesz u uczniów umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach?
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

gigi1981
Posty: 18
Rejestracja: 2009-01-27, 16:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Wychowanie fizyczne
Lokalizacja: podlaskie

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: gigi1981 » 2009-07-06, 11:23

Dzięki za pytania.
Znalazłem je też na necie, ale mi sie wydaje że nie są one w pełni dla nauczyciela w-f.
Ale i tak dzięki.
Wolałbym sugestie od osób które miały niedawno egzamin.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: malgala » 2009-07-06, 11:57

A czy nauczyciela wf znajomość zagadnień zawartych w tych pytaniach nie obowiązuje?
Możesz mieć najwyżej jedno bardziej do wf nawiązujące.

gigi1981
Posty: 18
Rejestracja: 2009-01-27, 16:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Wychowanie fizyczne
Lokalizacja: podlaskie

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: gigi1981 » 2009-07-06, 15:30

Napewno kilka pytań nauczyciela w-fu obowiązują, ale te tylko bardziej ogólne. Chodzi mi o przyklady z "życia". Ostatnio słyszalem o pytaniu odnośnie kierownika wycieczki/ wyjścia na zawody. To są pytania dla wf-isty, nieprawdaż.
Nie sposób się wszystkiego nauczyć, i znać KN i ustawę o systemie oświaty.
A tak szczerze to wątpie żeby ktoś się znalazł co to wszystko wie, a co najwazniejsze stosuje i wykorzystuje w pracy.
Czekam na dalsze sugestie.

gigi1981
Posty: 18
Rejestracja: 2009-01-27, 16:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Wychowanie fizyczne
Lokalizacja: podlaskie

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: gigi1981 » 2009-07-08, 15:41

Dziś miałem egzamin. Wszystko OK!. Max punktów. Co do tych pytań to nie miałem ani jednego. Moim zdaniem te pytania są lipne. Ja miałem 2 pytania od ekspertów: Przepisy bhp na lekcji w-fu i kryteriapso odnośnie oceny celującej. Wogóle bardzo milo. NAJWAŻNIEJSZA JEST PREZENTACJA. Całej nie powiedziałem przerwali w połowie, a miałem na 10 minut przygotowane.
Życzę powodzenia!!!!

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: edzia » 2009-07-08, 22:55

gigi1981 pisze:Co do tych pytań to nie miałem ani jednego. Moim zdaniem te pytania są lipne.
Wiesz gigi1981, jak to czytam, to aż mną trzęsie! Masz jakiś bardzo pretensjonalny charakter. Podano Ci 100 przykładowych, najczęśćiej zadawanych na egzaminie pytań, a Ty grymasisz, że to nie są pytania dla nauczyciela wuefu. Dalej piszesz, że z tych pytań "kilka nauczyciela w-fu obowiązują". W ten sposób tworzysz jakąś inną kategorię nauczycieli: "nauczyciele wuefu", których obowiązują jakieś inne zasady awansowania, niż pozostałych nauczycieli.

Ja pobieżnie przejrzałam te pytania i, gdybym była wuefistką, odpuściłabym pewnie tylko kilka pytań: 18, 28, 65, 86, 88. Uważam, że wszystkie pozostałe mogą pojawić się u nauczyciela wuefu. Wg Ciebie są lipne... Ale to są pytania przykładowe i nie jedyne, jakie komisja może zadawać.

Owszem, piszesz, że oczekujesz tu przykładów pytań typowych dla wuefistów. Ale spośród tych 100 pytań dwa dotyczyły wuefu (52 i 53). W sumie szkoda, że mało jest wuefistów na forum, ale podejrzewam, że gdyby podali Ci więcej pytań, to i tak byłabyś niezadowolona, bo prawdopodobnie "nie trafiliby".
gigi1981 pisze:Co do tych pytań to nie miałem ani jednego.
Oczywiście rozczarowana? :wink:

gigi1981
Posty: 18
Rejestracja: 2009-01-27, 16:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Wychowanie fizyczne
Lokalizacja: podlaskie

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: gigi1981 » 2009-07-09, 11:29

