"Dobra zmiana"

tu rozmawiamy o wszystkim czasami poważnie, czasami z przymrużeniem oka

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

lewkonia
Posty: 42
Rejestracja: 2014-09-11, 16:19
Kto: rodzic
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: lewkonia » 2016-11-30, 19:07

I jeszcze jedno: mój syn jest obecnie w IV klasie, od września rozpoczął naukę drugiego języka obcego (niemieckiego) jako dodatkowego obowiązkowego. Czy lekcje tego języka będą od września utrzymane? Ktoś wie? We wrocławskich szkołach dzieci uczą się drugiego języka jako dodatkowego obowiązkowego niemal w każdej szkole...

marek474
Posty: 155
Rejestracja: 2008-08-26, 15:38
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: śląskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: marek474 » 2016-11-30, 20:00

Jestem ciekaw opinii Malgali o nowej podstawie programowej z matematyki? Poprawi się jakość nauczania w liceum? ;)

Awatar użytkownika
sharkinator
Posty: 347
Rejestracja: 2011-09-24, 20:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: geografia, przyroda, wychowanie fizyczne
Lokalizacja: Kraków

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: sharkinator » 2016-11-30, 21:12

Z geografii będzie dużo gorzej. Połączyli materiał podstawówki z gimnazjum, tylko jakby godzin mniej. No i dzieci o 2-3 lata młodsze. Coś co przerabiam w klasie 3 gimnazjum, teraz będzie w klasie 6. Nie wierzę w to co się dzieje!

koma
Posty: 2551
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: koma » 2016-11-30, 22:26

Jak walczyć o czytelnictwo w szkole podstawowej, skoro proponowane lektury mogą tylko obrzydzić czytanie w ogole??

Katarynka.
Kamizelka (!)
Śmierć urzędnika (!)
Siłaczka.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: malgala » 2016-11-30, 23:39

marek474 pisze:Jestem ciekaw opinii Malgali o nowej podstawie programowej z matematyki? Poprawi się jakość nauczania w liceum? ;)


Już widzę jak się poprawia.
W porównaniu z dawną ośmioklasową podstawówką nie ma nawet połowy tego, co było wtedy.
Z obecnego drugiego i trzeciego etapu edukacyjnego sporo pominięte.
W klasach IV-VI nauczanie konkretne z naciskiem na sprawność rachunkową, ale trudniejsze obliczenia przy pomocy kalkulatora.
Rozwinięcie dziesiętne ułamka w przypadku wielu cyfr po przecinku można sobie skrócić stawiając wielokropek.
Przecież to ewidentny błąd merytoryczny. Piszący tę podstawę chyba nie ma pojęcia o liczbach wymiernych. Przecież taki zapis sugeruje dziecku, że jest ono nieskończone i jak bez wprowadzenia pojęcia ułamka okresowego taki uczeń pojmie kiedyś istotę liczb niewymiernych.
Procenty okrojone do minimum. Obliczenia procentowe w oparciu o wzory. A co z proporcjami i z proporcjonalnością?
Czemu wyrzucone symetrie i konstrukcje geometryczne?
Z wyrażeń algebraicznych wyrzucono wyłączanie wspólnego czynnika przed nawias. No to może by tak jeszcze zrezygnować ze stosowania w obliczeniach praw rozdzielności, bo i tak można wspomóc się kalkulatorem?

Podobno ta nowa podstawa ma sprzyjać rozwojowi myślenia matematycznego. Coś czarno to widzę.

Przeczytałam pobieżnie tylko dla klas IV-VIII, bo zawalona pracą dziś byłam.
Jutro zamierzam zagłębić się w całość.

marek474
Posty: 155
Rejestracja: 2008-08-26, 15:38
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: śląskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: marek474 » 2016-12-01, 10:59

Mam dokładnie te same odczucia. Tyle treści pominięto w podstawie szkoły podstawowej. Równamy z nauczaniem matematyki do krajów zachodnich, niestety. Podstawa pisana na kolanie.

Łosoś
Posty: 613
Rejestracja: 2013-10-05, 10:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: łódzkie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: Łosoś » 2016-12-01, 17:54

Wg nowej podstawy mam omawiać "Pana Tadeusza" w klasie V i VI...Aż mi coś jęknęło w środku... :((((

Lektura obowiązkowa(klasa VI)-
Antoni Czechow, Kameleon, Śmierć urzędnika
Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
Ignacy Krasicki, wybrane bajki
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (polowanie oraz koncert Wojskiego)
John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem
Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta.

