lekcja pokazowa

miejsce spotkań i wymiany doświadczeń nauczycieli przedmiotów informatycznych

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4499
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: lekcja pokazowa

Postautor: linczerka » 2013-01-03, 22:09

Myślę, że Dorota już sobie zrobiła zarys zajęć. Sama wie, na co stać dzieci i pewnie podjęła decyzję. My tu nie mówiłyśmy o układaniu haiku tylko o "tworzeniu". :wink: A kopiuj-wklej, podkreśl - klasa potrafi. Bez przesady.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: lekcja pokazowa

Postautor: Peonia » 2013-01-05, 15:10

No muszą.

Ostatnio w klasie III na zastępstwie mówię "Zapiszcie rysunek w swoim folderze". A tu zdziwienie i pytanie "Gdzie?". Musiałam pokazać dzieciom, jak zakłada się folder osobisty, nauczyć zapisywania pliku. Szukania go. Otwierania. Niby proste rzeczy, a jednak...

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: lekcja pokazowa

Postautor: iluka » 2013-01-05, 18:12

Peonia pisze:o nie mieści się w podstawie programowej klasy II.
No , właśnie! Wydaje mi się, że niektórzy zapominają o czymś takim jak PODSTAWA PROGRAMOWA :mrgreen:
8. Zajęcia komputerowe. Uczeń kończący klasę I:
1) posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury;
2) wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia;
3) stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
CZYLI TYLE MAJĄ PRAWO UMIEĆ TWOI DRUGOKLASIŚCI :mrgreen:

A TYLE ICH JESZCZE MUSISZ NAUCZYĆ :!: :cry:
8. Zajęcia komputerowe. Uczeń kończący klasę III:
1) bezpiecznie korzysta z komputera:
a) posługuje się myszą i klawiaturą,
b) poprawnie nazywa główne elementy zestawu komputerowego,
c) korzysta z opcji w programach (stosownie do swoich możliwości i potrzeb edukacyjnych);
2) wyszukuje i korzysta z informacji:
a) przegląda wybrane przez nauczyciela strony internetowe (np. stronę swojej szkoły),
b) dostrzega elementy aktywne na stronie internetowej, nawiguje po stronach,
c) odtwarza animacje i prezentacje multimedialne;
3) tworzy teksty i rysunki:
a) wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania,
b) wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur;
4) posługuje się programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania;
5) zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, Internetu i multimediów:
a) wie, że praca przy komputerze męczy wzrok, nadweręża kręgosłup, ogranicza kontakty społeczne,
b) ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu,
c) wie, jak groźne jest uzależnienie od komputera.
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

kirlan
Posty: 90
Rejestracja: 2012-08-04, 19:47
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: lekcja pokazowa

Postautor: kirlan » 2013-01-09, 22:51

Peonia pisze:Przesadzacie. :D :shock:

kirlan pisze:jak nauczysz ich robić print- screeny z gier (printscreen, prinscreen z altem, preenscreeny programowo - FRAPS), ustawiać rozdzielczość monitora, głębię kolorów itp parametry ważne w grach , wklejać screeny do postów na forum


To nie mieści się w podstawie programowej klasy II.


. No i tu jest problem: gapi sie taki przez te 12 lat nauki na klawiaturę, a potem ląduje u mnie na policealnej i nie wie że jest taki klawisz jak Print Screen
:evil:

Nie wie bo w podstawioe programowej nie było - najpierw to było za trudne (niby co? naciśnięcie 1 kalwisza by zrobić zrzut ekranowy a potem łącznie ctrl +V aby wkleić?) a potem zbyt oczywiste ... :crazy:

Poza tym nie zgodzę się że nie ma w podstawie programowej:
1) bezpiecznie korzysta z komputera:
a) posługuje się myszą i klawiaturą,

3) tworzy teksty i rysunki:
a) wpisuje za pomocą klawiatury litery, cyfry i inne znaki, wyrazy i zdania,
b) wykonuje rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki, np. z gotowych figur;


Nawet jeśli ktoś uzna że 3b to nie print screeny , to przecież korzystanie z "edytora grafiki" jest dużo bardziej skomplikowane niż wklejenie obrazka na forum, zaś "print screen" jest właśnie takim "gotowym obrazem" . Poza tym umiejętność robienia print screenów (zwłaszcza w chwili gdy pojawi sie niezrozumiały komunikat systemowy) jest jedną z podstawowych umiejętności związanych z bezpiecznym korzystaniem z komputera (pokazanie później screena administratorowi komputera) .

To jest umiejętność która powinna być wykształcona PRZED włażeniem w tak trudne tematy jak edytory grafiki, edytory tekstu ponieważ do pewnego stopnia związana z BHP, a przynajmniej podstawowym z używaniem komputera - taki alfabet bez którego nie powinno przechodzić się dalej bo trudno prowadzić lekcję. To umiejętność odpowiadająca zgłoszeniu się i pokazaniu nauczycielowi że się dziecko cyrklem dziabnęło, albo że ooo takie coś się zrobiło (ołówek się z cyrkla wysunął).

Jak będąc uczniem coś omówić, jak zgłosić nauczycielowi problem, jak zapytać jeśli nie ma się możliwości pokazania problemu?? Print screen jest właśnie tym informatycznym pokazaniem problemu, może być też notatką własną ucznia

A co do tych megapikseli - dzieciaki (mali gracze) i tak przy tym grzebią tyle że na zasadzie małpiego sprytu - bo nit nie wyjaśnił , bo się nie chciało nauczyć, a na forach nabijają się : no co ty nie wiesz?

-------------
No ale może racja : pokazówka to pokazówka - dla obserwatorów nie dla uczniów :(
"Mądry dowódca bardziej dąży do zwycięstwa niż do bitwy" - sentencja japońska
"Mądry nauczyciel bardziej dba o postępy ucznia niż o postępy planu" - moja jej interpretacja
I love Wuttke ! - a to powinno być motto MEN

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2236
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: lekcja pokazowa

Postautor: Basiek70 » 2013-01-11, 22:00

kirlan pisze:No i tu jest problem: gapi sie taki przez te 12 lat nauki na klawiaturę, a potem ląduje u mnie na policealnej i nie wie że jest taki klawisz jak Print Screen
(...)
Jak będąc uczniem coś omówić, jak zgłosić nauczycielowi problem, jak zapytać jeśli nie ma się możliwości pokazania problemu?? Print screen jest właśnie tym informatycznym pokazaniem problemu, może być też notatką własną ucznia[/b]


Zgadzam się!
I uważam, że jak najbardziej mieści się w podstawie programowej nauczenie robienia zrzutu obrazu i zapisywania go.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."


Wróć do „Informatyka”