Naprawmy edukację

tu rozmawiamy o wszystkim czasami poważnie, czasami z przymrużeniem oka

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-07-31, 16:21

Ministra Kluzik-Rostkowska zwalcza nauczycieli.
Naprawa edukacji wymaga radykalnej zmiany sposobu, w jaki postrzegamy nauczycieli. Wieloletnia indoktrynacja wprowadziła w tej sprawie szkodliwe zamieszanie. Prawdopodobnie dotknęła także Pani Ministrę Joannę Kluzik-Rostkowską, która raczej nie wie, iż zawód nauczyciela jest bardzo ważny, trudny i wymagający. Prowadzenie lekcji zawsze wiąże się z koniecznością koncentracji uwagi i towarzyszącym temu napięciem, które nie ustępuje po usłyszeniu dzwonka. Nauczyciel musi reagować na wiele zdarzeń. Tłumacząc określone zagadnienie musi obserwować czy wszyscy go rozumieją. Nauczyciel dobierający na bieżąco metodę wyjaśnienia danego problemu, to artysta stosujący odpowiednie środki wyrazu. Trzeba mu zapewnić takie warunki pracy, żeby ten artyzm się rozwijał. Nauczyciel będzie prawidłowo wykonywał swoje obowiązki jeśli do każdej lekcji będzie przystępował z energią i zapałem. Wiadomo, że danego dnia może jej starczyć tylko na cztery lekcje. Jeśli będzie musiał prowadzić ich więcej, odbije się to na ich jakości, jakości lekcji w dniu następnym oraz na zdrowiu nauczyciela. Nie można godzić się na to, że nauczyciele są przeciążeni pracą i z powodu przemęczenia źle prowadzą lekcje. Tracimy na tym wszyscy. Pensum, czyli tygodniowy czas pracy nauczyciela powinno wynosić 18 godzin plus dwie godziny na udział w obowiązkowych szkoleniach. Zakres obowiązków objętych pensum powinien być jednoznacznie określony. Pensum powinno obejmować lekcje i obowiązek pełnienia dyżurów na przerwach w ilości odpowiadającej lekcjom. Pensum powinno także obejmować godziny potrzebne na sprawdzanie prac uczniów oraz udział nauczyciela w posiedzeniach zespołów wspomagających uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczestniczących w lekcjach, które prowadzi. Pensum wychowawcy klasy powinno obejmować godziny pożytkowane na rozmowy z rodzicami i na wywiadówki. Na nauczyciela nie należy nakładać żadnych innych obowiązków wykraczających poza pensum. Organizm nauczyciela potrzebuje czasu na konieczną regenerację. Okres ferii i wakacji powinien być wolny od pracy. Co piętnaście lat nauczyciel powinien obowiązkowo korzystać z rocznego urlopu dla poratowania zdrowia, co dodatkowo pozwoli mu na spojrzenie z pewnym dystansem na swoją pracę. Wysoce niestosowanym jest podnoszenie, że powyżej jest mowa o przywilejach nauczycieli. Tu nie chodzi o nadawanie przywilejów lecz o zapewnienie nauczycielom odpowiednich warunków pracy. Nauczyciel wychowuje nasze dzieci. Musi być Mistrzem i niejednokrotnie powiernikiem. Posiadać duży autorytet. Będzie to możliwe, jeśli każdy nauczyciele będzie odczuwał, że Państwo go docenia i szanuje. Obecny poziom wynagradzania nauczyciel zasługuje na uznanie za skandaliczny. Pensje nauczycieli powinny być dwukrotnie wyższe. Gdyby Pani Ministra wprowadziła system komputerowego zarządzania oświatą, którego założenia wcześniej opisałem, zwolniło by to w budżecie oświaty kwotę około trzech miliardów złotych rocznie, którą można by przeznaczyć na konieczne podwyżki uposażeń nauczycieli. Często spotykam się z pytaniem, czy wszyscy obecni nauczyciele potrafią spełnić oczekiwania wynikające z mojej koncepcji naprawy edukacji. Uważam, że tak. Dadzą radę. Trzeba tylko zapewnić im właściwe warunki pracy i odpowiednio ich wynagradzać.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: haLayla » 2015-08-01, 22:45

Ale pan wiesz, że nikt tego już nie czyta?
<3

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-08-02, 14:10

Oczywiście, że wiem, iż są osoby, którym zależy, żeby ograniczyć dostęp do informacji o konieczności zmian w edukacji.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Naprawmy edukację

Postautor: dushka » 2015-08-02, 14:36

haLayla pisze:

haLayla pisze:Ale pan wiesz, że nikt tego już nie czyta?


a zmzm99 odpowiada:

Oczywiście, że wiem, iż są osoby, którym zależy, żeby ograniczyć dostęp do informacji o konieczności zmian w edukacji.


Litości :D co to ma do powyższego pytania?