I taki sztywny kanon lektur, żadnego wyboru :( Czechow dla dzieci??? No i od kiedy uczę, dzieciom od zawsze bardzo się nie podobało "W pustyni i w puszczy". W końcu któregoś roku odpuściłam, nie chciałam ich zniechęcać do czytania, wybrałam coś innego. A teraz nie ma innej opcji :(

W klasie IV dzieci w zakresie gramatyki uczeń:
1) rozpoznaje w wypowiedziach części mowy (czasownik, rzeczownik,
przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła,
wykrzyknienie);
2) odróżnia części mowy odmienne od nieodmiennych;
3) rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby, czasu i rodzaju gramatycznego
odpowiednio rzeczownika, przymiotnika, liczebnika i czasownika oraz określa
ich funkcje w wypowiedzi;
4) stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych;
5) rozpoznaje funkcje składniowe wyrazów używanych w wypowiedzeniach
(podmiot, orzeczenie, grupa podmiotu, grupa orzeczenia);
6) rozpoznaje typy wypowiedzeń: zdanie pojedyncze i złożone, równoważniki
zdań, wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące i wykrzyknikowe –
rozumie ich funkcje i je stosuje;
7) przekształca konstrukcje składniowe, np. zdania złożone w pojedyncze
i odwrotnie, zdania w równoważniki zdań i odwrotnie.


Moi uczniowie z klasy VI mają problemy z określeniem formy gramatycznej części mowy, bo to trudne. Wymaga utrwalonej wiedzy. Jak dzieciak z IV ma się tego w rok nauczyć...? :? Ledwo zdążę to wszystko wprowadzić, a gdzie cała reszta???
Ostatnio zmieniony 2017-11-18, 13:43 przez Łosoś, łącznie zmieniany 1 raz.

qjaf
Posty: 367
Rejestracja: 2010-04-09, 11:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Technika, WOS
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: qjaf » 2016-12-01, 19:39

Łosoś pisze:1) keyboard, jak znajdzie się jakiś sponsor, bo organ prowadzący nie da kasy na kogoś tak nieważnego, jak ty i twoi uczniowie

Mysle, ze warto zrobic zrzute wsrod rodzicow. U nas sa zawsze tzw. pieniadze z rady rodzicow i jakis klawisz mozna bez problemu kupic. Nie mowie, ze nowy, ale uzywany do szkoly podstawowej powinien zupelnie wystarczyc - stara Yamaszka, tudziez Roland:).

Awatar użytkownika
oliweczkaS
Posty: 163
Rejestracja: 2008-06-05, 19:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Biologia, Przyroda
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: oliweczkaS » 2016-12-01, 20:53

Ja myślę że w tej sytuacji zostaje nam tylko STRAJK!
Oliwia- mama Zuzanny i Błażeja. Żona Darka.
Nauczyciel, jeszcze nie narzekający na pracę :)

partita400
Posty: 346
Rejestracja: 2007-09-13, 17:26

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: partita400 » 2016-12-02, 04:55

Łosoś pisze:Wg nowej podstawy mam omawiać "Pana Tadeusza" w klasie V i VI...Aż mi coś jęknęło w środku... :((((

Lektura obowiązkowa(klasa VI)-
Antoni Czechow, Kameleon, Śmierć urzędnika
Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
Ignacy Krasicki, wybrane bajki
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (polowanie oraz koncert Wojskiego)
John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem
Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta.

I taki sztywny kanon lektur, żadnego wyboru :( Czechow dla dzieci??? No i od kiedy uczę, dzieciom od zawsze bardzo się nie podobało "W pustyni i w puszczy". W końcu któregoś roku odpuściłam, nie chciałam ich zniechęcać do czytania, wybrałam coś innego. A teraz nie ma innej opcji :(

W klasie IV dzieci w zakresie gramatyki uczeń:
1) rozpoznaje w wypowiedziach części mowy (czasownik, rzeczownik,
przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła,
wykrzyknienie);
2) odróżnia części mowy odmienne od nieodmiennych;
3) rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby, czasu i rodzaju gramatycznego
odpowiednio rzeczownika, przymiotnika, liczebnika i czasownika oraz określa
ich funkcje w wypowiedzi;
4) stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych;
5) rozpoznaje funkcje składniowe wyrazów używanych w wypowiedzeniach
(podmiot, orzeczenie, grupa podmiotu, grupa orzeczenia);
6) rozpoznaje typy wypowiedzeń: zdanie pojedyncze i złożone, równoważniki
zdań, wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące i wykrzyknikowe –
rozumie ich funkcje i je stosuje;
7) przekształca konstrukcje składniowe, np. zdania złożone w pojedyncze
i odwrotnie, zdania w równoważniki zdań i odwrotnie.