Do edzia!
Nie denerwuj się tak. Przecież pisałem wcześniej (nie czytasz uważnie - braki w czytaniu ze zrozumieniem?), że parę pytań obowiązuje nauczycieli wf-u (parę tzn do 10). A mi chodziło co też pisałem o pytania z realne, takie które ktoś miał. Właśnie po to jest to forum i ten wątek aby takie pytania pisać. Ja swoje napisałem. Sugestie ze strony nauczyciela przedmiotów ekonomicznych nie są tu na miejscu. Ja się nie wypowiadam na pytania jakie może dostać nauczyciel j. francuskiego np. Ale to jest forum i każdemu wolno EDZIA!
A co do zasad awansu to każdy nauczyciel ma takie same zasady awansowania, ale kryteria są inne dla nauczyciela wf-u a inne dla nauczyciela fizyki, z tym się chyba zgodzisz.
Nie wiedzaiłem też że jesteś na drugim etacie-psychologa w swojej szkole. Po paru zdaniach potrafisz zrobić charakterystyke charakteru.
TAK WIĘC PROSZĘ O PYTANIA OD OSÓB KTÓRE MIAŁY EGZAMIN Z WF.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: malgala » 2009-07-09, 12:53

gigi1981 pisze:A mi chodziło co też pisałem o pytania z realne, takie które ktoś miał. Właśnie po to jest to forum i ten wątek aby takie pytania pisać.

A sądzisz, że te przytoczone realne nie były?
gigi1981 pisze:A co do zasad awansu to każdy nauczyciel ma takie same zasady awansowania, ale kryteria są inne dla nauczyciela wf-u a inne dla nauczyciela fizyki

No to pokaż nam te kryteria albo przynajmniej wskaż ich źródło.
gigi1981 pisze:TAK WIĘC PROSZĘ O PYTANIA OD OSÓB KTÓRE MIAŁY EGZAMIN Z WF.

Nie krzycz tak i zrozum w końcu, że nie ma czegoś takiego jak egzamin z wf. Jeżeli twierdzisz, że jest to zacytuj nam konkretny fragment rozporządzenia, które o tym mówi.
Od nauczyciela mianowanego wypadałoby jednak wymagać lepszej orientacji w przepisach.

gigi1981
Posty: 18
Rejestracja: 2009-01-27, 16:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Wychowanie fizyczne
Lokalizacja: podlaskie

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: gigi1981 » 2009-07-09, 20:50

proszę nauczycieli, uczycie czytać, myśleć ze zrozumieniem uczniów a sami tego nie potraficie.
Czytajcie UWAŻNIE co inni piszą. Na 100 pytań, które po necie krążą od wieków (pytałem się starszych kolegów-nikt nie miał żadnego pytania z tej listy) 3-4 pytania odnoszą się do nauczyciela w-fu. Więc o czym Wy tu piszecie- jakie pytania realne.
Kryteria - mam na myśli rodzaj pytań, zagadnień jest inny. Niech mi pani od matematyki napisze jakie stosować metody aktywizujące na lekcji w-fu, albo jakie są zagrożenia bhp na lekcji matematyki (co tablica spadnie uczniowi na główke)? No proszę miejcie troche zdrowego rozsądku.
Ja wiem że wśród nauczycieli jest pogląd że wuefista to nie nauczyciel, bo nie sprawdza kartkówek, klasówek, nie musi się przygotowywać do lekcji, itp i itd pierdoły. Ale o tym to możemy porozmawiac pod inny tematem na tym forum. A tak to proszę o swoje sugestie nauczycieli WFU odnośnie egzaminu na mianowanego.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: edzia » 2009-07-09, 22:53

gigi1981, a może to Ty powinieneś pisać ze zrozumieniem? ;)
gigi1981 pisze:A co do zasad awansu to każdy nauczyciel ma takie same zasady awansowania, ale kryteria są inne dla nauczyciela wf-u a inne dla nauczyciela fizyki, z tym się chyba zgodzisz.
Oczywiście, że się nie zgodzę z tym, ale nigdy by mi nie przyszło do głowy, że "kryteria" u Ciebie oznaczają "rodzaj pytań, zagadnień". :wink:

No i nie wiem, czemu oburzasz się aż tak bardzo, gdy ekonomista lub matematyk odpowiadają w Twoim wątku. Generalnie to rozumiem Twoje intencje i nie neguję celowości założenia takiego wątku (może tylko tytuł jest niepoprawny: zamiast "mianowanie z wuefu" powinno być raczej "mianowanie nauczyciela wuefu"), ale nie podoba mi się sposób, w jaki odnosisz się do odpowiedzi na Twoje pytanie, udzielone przecież życzliwie i w dobrej wierze. Jak możesz tak grymasić?! Nie takiej odpowiedzi oczekiwałeś, to ładnie podziękuj i poproś o inne, a nie oceniaj, że pytania są nieprzydatne, a za chwilę, że lipne.