Tych wypocin nikt nie czyta, bo to jest bełkot, którego nie da się czytać. Próbowałam, słowo.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: haLayla » 2015-08-02, 16:25

dushka pisze:Tych wypocin nikt nie czyta, bo to jest bełkot, którego nie da się czytać. Próbowałam, słowo.


Ja też. Po pierwszych dwóch-trzech zdaniach przestawałem czytać i zaczynałem myśleć o czymś innym, aż dochodziłem do końca i łapałem się na tym, że nie wiem o czym to jest.
<3

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-08-02, 17:13

I właśnie także dlatego trzeba zmienić polską edukację. Dzisiaj kształci się osoby posłuszne. Takie, które nie potrafią pojąć, że daną rzeczywistość można i należy zmienić.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-08-02, 17:14

Szkoła to nie tylko miejsce, w którym młodzi ludzie zdobywają wiedzą. Klasa i szkoła to społeczność, w której młodzi ludzie żyją kilkanaście lat. Uczą się zdobyć określone miejsce w społeczności. Uczą jak układać sobie stosunki z koleżankami i kolegami oraz z władzą. Szkolne doświadczenia społeczne mają wpływ na całe ich przyszłe życie. Determinują zachowania określonych grup osób młodych, jak i dorosłych. Bo, jak pisał Andrzej Frycz Modrzewski, takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie. Władza państwowa oparła oświatę na wymaganiu od uczniów i nauczycieli uległości i posłuszeństwa. Uczeń musi się uczyć, bo jest szachowany ewentualnym brakiem promocji. Szykanowanie i wykluczanie dyslektyków i osób niepełnosprawnych ma znaczenie wprowadzania poczucie strachu do podświadomości wszystkich uczniów. Nauczyciele boją się konsekwencji związanej ze złym wynikiem uzyskanym przez uczniów na egzaminach. Edukację można naprawić bardzo łatwo i beznakładowo poprzez obalenie dotychczasowego systemu i wydanie przepisów wprowadzających zmianę stosunków w szkole. Nauka szkolna powinna być oparta nie na przymusie, lecz na wykorzystaniu i rozwijaniu naturalnej u młodych ludzi ciekawości świata, chęci poznawania go oraz skłonności do rywalizacji. Stosunki w szkole powinny być demokratyczne i uczyć życia w demokracji.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-08-02, 18:00

Uważanie krytyki szkoły i nauczycieli za świętokradztwo, które należy zwlczać uważam za błąd. Na szczęście nie jestem uczniem gimnazjum, jak Weronika z Popielaw, więc nie boję się szykan, za sprawą których trzeba się rzucić pod Tira. Pewnym memento dla wszystkich nauczycieli niech będzie milion dwieście tysięcy podpisów przeciwko obowiązkowi szkolnemu sześciolatków. Toż to czerwona kartka dla szkół w ogóle. Prawdopodobnie jej adresatem są nauczyciele, którzy dbałość o posiadanie autorytetu zastąpili wykorzystaywanem władzy ocen. Takie postawy biją we wszystkich nauczycieli.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: haLayla » 2015-08-02, 21:52

zmzm99 pisze:I właśnie także dlatego trzeba zmienić polską edukację. Dzisiaj kształci się osoby posłuszne. Takie, które nie potrafią pojąć, że daną rzeczywistość można i należy zmienić.


Ja proponuję, żeby zaczął pan edukację od edytowania teksty. Zaczynając od dzielenia go na mniejsze jednostki (np. akapity) a na jego logicznej i uporządkowanej strukturze kończąc. Tak, by tekst przekazywał sposób myślenia autora, pokazywał jakieś wnioskowanie, przejście od jednej myśli do drugiej a nie chaos.
<3

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Naprawmy edukację

Postautor: dushka » 2015-08-02, 22:11

I by autor zaczął odpowiadać na pytania, a nie pisać kolejne chaotyczne zdania.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-08-04, 02:27

Na każde zadane mi pytanie odpowiem z przyjemnością. Zapraszam do ich zadawania.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-08-04, 02:27