Moi uczniowie z klasy VI mają problemy z określeniem formy gramatycznej części mowy, bo to trudne. Wymaga utrwalonej wiedzy. Jak dzieciak z IV ma się tego w rok nauczyć...? :? Ledwo zdążę to wszystko wprowadzić, a gdzie cała reszta???

Czy tylko mi się ta podstawa nie podoba?
---------------------------------------------------
MUZYKA
Do prawidłowego prowadzenie zajęć z muzyki konieczna jest pracownia wyposażona w:
1) instrumenty muzyczne: perkusyjne niemelodyczne i melodyczne, instrument lub
instrumenty klawiszowe (akustyczne lub/i elektroniczne), instrumenty dęte,
instrumenty strunowe;
2) tablicę z pięciolinią, rzutnik multimedialny i ekran lub tablicę multimedialną;
3) sprzęt do odtwarzania, nagrywania i nagłaśniania dźwięku, komputer
z oprogramowaniem muzycznym (np. edytory tekstu muzycznego, obróbki cyfrowej
dźwięku, mini-studio muzyczne itp.) i z dostępem do Internetu;
4) bibliotekę muzyczną (nuty, śpiewniki, podręczniki), fonotekę i filmotekę;
5) plansze dydaktyczne (papierowe lub multimedialne).

No pusty śmiech mnie ogarnął...Pobożne życzenia? Teraz wygląda to tak, że latam z keyboardem na plecach od klasy do klasy (u nas nauczyciele nie mają swoich klasopracowni), z magnetofonem w zębach, od czasu do czasu usłużny uczeń biega z moim osobistym laptopem (mi brakuje już rąk i zębów)...Z 10 minut trwa ustawianie tego wszystkiego i porządkowanie, lekcja raz w tygodniu, praktycznie niczego nie mogę zrobić, jak należy. Praca w bałaganie, pośpiechu, BEZ SENSU. Myślałam, że jak wracamy do starego, to może wrócą dwie godziny muzyki, jak drzewiej bywało, ale tu widzę bez zmian. Lista pobożnych życzeń powyżej, ale kasy na to oczywiście nie dadzą (kto by tam pieniądze na michałek wydawał). Szkoda, że raz wreszcie prawdy nie chcą napisać, np.

Do prawidłowego prowadzenie zajęć z muzyki konieczna jest pracownia wyposażona w (i tu, co powyżej), niestety finanse nam na to nie pozwalają i zapomnij nauczycielu o tej liście. Zamiast tego w klasie będziesz miał:
1) keyboard, jak znajdzie się jakiś sponsor, bo organ prowadzący nie da kasy na kogoś tak nieważnego, jak ty i twoi uczniowie
2) zwykłą tablicę, pięciolinię dorysuj sobie sam.
3) zdechły radiomagnetofon, a jak chcesz komputer, to sobie weź swój laptop (programy wgraj sobie sam, za własne pieniądze)
4) bibliotekę muzyczną (nuty, śpiewniki, podręczniki), fonotekę i filmotekę- j.w. Kup sobie, zorganizuj.
5) plansze dydaktyczne (papierowe lub multimedialne)- te niech narysują uczniowie. Materiały do tych pomocy kup sobie sam.


Łosoś może będziesz mieć pracownię ;) Jest w podstawie jeszcze jeden kwiatek 2 godziny chóru .
"Uzupełnieniem muzykowania podczas lekcji oraz szansą na rozwijanie zainteresowań,
predyspozycji i uzdolnień uczniów jest ich udział w zespole muzycznym. Każdy nauczyciel
muzyki, w ramach pensum dydaktycznego, zobowiązany jest do prowadzenia w wymiarze
dwóch godzin tygodniowo
chóru lub zespołu wokalno-instrumentalnego bądź zespołu bądź zespołu
instrumentalnego lub tanecznego. Zajęcia te powinny odbywać się w grupie międzyklasowej, na poziomie etapu edukacyj
nego.

partita400
Posty: 346
Rejestracja: 2007-09-13, 17:26

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: partita400 » 2016-12-02, 05:06

