Kilka pytań

tu możesz porozmawiać z kolegami, zadać pytanie nauczycielom

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

quardio
Posty: 1
Rejestracja: 2010-03-08, 18:11
Kto: uczeń
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: dolnośląskie

Kilka pytań

Postautor: quardio » 2010-03-08, 18:18

Witam! Jestem uczniem 1 klasy LO. Mam kilka pytań, a mianowicie:

1). Czy nauczyciel może ustalić sobie taką zasadę, że każdy spr musi być zaliczony, inaczej poprawka?
2). Poprawa spr może się różnić progiem punktowym na zaliczenie od pisanego sprawdzianu w pierwszym terminie? np. z 30% na 50%.
3). Czy można zdać do następnej klasy z jedną jedynką, po warunkiem, że tą jedynkę poprawi się w następnym roku szkolnym?

Proszę o sensowne odpowiedzi. Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: Kilka pytań

Postautor: Jolly Roger » 2010-03-08, 18:48

1. Tak
2. Tak
3. Nie
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Kilka pytań

Postautor: edzia » 2010-03-08, 21:07

1. Tak.
2. Tak.
3. Nie, w liceum nie ma już tzw. promocji warunkowej. Z jedną jedynką będziesz miał poprawkę w ostatnim tygodni wakacji.

Awatar użytkownika
Witold Telus
Posty: 616
Rejestracja: 2008-03-07, 17:53

Re: Kilka pytań

Postautor: Witold Telus » 2010-03-08, 21:40

1. Tak. Ocena niedostateczna oznacza, że uczeń nie opanował minimum programowego czyli wszystkich wymaganych wiadomości i umiejętności.

--> Puściłbyś na miasto kierowcę, który zna znaki drogowe, zna mechanizmy pojazdu, potrafi udzielać pierwszej pomocy, tylko nie zdał z przepisów ?

2. Tak. Nauczyciel powinien surowiej oceniać poprawki. To już druga szansa i ostatni dzwonek do wzięcia się za siebie.

--> Pracownik nie zrobił na czas swojego zadania. Firma straciła poważny biznes i lukratywne zlecenie. Czy następnym razem dasz pracownikowi odczuć, że patrzysz mu na ręce, czy znów machniesz ręką? A może wywalisz po prostu na bruk?

3. Nie. Edzia wyjaśniła. Warunkowe promowanie to tylko podstawówka i gimnazjum. Uważaj - od tego roku LO nie jest obowiązkowe i mogą uchwalić w Statucie, że jak nie zdasz poprawki to wylatujesz ze szkoły!

jabba
Posty: 40
Rejestracja: 2009-09-28, 16:57
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Kilka pytań

Postautor: jabba » 2010-03-08, 23:51

Co do 1 i 2 sprawdź w statucie szkoły, po coś są wszystkie statuty i PSO aby według nich nauczyciel mógł oceniać ucznia. Co do 3 to zgodzę się z nauczycielami.

Myślę że nauczyciel nie może tak robić jak w przykładzie 1 i 2.
1. Oblicza się średnią z ocen i jak wychodzi pozytywna to ją wystawia.
2. Nie rozumiem, przy poprawie powinny być te same progi procentowe, bo to że ktoś napisał źle za pierwszym razem a później poprawia to ma mieć gorzej, z jakiego powodu?
Poprawił na 3 to co ma dostać 2 bo poprawia a czym w tym momencie się rożni od ucznia który od razu napisał na 3?

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Kilka pytań

Postautor: vuem » 2010-03-09, 06:54

jabba pisze:1. Oblicza się średnią z ocen i jak wychodzi pozytywna to ją wystawia.


Różnie mogą wyglądać szkolne i przedmiotowe systemy oceniania, ale jeśli już to nie narzucają obowiązku poprawy każdego sprawdzianu, a nie zabraniają takiej zasady stosować.

Spotykałem się z regułą, że nie poprawiamy jakichś regularnych kartkówek, ale sprawdzian (rozumiem, że jest to praca klasowa obejmująca pewien dział przedmiotu) chyba w każdej szkole jest poprawiany.

Jeśli są odstępstwa od tej reguły, to raczej, gdy nauczyciel z tego rezygnuje.

Nie można mówić natomiast, że jakikolwiek przepis tego zabrania.

Specyfika przedmiotu i sposobu sprawdzania postępów i oceniania danego nauczyciela może zmuszać do poprawy każdego sprawdzianu, choćby najmniejszej kartkówki.

Nauczyciel może tak robić.


2. Znów sytuacja jak wyżej. To, że często są stosowane te same progi, nie oznacza, że nie wolno wprowadzić na poprawce wyższych.

Dlaczego? Może specyfika przerabianego materiału sprawia, że poprawka jest niemal kalką sprawdzianu pierwszego, wtedy chcąc mieć pewność, że jednak materiał ten został przyswojony właściwie można podnieść punktację.

Osobiście rzadko stosuję, ale zdarza się.

Ocena poprawiona może być niżej oceniana, bo nie została uzyskana za pierwszym podejściem, w ustalonym terminie - oznaczać może zlekceważenie obowiązków.

Zauważ swoją niekonsekwencję. Dwie linijki wyżej postulujesz stosowanie średniej, a teraz nie chcesz jej wyciągać z ocen 2 i 3, a twierdzisz, że powinno się postawić 3, pomimo, że wychodzi 2+ :wink:

Oczywiście, że różne mogą być powody niezaliczenia testu w pierwszym terminie i uzyskanie np. 4 dopiero w za drugim podejściem nie przekreśla szans na te 4 na semestr, czy koniec roku, ba może nawet nie mieć wpływu, ale generalnie ma wagę niższą od takiej 4 zdobytej od razu.
To nauczyciel ma sprawiedliwie i obiektywnie ocenić.

magdak3
Posty: 74
Rejestracja: 2010-03-06, 09:36
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Kilka pytań

Postautor: magdak3 » 2010-03-10, 20:07

Co do średniej z ocen to nasz WSO mówi wyraźnie, że ocena końcowa nie musi być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych - i słusznie, bo są oceny ważne i... ważniejsze ;-). Co do progów procentowych itp. to znów WSO u nas mówi za jaki procent poprawnych opowiedzi jaka ocena i nie ma tu rozgraniczenia na poprawki i prace pisane w pierwszym terminie.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Kilka pytań

Postautor: vuem » 2010-03-10, 20:15

magdak3 pisze:nie musi być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych


Chyba nie ma WSO, który by to nakazywał;)

magdak3 pisze:nie ma tu rozgraniczenia na poprawki i prace pisane w pierwszym terminie.


Zawsze dobrze mieć pewna furtkę i możliwość manewru, bo wiadomo, że przepisy przepisami, a życie swoje.

Można sobie wyobrazić sytuację, gdy nauczyciel czuje potrzebę podniesienia poprzeczki lub jej obniżenia.

Oczywiście może manewrować poziomem trudności zadań, ale inny uzna, że łatwiej mu zmodyfikować punktację.


Wróć do „Kącik uczniowski”