Już Ci napisałam, że spośród tych podanych 100 pytań - około 95 (a nie "parę tzn. do 10") dotyczy także nauczyciela wuefu. Fakt, nie są to pytania typowe z tego przedmiotu, ale, jak pisała malgala, awans nie jest "z przedmiotu", lecz jest to "awans nauczyciela". Nauczyciel wuefu też może być wychowawcą, a nawet, jeśłi nie jest, to spotyka się z problemami wychowawczymi, powinien orientować się w prawie oświatowym tak samo, jak nauczyciel matematyki, czy polskiego. Przy czym "orientowanie się" nie oznacza przecież znajomości ustaw na pamięć, jak to sugerowałeś wcześniej. :wink: Sukcesy i porażki zawodowe mogą tak samo dotyczyć wuefisty, jak i nauczyciela innego przedmiotu. To samo z pozostałymi pytaniami z tej , "lipnej" Twoim zdaniem, listy.
gigi1981 pisze:Ja wiem że wśród nauczycieli jest pogląd że wuefista to nie nauczyciel, bo nie sprawdza kartkówek, klasówek, nie musi się przygotowywać do lekcji,
Ja akurat tak nie uważam. Ale sam, swoim podejściem do awansu, kreujesz taki wizerunek wuefisty.

Ufff... Chciałam tylko napisać, że nie powinieneś tak z pogardą traktować życzliwych odpowiedzi na Twoje pytanie.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: malgala » 2009-07-09, 23:17

Edzia, do tej wypowiedzi dodam jeszcze parę słów od siebie, bo z całością jej zgadzam się w 100%.
Tak się jakoś złożyło, że przez pewien czas uczyłam również wf (i nie tylko) i nie miało to znaczenia, że rozpoczęłam pracę po studiach matematycznych. Nie są mi więc obce problemy nauczycieli tego przedmiotu ani tym bardziej zasady bezpieczeństwa obowiązujące na tych lekcjach.
gigi1981 pisze:Niech mi pani od matematyki napisze jakie stosować metody aktywizujące na lekcji w-fu, albo jakie są zagrożenia bhp na lekcji matematyki (co tablica spadnie uczniowi na główke)? No proszę miejcie troche zdrowego rozsądku.

Ależ proszę bardzo. Czyżbyś nie wiedział, że metody aktywizujące, to uczenie poprzez uczestnictwo, nie stosujesz tego na lekcjach? Nawet i metodę projektu wykorzystać z dobrym skutkiem możesz.
A co do tego jak to określiłeś
zagrożenia bhp na lekcji matematyki (co tablica spadnie uczniowi na główke)?

to spadająca na głowę tablica raczej jest mało prawdopodobna, ale zrobienie koledze krzywdy cyrklem już bardziej.
Prosisz o trochę zdrowego rozsądku, sam się nim najpierw wykaż.
Osobiście bardzo cenię nauczycieli wf, co nie oznacza że wszystkich wuefistów.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: mianowanie z w-fu

Postautor: edzia » 2009-07-09, 23:35

malgala pisze:Tak się jakoś złożyło, że przez pewien czas uczyłam również wf
A ja byłam kiedyś opiekunem nauczyciela wuefu :wink: (staż na kontraktowego) i jako opiekun uczestniczyłam w lekcjach wuefu, poznawałam też problemy, z jakimi borykają się wuefiści, uczestniczyłam w "egzaminie" oraz podsuwałam mojej stażystce możliwe pytania. :mrgreen: Tak więc, gigi1981, troszkę się w tych sprawach orientujemy. :wink:

Pytanie "typowe" dla wuefisty (z realu):
- Jaki ma Pani pomysł na zmniejszenie liczby zwolnień z wuefu?


Wróć do „Wychowanie fizyczne”

cron