Kiedyś chor był w ramach 18 godzin dydaktycznych.Później jako godziny ponadwymiarowe.Następnie poza pensum dydaktycznym, ale w ramach 40 godzin pracy nauczyciela.Pensum to godziny dydaktyczne,więc chór, zespół wraca do łask.

partita400
Posty: 346
Rejestracja: 2007-09-13, 17:26

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: partita400 » 2016-12-02, 05:45

I jeszcze jedno czego nie znalazłam w podstawie.Czy nauczyciel muzyki może nie grać na żadnym instrumencie? Czy powinien .czy musi grać. W szkołach mojej byłej gminy uczy taka osoba.Nie gra na żadnym instrumencie,gra na odtwarzaczu ;).Czy wg nowej podstawy nauczyciel muzyki będzie uczył grać na flecie , flazolecie, dzwonkach obowiązkowo czy tylko jesli ma na to ochotę.

Łosoś
Posty: 613
Rejestracja: 2013-10-05, 10:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: łódzkie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: Łosoś » 2016-12-02, 08:45

Nie chcę prowadzić chóru!!!!!!! To ogromna robota, potem dyrektor ma wymagania- wystąp tu, wystąp tam...Każdy apel trzeba obrobić :(((( Uczę jeszcze polskiego. Kiedyś prowadziłam chór i ciągnęłam ozór po ziemi ze zmęczenia. A stroje, a teczki, a szukaj repertuaru, a drukuj na kilkadziesiąt osób nuty. Ciągle tylko pracowałam, albo przygotowywałam apele, albo sprawdzałam testy, opowiadania i je analizowałam...MAM DOŚĆ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Normalnie po 60 godzin tygodniowo mi wychodziło!
Co to znaczy - w pensum? Zapłacą mi za ten cały chór, czy znów trzeba będzie za frajer pracować????

No i jeśli mam sobie sama zorganizować ten chór (międzyklasowo), a chętnych nie będzie, to co?????
Ostatnio zmieniony 2016-12-02, 08:54 przez Łosoś, łącznie zmieniany 2 razy.

Łosoś
Posty: 613
Rejestracja: 2013-10-05, 10:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: łódzkie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: Łosoś » 2016-12-02, 08:50

partita400 pisze:I jeszcze jedno czego nie znalazłam w podstawie.Czy nauczyciel muzyki może nie grać na żadnym instrumencie? Czy powinien .czy musi grać. W szkołach mojej byłej gminy uczy taka osoba.Nie gra na żadnym instrumencie,gra na odtwarzaczu ;).Czy wg nowej podstawy nauczyciel muzyki będzie uczył grać na flecie , flazolecie, dzwonkach obowiązkowo czy tylko jesli ma na to ochotę.


Dzisiaj większość nauczycieli muzyki na niczym nie gra, bo zlikwidowano godziny muzyki w szkole (raptem 3-4 godzinki się ma w tygodniu), więc ludziom przestało się opłacać kończyć studia "wychowanie muzyczne". A ci po Akademii szli do lepszej roboty, niż nauczanie muzyki w szkole publicznej. Zostali nauczyciele po podyplomówkach, którzy sobie etat w ten sposób uzupełniają. Cała ich muzyka na ogół polega na puszczaniu płyt i wypełnianiu zeszytu ćwiczeń na lekcji (są wyjątki). W podstawie jest nauka gry na instrumentach, ale jak niby nauczyciel, któy grać nie umie i nut nie zna, ma uczyć grać...? Nie krytykuję tu ludzi, to nie ich wina, system do kitu, to tak jest. Zatem dla mnie cała ta "podstawa z muzyki" to jedna wielka farsa.
Ostatnio zmieniony 2017-11-18, 13:43 przez Łosoś, łącznie zmieniany 1 raz.

lewkonia
Posty: 42
Rejestracja: 2014-09-11, 16:19
Kto: rodzic
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: lewkonia » 2016-12-02, 23:05

Drodzy Nauczyciele, podczytuję sobie, co tu piszecie o proponowanych podstawach programowych, sama też je przejrzałam (mój syn jest teraz w IV klasie SP i chyba cieszę się, że aż do VI będzie uczył się jeszcze wg starej podstawy...). Ale odnoszę wrażenie, że uznaliście te podstawy za obowiązujące, a przecież to na razie tylko propozycje! Do 9 grudnia można przesyłać uwagi do MEN, czy zgłaszacie je tam? Nie sądzę, żeby w tak krótkim czasie wszystko zostało uwzględnione, ale trzeba chociaż próbować...


Wróć do „Pogaduszki”