Szkoła powinna mieć charakter obywatelski. Być wspólnym dobrem uczniów i ich rodziców. Powinna być przez nich współzarządzana i kontrolowana. W tym celu należy opracować program komputerowy do zarządzania szkołą. Powinien on być, między innymi, narzędziem zapewniającym komunikację wzajemną uczniów i ich rodziców oraz komunikację z nauczycielami. Uczniowie i ich rodzice powinni mieć możliwość wypowiadania się na stronie szkoły, zarówno jawnego jak i anonimowego. Z zasady zarówno uczniowie jak i rodzice powinni mieć prawo do krytyki szkoły i nauczycieli. Uczniowie i rodzice powinni w głosowaniu tajnym wybierać dyrektora szkoły, pedagoga szkolnego i psychologa. Wybór dyrektora powinien być dokonywany spośród wszystkich osób, które zgłoszą swoją kandydaturę, jednak zweryfikowanych przez wydział oświaty pod kątem spełniania ustalonych kryteriów. Wybór pedagoga i psychologa powinien być dokonywany spośród kandydatów wskazanych przez dyrektora. Wyborom powinni podlegać też nauczyciele. Należy ich uznać za osoby publiczne zobowiązane do prowadzenia własnej strony internetowej, będącej podstroną witryny szkoły. Powinna to być wizytówka nauczyciela o określonej treści, z możliwością wpisywania komentarzy przez uczniów i rodziców. Oni mają prawo wiedzieć, kto będzie ich nauczycielem i wychowawcą. Kiedyś wprowadzenie opisywanego systemu było niemożliwie ze względów logistycznych. Obecnie, dzięki technikom informatycznym jest to bardzo łatwe. Opisywany system zmieni w sposób zasadniczy świadomość uczniów i rodziców. Młodzi ludzie będą mogli dorastać w demokracji. Będą czuli, że mają rzeczywisty wpływ na rzeczywistość, w której żyją, mogą dokonywać ważnych wyborów i będą ponosili ich konsekwencje. Osoby wychowane w demokracji będą w przyszłości świadomymi wyborcami. Nadanie szkole charakteru demokratycznego nie grozi podejmowaniem szkodliwych decyzji. Dyrektor będzie wybierany spośród osób spełniających określone kryteria, czyli spośród osób, z których każda się nadaje. Tak samo pedagog, psycholog i nauczyciele będą wybierani spośród osób odpowiednich, wiec jaki on by nie był, nie będzie mógł być szkodliwy. Opisywany system spowoduje zasadniczą zmianę świadomości nauczycieli. W ich interesie będzie takie wykonywanie zawodu, żeby zyskać sympatię i autorytet u uczniów i rodziców. Zaniknie więc wiele dotychczasowych napięć targających środowiskiem szkolnym.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: malgala » 2015-08-04, 11:44

zmzm99 pisze:Uczniowie i ich rodzice powinni mieć możliwość wypowiadania się na stronie szkoły, zarówno jawnego jak i anonimowego.

U nas mają.

zmzm99 pisze:Należy ich uznać za osoby publiczne zobowiązane do prowadzenia własnej strony internetowej, będącej podstroną witryny szkoły. Powinna to być wizytówka nauczyciela o określonej treści, z możliwością wpisywania komentarzy przez uczniów i rodziców.

Od wielu lat prowadzę i zarówno uczniowie, jak i rodzice mają możliwość komentowania.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-08-04, 11:56

Gratuluję i podziwiam. Przyznam, że oglądałem Pani stronę i także stąd powstała moja propozycja. To właśnie Pani przekonała mnie, że można.

Awatar użytkownika
zmzm99
Posty: 502
Rejestracja: 2015-02-02, 12:37
Kto: rodzic
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Naprawmy edukację

Postautor: zmzm99 » 2015-08-08, 02:49

Na wesoło I, by Zbigniew Młynarski & Company


W naszej budzie są spoko laski.

Laska dając do budy szmuli się skilowo, a nie na byle rympał. Hery ma uporządkowane. Wióry jak u Einsteina to poracha. Solaru bierze tylko z deka, żeby nie była pieczysta. Fejs ma gitnie podrasowany. Nie kładzie za dużo tapety, chyba, że ma być akcja. Tynkuje się tylko wtedy, gdy nosi diody, ale z nimi daje raczej do kosmetyczki. Ciuch ma zawsze cool. Dobór góry zależy od warunków. Jeśli ma je wporzo, czyli jest dojara, kaganiec jej niepotrzebny. Dla niej spoko są obcisłe blezerki. Wtedy jak pogina, zderzaki malynowo baunsują. Wporzo jest spore oczozajefajne wycięcie. Jeśli warunki ma chude, bo jest ABC, najważniejszy jest dla niej kaganiec. Musi być grubo wypasiony, żeby brak piersi kampił. Wkłada raczej katankę z guziczkami, z których ten pod kagańcem trzyma niezapięty, dla zmyły. Newschoolowa laska nie daje do budy w sukience. Zakłada raczej bryczeski lub gitną spódniczkę. Pod nimi majtki z uzdą. Figi to siara, chyba że nosi je psorka bereciara. Jeśli laska zaplecze ma wporzo, nosi bryczeski obcisłe, dla pokazania sprężystości bułeczki. Jeśli zaplecze ma cienkie, jedzie workiem. Ciuch z dołu nie może dochodzić do talii. Wtedy jak laska się gibnie lub zajmuje miejscówkę, Ziomale mogą oblukiwać rowek. Szmula ma miodne brańsko, więc zawsze nosi bezpieczniki, żeby się nie obciążyć.


Wróć do „Pogaduszki”