filip757 pisze:w książce do matematyki klasa 3 "Wesoła szkoła" cz.1 występują tzw. "zadania niestandardowe"
Na pierwszy rzut oka faktycznie można powiedzieć, że zadanie nie da się rozwiązać z braku danych.
Co w tym konkretnym przypadku autor miał na myśli, tego powiedzieć Ci nie mogę. po pierwsze nie znam autora, po drugie nie znam podręcznika, po trzecie nie uczę w I-III.
Uczę natomiast od klasy IV i gdyba takie zadanie było w podręczniku klasy IV, rozwiązałabym je z uczniami.
Zacytowałeś, że jest to zadanie niestandardowe i tego się trzymajmy.
Mamy odpowiedzieć na pytanie ile Helenka zapłaciła za zakupy, czyli za długopis i książkę razem. Co nam będzie potrzebne, żeby tej odpowiedzi udzielić?
1. Musimy wiedzieć ile kosztował długopis - wiemy, 7 zł.
2. Musimy wiedzieć ile kosztowała książka - tego dokładnie nie wiemy.
3. To co w takim razie możemy zrobić? Musimy sobie jakoś cenę tej książki oznaczyć (może to być jakiś symbol lub dowolna literka, na przykład literka "k"kojarzy się właśnie z książką.
4. Teraz podsumujmy nasze wiadomości: długopis kosztował 7 zł, książka kosztowała k zł. Co trzeba więc zrobić, aby dowiedzieć się ile te zakupy kosztowały razem?
5. Zapisujemy nasz sposób obliczenia: 7 zł + k zł. Tyle właśnie Helenka zapłaciła za zakupy.
Nie wiem jednak czy autor miał na myśli intuicyjne przygotowanie uczniów do wprowadzenia zapisu literowego i wyrażeń algebraicznych w klasach starszych, czy może popełnił błąd, nie podając wszystkich danych. Zadanie bez tych danych też można jednak rozwiązać. Powinno to jednak mieć miejsce na lekcji i z zastosowaniem pytań naprowadzających podobnych do tych, które podałam wyżej.